Entheogenen, de poorten tot de goden

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: Entheogenen, de poorten tot de goden

Bericht door MaartenV »

Ivar, heb je dat zelf ervaren, als ik vragen mag?
Sommigen zeggen dat ze 'entiteiten' ontmoeten. Wezens of een soort aliens waar ze informatie van ontvangen. Dus niet enkel geometrische patronen.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Ik heb nooit "oog in oog" gestaan met entiteiten. Maar wel dat sterke gevoel dat je met een "ander" te maken hebt. En meerdere keren volledig opgegaan in de visioenen (in die zin dat ik volledig was vergeten hoe ik "daar" terecht was gekomen). De visualisatie in de video komt sterk overeen met wat ik heb gezien tijdens DMT, ayahuasca en paddo ervaringen.

Uiteraard is zo'n video erg tweedimensionaal, niet alleen visueel maar ook emotioneel.
Nihil est sine ratio.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Mooi die video, maar je moet het eigenlijk zelf ondergaan, beter gezegd erin opgaan.
Check je bufotenine formule, MeO = HO.
Ja, er zijn nog meer psychonauten hier. :wink:
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ivar schreef: 17 mei 2021 11:18 De visualisatie in de video komt sterk overeen met wat ik heb gezien tijdens DMT, ayahuasca en paddo ervaringen.
Chemie dus, zoals alles dat in onze hersenen gebeurt.
Ik blijf er maar op hameren zodat jullie het niet vergeten.
Ik wens u alle goeds
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Peter van Velzen schreef: 18 mei 2021 02:04 Chemie dus, zoals alles dat in onze hersenen gebeurt.
De chemie is welbekend en een geliefd onderwerp onder psychonauten.

Afbeelding

[img]https://static01.nyt.com/images/2014/06 ... eLarge.jpg[/img

[img]https://psychedelicstoday.com/wp-conten ... ptChem.jpg[/img

[img]https://img.yumpu.com/8117342/1/500x640 ... -media.jpg[/img

[img]https://maps.org/images/st-hofmann.jpg[/img

[img]https://m.media-amazon.com/images/I/41vGmzZP-1L.jpg[/img

Wij zijn bekend met de chemie. Ben jij bekend met de ervaring?
.
Code gebroken van 5 van de 6 afbeeldingen, van ieder een pagina scrollen, zonder bijgevoegde beschrijving en argumentatie meerwaarde. Gebruik bij grote afbeeldingen "sizedimg=", vul percentage in.
Zie ook viewtopic.php?p=586894#p586894 Maria
Nihil est sine ratio.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Fenomeen schreef: 17 mei 2021 18:03 Check je bufotenine formule, MeO = HO.
Ah, ja, je hebt gelijk.

Bufotenine: 5-HO-DMT
O-Methylbufotenine: 5-MeO-DMT
Nihil est sine ratio.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

PIHKAL en Shulgin, altijd leuk!
Ik ben wat huiverig voor MeO of HO op positie 5.
Meer lichamelijke bijwerkingen?
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Peter van Velzen schreef: 18 mei 2021 02:04
Ivar schreef: 17 mei 2021 11:18 De visualisatie in de video komt sterk overeen met wat ik heb gezien tijdens DMT, ayahuasca en paddo ervaringen.
Chemie dus, zoals alles dat in onze hersenen gebeurt.
Ja, Peter. Maar ik hoop dat je ook meeneemt wat dr. Carhart Harris in 2012 ontdekte bij de inname van psilocybine? (en bij andere psychedelische middelen is hetzelfde vastgesteld):

Een omgekeerde correlatie van chemie in de hersenen met toename innerlijke beleving. Hoe minder neurale activiteit of cerebral blood flow, hoe intenser de psychedelische ervaringen.

Dat is ook neurowetenschap. Waar je rekening mee dient te houden.

Dat ondersteunt eerder de filtertheorie van bewustzijn, dat er een gigantisch reservoir van kosmisch bewustzijn is waaruit we tappen, wanneer er grote reducties van hersenactiviteit zijn.

Bedenk het volgende: met onze gewone dagelijkse waak-hersenactiviteit zijn we amper in staat complexe imaginatie te voorschijn te toveren voor ons geestesoog. Maar bij grootse reducties van het brein op vlak van electrochemische werking, kan het brein plots zeer complexe imaginatie leveren?

Denk aan Bijna Dood Ervaringen: bijna geen bloed naar de hersenen: de meest complexe, coherente en hyperrealistische beelden. Maar bij gewone waaktoestand zijn we amper in staat complexe imaginatie teweeg te brengen;

Dit bevestigt eerder de filtertheorie van het brein, (hersenwerking filtert bewustzijn uit), dan dat het dit creëert.

Ik blijf hier ook op hameren.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
Peter van Velzen
Site Admin

MaartenV schreef: 18 mei 2021 16:39
Dat ondersteunt eerder de filtertheorie van bewustzijn, dat er een gigantisch reservoir van kosmisch bewustzijn is waaruit we tappen, wanneer er grote reducties van hersenactiviteit zijn.

Bedenk het volgende: met onze gewone dagelijkse waak-hersenactiviteit zijn we amper in staat complexe imaginatie te voorschijn te toveren voor ons geestesoog. Maar bij grootse reducties van het brein op vlak van electrochemische werking, kan het brein plots zeer complexe imaginatie leveren?
Je fantaseert weer flink.
Bij verminderde hersenwerking wordt er inderdaad minder gefilterd en dat leveert dus meer onzin op en minder werkelijke informatie. Ons systeem 1 is heel snel en komt met de dolste scenario's. Als we geen systeem 2 operationeel hebben om die te filteren, maken we enorm, veel interpretatiefoutenen zien we wat eigenlijk ruis is als informatie.

