apartheid betekent niet dat het 1 op 1 hetzelfde moet zijn als in Zuid-Afrika hé
je kunt iemand religieus discrimineren terwijl die toch stemrecht heeft.
Moderator: Moderators
Het Afrikaanse woord Apartheid suggereert een gescheiden samenleving vergelijkbaar met Zuid Afrika. Ik vind het wat suggestief om te gebruiken omdat de situatie van de Israëlische Arabieren totaal anders is dan die van de niet-blanke Zuid Afrikanen destijds.appelfflap schreef: ↑07 jun 2021 17:51
apartheid betekent niet dat het 1 op 1 hetzelfde moet zijn als in Zuid-Afrika hé
Je argument is het bekende zwakke argument waarmee vaak het Zionisme wordt verdedigd het komt hier op neer:gerard_m schreef: ↑10 jun 2021 10:27Het Afrikaanse woord Apartheid suggereert een gescheiden samenleving vergelijkbaar met Zuid Afrika. Ik vind het wat suggestief om te gebruiken omdat de situatie van de Israëlische Arabieren totaal anders is dan die van de niet-blanke Zuid Afrikanen destijds.appelfflap schreef: ↑07 jun 2021 17:51
Natuurlijk is er sprake van achterstelling, net als in alle andere landen van het Midden oosten. Toch heeft een Palestijn in Israël aanzienlijk meer rechten en vrijheden als een atheïst in Jordanië of een christen in Iran. Ik blijf het lastig vinden om de selectieve verontwaardiging te snappen.
uiteraard is de situatie op vele vlakken neit vergelijkbaar
Dit is een stroman.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑10 jun 2021 11:06
Je argument is het bekende zwakke argument waarmee vaak het Zionisme wordt verdedigd het komt hier op neer:
""Er zij er die erger zijn, dus is het eigenlijk helemaal niet erg.""
Daarbij gelaten of het waar is.
maar lopen de emoties op?
Je vergoelijkt de wandaden van het Zionisme wel degelijk met dit soort uitdrukkingen.gerard_m schreef: ↑10 jun 2021 21:23Dit is een stroman.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑10 jun 2021 11:06
Je argument is het bekende zwakke argument waarmee vaak het Zionisme wordt verdedigd het komt hier op neer:
""Er zij er die erger zijn, dus is het eigenlijk helemaal niet erg.""
Daarbij gelaten of het waar is.
Ik geef geen argument voor het zionisme, ik vraag me slechts af waarom de emoties altijd weer oplopen als het over Palestijnse slachtoffers in Israël gaat en niet als het om tenminste vergelijkbare achterstelling in omliggende landen gaat.
Niet alleen de discriminatie van andersgelovigen, maar ook de achterstelling van Palestijnse bewoners in omliggende landen lijkt ons niet echt te interesseren.
Net als iedereen hier heb ik geen enkele moeite het Zionisme te veroordelen.