De kinderen van Amalek.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dies
Forum fan

Bericht door Dies »

Erik schreef:
Dies schreef:De reacties beginnen eindelijk aan kwaliteit te winnen.
Dit is misplaatste arrogantie!
Dat duidt meestal op een persoon die zich in het nauw gedreven voelt.
Voor het laatste is veel meer nodig.
Verder kan ik u er niet van betichten al te veel argumentatie / onderbouwingvind van uw stellingnamen te hanteren. Op dergelijke postings doel ik. Alsook op postings die een boel kretologie en retoriek toevoegen. Dat heeft echt geen zin. Ik schrik zomaar niet en het maakt de argumentatie er niet sterker op. En het maakt de boel behoorlijk onoverzichtelijk,
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

"We are Freethinkers. Loose your faith and surrender your soul. We will add your biological and psychologcal distinctiveness to our own. Your mind will adapt to service us. Resistance is futile."
uhhh :shock: :shock: uhhh :shock: :shock: uhhh...
in dutch please?
8)
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

biajas schreef:
"We are Freethinkers. Loose your faith and surrender your soul. We will add your biological and psychologcal distinctiveness to our own. Your mind will adapt to service us. Resistance is futile."
in dutch please?
8)
Vrij naar The Borg uit Start Trek.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Borg_(Star_Trek)
Laatst gewijzigd door Erik op 19 mar 2008 15:36, 3 keer totaal gewijzigd.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Dies schreef:Alsook op postings die een boel kretologie en retoriek toevoegen.
Begin eens met hand in eigen boezem te steken.
Probeer vervolgens te antwoorden op vragen die je tot nu toe op slinkse wijze ontwijkt.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

biajas schreef:
in dutch please?
8)
Wij zijn Vrijdenkers. Velies je geloof en lever je ziel uit. Wij zullen je biologische en psychologische verscheidenheid toevoegen aan de onze. Je geest zal zich aanpassen om ons te dienen. Verzet is zinloos.

(Jij kijkt zeker geen StarTrek? :D
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dies schreef:
Sararje schreef:Tsja, en hoeveel Christenen leven die moraal na?
Ik houd geen statistieken bij. Maar ik denk inderdaad dat het veel te weinig is.
Sararje schreef:Daarnaast: denk ik dat je hoognodig Leviticus 26 moet gaan doorlezen. Die wetten zijn eeuwig en bij het niet nakomen krijg je heel Leviticus 26 over je heen. Op je gezondheid.
Ik bewonder je bijbelkennis! En wat wil je hiermee dan zeggen?
Dat de bijbelse geboden wel eeuwig zjin in tegenstelling tot wat jij zelf beweert. Dat menig Christen niet nar de bijbel handelt is een zegen want anders hadden we hier allang anarchie oid gehad.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Dies schreef: Oog om oog tand om tand is slechts een normering van tomeloze wraak waarbij er telkens een flinke schep boven op komt.
Fout! Oog om tand om tand, ziet toe op schadevergoeding helemaal niet op wraak! Het is lachwekkend hoe weing christenen deze tekst goed hebben begrepen!

Zelfs uit de volgende tekst uit Matteus blijkt dat Jezus dat ook zo toepast:

Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” [39] En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. [40] Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. [41] En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op.

Jezus bedoelt hier dat je geen schadevergoeding moet vragen en niet dat je geen wraak moet nemen of dat je geen verzet moet plegen wanneer iemand je aanvalt. God en Jezus zijn beiden wraakzuchtig dus zullen ze nooit wraakzucht van hun volgelingen afremmen. Immers God zal zijn "kinderen" gebruiken om zijn wraak aan de ongelovigen te voltrekken. Dta was in het OT het geval en ook in het NT in Openbaringen is dat zo.
Dus je zit er helemaal naast mijn beste.

God is gewoon een bloeddorstige, jaloerse, kortzichtige, wraakzuchtige, kleinzielige en wrede tiran en zijn zoon is geen haar beter. Beiden zijn verzinsels van mensen om macht uit te kunnen oefenen, om mensen angst aan te jagen, om mensen dom te houden, om de waarheid te verbergen, om scheiding te maken (verdeel en heers!), om een voorwendsel te hebben allerlei gruwelijkheden tegen medemensen te rechtvaardigen. Ik veracht God, Allah, Jezus, Mohammed, etc en ik veracht elke religie. Een van de verschrikkelijkste uitvindingen van de mensheid!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Marinus schreef:
biajas schreef:
in dutch please?
8)
Wij zijn Vrijdenkers. Velies je geloof en lever je ziel uit. Wij zullen je biologische en psychologische verscheidenheid toevoegen aan de onze. Je geest zal zich aanpassen om ons te dienen. Verzet is zinloos.

