“Functioneren van de hersenen” is een loos concept. Je zult dan in ieder geval moeten aangeven waaruit dat functioneren bestaat.heeck schreef: 29 aug 2022 19:33Als het volgens jou eenvoudig is wat wil je dan desondanks toch wel graag weten?Leon schreef: 29 aug 2022 16:13Ik zou toch wel graag willen weten waar men de denkwereld laat als die onderdeel is van de fysische wereld. Ik ken wel de stelling dat denken epifenomenaal zou zijn, maar ik geloof niet dat jullie de vrijheid zo ontkennen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 aug 2022 15:43
Dat is niet zo'n goede gewoonte Leon.
Als men kan aantonen dat iets onjuist is verplicht dat niet om met het juiste te komen.
Iets wat onjuist is wordt niet juist doordat het juiste niet bekend is.
PS.
Het juiste kan zelfs niet bestaan, denk aan de driedeling van de hoek.
Volgens mij is het heel eenvoudig. In het denken bestaan abstracte concepten op basis waarvan men beslissingen neemt en uitvoert die bovenop de beslissingen komen die afgedwongen worden door de botsende bolletjes. Het is synergie.
Het denken/de denkwereld transcendeert jezelf in de gegeven situatie naar een situatie waarin je projecten hebt. (Sartre’s existentialisme)
Naar mijn verwachting is het nóg eenvoudiger dan jij hoopt, namelijk dat alles wat aan wel en niet kloppende gedachten opkomt een toonbeeld is van het functioneren van de hersenen in het bijzonder.
En je vrees voor botsende bolletjes daar zal je vrede mee te hebben. Al was het maar dat Je wel kunt doen wat je wil, maar dat je niet kunt willen wat je wil. {Schopenhauer}
Maar onderzoek zal uiteindelijk wel boven water brengen wat velen best wel eens teleur kan stellen
Roeland
Aan de ene kant het reguleren van lichaamsfuncties en aan de andere kant een vrije invulling van wat je dan ook met conceptmanipulaties bedacht hebt.
Schopenhauer is een notoire pessimist, die geen vrijheid ziet. Dat heet bij Sartre dus ter kwader trouw zijn (mauvaise foi). Het denken maakt zichzelf vrij, al was het maar door verwarring te scheppen over wat waar is en dan onbevangen beslissingen te nemen. Het transcendeert.
Je bent dan tijdelijk vrij, en de hersenfunctie schiet dan weer door naar bevestigen wat het weet als andere uiterste, en de gesitueerdheid bepalen (in zelfmedelijden). Dit duale functioneren heeft een bepaald bereik, van vrijheid naar gesitueerdheid en terug. Daarmee reguleert het dus. Veel denken wat ik hier zie blokkeert het reguleren. Het gaat alleen maar uit van gesitueerdheid.