VseslavBotkin schreef: ↑01 dec 2024 23:26
Ik wil hier even op reageren als het mag. De "discussie" die we hadden was inderdaad beleefd, maar voor mij niet echt een discussie. Je schreef nauwelijks je eigen berichten en ik kreeg telkens "reacties" met lange repen diffuse, feitelijk incorrecte AI-bagger terug. Ik snap dan ook volledig waarom Tiberius eerder te kennen gaf dat hij afhaakt als hij merkt dat hij tegen een computer aan het spreken is.
Maar jij bent dan ook een filosoof hé, ik niet.
Als ik zie wat jij allemaal leest,....
VseslavBotkin schreef: ↑13 nov 2024 00:49
.... Ik gebruik het meer voor filosofieën die het onderscheid tussen subject en object als illusie zien (Spinoza, Hegel, Deleuze, Nagarjuna etc. etc.). Vanuit dat perspectief wordt de vraag ""realisme/anti-realisme" irrelevant. Realisme zegt, de wereld bestaat los van de waarnemer, anti-realisme zegt, de wereld bestaat alleen voor de waarnemer. Maar er is geen waarnemer. Vandaar 'exoterisch' (geen fan, beetje pretentieus woord), het 'esoterische' aspect is trouwens ook iets zuiver negatiefs binnen het boeddhisme ('nolipsisme' om met Dennett, zaliger te spreken).
Spinoza, Hegel, Deleuze, Nagarjuna, Dennet en de woorden die je gebruikt, dan denk ik, amaai, knappe kop!
Ik daarentegen ben een gepensioneerde zonder enig diploma en heb zelfs mijn lager onderwijs niet afgemaakt. Voor dommeriken als mij is Artificiële-intelligentie dan toch wel een uitkomst om iets zinnigs met goede zinsbouw te kunnen schrijven.
De reden waarom ik toch reageer is tweevoudig:
1) een internetforum heeft altijd ontelbare lurkers die niet zelf reageren, misschien vinden zij het interessant . Deze site fungeert bovendien ook als een soort archief voor interessante gesprekken die anderen tegenkomen door bv. Google. Dan komt er door mij een betere, kwalitatievere tekst tegenover de AI te staan. Ik verwijs daarnaast ook meestal naar bronnen, wat mijn teksten tevens controleerbaar maakt.
Ik lees heus altijd wel eerst heel goed wat Artificiële-intelligentie antwoord hoor. Het helpt me mijn kleine verstand dat blokkeert op Spinoza, Hegel en Deleuze toch wat bij te brengen.
Zo vond ik de antwoorden van Artificiële-intelligentie over Nagarjuna heel interessant want aansluitend bij mijn intuïtie beleving en bijna-dood ervaring vijf jaar geleden.
2) Ik vind het erg leuk om te schrijven over dingen die mij interesseren, en ik grijp over het algemeen iedere kans die mij de gelegenheid geeft om dat op een sociaal-wenselijke manier te doen aan.
Ik ook, zo ben ik dagelijks bijna negen jaar actief geweest op een forum over Advaita, zelfkennis en waarheidvinding, wat nog voor de tijd van Artificiële-intelligentie was en ik opvallend niet mee kon met de grote filosofische denkers op dat forum. "De filosofie van het wordende"? Hallo, ja, op dat forum kwam wat aan bod!
Dankzij Artificiële-intelligentie wat mijn IQ wat opkrikt zou ik daar nu bij hebben kunnen aansluiten.
Voor alle duidelijkheid: AI is geen betrouwbare bron voor informatie.
Dat is jouw mening vanuit perspectief als filosoof naast die van andere, zoals de mijne als simpele ongeletterde. Ik heb daarstraks weer geweldige betrouwbare voor mij zeer waardevolle informatie gekregen toen ik vroeg hoe Byron Katie aansloot op Madhyamaka wat volgens sommigen best wel een duistere filosofie is.
chatGTP's antwoord begon met...
Byron Katie sluit op haar eigen directe en praktische manier aan bij wat Madhyamaka, Nāgārjuna, en zelfs radicale non-dualisten zoals Karl Renz proberen te communiceren. Hoewel Katie geen filosofisch systeem aanbiedt, heeft haar methode, The Work, parallellen met deze diepgaande deconstructieve tradities, maar dan toegepast op het dagelijkse denken en lijden.
https://chatgpt.com/share/674ca5e6-fdbc ... d641b78f58
En eindigde met...