(Jij kijkt zeker geen StarTrek? :D
nee... csi, bones, grace anatomy, will and grace etc.etc. etc.
niet erg intellectueel maar wel fun for me
maar zelf in het nederlands kompt ie nog hard over :lol:
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Dies
Forum fan

Bericht door Dies »

Erik schreef:Begin eens met hand in eigen boezem te steken.
Probeer vervolgens te antwoorden op vragen die je tot nu toe op slinkse wijze ontwijkt.
Je geeft er slechts blijk van willekeurig te lezen.
Ik heb al lang aangegeven hoe ik dit ga aanpakken. En niet alles wat ik als weerwoord krijg is even relevant. Vooral niet de postings die er voor bedoeld zijn om mij zo nodig in een hokje te plaatsen. Probeer gewoon onbevooroordeeld te lezen.

Overigens liggen er nog heel wat opmerkingen van mijn kant braak die om een weerwoord vragen. Lees dus mijn reacties zelf alles ook nog maar eens door vanaf voorbij halverwege pagina 2. Dan zie je vanzelf wat ik bedoel.
En dan benoem ik dat ook niet als "op slinkse wijze ontwijken".
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

biajas schreef:
Marinus schreef: maar zelf in het nederlands kompt ie nog hard over :lol:
De originele zin word dan ook uitgesproken door een soort technocratisch ruimtevarende cyborgzombies die andere levende wezens overnemen. De Borg. Waarschijnlijk het eindstadium in de evolutie van Henoch denken sommigen.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

LOFL@Marinus
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Tsjonge zeg! Wat een christen er al niet voor over heeft om in de brons- en ijzertijd te kunnen blijven geloven!

Indien iemand er geen problemen mee heeft dat God meegaat met de mensheid - van oprachtgever tot genocide tot het pacifisme van Jezus-, dan zou je toch denken dat het een koud kunstje voor hem is zijn God nog een tikkeltje verder te laten evolueren, tot een God die Freethinker wordt en zegt: jullie mogen het nu lekker zelf uitzoeken, ik ben inmiddels met pensioen.

De fout die fundamentalisten maken houdt in dat men geen onderscheid wil maken tussen tijden en omstandigheden
Dat is juist jouw fout: iemand met moderne kennis ziet al eeuwenlang in dat je de tijd op zijn eigen merites moet bekijken, en iets uit antieke tijden niet onnodig meeslepen als eeuwige goddelijke waarheid. En nou kom jij atheïsten vertellen dat wij de bijbel niet kunnen verstaan?

Ik vind het steeds onbegrijpelijker dat iemand God zó klein kan maken. Mag ik je vragen Dies, ben je van kindsbeen af met dit godcomplex opgegroeid en zit je daarom zo vastgeroest aan die bijbel vast?

Het allergrappigste is dat zo'n fundamentalist als jij van zichzelf denkt níet fundamentalist te zijn. Alsof je fundamentalist af bent wanneer je maar een paar acrobatentermen her en der kunt uitstrooien. Je eerste post van hilarisch.

Bijbelteksten zijn dus niet gelijkwaardig!
Teksten die je niet aan staan zijn uiteraard minder waard dan teksten die je wel leuk vindt. Geweldige wijsheid!

Literaire lagen moet men gaan zoeken!
Dat was een hele mooie! Daar wordt de bijbelgod een stuk verhevener van!

Theologische verbanden!
Ja, ja, denk toch vooral om theologische verbanden. Zo kun je een helehoop goedpraten wat krom is!

Weglaten van teksten!
Foei, foei. we hadden het alleen over uitroeiing en vergaten dat God ook een andere hobby heeft: zichzelf incarneren voor ons bestwil!

