Contradicties in de bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ach, ik vind het op zich geen "onbelangrijk detail". Juist als je een gelovige bent die zegt dat de bijbel het woord is van god, vind ik dat dat ook een perfect geschreven boek moet zijn. Alleen al om die reden vind ik dat het intern consistent moet zijn.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Sararje schreef:Ach, ik vind het op zich geen "onbelangrijk detail". Juist als je een gelovige bent die zegt dat de bijbel het woord is van god, vind ik dat dat ook een perfect geschreven boek moet zijn. Alleen al om die reden vind ik dat het intern consistent moet zijn.

Het is een lastig dilemma voor een gelovige. Op het moment dat hij/zij moet constateren dat het een door mensen geschreven boek is. Dan kun je jezelf ook niet meer beroepen op bepaalde teksten. Geen hardheidsclausules. Gewoon wat streekgebonden overleveringen. Met een paar uitstapjes naar overzeese gebieden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Sararje schreef: 1 Kronieken 19.18
And the Arameans fled before Israel; and David slew of the Arameans the men of seven thousand chariots and forty thousand chariots, and forty thousand footmen, and killed Shophach the captain of the host.
2 Samuel 10.18
And the Arameans fled before Israel; and David slew of the Arameans seven thousand horsemen, and smote Shobach the captain of their host, so that he died there.

De verklaring die ik heb is dat die uit Samuel terugverwijst naar 2 Samuel 8.4. Een andere verklaring die wordt gezegd is dat die getallen later zijn ingevoegd.
Ik zal dit nog eens even goed doorlezen, maar ik heb het vermoeden dat hier toch écht sprake is van een contradictie, die men uiteraard met zeer ingewikkelde exegese probeerd recht te breien.

Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Devious schreef:
Sararje schreef: 1 Kronieken 19.18
And the Arameans fled before Israel; and David slew of the Arameans the men of seven thousand chariots and forty thousand chariots, and forty thousand footmen, and killed Shophach the captain of the host.
2 Samuel 10.18
And the Arameans fled before Israel; and David slew of the Arameans seven thousand horsemen, and smote Shobach the captain of their host, so that he died there.

De verklaring die ik heb is dat die uit Samuel terugverwijst naar 2 Samuel 8.4. Een andere verklaring die wordt gezegd is dat die getallen later zijn ingevoegd.
Ik zal dit nog eens even goed doorlezen, maar ik heb het vermoeden dat hier toch écht sprake is van een contradictie, die men uiteraard met zeer ingewikkelde exegese probeerd recht te breien.

Grtz...
het verschil tussen 7000 en 700 is dat nou een tittel of een jota? :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

:lol: Het wordt steeds ingewikkelder.
ו וַיִּרְאוּ בְּנֵי עַמּוֹן, כִּי נִבְאֲשׁוּ בְּדָוִד; וַיִּשְׁלְחוּ בְנֵי-עַמּוֹן וַיִּשְׂכְּרוּ אֶת-אֲרַם בֵּית-רְחוֹב וְאֶת-אֲרַם צוֹבָא, עֶשְׂרִים אֶלֶף רַגְלִי, וְאֶת-מֶלֶךְ מַעֲכָה אֶלֶף אִישׁ, וְאִישׁ טוֹב שְׁנֵים-עָשָׂר אֶלֶף אִישׁ. 6
And when the children of Ammon saw that they were become odious to David, the children of Ammon sent and hired the Arameans of Beth-rehob, and the Arameans of Zobah, twenty thousand footmen, and the king of Maacah with a thousand men, and the men of Tob twelve thousand men.

In 2 Samuel 10 vers 6 blijkt er tóch sprake te zijn van huurlingen. Maar ik kom hier op andere aantallen (niet op 40.000), en dit zijn 'footmen'.
In vers 18, waar de massaslachting plaatsvindt blijkt er sprake te zijn van 40.000 'horsemen'
18 And the Arameans fled before Israel; and David slew of the Arameans seven hundred drivers of chariots, and forty thousand horsemen, and smote Shobach the captain of their host, so that he died there.

