Is er leven na de dood ?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

mysterieus2000 schreef:
Achnaton schreef:Waarom worden mensen zo afgeleid of misleid door religieuze geschriften? Al in het begin van deze monotheistische geschriften word er op gewezen dat kennis slecht is, en de rest wat er na volgt laat mensen nog verder afdwalen en zoals je hier getuige bent van sommige personen word fictie een vleesgeworden realiteit, is het ergens niet triest?
Volgens mij is het niet kennis wat slecht is maar wat je doet met die kennis.
Groetjes Daniella
Je zal mij niet gauw horen beweren dat kennis slecht is, maar je zou misleid kunnen worden door te denken dat religie een goede kennis geeft.
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

tjeerdo schreef:
Tamara schreef:ken een meisje van 9 met een ponsglioom..zucht..denk ..
Erfzonde weet je nog. Degeneratie wat je ons wilt voorschotelen en waar je sympathieen liggen. Voor ons is het simpeler en veel beter te verklaren. De natuur is meedogenloos onverschillig. Kijkt niet naar leeftijd, ras of afkomst. Iedereen kan betrokken raken bij een auto-ongeluk. En dan kan het statement: "Maar als ergens geen auto rijden; gaat dit niet op". Dat kan maar incidenten kunnen in velerlei gradaties tevoorschijn komen. En hier komt geen godsbeeld aan te pas.

De laatste verklaring is veel eerlijker, betrouwbaarder en doet niemand tekort. Dat kan van jouw godsbeeld niet gezegd worden.
Simpeler zeker. Maar waarom betrouwbaarder? Ik zie geen inconsistentie met de erfzonde die treft nl. ook allen.
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

.........
Laatst gewijzigd door MOODY BLUE op 03 jul 2006 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

Hallo Moody Blue,

Ook een heel verhaal !!! Gelukkig dat de operatie geslaagd is. Ik zal ook niemand de raad geven om niet naar de dokter te gaan of niet in te gaan op medische behandelingen.

Voor mezelf heb ik de keuze gemaakt om nu geen agressieve medicatie te gebruiken en de dokter ging er mee akkoord. De tumor groei neemt af. dus iedereen tevreden zowel ik als de dokter. Ondertussen laat ik geen gelegenheid onbenut om voor me te laten bidden of om te laten zalven, iedere keer als ik mij niet goed voel.

Mag ik vragen waarom je niet naar de gebedsdienst geweest bent. En is het probleem van het ruggemerg nu volledig opgelost ? Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte.

Groetjes Daniella
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Tjeerdo schreef:
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij (Tamara) primair evangeliseert.

De reactie van Tamara daarop:
Valt wel mee.
Hm.

De “evangelische Tamara’s typjes” hebben m.i. ook de neiging om hun fantasiewereld uitdrukkelijk te verkondigen. Het liefs dreigen ze met de hel, tja het zijn echte angsthazen. Zij vergeten dan voor het gemak dat er Bijbels gezien maar een klein kuddeke zalig wordt. In de andere kudde zitten bokken die nooit begiftigd zullen worden met het ware zaligmakende geloof.
Waarom worden deze bokken hier op aarde niet gewoon met rust gelaten?
De opdracht van Jezus was toch: “vertel het alle volken” ? Het volk van Nederland kent die verhalen nu toch wel?
Waarom het individu lastig vallen met b.v. de hel?

Ajuus,
Stan

P.S. Ik heb koppijn.
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

mysterieus2000 schreef:Hallo Moody Blue,

Ook een heel verhaal !!! Gelukkig dat de operatie geslaagd is. Ik zal ook niemand de raad geven om niet naar de dokter te gaan of niet in te gaan op medische behandelingen.

Voor mezelf heb ik de keuze gemaakt om nu geen agressieve medicatie te gebruiken en de dokter ging er mee akkoord. De tumor groei neemt af. dus iedereen tevreden zowel ik als de dokter. Ondertussen laat ik geen gelegenheid onbenut om voor me te laten bidden of om te laten zalven, iedere keer als ik mij niet goed voel.

Mag ik vragen waarom je niet naar de gebedsdienst geweest bent. En is het probleem van het ruggemerg nu volledig opgelost ? Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte.

Groetjes Daniella
Dat was een reflex die omhoogkwam uit mijn zeer christelijke verleden. Maar tijdig zag ik in hoe ver zoiets buiten de rede viel.
De enige genezingen vinden plaats door werking van het eigen lichaam, of door (reguliere) medische zorg van buitenaf.

