definitie van een kwakzalver
Moderator: Moderators
-
niels
Hallo Kervel,bedankt voor je antwoord...
Dat er veel stemmingmakerij heerst weet ik,maar dit betreft ook de andere kant die daarvan graag gebruik maakt. De kwikkwestie vindt ik een voorbeeld daarvan dat er toch steeds weer zaken gebeuren die niet door de beugel kunnen, ondanks de zogenaamde strenge controles en dat deze een zekere bescherming genieten. ik denk ook dat er van de stemming die vele bronnen creeeren de zog. reguliere geneeswijze wel te pas komt om vaak door te gaan met praktijken die wellicht toch discutabel zijn,maar zodoende met een minachting van tafel worden geveegd.... de bepaling van concentraties toelaatbare gifstoffen vind ik interessant,vooral hoe ze dit voor babys bepalen kunnen,gezien de moeilijkheden en variatie van ontgiftingssystemen en testbaarheid in de praktijk...
Dat er veel stemmingmakerij heerst weet ik,maar dit betreft ook de andere kant die daarvan graag gebruik maakt. De kwikkwestie vindt ik een voorbeeld daarvan dat er toch steeds weer zaken gebeuren die niet door de beugel kunnen, ondanks de zogenaamde strenge controles en dat deze een zekere bescherming genieten. ik denk ook dat er van de stemming die vele bronnen creeeren de zog. reguliere geneeswijze wel te pas komt om vaak door te gaan met praktijken die wellicht toch discutabel zijn,maar zodoende met een minachting van tafel worden geveegd.... de bepaling van concentraties toelaatbare gifstoffen vind ik interessant,vooral hoe ze dit voor babys bepalen kunnen,gezien de moeilijkheden en variatie van ontgiftingssystemen en testbaarheid in de praktijk...
eigenlijk vind ik het onderwerp actieve immunisatie (vaccinatie) een interessant aanknopingspuntProdigy schreef:meningococcen vaccinatie redt heel veel levens daarom wordt het nu ook vergoed. In de VS is er onderzoek gedaan naar de vaccinatie de resultaten zijn zeer goed mbt sterfte onder kinderen door hersenvliesontsteking. Mijn dochtertje krijgt hem ook, ik betaal het nog wel zelf.
heb ik al eerder geschreven, maar niemand die daar dus op reageert
maar goed ...dit terzijde, het gaat om kwakzalverij
kwakzalverij is de vorm van geneeskunde waarbij het de genezer allereerst gaat om het geld verdienen aan het leed van de zieke mens
daarom ben ik in beginsel voorstander van gratis gezondheidszorg, hoewel dit in zekere zin goed geregeld is via ziekenfondssysteem
er zijn aanvullende polissen voor wat men dan noemt alternatieve geneeswijzen
een goede zaak
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
KWAK-SAMENHANG
ad 1)mustafa schreef: 1)
maar goed ...dit terzijde, het gaat om kwakzalverij
kwakzalverij is de vorm van geneeskunde waarbij het de genezer allereerst gaat om het geld verdienen aan het leed van de zieke mens
2)
daarom ben ik in beginsel voorstander van gratis gezondheidszorg, hoewel dit in zekere zin goed geregeld is via ziekenfondssysteem
3)
er zijn aanvullende polissen voor wat men dan noemt alternatieve geneeswijzen
een goede zaak
Kwakzalverij kan prima worden bedreven door iemand die bezeten is van zorgdrift en niets om geld geeft.
Het gaat om de behandeling en/of middelen die geen effect hebben of minder effect dan werkende benaderingen hebben, of zelfs schadelijk zijn, waarbij die schade niet opweegt tegen het in te schatten voordeel.
ad 2)
Steunt op je aanname 1) en ligt dus ook aan scherven.
ad 3)
Het goede van die zaak zit hem in de omzet voor het verzekerend bedrijf, dat zich geen moer interesseert voor het werkzaam zijn van die alt-benaderingen.
Al met al schets je nauwgezet een van de kwakzalvers-systemen:
Foute uitgangspunten als basis nemen voor verkeerde conclusies en de realiseerbare omzet ten nadele van de verzekerde aanbevelen.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Valt Koemis Koetjing bij nieraandoeningen volgens jullie ook onder kwakzalverij eigenlijk? En Sint-Janskruid? Koemis Koetjing vind ik namelijk wonderbaarlijk sterk spul waarvan ik het effect heb meegemaakt toen ik een niersteen had. En Sint-Janskruid is veel gebruikt tegen depressies en is ook werkzaam bewezen, in sommige onderzoeken komt het zelfs beter uit de bus als seroxat. Ik zelf heb het tot nu alleen gebruikt voor sporten, versnelt namelijk je spierherstel na het trainen.
-
niels
Nee.Prodigy schreef:Valt Koemis Koetjing bij nieraandoeningen volgens jullie ook onder kwakzalverij eigenlijk? En Sint-Janskruid?