In het door Sararje genoemde 2 Samuel 8 vers 4 blijkt opeens sprake van 1700 horsemen in plaats van 40.000, en 20.000 footmen. En in vers 5 worden er ook nog eens 22.000 van de Arameans uit Damascus afgeslacht.
ד וַיִּלְכֹּד דָּוִד מִמֶּנּוּ, אֶלֶף וּשְׁבַע-מֵאוֹת פָּרָשִׁים, וְעֶשְׂרִים אֶלֶף, אִישׁ רַגְלִי; וַיְעַקֵּר דָּוִד אֶת-כָּל-הָרֶכֶב, וַיּוֹתֵר מִמֶּנּוּ מֵאָה רָכֶב. 4
And David took from him a thousand and seven hundred horsemen, and twenty thousand footmen; and David houghed all the chariot horses, but reserved of them for a hundred chariots.
ה וַתָּבֹא, אֲרַם דַּמֶּשֶׂק, לַעְזֹר, לַהֲדַדְעֶזֶר מֶלֶךְ צוֹבָה; וַיַּךְ דָּוִד בַּאֲרָם, עֶשְׂרִים-וּשְׁנַיִם אֶלֶף אִישׁ. 5
And when the Arameans of Damascus came to succour Hadadezer king of Zobah, David smote of the Arameans two and twenty thousand men.

En in Kronieken 19:18 blijkt er opeens sprake te zijn van 40.000 footmen.
יח וַיָּנָס אֲרָם, מִלִּפְנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיַּהֲרֹג דָּוִיד מֵאֲרָם שִׁבְעַת אֲלָפִים רֶכֶב, וְאַרְבָּעִים אֶלֶף אִישׁ רַגְלִי; וְאֵת שׁוֹפַךְ שַׂר-הַצָּבָא, הֵמִית. 18
And the Arameans fled before Israel; and David slew of the Arameans the men of seven thousand chariots, and forty thousand footmen, and killed Shophach the captain of the host.

Het lijkt mij erop dat de 'huurlingen' dit verhaal niet redden. Misschien kan iemand beter rekenen dan ik, maar volgens mij spreken de verhalen elkaar tegen.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Mwah, hier in mijn vertaling wordt gesuggereerd dat die aantallen later zijn ingevoegd. Daarmee zou je in principe alle problemen met tellen kunnen voorkomen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Sararje schreef:Mwah, hier in mijn vertaling wordt gesuggereerd dat die aantallen later zijn ingevoegd. Daarmee zou je in principe alle problemen met tellen kunnen voorkomen.
In hoeverre is het reeel te veronderstellen dat alle manschappen geteld zijn (in een tijd dat de militaire strategie nog in de kinderschoenen stond)?

Het blijkt enorm lastig te zijn om van een grote menigte het aantal mensen te schatten. Dat wordt zeer regelmatig aangetoond bij bijv. demonstraties. Organisatoren en politie maken zeer uiteenlopende schattingen van het aantal aanwezigen.

doeidoei
Frodo
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Sararje schreef:Mwah, hier in mijn vertaling wordt gesuggereerd dat die aantallen later zijn ingevoegd. Daarmee zou je in principe alle problemen met tellen kunnen voorkomen.
Maar de aantallen zijn verschillend. Het is een contradictie, toch? Of begrijp ik het nog steeds niet?

Grtz...
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Devious schreef:
Maar de aantallen zijn verschillend. Het is een contradictie, toch? Of begrijp ik het nog steeds niet?

Grtz...
Jawel, maar "het is een onbelangrijk detail" :D
Iedere ketter heeft zijn letter.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

De vraag met twee verschillende redacteuren is of deze mogelijke contradictie (moet nog even overnieuw gaan lezen) echt van belang is.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Sararje schreef:De vraag met twee verschillende redacteuren is of deze mogelijke contradictie (moet nog even overnieuw gaan lezen) echt van belang is.
Dat ligt eraan hoe je de Bijbel beschouwt. Voor een 'onfeilbare' 'geïnspireerde' openbaring God's, vind ik iedere contradictie, hoe klein ook, onacceptabel.

Vriendelijke groet...
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ben ik met je eens maar ach, ik meen dat zelfs de meest rechtgeaarde Joden dat niet als totaal claimen. Dat is een typisch Christelijke claim (net als die liefhebbende god trouwens). De meeste orthodoxe Joden claimen dit enkel alleen van de thora. Scheelt je een heleboel ellende.
CryssieWillow

Bericht door CryssieWillow »

Bij mijn weten wordt er met 1000 gewoon "heel veel" bedoeld. Dus ik zou de nummers opvatten als slechts een schatting
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

CryssieWillow schreef:Bij mijn weten wordt er met 1000 gewoon "heel veel" bedoeld. Dus ik zou de nummers opvatten als slechts een schatting
Als je het over schatten hebt. Schat eens hoeveel mensen er door of namens Jahwe vermoord zijn in het oude testament.

Groet,

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Eén en al liefde van Jezus, het is ook een groots filosoof volgens de christelijke bijbel;

Een boom herkent men aan zijn vruchten (?)
Plaats reactie