Voor de eerste 10 jaar lijkt het probleem opgelost, maar de 'woekering' van het bot zal doorgaan, dus verder gewoon afwachten.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Het klinkt vreselijk cru om het volgende te zeggen, maar zijn hier ook forumdeelnemers die gezond van lijf en leden zijn (dus geen medicijnen gebruiken tegen depressiviteit e.d.), geen nare geloofsopvoeding hebben gehad waaraan ze nog pijnlijke herinneringen bewaren, maar toch 'gewoon' niet-gelovig/atheïst/agnost zijn...? Ik begin me zo langzamerhand een buitenbeentje te voelen...
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Ik begin me zo langzamerhand een buitenbeentje te voelen...
Inderdaad :

---> Het blijkt hier langzaam maar zeker een soort zelfhulpgroep te worden ....
Zijn er dan nog niet genoeg dergelijke groepen op het internet ?

---> Het begint allemaal sterk te lijken op de verhalen van " new (re)born christians "
( en bijvoorbeeld ook ( misschien zie ik het verkeerd ) bezorgde ouders op zoek naar raad ? ....of andere " gekwetsen van het leven " op zoek naar troost , een ondersteunend woord , een beetje medeleven en menselijke sympathie, een beetje hoop in bange dagen .... )

---> En uiteraard lopen ook de lijkenpikkers al vrolijk rond ;
De Gurur's van de alterneuterij en de anti-wetenschap
De religieuze "soldaten voor Christus "
De beroepsspammers en reli-virussen van het internet ....

En jawel hoor , het overkomt IEDEREEN ;
Het nare is gewoon een gegeven en een onontkombaar gedeelte van het leven
(" ...the end will be tragic " zong Billie hollyday " allways " )
Maar moeten we daarom nu al onze aandacht daarop richten ?
Het is spijtig, triest en droevig ....inderdaad .... ja en ?
kan er iets professioneel worden aan gedaan ?
"Ga uit mijn zon " zei Diogenes
Cynisch ? msschien wel :
Maar gebruik maken van andermans ongeluk om de eigen ideologieen santekraam of nep-middlen te pushen ____zoals elke ordinaire dealer ;charlatan en profiteur ___ is nog veel , veel erger .....en dat is mijn ongezouten mening .....
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 02 jul 2006 11:41, 4 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
bad_religion

Bericht door bad_religion »

cymric schreef: Ik begin me zo langzamerhand een buitenbeentje te voelen...
Welnu, dat hoeft niet, bovenstane is dan jouw probleem. Nml, vasthouden aan een absurde gedachte dat het jouw niet zou kunnen overkomen en dat het derhalve geen discussie onderwerp kan zijn. Maar, misschien moeten we de forum regels wel aanscherpen misschien nog wat tips?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

cymric schreef:Het klinkt vreselijk cru om het volgende te zeggen, maar zijn hier ook forumdeelnemers die gezond van lijf en leden zijn (dus geen medicijnen gebruiken tegen depressiviteit e.d.), geen nare geloofsopvoeding hebben gehad waaraan ze nog pijnlijke herinneringen bewaren, maar toch 'gewoon' niet-gelovig/atheïst/agnost zijn...? Ik begin me zo langzamerhand een buitenbeentje te voelen...

Beste Cymric,

Je bent niet alleen. :wink: Helemaal (lichamelijk) gezond ben ik niet. Echter mijn bovenkamer is fris en helder. En wordt ook regelmatig schoongemaakt. Niet door medicijnen natuurlijk. Een weekje vakantie is meestal genoeg. En mijn religieuze opvoeding was dusdanig vrijblijvend en tolerant, dat ik hier geen restverschijnselen aan heb overgehouden.

Grt,

Tjeerdo.

NB. En volgens mij behoor ik tot de middengroep op dit forum. De jaren zestig generatie.
Laatst gewijzigd door PietV. op 02 jul 2006 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Tamara schreef:
Simpeler zeker. Maar waarom betrouwbaarder? Ik zie geen inconsistentie met de erfzonde die treft nl. ook allen.
Ad1.

[b]wahlers schreef: [/b]
degeneratie?

En jou bewijzen voor 'degeneratie' zijn?
Hoe definieer je eigenlijk 'degeneratie'?
Was er een absoluut 'start' punt? en zo ja, bewijs graag?

En als we degenereren hoe komt het dan dat we nu gezonder zijn dan ooit, langer leven, en als soort talrijker zijn dan ooit tevoren?

Dit is het tegengestelde van degeneratie?

En als we dit buiten beschouwing laten, dan wat is de snelheid van degeneratie?
Waar leidt deze degeneratie uiteindelijk toe?

Als je de discussie elders ook volgt. Kun je dit bovenstaande van Wim ook even bestuderen. Je kan hier het antwoord geven maar ook bij "onze" Wim zelf.

Ad2. Dit treft ons allen. In de genetica zijn talloze aandoeningen die slechts bepaalde groeperingen treffen. Bepaalde families blinken uit in hoge leeftijd en dito gezondheid.
Dus waarom treft deze "erfzonde" bepaalde groeperingen harder en is er in bepaalde families een hoger risico waarneembaar op bv. borstkanker. Doet me niet denken aan een hogere macht die rechtvaardig straft.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Tamara schreef: Beats me..maar de Bijbel is consistent in velerlei opzicht en dat is eigenlijk exact datgene wat voor mij de mate van betrouwbaarheid bepaalt.
En als er tegenstrijdigheden zijn, hebben we altijd wel weer een priester die dat recht zet.

Alleen gelovigen durven te beweren dat ze (bijna) net zo goed als de schriftgeleerden weten wat bedoeld wordt als ze iets lezen. Al hebben ze nog nooit een tekst verklaring gemaakt en zelfs als ze voor tekstverklaren altijd een onvoldoende scoorde.
Beperkt zich dan wel tot dat ene boek. En als ik ze het hoor verklaren, hoor ik alleen de godsdienst leraar.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

cymric schreef:Het klinkt vreselijk cru om het volgende te zeggen, maar zijn hier ook forumdeelnemers die gezond van lijf en leden zijn (dus geen medicijnen gebruiken tegen depressiviteit e.d.), geen nare geloofsopvoeding hebben gehad waaraan ze nog pijnlijke herinneringen bewaren, maar toch 'gewoon' niet-gelovig/atheïst/agnost zijn...? Ik begin me zo langzamerhand een buitenbeentje te voelen...
Maak je geen zorgen en laat je niet gek maken Cymric. Ik ben niet jong meer, maar nog steeds hartstikke gezond van lijf en leden. Mijn kop doet het ook nog goed, dus waar klaag ik over?
Hoewel ik voor mijn 18e levensjaar al niet meer in een god geloofde, heb ik het tot nu toe goed kunnen redden. Bijna 40 jaar later, zoals hierboven beschreven. Niets doet daar afbreuk aan. En als ik dood ga? dan is alles over.
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Stanhope schreef:Het liefs dreigen ze met de hel, tja het zijn echte angsthazen.
Als er geen hemel zou zijn zou ik het ook best vinden, Stan. Ik zie het eerder als een consequentie van mijn geloof. Geen flauw idee wat ik in een eeuwigheid moet, maar ja, dat zien we dan wel weer..misschien eindelijk eens op Cello-les. 8)
Zij vergeten dan voor het gemak dat er Bijbels gezien maar een klein kuddeke zalig wordt. In de andere kudde zitten bokken die nooit begiftigd zullen worden met het ware zaligmakende geloof.
Zou het niet eerder zijn de bokken die niet begiftigd willen worden en daardoor niet zullen...
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Logisch gezien stopt na de dood het leven. Niemand die dood is gegaan is ooit teruggekeerd vanuit de dood.

Het leven na de dood in een hemel of een hel, m.a.w. een andere plaats buiten het heelal om, is eerder een ijdele hoop van veel mensen dan een logisch gevolg van de dood. Als het lichaam niet meer functioneert zal ook de geest stoppen met functioneren, zodoende zal wat eens is en was verdwijnen.

Ik kan me wel voorstellen dat voordat dat gebeurd mensen een hele reeks beelden in hun geest zien (dat lees je vaak over bijna doodverklaringen). Dit zijn de dromen die voorafgaan aan de dood, veroorzaakt doordat er kortsluiting (bij wijze van spreke) in de hersenen optreed.

Volgens mij heeft het geen zin om je druk te maken over het leven na het leven. Je kan je beter druk maken over dit leven. Ik denk dat als al die gelovigen hun energie van het bidden naar hun god in het doen van goede daden zouden steken, dat de wereld er al veel beter uit zou zien.
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Plaats reactie