axxyanus schreef: ↑01 jan 2023 20:32
VseslavBotkin schreef: ↑01 jan 2023 20:24
axxyanus schreef: ↑01 jan 2023 20:21
En hoe maak jij onderscheid tussen gebazel en legitieme zaken? Of brengen wetenschappers enkel gebazel? Zijn ziektekiemen gebazel? Kanker? Klimaat?
Alle modellen zijn fout, sommige modellen zijn nuttig.
Dat helpt ons niet vooruit. Je hebt bepaalde zaken als gebazel bestempeld. Wat betekent dat juist? Dat ze fout zijn zoals al de rest of dat ze niet eens nuttig zijn?
Het is niet eens fout. Het is een uitspraak die geen waarheidswaarde kan hebben, een beetje zoals de leugenaarsparadox. Als ik zeg "deze realiteit is geconstrueerd, en de echte realiteit is ontoegankelijk", doe ik beroep op diezelfde realiteit en de dingen die ik daar heb gezien om tot de conclusie te komen dat hij inderdaad geconstrueerd is. Maar er is geen andere realiteit dan "deze"! Het is speculatie die voortkomt uit het letterlijk nemen van modellen (zie ook Borges' korte verhaal On Exactitude In Science). Een model is een nuttige fictie, niet meer dan dat.
Het onvermogen om model en realiteit uit elkaar te houden is een typisch modern kwaaltje, een van de gevaarlijkste zelfs.
Kan je ook wat specifieker zijn over de aard van dat nuttig zijn? Het kan voor een oplichter ook nuttig zijn om bepaalde ideeën te verspreiden. Ik ga ervan uit dat je niet dat soort nuttig bedoelt maar kan je dan verduidelijke wat je wel met "nuttig" bedoelt?
Ja, het had inderdaad goed kunnen zijn dat ik daarmee oplichters bedoelde; een zeer nuttige wedervraag.
Het begrip/de modellen die wij hebben over de werking van kanker zijn nuttig als ze helpen met het veronderstelde doel - ik veronderstel het bestrijden van kanker of iets dergelijks. Kiemen idem. Verder heb je er niet zo gek veel aan denk ik.
Nou kan een model natuurlijk mooi of interessant zijn; Spinoza heeft een prachtige (zogenaamd onfeilbare) fictie geschreven over hoe hij God zag, maar als je na het lezen ervan denkt dat je universeel ware kennis over God tot je hebt genomen neem je het misschien allemaal wat te serieus.