Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Gerard R. »

Putin heeft heel veel verloren ineens, meer dan hijzelf ooit zou willen, al denkt hij dat hij zo prima bezig is.
Ik had wel achting voor die kleine Rus, dat zijn land na het verdwijnen van het Communisme redelijk fantastisch
mondiaal opnieuw op de kaart heeft gezet zonder grote oorlogen enz.. Ik had dat vorige eeuw niet verwacht.
Ik had wel een zacht plekje voor hem, zeg maar.

Maar wie gelooft hem nog in werkelijkheid. Ja, hij heeft gas, maar dat zegt ultiem niet alles.
Nu krijg ik zo langzamerhand een vervelend gevoel bij het zien van zijn schommelende pasje en zijn 'flinke uitstraling'.

Ik snap hem best, de Navo uit mijn achtertuin, wij hadden dat vroeger ook met de Sovjet Unie.
Maar ik houd niet van de daarop volgende levensgevaarlijke gokpartijen met legers of wat het dan ook is, waarbij
giga-hoeveelheden mensen in de grootst mogelijke ellende terecht zouden kunnen komen op z'n minst, indien het werkelijk tot oorlog zou komen (wat ik mij niet kan voorstellen overigens omdat dat waarachtig stommer dan stom zou zijn).
Ik weet het, leiders willen dat nog wel eens vertonen...
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... oh ja.. en wanhoop niet **
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Net Derk Sauer, Rusland correspondent, aan het woord gezien.
Rusland spint garen bij deze situatie. De prijzen van gas en olie gaan door het dak en daar verdienen ze nu miljarden extra mee.
De verliezer is Oekraïne. De economie is ingestort en allerlei adviseurs zijn vertrokken. Er is geen economische steun vanuit Amerika of Europa.
De Amerikanen willen laten zien dat ze de wereldmacht zijn. Maar kunnen niets doen als er geen oorlog komt. Ze moeten dan wel ingrijpen, anders denkt China dat ze ook wel wegkomen met bijvoorbeeld annexatie van Taiwan.
Het is een machtspelletje met als grote verliezer Oekraïne.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Hier zie je dus wat er kan gebeuren in onze wereld als je niet meer de aap bovenop de rots kunt zijn (de VS, het Westen).
Wel een heel gevaarlijke wereld, een multipolaire wereld. Vroeger of later is er altijd wel een leider die maar wat aanrommelt, Trump, Erdogan, Hitler, sommigen vinden Biden etc.. en een mensenleven stelt als het puntje bij het paaltje komt niets voor heh? Wat men ook beweert.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... oh ja.. en wanhoop niet **
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

lanier schreef: 14 feb 2022 18:06Mocht Rusland dan de gaskraan dichtdraaien, dan hebben ze mogelijk een andere klant. India schijnt geïnteresseerd te zijn. Ze verwachten in 2030 2x zoveel energie te verbruiken. Er schijnt al sprake te zijn van een mogelijke aanleg van een oliepijplijn. Ook China krijgt al olie en aardgas uit Rusland. Dan leveren ze straks dus aan bijna de helft van de wereldbevolking.
Wat is ons alternatief? Algerije, Azerbeidjan of Qatar. Alsof die landen niet corrupt zijn en het niet zo nauw nemen met millieu en menselijke normen en waarden.
Het antwoord lijkt me duidelijk: zo snel mogelijk ontwikkeling van en overgaan op nieuwe energiebronnen. Die overschakeling is zowiezo al dringend noodzakelijk vanwege klimaatscrisis, maar krijgt hierdoor enkel een nog grotere urgentie.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Wat ik maar niet snap is waarom Poetin zijn eisen niet stelde in de Trump-periode. Hij zou zijn eisen toen gemakkelijk ingewilligd zien.
Het is zijn grootste blunder erop te rekenen dat Biden zwak is en terugschrikt voor iedere confrontatie.
Born OK the first time
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Misschien wisseling van de wacht? Merkel is ook van het politieke toneel verdwenen. De Duitsers hebben toch een beetje een zwak voor Rusland vanwege WOII en de 26 miljoen Russen die overleden in de strijd. Biden lijkt niet echt sterk over te komen, maar inserdaad, Trump zou er minder moeite mee hebben gehad.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

lanier schreef: 15 feb 2022 08:41 De Duitsers hebben toch een beetje een zwak voor Rusland vanwege WOII en de 26 miljoen Russen die overleden in de strijd.
hou het maar op keiharde economische belangen. Dan si een echt had botsing ni echt slim
bv 50% vh Duitse Gas komt uit Rusland
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Rusland schijnt aan de ene kant troepen terug te trekken, maar aan de andere kant bouwen ze veldhospitaals. Dat zou betekenen dat er wel degelijk een invasie komt.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

lanier schreef: 15 feb 2022 12:31 Rusland schijnt aan de ene kant troepen terug te trekken, maar aan de andere kant bouwen ze veldhospitaals. Dat zou betekenen dat er wel degelijk een invasie komt.
Misschien wil Putin gewoon in de buurt blijven voor druk?!? Zonder oorlog.. Wensdenken :(
holog
Diehard

