Tsjonge zeg! Wat een christen er al niet voor over heeft om in de brons- en ijzertijd te kunnen blijven geloven!
Indien iemand er geen problemen mee heeft dat God meegaat met de mensheid - van oprachtgever tot genocide tot het pacifisme van Jezus-, dan zou je toch denken dat het een koud kunstje voor hem is zijn God nog een tikkeltje verder te laten evolueren, tot een God die Freethinker wordt en zegt: jullie mogen het nu lekker zelf uitzoeken, ik ben inmiddels met pensioen.
De fout die fundamentalisten maken houdt in dat men geen onderscheid wil maken tussen tijden en omstandigheden
Dat is juist
jouw fout: iemand met moderne kennis ziet al eeuwenlang in dat je de tijd op zijn eigen merites moet bekijken, en iets uit antieke tijden niet onnodig meeslepen als eeuwige goddelijke waarheid. En nou kom jij atheïsten vertellen dat
wij de bijbel niet kunnen verstaan?
Ik vind het steeds onbegrijpelijker dat iemand God zó klein kan maken. Mag ik je vragen Dies, ben je van kindsbeen af met dit godcomplex opgegroeid en zit je daarom zo vastgeroest aan die bijbel vast?
Het allergrappigste is dat zo'n fundamentalist als jij van zichzelf denkt níet fundamentalist te zijn. Alsof je fundamentalist af bent wanneer je maar een paar acrobatentermen her en der kunt uitstrooien. Je eerste post van hilarisch.
Bijbelteksten zijn dus niet gelijkwaardig!
Teksten die je niet aan staan zijn uiteraard minder waard dan teksten die je wel leuk vindt. Geweldige wijsheid!
Literaire lagen moet men gaan zoeken!
Dat was een hele mooie! Daar wordt de bijbelgod een stuk verhevener van!
Theologische verbanden!
Ja, ja, denk toch vooral om theologische verbanden. Zo kun je een helehoop goedpraten wat krom is!
Weglaten van teksten!
Foei, foei. we hadden het alleen over uitroeiing en vergaten dat God ook een andere hobby heeft: zichzelf incarneren voor ons bestwil!
"Wat in de tekst staat hield in het licht van wat gebruikelijk was een bijzonder omvangrijke matiging in."
Wat zijn je canaänitische bronnen voor vergelijking? Of schud je die opmerking zo maar uit je mouw.
En jij bent tevreden met die matiging? Verwacht je niet wat meer van een God? Hoe zielig kun je God maken?
In deze discussie wordt gesuggereerd dat christenen bij het lezen van dit type teksten zouden menen een excuus te ontvangen om de ongelovigen - indien zij de kans maar kregen - uit te roeien.
Het lijkt me vreemd dat dit gesuggereerd zou worden. Kun je even de link geven waar dit gedaan wordt?
Ik heb altijd gezegd: gelukkig zijn de christenen een stuk geciviliseerder dan hun bijbel. Sararje merkte iets dergelijks op.
Het bijbelse oorlogsrecht houdt daarentegen wel een zeer grote matiging in.
Dit onderwerp gaat enkel over de genocide in de bijbel. De God van de bijbel geeft opdracht tot de algehele vernietiging van zeven volkeren. Inclusief bejaarden, kinderen en vee!
Ik zie hier geen enkele matiging, maar enkel en alleen de eerste opgetekende
opdracht tot genocide in de wereldhistorie.
De opdracht tot het uitroeien van het zaad van Amalek is in de joodse religie nog steeds van kracht als het laatste gebod (613).
Ben jij echt van mening dat deze opdracht echt door God geboden zou zijn? even later zeg je wat over rechtvaardigheid en straf op onrecht. Ik zou grasag willen horen hoe jij algehele genocide als een oplossing voor welk onrecht dan ook kunt goedpraten.