"Wat in de tekst staat hield in het licht van wat gebruikelijk was een bijzonder omvangrijke matiging in."
Wat zijn je canaänitische bronnen voor vergelijking? Of schud je die opmerking zo maar uit je mouw.
En jij bent tevreden met die matiging? Verwacht je niet wat meer van een God? Hoe zielig kun je God maken?
In deze discussie wordt gesuggereerd dat christenen bij het lezen van dit type teksten zouden menen een excuus te ontvangen om de ongelovigen - indien zij de kans maar kregen - uit te roeien.
Het lijkt me vreemd dat dit gesuggereerd zou worden. Kun je even de link geven waar dit gedaan wordt?
Ik heb altijd gezegd: gelukkig zijn de christenen een stuk geciviliseerder dan hun bijbel. Sararje merkte iets dergelijks op.
Het bijbelse oorlogsrecht houdt daarentegen wel een zeer grote matiging in.
Dit onderwerp gaat enkel over de genocide in de bijbel. De God van de bijbel geeft opdracht tot de algehele vernietiging van zeven volkeren. Inclusief bejaarden, kinderen en vee!
Ik zie hier geen enkele matiging, maar enkel en alleen de eerste opgetekende opdracht tot genocide in de wereldhistorie.
De opdracht tot het uitroeien van het zaad van Amalek is in de joodse religie nog steeds van kracht als het laatste gebod (613).

Ben jij echt van mening dat deze opdracht echt door God geboden zou zijn? even later zeg je wat over rechtvaardigheid en straf op onrecht. Ik zou grasag willen horen hoe jij algehele genocide als een oplossing voor welk onrecht dan ook kunt goedpraten.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 19 mar 2008 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Dies schreef:Ik ben rechtzinnig. Het tegenovergestelde van vrijzinnig. Ik geloof dat Jezus echt opgestaan is uit de dood. Ja ik weet het, dat is voor vrijdenkers een dwaasheid.
Je hebt dus je oordeel al klaar. Oordeel niet opdat...etc.
Ik weet overigens niet of de positie van een atheist zo duidelijk is.
Atheisten geloven niet in het bestaan van god(en). Welk gedeelte is jou niet duidelijk?
De afgelopen maand heb ik veel op dit forum gelezen. Leuk forum trouwens. Zo steek ik nog eens wat op.
Dat zal de tijd uitwijzen.
Ik moet zeggen dat de deelnemers, ondanks hun fundamentalistische insteek,
Weer een oordeel. Goh, gaat lekker joh.
een vrij grote bijbelkennis bezitten.
Zoals XcsM zo mooi schreef bij een ander topic, velen van ons waren waar jij nu bent: in wonderland.
En de conclusies zijn niet altijd verkeerd.
Zeker weten, de meesten van ons begrijpen de bijbel beter dan menig ggrrissten.
Afijn, we komen daar nog wel op denk ik.
Mmmm.
Dat de positie van een gelovige niet per definitie helder is daar kan ik in meekomen.
Dat is een understatement.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Dies schreef: Hoe lezen EX-gelovigen (christenen) die bijbel?
Heel simpel; er staat wat er staat.
Hoe ex-gelovigen de bijbel lezen dat zou wel eens erg variabel kunnen zijn. Het hangt er van af met welk motief men de bijbel leest. Atheisten zullen de bijbel vooral lezen uit een critische houding.
Je oordeelt erg snel zeg.
In mijn eerste posting gaf ik min of meer aan hoe ik de bijbel lees. Ik houd bij het interpreteren rekening met tijden, lagen en literaire genres.
Ws omdat je de inhoud anders niet verdragen en voor jezelf verdedigen kan. Alles in jou protesteert tegen wat je leest en alleen door jouw manier van interpreteren kan je de bijbel nog verteren.
Ik constateer dat op dit forum een gewelds-tekst uit de Thorah geinterpreteerd wordt vanuit de veronderstelling dat ze gisteren is geschreven, bij wiijze van spreken.

Nee, de bijbel laat de ware aard van God zien. In Maleachi staat dat God onveranderlijk is, dus daarom lezen we de teksten zoals ze er staan. En Gods woord houdt eeuwig stand volgens Jesaja.
Dies schreef:Mensen zijn geen marionetten van God.

God eist absolute gehoorzaamheid en dus wil marionetten, want hij wil ons toch leiden?
Zoals een poppenspeler zijn marionet.
Plaats reactie