Kwestie Israël - Palestina

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Kwestie Israël - Palestina

Bericht door appelfflap »

gerard_m schreef: 07 jun 2021 09:29 Palestijnse Israëliërs, ca. 20% van de bevolking, hebben gewoon stemrecht.
apartheid betekent niet dat het 1 op 1 hetzelfde moet zijn als in Zuid-Afrika hé
je kunt iemand religieus discrimineren terwijl die toch stemrecht heeft.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

appelfflap schreef: 07 jun 2021 17:51
apartheid betekent niet dat het 1 op 1 hetzelfde moet zijn als in Zuid-Afrika hé
Het Afrikaanse woord Apartheid suggereert een gescheiden samenleving vergelijkbaar met Zuid Afrika. Ik vind het wat suggestief om te gebruiken omdat de situatie van de Israëlische Arabieren totaal anders is dan die van de niet-blanke Zuid Afrikanen destijds.

Natuurlijk is er sprake van achterstelling, net als in alle andere landen van het Midden oosten. Toch heeft een Palestijn in Israël aanzienlijk meer rechten en vrijheden als een atheïst in Jordanië of een christen in Iran. Ik blijf het lastig vinden om de selectieve verontwaardiging te snappen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

gerard_m schreef: 10 jun 2021 10:27
appelfflap schreef: 07 jun 2021 17:51
Het Afrikaanse woord Apartheid suggereert een gescheiden samenleving vergelijkbaar met Zuid Afrika. Ik vind het wat suggestief om te gebruiken omdat de situatie van de Israëlische Arabieren totaal anders is dan die van de niet-blanke Zuid Afrikanen destijds.

Natuurlijk is er sprake van achterstelling, net als in alle andere landen van het Midden oosten. Toch heeft een Palestijn in Israël aanzienlijk meer rechten en vrijheden als een atheïst in Jordanië of een christen in Iran. Ik blijf het lastig vinden om de selectieve verontwaardiging te snappen.
Je argument is het bekende zwakke argument waarmee vaak het Zionisme wordt verdedigd het komt hier op neer:

""Er zij er die erger zijn, dus is het eigenlijk helemaal niet erg.""

Daarbij gelaten of het waar is.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
appelfflap
Banned

gerard_m schreef: 10 jun 2021 10:27 Het Afrikaanse woord Apartheid suggereert een gescheiden samenleving vergelijkbaar met Zuid Afrika. Ik vind het wat suggestief om te gebruiken omdat de situatie van de Israëlische Arabieren totaal anders is dan die van de niet-blanke Zuid Afrikanen destijds.
uiteraard is de situatie op vele vlakken neit vergelijkbaar
het is wel vergelijkbaar in het feit dat ze allebei tweederangsburgers behandelt worden.
de ene was verkeerde huidskleur en de andere is verkeerde religie

wil je weten wat ik bedoel verwijs ik je naar de talloze mensenrechtenorganisaties, ook in Israel, die elke keer opnieuw tot dezelfde conclusie komen.
er is geen enkel levensdomein in Israel waarin de Palestijnen in Israel niet structureel benadeeld worden door de Israelische overheid.

ze mogen meestemmen, dat klopt, dit verandert niets aan de rest
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jun 2021 11:06
Je argument is het bekende zwakke argument waarmee vaak het Zionisme wordt verdedigd het komt hier op neer:

Dit is een stroman.
Ik geef geen argument voor het zionisme, ik vraag me slechts af waarom de emoties altijd weer oplopen als het over Palestijnse slachtoffers in Israël gaat en niet als het om tenminste vergelijkbare achterstelling in omliggende landen gaat.
Niet alleen de discriminatie van andersgelovigen, maar ook de achterstelling van Palestijnse bewoners in omliggende landen lijkt ons niet echt te interesseren.

Net als iedereen hier heb ik geen enkele moeite het Zionisme te veroordelen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
appelfflap
Banned

gerard_m schreef: 10 jun 2021 21:23 ik vraag me slechts af waarom de emoties altijd weer oplopen als het over Palestijnse slachtoffers in Israël gaat
maar lopen de emoties op?
waarom is Israel een discussie en Iran nooit?
Het is niet mijn fout dat Israel zichzelf wil verkopen als een rechtsstaat maar dat dan niet blijkt te zijn.
als je dan merkt dat anderen die onzin blijven volhouden en daarin mee gaan dan is een reactie logisch

en andere wantoestanden, misdaden, staatsterror, conflicten en folter op de planeet veroordelen? Waarom moet dat in een topic over Israel?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

gerard_m schreef: 10 jun 2021 21:23
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jun 2021 11:06

Dit is een stroman.
Ik geef geen argument voor het zionisme, ik vraag me slechts af waarom de emoties altijd weer oplopen als het over Palestijnse slachtoffers in Israël gaat en niet als het om tenminste vergelijkbare achterstelling in omliggende landen gaat.
Niet alleen de discriminatie van andersgelovigen, maar ook de achterstelling van Palestijnse bewoners in omliggende landen lijkt ons niet echt te interesseren.

Net als iedereen hier heb ik geen enkele moeite het Zionisme te veroordelen.
Je vergoelijkt de wandaden van het Zionisme wel degelijk met dit soort uitdrukkingen.
Ook is het een oeroude vergoelijking ze wordt al zeker 60jaar gebruikt om het Zionisme te verdedigen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie