Cathy schreef:Ik denk al bevrijd 8)
Dit is een goed voorbeeld van elkaar misverstaan, of hetzelfde woord voor twee verschillende dingen gebruiken en langs elkaar heen praten.
Jij bent als christen 'bevrijd' van de zondelast, doordat je gelooft in het zoenoffer. Zoiets hoef je mij niet te vertellen want ik ken dat denken.
Ik ben 'bevrijd' van dat gehele denkbeeld wat mij van kinds af aan is aangepraat, dat de mensheid 'gevallen' is, 'niet is zoals God het bedoeld heeft', en van dat zog. zoenoffer-idee. Al deze begrippen zijn voor mij volkomen absurd.
Rereformed schreef:Natuurlijk staan er in de bijbel veel wijsheden, maar ze staan tussen het kaf van bijgeloof en mythische en schadelijke voorstellingen.
Nu maak je imo een denkfout. Het zijn allemaal ‘ handvaten’ behorend bij een bepaalde graad in geloofsgroei.
Hoezo denkfout? Bovenstaande beaam ik, het waren handvaten die behoorden bij de mens van 1500-0 v.Christus, en deden daarna ook nog een tijd dienst.
Ik zou daarom geen enkele voorstelling kaf-achtig of schadelijk willen noemen alleen omdat ik er persoonlijk niets aan heb.
Dát is
jouw denkfout. Want groeiend inzicht impliceert automatisch het
voorgoed achterlaten van verouderde denkbeelden. Het is onzin de frase 'omdat je er persoonlijk niets aan hebt' bij te gebruiken. We hebben het hier over groeiend inzicht van de mensheid als geheel. Ieder ontwikkeld mens weet dat een slang en een ezel niet praat, dat God niet naar beneden daalt, dat maagden geen geboorte geven en niemand op water loopt, en water geen bloed of wijn kan zijn. Hoe schadelijk het bijgeloof van de vorige eeuwen was kun je lezen in teksten van Ingersoll bijvoorbeeld (
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ingersoll.htm ). Mythe kan men nog als een beeldende manier van het vertellen van een waarheid zien, maar ik gruw van de mythe van de zondeval, omdat ze godslasterlijk is en dus geen waarheid kan zijn. Hoe schadelijk de christelijke denkbeelden zijn heb ik geprobeerd uit te leggen in
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... risten.htm .
En ik hou niet van weggooien. Wegleggen voor een mogelijk later tijdstip lijkt mij verstandiger.
Dat jij niet van weggooien houdt moet jij weten, maar doet niet ter zake.
Het klopt trouwens niet, want als christen heb jij alle duizend-en-een goden die er in omloop zijn weggegooid. Of eer jij de germaanse goden of houd jij de oude griekse godsdienst in ere. Lijkt me sterk. Zo heb jij duizenden dingen die in de geschiedenis achter ons liggen
volkomen weggegooid.
Natuurlijk zouden we vandaag de dag een andere Bijbel schrijven, maar de vraag is of deze ook zo zou beklijven.
Beklijven? Bedoel je 'blijven'? Niets blijft. En waarom zou bepaald denken moeten blijven? Indien het goed is, laat het blijven, indien niet, weg ermee, ook al
mijn opvattingen.
Want het ,voor mij heilige, Boek bevat voor elk individu, op elk niveau, al door alle tijden heen, denk- en doestof. (Al is het niet altijd op de juiste manier.)
Nee, dit is niet waar. Voor de overgrote meerderheid van de moderne westerse mens is de bijbel een boek dat men nooit gelezen heeft. Voor een ander deel is het een blok aan het been. Voor weer een ander deel een sprookjesboek waar best leuke verhalen en moralen in staan, maar waar we nooit van kunnen genieten, omdat het verbonden wordt met 'absolute waarheid', 'van God uitgegaan'. De geschiedenis heeft geleerd dat de bijbel een gesel is voor de mensheid.
"Dominees verwonderen zich erover hoe ik zo verdorven kan zijn de bijbel aan te vallen.