Het is ook prima te onderzoeken, de werkzaamheid op mensen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
beste heeck,
dit is mijn definitie
mvg,
mustafa
dit is mijn definitie
mvg,
mustafa
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
- windsurfer
- Diehard
Als dat jouw definitie is, is jouw definitie van kwakzalverij een onjuiste.mustafa schreef:beste heeck,
dit is mijn definitie
mvg,
mustafa
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Mustafa,mustafa schreef:beste heeck,
dit is mijn definitie
Je deed het voor niets toch, maar daar wordt een kwakzalver geen genezer van !!
Kwakzalvers hebben vaker behoefte aan afwijkend taalgebruik; het normale staat in van Dale en daar zat ik voldoende dicht bij lijkt me:
Iemand die oververdund, vaak ook nog gedroogd water als geneesmiddel aanbeveelt valt hier zeker onder !van Dale schreef:kwakzalver
kwak·zal·ver
de (m.)
(1390-1460) van Mnl. quacsalven (met huismiddeltjes opknappen), van kwak (een kwak zalf) + zalven
eerste editie 1864
1 · iem. die nutteloze middelen toepast ter genezing van de een of andere ziekte, of middelen beweert te kennen tegen alle mogelijke ziekten, ofwel iem. die zulke middelen, meestal met veel ophef, te koop aanbiedt
synoniem: lapzalver
1 a onbevoegd beoefenaar van de geneeskunst
2 · (figuurlijk) iem. die het publiek wat op de mouw wil spelden
synoniem: boerenbedrieger, oplichter, knoeier
Roeland
jouw definitie van kwakzalverij is de toepassing van een methode die niet werkt
maar als hier geen uitsluitsel over is of verschillende ervaringen die elkaar tegen lijken te spreken dan blijft het een strijdvraag
en je mag elkaar geen mening opdringen
patienten mogen zelf kiezen
de beslissing ligt voornamelijk bij de patienten zelf
wanneer het niet mogelijk zou zijn om grof geld te verdienen aan omstreden therapiejen dan zou er veel minder kwakzalverij zijn volgens jouw definitie
dus mijn opmerkingen hierover blijven relevant
er spelen 3 dingen:
1. nietwerkende therapie
2. ondeskundigheid
3. drijfveer om grof geld te verdienen
maar als hier geen uitsluitsel over is of verschillende ervaringen die elkaar tegen lijken te spreken dan blijft het een strijdvraag
en je mag elkaar geen mening opdringen
patienten mogen zelf kiezen
de beslissing ligt voornamelijk bij de patienten zelf
wanneer het niet mogelijk zou zijn om grof geld te verdienen aan omstreden therapiejen dan zou er veel minder kwakzalverij zijn volgens jouw definitie
dus mijn opmerkingen hierover blijven relevant
er spelen 3 dingen:
1. nietwerkende therapie
2. ondeskundigheid
3. drijfveer om grof geld te verdienen
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
Mustafa,
Je kronkelt maar een eind heen om gaatjes te vinden voor bedrog dat zou moeten worden gerespecteerd.
Strijdvragen, vrijheid van keuze. . .
Geen van alle morele vergunning voor het begaan van of in stand houden van betaalde en/of gratis kwakzalverij, of doktertje spelen door personen met pseudo-opleidingen in een of andere kwakkunde.
Niet te vergeten al diegenen die menen een "gave" te hebben, en zeker niet de half-pathologiën van overzorgdriftigen met de waan dat ze genezer zijn en mensen kunnen redden.
Roeland
PS
Illustratief die eigen interpretaties van je, waarmee je kwak schoon probeert te wassen van het bedrog-aspect. Dank daarvoor.
van Dale hoeft niet te worden gecorrigeerd.
r.
Je kronkelt maar een eind heen om gaatjes te vinden voor bedrog dat zou moeten worden gerespecteerd.
Strijdvragen, vrijheid van keuze. . .
Geen van alle morele vergunning voor het begaan van of in stand houden van betaalde en/of gratis kwakzalverij, of doktertje spelen door personen met pseudo-opleidingen in een of andere kwakkunde.
Niet te vergeten al diegenen die menen een "gave" te hebben, en zeker niet de half-pathologiën van overzorgdriftigen met de waan dat ze genezer zijn en mensen kunnen redden.
Roeland
PS
Illustratief die eigen interpretaties van je, waarmee je kwak schoon probeert te wassen van het bedrog-aspect. Dank daarvoor.
van Dale hoeft niet te worden gecorrigeerd.
r.
ik kronkel niet, ik analyseer!
en ik ben geen bedrieger!!!
heeck , het wordt me steeds duidelijker wat jouw motieven zijn
dit is waarschijnlijk mijn laatste reactie op jouw insinuaties
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
De conclusie over jouw homeopathie kwakzalverij is duidelijk.mustafa schreef:ik kronkel niet, ik analyseer!
Je mag je terugtrekken uit dit topic.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.