Samenvatting
Byron Katie biedt een praktische ingang naar dezelfde waarheid die Madhyamaka en non-duale tradities proberen te communiceren: dat onze overtuigingen over de werkelijkheid leeg zijn en het loslaten van deze overtuigingen bevrijding brengt. Waar Nāgārjuna en Karl Renz filosofisch of radicaal abstract blijven, maakt Katie dit proces toepasbaar voor iedereen door zich te richten op de gedachten en verhalen die lijden veroorzaken. Haar eenvoud en directheid sluiten daarom perfect aan bij de kern van deze tradities, zonder de complexiteit.
https://chatgpt.com/share/674ca5e6-fdbc ... d641b78f58
Toen dacht ik: Wauw, ook voor mensen met een laag IQ is er nog hoop op bevrijding van lijden!
... In alle eerlijkheid, als ik moderator was had ik je al een ban gegeven aangezien je in het Nāgārjuna topic 70-80% van je berichten "ontleent" aan het machientje. Strikt genomen is dat ook plagiaat, ik ben niet moralistisch ingesteld maar dat is wel een van de weinige dingen waarvan ik zou zeggen dat het beschamend is. Het toont ook een gebrek aan interesse richting de ander om een goede reactie of overdenking terug te schrijven.
Is het waar wat je hier denkt, geloofd?
Ik was en ben in het Nāgārjuna topic zeer geïnteresseerd.
Dat ik niet op jouw niveau als filosoof kan antwoorden spijt me, daar kan ik niets aan doen, de natuur heeft me niet voorzien met een hoog filosofisch IQ als het jouwe.
Ik ben zesendertig jaar geleden in januari 1988 wel is tien wekelijkse lessen avondschool filosofie gaan volgen, met als onderwerp "WIE ZEG JIJ DAT IK BEN" (zie foto uit lessenrooster toen onderaan) wat me voor het eerst heftig aan het denken zette, waardoor ik na de lessen thuis steeds in een bizarre kramp (tetanie) terecht kwam, mijn lichaam trok zich namelijk zonder dat ik dat tegen kon houden - terwijl ik toen een topsporter was - in een foetus houding en ik kwam op het randje van hyperventileren.
Dat ik toen tegen "
een wedergeboorte in de geest" aanzat zou ik pas een vijf jaar later begrijpen toen ik op het spoor van Stanislav Grof's transpersoonlijke psychologie kwam, wat mij direct lag en ik intuïtief begreep vanuit mijn schokkende tetanie en bijna gaan hyperventileren ervaring enige jaren daarvoor inplaats van verder filosofie te bestuderen waarvan ik bijna een zenuwinzinking kreeg toen, wat duidelijk maakte dat mijn verstand daarvoor te klein was en is.
Maar niet verwonderlijk dat ik Stanislav Grof's boek "
geboorte, dood, en transcendentie" toen ook veel te academisch vond. Maar ik kon er wel aanknopingspunten in vinden samen met het lezen van Leonard Orr's commerciëlle boek "
rebirthing" wat voor een simpele geest als ik leesbaar was.
Kijk is hier jouw reactie in het Nāgārjuna topic...
VseslavBotkin schreef: ↑01 dec 2024 01:15
bonifacius...
Dank voor deze nuancering. Hier komt ook weer de deconstructie kijken; "onthechting" impliceert al dat er iets is waar je je van moet onthechten maar dat is niet zo. Op het "ultieme" niveau zwijgt de Madhyamaka dan ook, omdat daar taal en de substantieve/dualistische ontologie die woorden impliceren betekenisloos zijn geworden.
Mijn reactie waarvoor je me bedankte gaf ik uit mijn ervaring, intuïtie, inzicht en interesse hoor. Bij het opstellen van mijn post liet ik me wel helpen door Artificiële-intelligentie.
Dus, alhoewel ik beleefd reageer om retorische redenen, moge het nu duidelijk zijn dat ik het gebruik van "AI" (artificiële "intelligentie", dat hele woord überhaupt al) afkeur.
Dat is jouw goed recht om Artificiële-intelligentie af te keuren, ik keur het niet af want zeer behulpzaam voor de simpelen van geest zoals ik.

- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!