Ik zal ze vertellen waarom ik het doe:
Dit boek, de bijbel, heeft de allerwijsten en besten vervolgd, zelfs tot aan de dood toe. Dit boek was verantwoordelijk voor het vertragen en doen stilstaan van de vooruitgang van het menselijke ras. Dit boek vergiftigde de bronnen der kennis en leidde de menselijke energie in de verkeerde richting. Dit boek is de vijand van vrijheid, de verdediger van slavernij. Dit boek zaaide het zaad van haat uit in gezinnen en tussen naties, het voedde de vlammen van oorlog, het maakte de wereld armer. Dit boek is het borstpantser van koningen en tirannen, maakte vrouwen en kinderen tot slaven. Dit boek maakte regeringen en rechtshoven corrupt. Dit boek heeft van hogescholen en universiteiten de onderwijzers van onwaarheden en haters van wetenschap gemaakt. Dit boek heeft het christendom volgestouwd met elkaar hatende, wrede, geen kennis hebbende en elkaar te lijf gaande sekten. Dit boek leerde de mens zijn medemens vanwege godsdienst te vermoorden. Dit boek financierde de Inquisitie, vond martelwerktuigen uit, bouwde de kerkers waar goede en liefdevolle mensen in wegteerden, smeedde de kettingen die aan hun lichaam verroesten, richtte de brandstapels op waarop ze stierven. Dit boek stak het vuur aan onder hun voeten. Dit boek verjoeg de rede uit het levan van miljoenen en vulde de gestichten met waanzinnigen. Dit boek heeft vaders en moeders het bloed van hun kinderen doen opofferen. Dit boek was de vlonder waarop de slavin-moeder stond toen ze zonder haar kind verkocht werd. Dit boek deed de zeilen van de slavenhandelaars opzwellen en maakte van levende wezens handelswaar. Dit boek ontstak het vuur waarmee 'heksen' en 'tovenaars' verbrand werden. Dit boek vulde de duisternis met boze geesten en de lichamen van mannen en vrouwen met boze geesten. Dit boek verontreinigde de zielen van mensen met het schandelijke dogma van eeuwige pijn. Dit boek maakte van goedgelovigheid de grootste deugd, en van onderzoek de grootste misdaad. Dit boek vulde naties op met kluizenaars, monniken en nonnen, -met de vromen en nuttelozen. Dit boek gaf grotere waarde aan onwetende en ongewassen heiligen dan aan filosofen en filantropen. Dit boek onderwees mensen de geneugten van dit leven te verachten, zodat men gelukkig zou zijn in een volgend leven. Het leerde mensen dit leven te verspillen omwille van het volgende.
Ik val dit boek aan omdat het de vijand is van menselijke vrijheid. Dit boek is de grootste hindernis op de weg naar menselijke vooruitgang.
Laat mij nu aan de dominees eens één vraag stellen: Hoe kunt u zo verdorven zijn dít boek te verdedigen?
(Robert Ingersoll, About the Holy Bible, 1894) "
In tegenstelling tot b.v de oude filosofen.
Je moest eens weten hoezeer oude filosofen bestudeerd worden.
Nee, we raken nooit uit het ‘denken van de Bijbel’ gegroeid.
Je schijnt volledig ingekapseld te zijn in een hermetisch afgesloten leefwereld. De werkelijkheid is volkomen anders. De moderne mens heeft de bijbel allang achtergelaten, jij behoort tot een hele kleine rest van achterblijvers. Hier in Finland heeft 0,1% de gehele bijbel ooit gelezen.
Soms voor even, maar we zullen steeds weer terugkeren en dingen (her)ontdekken. Dat zie ik nl bij mijn ouders, en heb dat gezien bij mijn grootouders.
Kijken naar je ouders en grootouders en jezelf is een bar slechte manier om de wereldontwikkeling te volgen.
Derhalve….geen antiek boek, maar uiterst actueel.
Niks derhalve, je komt aan met ouders en grootouders. Dit zijn de feiten:
"Godsdienst is belangrijk" wordt onderschreven door slechts 16% van de Britten, 14% van de Fransmannen en 13% van de Duitsers. Kerkbezoek is in Europa dramatisch afgenomen in Europa de laatste decennia, in de Skandinavische landen zelfs gedaald tot slechts 1-3%. (Institute for Social Research, University of Michigan, World Values Survey, 1995-1997). In Nederland zei in 1971 23 procent van de Nederlanders geen geloof aan te hangen, in 2004 was dat 40%. Laatstgenoemd cijfer zou nog hoger uitgevallen zijn, ware het niet dat de bevolking toenam met 5,3 procent moslims (1971 0,4% van de bevolking, 2004 5,7%)(Elsevier, De nieuwe atlas van Nederland, 24 april 2004). Het aantal niet-godsdienstige Nederlanders verdubbelde dus in ruim dertig jaar.
Waar heb ik eerder iets soortgelijks ‘gehoord’……..Eva? Wat is dat eigenlijk…… ‘volwassen’ in het denken?
Inderdaad, dat is het precies! Dát is de diepere strekking (lering) van de godsdienstige mythe: het was bedoeld als wapen van de geestelijken om te kunnen heersen over alle mensen, in het bijzonder ook om de heerschappij van de man over de vrouw ermee te bewijzen. Volwassen is precies wat het betekent: geen kind meer zijn. In
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/21b.HTM
kun je alles erover lezen.
Wie bepaalt dat of hoe bepaal je dat?
Het is een opgroeien van de mensheid, een geleidelijke zaak. De voorroede van de mensheid zijn de wegwijzers naar waar de massa naartoegaat. De menselijke rede is de maatstaf, de wetenschap de scheidsrechter.
Betekent dat dat je je 'kinderlijk' denken wegkiepert? Dat zou niet slim zijn.
Ja en nee, het is maar wat je met 'kinderlijkheid' bedoelt. Het denkvermogen en de mate van inzicht van het kind is beperkt, dus
dat gaat overboord. In de praktijk betekent dit openbaringsgodsdiensten en alle andere vormen van bijgeloof. In de levenswijze van het kind (het open staan voor het leven, het zonder veel overbodige lasten zijn) blijft een zaak waarin kind zijn ook actueel is voor volwassenen.
Ik wil graag ruimer in mijn denken worden, meer begrijpen/ doorgronden.
Dan ben je uit hetzelfde hout gesneden als ik.
Ja, eigenlijk begrijp ik Eva ook best goed. Ik zou die vrucht ook eten.
Gelukkig maar, jij bent dus intelligent.
Waarom zou onze Schepper dat nu eigenlijk hebben verboden?
Dat heeft hij dus niet. Het is slechts een verzinsel van de mens, het verhaal heeft totaal niets met God te maken. De bijbel is slechts de optimale manier om nooit iets van God te begrijpen.
Gezien Rom 8:29. Daar moet een afdoende verklaring voor zijn, die ik nog nergens heb gevonden.
"Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters. "
Deze tekst leert dat God een deel van de mensheid bestemd heeft ter heerlijkheid en beloning, en impliceert een ander deel ter verdoemenis en verbranding, waarover in bijv. Mt 25 gelezen kan worden. Er is inderdaad een verklaring voor: zij is de zoveelste godslastering in de bijbel, alsof we het serieus kunnen nemen dat God een deel van zijn schepping afdankt. Een andere verklaring is deze: er bestaat helemaal geen god in de zin van een persoonlijk wezen die zus en zo bepaalt.
Rereformed schreef:Wat ik zeg is exact het moderne equivalent van wat Jezus tegen Nicodemus zei: je bent met je inzichten niet ver van het koninkrijk van god, maar moet opnieuw geboren worden. In onze tijd betekent het uit je eigen heilige geest.
Lijkt mij toch niet helemaal overeenkomen met de oorspronkelijk geloofsvoorstelling waar Yeshua duidelijk spreekt over een andersoortige Geest dan de oorspronkelijk menselijke.
