appelfflap schreef: ↑07 jan 2024 16:20
het discours van bv het menselijk schild, waarbij het leven van palestijnen minder waarde krijgt als het leven van Israelische gijzelaars, dwaalt in dat topic al vanaf pagina 1 rond '(en we zitten aan blz 250 denk ik).
Daar een enkele post voor nemen heeft weinig zin denk ik, buiten dat die persoon zich aangevallen voelt.
Het is niet nodig daar een specifiek bericht over aan te voeren.
Of Hamas enige moeite moet doen om de bewoners als menselijk schild te "gebruiken" is in feite irrelevant. Het is immers geen excuus om die bewoners (en hun) huizen plat te bombarderen.
Ik heb dat reeds een keer duidelijk trachten te maken met
Peter van Velzen schreef: ↑30 dec 2023 03:11
Het wordt allemaal wat simpeler als men de aantallen door 1200 deelt.
Stel 20
(25.000 / 12) bendeleden verkrachten, folteren en verbranden (nadat men met haar door de straten heeft geparadeers) één meisje
(1200/1200)
Wat mag men dan doen om de daders te pakken te krijgen?
Mag men daarbij dan zoveel geweld gebruiken dat binnen drie maanden 16 personen
(20.000 / 1200) om het leven komen, en voordat men de hele bende te pakken heeft wellicht 80
(100.000/1200)?
Niemand heeft ook maar gesuggereerd, dat zulks zou mogen, maar omdat men van "oorlog" spreekt, praat men dat - op veel groter schaal - toch goed.
Maar de regels van het forum eisen niet dat men dat afkeurt. Dat eist onze menselijkheid. Maar diezelfde menselijkheid, maakt ons tevens blind voor de slachtoffers die wij maken, zonder ze ook maar te kennen.
bv
Hamas is gekozen door de bevolking van Gaza! En het blijkt nu, en eigenlijk meteen daarna al, dat de Palestijnen een verkeerde keus gemaakt hadden/hebben!
ook een discours dat je bij veel leden ziet terugkomen (de moderators lezen ook mee).
een verkiezing 18j geleden als oorzaak voor de bombardementen vandaag, terwijl feitelijk vast staat dat ca 50% vd bewoners van gaza vandaag kinderen zijn en toen niet eens geboren waren.
waarom wijs je er als moderator niet op dat dit echt geen argument is en volstrekt nergens op slaat?
Ik heb daar persoonlijk wel op gereageerd.
Peter van Velzen schreef: ↑07 nov 2023 00:26
Maar het betekent ook dat de bewoners van Gaza meerendeels niet verantwoordelijk kunnen worden gehouden, voor wat er op 7 october jongstleden gebeurde, maar zij lijden er wél onder! Zelfs in 2006 toen de helft van hen nog niet was geboren en 1/4 te jong was om te stemmen, stemde slechts 44% van de kiezers op de partij van Hamas. Het was het districtensysteem dat leidde tot de winst, NB doordat ze meer districten wonnen
op de WEST-bank Niet in de Gaza-strook; onder anderen de 5 van de 6 zetels, die waren gereserveerd voor Christenen (de 6e was NB de enige in Gaza; die ging juist NIET naar Hamas!)
Dat Hamas de macht alleen kon grijpen in Gaza was omdat Fatah daar geen militaire macht had, niet omdat Hamas daar veel zetels won!
Ik heb dat niet als moderator gedaan, omdat je geen regels overtreed, als je zo dom bent, om het de gehele bevolking NU kwalijk te nemen Hamas van te hebben gekozen waar slechts 8,25 % van huidige bevolking (van de Gaza-strook) dat deed! En bovendien zo dom om de alleen die 175.000 personen, maar alle 2,1 miljoen - op grond van het feit dat die 175.000 in 2006 Hamas prefereerden boven het meer corrupte Fatah, verantwoordelijk te houden voor alle misdaden die Hamas op 7 oktober j.l. pleegde. NB er stemden indertijd 440.000 mensen op Change en reform, maar de meeste daarvan woonden op de West-bank.
Hoe kom ik aan 8,25%?
De helft was in 2006 nog niet geboren, Van de helft die reeds geboren was, was de helft toen nog niet stemgerechtigd en van het kwart dat toen wel stemgerechtigd was, heeft slechts slechts 75% gestemd en van die 3/16 van de bevolking, stemde 44% op Change and reform (Hamas) zie ookWikipedia
of de botte beschuldiging van antisemitisme.
Ook al herhaaldelijk geuit(impliciet als expliciet) aan mensen die kritiek op Israel hebben. toch een bijzonder zware beschuldiging in mijn ogen.
Dat hebben we als moderatoren, mijns inziens niet geaccepteerd. Maar het is helaas een gebruikelijke beschuldiging, Vooral in de VS. Waar vrijwel de complete politiek en vrijwel de complete pers verzuimt het onderscheid te maken. Met als gevolg dat echt antisemitisme welig tiert.