Iet de info is complex maar het filteren!
Niet filteren levert wel soms prachtige plaatjes op.
Ik wens u alle goeds
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Peter van Velzen schreef: 19 mei 2021 03:28
MaartenV schreef: 18 mei 2021 16:39

Je fantaseert weer flink.
De (kosmische) filtertheorie is een bestaande theorie die een hypothese is over de functie van het brein. Aldous Huxley schreef er o.a. over. Het is geen fantasie. Het is een hypothese.
Bij verminderde hersenwerking wordt er inderdaad minder gefilterd en dat leveert dus meer onzin op en minder werkelijke informatie. Ons systeem 1 is heel snel en komt met de dolste scenario's. Als we geen systeem 2 operationeel hebben om die te filteren, maken we enorm, veel interpretatiefoutenen zien we wat eigenlijk ruis is als informatie.

Iet de info is complex maar het filteren!
Niet filteren levert wel soms prachtige plaatjes op.
Dat het allemaal onzin oplevert geldt al niet bij BDE's, want dat zijn coherente, betekenisvolle ervaringen.

Wellicht kent u acquired savant syndroom: mensen die exacte dag en datum uit een kalender kunnen opnoemen in fracties van seconden. Die complexe getallen kunnen berekenen, zonder rekenmachine in seconden. Die prachtige realistische tekeningen kunnen maken, zonder ooit geoefend te hebben. Iemand die plots de piano of een ander muziekinstrument kan bespelen als was hij of zij een prof. En dit louter ten gevolge van hersenschade.

Hier gaat het niet om onzin.

Hier tapt de persoon uit een bron van geniale kennis en vaardigheden tgv hersenschade. Hoe kan dat zomaar dat iemand, zonder enige training, plots, van de ene op de andere dag vaardigheden heeft of kennis die hij of zij voordien niet had? Louter als gevolg van hersenschade?

Dergelijke anomalieën maken de filtertheorie uit een kosmische bron meer plausibel als verklaring voor de hersenwerking.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Een aantal interessante feiten met betrekking tot de entheogenen:

- Hoewel ze enerzijds de meest overweldigende ervaringen geven, behoren ze anderzijds tot de minst toxische chemicaliën. DMT is een lichaamseigen stof, wordt actief voorbij de bloed-hersenbarrière getransporteerd, en het lichaamseigen MAO-enzymssysteem breekt de stof al snel weer af, zonder schadelijke metabolieten achter te laten.

- De entheogenen lijken structureel erg op serotonine en melatonine.

- Niet te verwarren met delirianten (zoals de alkoloïden in nachtschade-achtigen, bekend uit de middeleeuwse hekserij), dissociatieven (ketamine etc.), entactogenen (MDMA), opioïden en alcohol, die allen toxisch zijn en/of verdovend en/of verslavend en/of al snel een overdosis kunnen geven.

- Zelfs bij hoge doseringen treedt geen bewusteloosheid op.

Entheogenen hebben beslist een verstorende invloed op het ervaren van de objectieve realiteit (tijd, ruimte etc.), en wat men ervaart is zonder twijfel subjectief (naar mijn mening ontmoet je geen echte "entiteiten") maar wel van een fascinerende aard, vooral voor mensen met een interesse in geometrie. Het lijkt wel alsof het bewustzijn door de tijdelijke, specifieke verstoring van de hersenen een wiskundig innerlijk beleeft...
Nihil est sine ratio.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Yep, het gaat om ervaringen, niet om waarheid of bewijs.
Dat is een duidelijk andere insteek dan topic starter heeft.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Fenomeen schreef: 19 mei 2021 12:18 Yep, het gaat om ervaringen, niet om waarheid of bewijs.
Dat is een duidelijk andere insteek dan topic starter heeft.
Deze ervaringen onthullen volgens mij meer zaken over 'de waarheid', ongefilterd dan wel, dan wat we gefilterd waarnemen en denken. We beheersen de informatie input enkel niet.

Mochten de hersenen op één of andere manier in staat zijn die ervaren werkelijkheid om te kunnen zetten in bruikbare vaardigheden (het directe inzicht in en het maken van complexe geometrische patronen bijv.) dan kom je dichter bij savant syndroom. Men heeft enkel aangepaste instrumenten nodig en een aangepaste filter die aangesloten worden op die informatie input en men kan wellicht in deze werkelijkheid plots heel wat dingen 'zien' en doen die men daarvoor niet kon.
Peter van Velzen
Site Admin

MaartenV schreef: 19 mei 2021 12:26 Men heeft enkel aangepaste instrumenten nodig en een aangepaste filter die aangesloten worden op die informatie input en men kan wellicht in deze werkelijkheid plots heel wat dingen 'zien' en doen die men daarvoor niet kon.
Dus toch filteren en jij denkt dat beter te kunnen dan door gewoon je hersens te gebruiken? Als iedereen zijn dromen voor werkelijkheid hield, dan kon ik vliegen en was nog steeds op school. Het filter dat we hebben voldoet meestal prima hoor!
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 19 mei 2021 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote hersteld
Ik wens u alle goeds
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Over de quotes gestruikeld? :wink:
Plaats reactie