Nee, natuurlijk niet, omdat ik een mens van de 21ste eeuw ben.
Rereformed schreef:Nietzsche, de beroemde persoon waar ik het over had,
Ah, dan moet ik maar eens wat meer
van hem gaan lezen i.p.v.
over hem.
Ik doe dagelijks beiden.
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... index.html
maar wellicht ben jij een grotere kenner.
Rereformed schreef:.. alle schriftelijke zogenaamde heilige openbaringen dus maar mensenwerk zijn.
Juist niet Reref! Juist niet! En ik snap niet dat jij dat niet ziet. Ik heb steeds het gevoel (Sorry

) dat je in je ‘ anti-these- periode’ zit. Maar we moeten door naar de ‘ synthese’, om het nog weer filosofisch te benaderen.
We moeten zoeken naar de exegeses die wèl kloppen, ……als een cryptogram. ……voor alle gelovigen. Niet ertegenaan schoppen of afkraken.
Precies, heel goed gezien,
dat is mijn kerngedachte.
Alleen ben ik allesomvattend: streep jouw woordjes 'alle gelovigen' door en zet er 'alle mensen' voor in de plaats! Wanneer je op die wijsheid bent gekomen heb je de ware godsdienst, leer je de ware God kennen. Ik moet de christelijke en andere openbaringsgodsdiensten afwijzen om op een hogere mensheid te komen, om de grote synthese te bewerkstelligen, een paraplui die alle mensen omvat en niemand meer buitensluit.
Trouwens…. Je zult niet kunnen ontkennen dat je zonder de Goddelijke manier van werken, d.m.v. schriftelijke Godsopenbaringen, was geworden waar je nu zo tevreden over bent.
Ik ben helemaal niet tevreden over mezelf. Ik zie niet in waarom een mens ooit helemaal tevreden met zichzelf zou moeten zijn. Een enkel moment misschien, maar dan zou ik mezelf weer een schop onder m'n kont geven.
Ik ben via het christelijk geloof geworden wat ik nu ben. Dat is wat anders dan via 'goddelijke manier van werken' en via 'godsopenbaring'. Via die laatsdte trant van denken ben ik een groot gedeelte van mijn leven de mist in gegaan.
Je zou eigenlijk best God de eer daarvan kunnen geven

Waarom zou je dat anderen willen onthouden? Gun ieder zijn/haar eigen geloofsgroeitempo en weg.
Ik gun het jou, want er is weinig anders dat ik zou kunnen doen. Zoals een kind moet groeien om volwassen te worden, zo moet een mens geestelijk groeien om volwassen te worden. Groeien doe je via eten. Ga mij en een hoop andere forumleden maar goed lezen.
Ik begrijp jouw opmerking over 9/11 niet, want het schijnt dat je niet beseft dat mijn schrijven niet maar iets van de laatste vijf jaar is, maar eenvoudig de voortzetting van mijn oude denken als christen.
Ik begreep dat 11/9 (Ja, ik hou het Nederlands) voor jou de reden bleek om alle openbaringsgodsdiensten overboord te gooien. En te beginnen met nadenken. En dat begreep ik niet. Je weet toch dat voor gelovigen alleen de term ‘ openbaringsgodsdienst’ maar overeenkomt en verder bar weinig? Dus waarom het christelijk geloof overboord gooien?[/quote]
Omdat de openbaringsgodsdiensten de eeuwige gesel tot verdeeldheid op aarde zijn en onbegrip voor elkaar, dood en verderf brengen.
Het is toch wat paradoxaal door aan de ene kant de Bijbel af te serveren en aan de andere kant te zeggen dat je denken een voortzetting is daarop. Kun je misschien duidelijker zijn?
Mag ik je aanraden om De Pelgrimsreis naar volwassen geloof te lezen? (
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/21a.HTM ). Gegarandeerd leuk leesvoer, al zou je het er niet mee eens zijn. En alles over mij word je duidelijk.