Interessant onderzoekje of de natuurconstanten echt wel constant zijn.
Komt er op neer dat we 14 jaar lang extreem nauwkeurig hebben gemeten of er verschillen zijn in de natuurconstanten en blijkt dat dit niet het geval is.
Maar is 'dat in 14 miljard jaar tijd ook nog zo?
Dit gaat eigenlijk over het equivalentie principe.
Zelfde antwoord voor verandering in tijd: niet dat we kunnen meten.
Dus veranderen de natuurconstanten doorheen de ruimte of de tijd? Volgens onze experimenten niet.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Ik liep op youtube perongeluk tegen dit college van Richard Feynman aan:
Het was Feynman's opmerking over een bak water waarvan de ene kant sterker met inkt gemengd was, dan de andere kanr, met een meer gemeng gebied ertussen in ons op het idee brengt dat het in het verleden veel scherper verdeeld was, die mij in mij overtuiging sterkte dat geheugen bestaat uit gebieden met mindere entropie die ons informatie verschaffen omtrent een verleden met nog lagere entropy, en dat dit dus de reden is dat wij ons het verleden herinneren. Het is derhalve volledig mogelijk dat de tijdrichting niet echt bestaat, maar dat wij eenvoudig weg alleen geheugen hebben met informatie over het verleden. Wij kunnen eenvoudigweg minder goed de andere kant op kijken.
Voordat ik dit college bekeek had ik onderstaande video al bekeken. Ook hier sspeelt heheugen een rol. Als men precies weet, welk elemntair deeltje op welk moment tegen een schiedinsgwant gaat botsen, kan men - door op het juiste moment een deurtje te openen, twee compartimenten met goed gemixte deltjes (in het voorbeeld snelle en langzame scheiden. Maar de entropy die daarmee wordt verminderd, bleek niet op te wegen dat de toename van de entropy in het geheugen van betrefffende allesweter.