Mullog schreef: ↑07 dec 2023 08:04
Als we met z'n allen ons houden aan de regel in het verkeer dat rechts voorrang heeft voorkomt dat ongelukken en bevordert dat de door stroming. Je niet eraan houden levert deuken, en misschien erger, op met daarbovenop gedoe en vertraging.
Het probleem is dat rechts voorrang heeft geen absolute wet is. Wij moeten zelf ervoor zorgen dat we rechts voorrang geven. Als we dat niet doen is de grootste oorzaak daarvan dat we mens zijn en geen machine of computer. En als je dan even mens bent en geen machine of computer ben je strafbaar omdat je niet doet wat van je verlangt wordt. Dat is niet rechts voorrang geven, maar je menselijkheid opgeven. Dat speelt meer en meer. En op het moment dat je jezelf dan niet meer in de ogen kunt kijken, wordt het tijd daarvan afscheid te nemen.
Waarmee ik wil zeggen dat binnen het sociaal contract acteren je meer mogelijkheden geeft dan jezelf erbuiten plaatsen. Ik denk wat jij hier duidelijk wil maken uiteindelijk tot een andere inhoud van het sociaal contract leidt. De vraag is of die inhoud beter is dan het huidige sociaal contract (wat ongetwijfeld op punten beter kan).
Dat sociaal contract biedt je alleen maar een mogelijkheid tot overleven binnen de daar geldende regels. Daarbuiten geldt vrijheid. Vrijheid is nodig om te kunnen doen wat je moet doen. Dat sociaal contract heeft zoveel verplichtingen opgelegd, dat die vrijheid er voor veel mensen niet meer is. Dan gaat het of ten koste van zichzelf, of ten koste van de verplichtingen die ze na moeten komen. Aangezien dat "verplichtingen" zijn, gaat het dubbel ten koste van zichzelf. Men komt dat halen wat iemand verschuldigd is en daarbovenop nog eens een bonus.
Door vrijheid kun je makkelijker omgaan met en inspelen op veranderingen dan wanneer je gebonden bent door voorwaarden en contracten.
Neem bijvoorbeeld het klimaat. Men is jaren bezig geweest te bedenken hoe men wettelijk stappen kan maken om iets aan klimaatsverandering te doen. Heeft men nog niet geregeld, nu met een nieuwe regering is het waarschijnlijk allemaal van de baan en een volgende regering begint er weer mee. Oor 2030 moeten de klimaatdoelen gerealiseerd zijn voor 0,00000007% minder opwarming. Je mag blij zijn dat er voor 2030 zo'n wet gerealiseerd is zodat je eindelijk eens kan beginnen aan dat waarvan je denkt dat het noodzakelijk is.
Wanneer het allemaal waar is wat men over het klimaat zegt en je gaat nu al de grenzen sluiten om asielzoekers en migranten te weren, wat ga je dan doen als de gevolgen van klimaatsverandering zichtbaar worden? Dat beetje vluchtelingen en migranten van nu zal niets vergeleken zijn met wat er dan aankomt.
Waarom zou ik me willen verbinden aan een contract met iets dat niet in staat is problemen op te lossen en alleen maar bezig is met symptoombestrijding?
Welke kans laat men liggen om nu te kijken hoe men wel met zoveel toestroom kan omgaan door los te laten hoe men er niet mee kan omgaan?.. de zekerheden die men ingeruild heeft voor vrijheid....