Bericht door holog »

Rereformed schreef: 15 feb 2022 07:09
lanier schreef: 14 feb 2022 18:06Mocht Rusland dan de gaskraan dichtdraaien, dan hebben ze mogelijk een andere klant. India schijnt geïnteresseerd te zijn. Ze verwachten in 2030 2x zoveel energie te verbruiken. Er schijnt al sprake te zijn van een mogelijke aanleg van een oliepijplijn. Ook China krijgt al olie en aardgas uit Rusland. Dan leveren ze straks dus aan bijna de helft van de wereldbevolking.
Wat is ons alternatief? Algerije, Azerbeidjan of Qatar. Alsof die landen niet corrupt zijn en het niet zo nauw nemen met millieu en menselijke normen en waarden.
Het antwoord lijkt me duidelijk: zo snel mogelijk ontwikkeling van en overgaan op nieuwe energiebronnen. Die overschakeling is zowiezo al dringend noodzakelijk vanwege klimaatscrisis, maar krijgt hierdoor enkel een nog grotere urgentie.
Groen in Belgie verkiest het openen van nieuwe vervuilende gascentrales en het sluiten van onze CO2 arme schitterende kerncentrales - zichzelf erger in de voet schieten kan nauwelijks. Groen is zelf schuldig aan het verspreiden van opzettelijke desinformatie tegen kerncentrales.

update : bewiijs toegevoegd betrefende "opzettelijke"

https://twitter.com/Horizon238/status/1 ... 6688638981
Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

holog schreef: 15 feb 2022 13:04 Groen in Belgie verkiest het openen van nieuwe vervuilende gascentrales en het sluiten van onze CO2 arme schitterende kerncentrales - zichzelf erger in de voet schieten kan nauwelijks. Groen is zelf schuldig aan het verspreiden van opzettelijke desinformatie tegen kerncentrales.
In Finland is net een nieuwe kerncentrale afgebouwd. Vanaf de zomer draait die volop, en maakt die Finland zelfvoorziend en dus onafhankelijk van Russische energie-import. De groenen zijn in Finland bijgedraaid. Twintig jaar geleden verzetten ze zich nog fel tegen kerncentrales, maar nu niet meer.
Skeptici hebben nu enkel nog het argument dat de kosten zo hoog zijn en het bouwen ervan zo langdurig. De nieuwe Finse kerncentrale zou 3,2 miljard euro moeten kosten en de aanbouw ervan vier jaar duren, maar uiteindelijk zijn de kosten 8,5 miljard euro geworden en de bouwtijd 17 jaar!
Born OK the first time
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Een jaar of 15 à 20 bouwen is vrij normaal wat kerncentrales betreft. We komen er waarschijnlijk niet onderuit. Tot die tijd hebben we te maken met het importeren van gas.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Gerard R. schreef: 15 feb 2022 12:40
lanier schreef: 15 feb 2022 12:31 Rusland schijnt aan de ene kant troepen terug te trekken, maar aan de andere kant bouwen ze veldhospitaals. Dat zou betekenen dat er wel degelijk een invasie komt.
Misschien wil Putin gewoon in de buurt blijven voor druk?!? Zonder oorlog.. Wensdenken :(
Dat wil hij zeker. Zo gaat Oekraïne kapot aan de druk. 44 miljoen inwoners maar de economie zo groot als die van Noord-Holland. Het stelt allemaal maar weinig voor. En dan exporteren ze ook nog veel naar Rusland.
holog
Diehard

Bericht door holog »

oei foute link merk ik - hierbij de juiste

https://twitter.com/Horizon238/status/1 ... 8851820545
Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
holog
Diehard

Bericht door holog »

lanier schreef: 15 feb 2022 13:37 Een jaar of 15 à 20 bouwen is vrij normaal wat kerncentrales betreft. We komen er waarschijnlijk niet onderuit. Tot die tijd hebben we te maken met het importeren van gas.
tenzij je er reeds hebt natuurlijk !
Plaats reactie