Hebben we een bron?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Ingi
Ervaren pen

Re: Hebben we een bron?

Bericht door Ingi »

dikkemick schreef: 20 jan 2018 19:45 Beste Ingi
Wat ik wil zeggen dat er we 1 werkzame bewezen manier hebben gevonden om de werkelijkheid te ontdekken/verifiëren. Openbaring is dit niet. Reiki-masters uit Japan kunnen dit ook niet. Want dan is het wachten op ear-candling-masters die er ook iets over menen te moeten zeggen.
Omdat er een mogelijkheid is dat dat wel kan via andere wegen betekent het nog niet dat een ieder oprecht is in zijn ding wat hij beoefent. Net zoals je ook in de kunst en in andere branches oplichters hebt heb je dat ook in dit gebied. Denk maar aan cold-reading.

Ik ken zelf iemand heel serieus die ook oor kaarsen behandeling doet in haar praktijk, ik ken het verder niet en ook de ervaringen niet ..
ik weet wel dat ze zulks niet zou doen als niemand er baat bij zou hebben. Iemand deelde hier laatst een of meer linken waaruit blijkt dat
heel veel mensen met dit soort dingen doodserieus bezig zijn. Ik denk alleen niet dat het handig is om elke dag met brandende oorkaarsen rond te lopen..dus dit zal mogelijk meer gericht zijn en meer eenmalig. Met Reiki ben je je hele leven bezig als je het serieus wilt doen en op de oorspronkelijke wijze.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ingi, ik laat iedereen in zijn/haar waarde, behalve als ze er zelf over beginnen op een discussieforum. Dan is wat mij betreft jouw geloof in reiki niks meer waard dan haar geloof in een god. Het blijft gebaseerd op geloof en geloof is een enorm slechte graadmeter.
Ik weet dat god voor haar werkelijk bestaat en ik weet dat jij weet dat reiki werkt. Zo zijn er ook mensen die weten dat de aarde plat is!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

dikkemick schreef: 20 jan 2018 20:35 Ingi, ik laat iedereen in zijn/haar waarde, behalve als ze er zelf over beginnen op een discussieforum. Dan is wat mij betreft jouw geloof in reiki niks meer waard dan haar geloof in een god. Het blijft gebaseerd op geloof en geloof is een enorm slechte graadmeter.
Ik weet dat god voor haar werkelijk bestaat en ik weet dat jij weet dat reiki werkt. Zo zijn er ook mensen die weten dat de aarde plat is!
Ik kan verwachten dat er dan een discussie van komt, geen probleem maar schuif het nu niet mij in de schoenen. Ik voel me nog steeds in mijn "waarde" gelaten. Ten eerste gaat het niet om mij maar om het onderwerp, ten tweede ben je niet afhankelijk van wat iemand van je vind,
behalve als je het zelf gelooft en dus ook denkt.

Voor de zoveelste keer:
De reden dat ik erover ben begonnen had te maken met het beeld wat men heeft van Reiki en zeker op een forum als deze moet je weten waar je tegen ageert anders ben je gewoon onwetend bezig en roep je maar wat. En heeft het voor niemand enig zin dat je dit doet. Dank zij dit topic heb je ten minste meer achtergrond informatie.

Je hoeft verder niets achter mijn vraag te zoeken. Ik vroeg me gewoon af of het je misschien ook dwarszat of dat het gewoon een voorbeeld was..omdat je het al voor de tweede keer benoemde.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Ingi schreef: 20 jan 2018 09:58 Vraag gerust verder. Je noemt zoveel interpretaties, die niet eens bij me opkomen.
Dat is ongeveer ook de strekking van wat ik bedoel Ingi.
Jij zegt bepaalde dingen vanuit jouw interpretatie en ik denk dat je niet beseft dat ze ook anders interpreteerbaar zijn.
Toch zeg je het met een stelligheid. De stelligheid waarmee ook een gelovige beweert dat god nu eenmaal net zo waar is als de zwaartekracht.
Het is die stelligheid waar ik over val.

Nog eens over die Bron, je reageert alsof ik naar een 'hem' refereer.
Wat ik bedoelde is dat je de Bron neutraal noemt en vervolgens een opsomming geeft die niet neutraal is.
Alleen god, hoogste bewustzijn, licht e.d. noem je op.
Dus vroeg ik waar al die tegenstellingen zich dan bevinden aangezien ze niet in jouw Energie of Bron genoemd worden c.q. thuishoren.
De energie of Bron met alleen licht en hoog en leuk en lief noem ik DAAROM een HALVE Bron. Of HALVE ENERGIE
Dat heeft dus niet te maken met mijn interpreteren maar met jouw opsomming. (Ik heb jouw woorden extra groot gemaakt voor de duidelijkheid).

Ingi schreef: 20 jan 2018 09:58 "De energie
Sommigen noemen het "de energie afkomstig van het hoogste bewustzijn", anderen noemen het "God", "de Bron", "de Essentie" of "het Licht". Het komt allemaal ongeveer op hetzelfde neer.
Ingi schreef: 20 jan 2018 09:58 En even voor de goede orde: als ik hem schrijf heeft dat niets te maken met een geslachtsaanduiding.
Maar met de mens als onzijdig wezen.

Even halve bron?
Een half mens?
God of godinnen?
Alleen maar licht enz.

Dit alles zijn jouw interpretaties, van mijn kant bestaat er geen behoefte jou iets op te dringen.
Jouw opsomming noemt God, dat is naar mijn weten geen onzijdig wezen maar een mannelijk wezen.
Nogmaals, ik interpreteer niet maar reageer op jouw HELE opsomming waar ik alle tegenstellingen in mis. En die daarom dus niet neutraal kan zijn. (Zie jouw quote met woorden die ik extra groot heb gemaakt)

Ingi schreef: 20 jan 2018 09:58 Een nee voordat je weer een nieuwe gedachte krijgt..ik voel me niks beter dan een ander. Dat is een van de eerste gedachte die je leert doorzien als je daar last van hebt.
Dat dacht ik niet Ingi, en ik denk het nu ook niet.
Het zijn jouw gedachten die voor rekening van jezelf blijven.
Ingi schreef: 20 jan 2018 09:58 Het vergt een bepaald inzicht en motivatie om bewust aan de slag te willen gaan met jezelf.

Je noemt zoveel interpretaties, die niet eens bij me opkomen.
Zeker.
& Graag gedaan! :)
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ingi schreef: 20 jan 2018 22:05
dikkemick schreef: 20 jan 2018 20:35 Ingi, ik laat iedereen in zijn/haar waarde, behalve als ze er zelf over beginnen op een discussieforum. Dan is wat mij betreft jouw geloof in reiki niks meer waard dan haar geloof in een god. Het blijft gebaseerd op geloof en geloof is een enorm slechte graadmeter.
Ik kan verwachten dat er dan een discussie van komt, geen probleem maar schuif het nu niet mij in de schoenen. Ik voel me nog steeds in mijn "waarde" gelaten. Ten eerste gaat het niet om mij maar om het onderwerp, ten tweede ben je niet afhankelijk van wat iemand van je vind,
behalve als je het zelf gelooft en dus ook denkt.

Voor de zoveelste keer:
De reden dat ik erover ben begonnen had te maken met het beeld wat men heeft van Reiki en zeker op een forum als deze moet je weten waar je tegen ageert anders ben je gewoon onwetend bezig en roep je maar wat. En heeft het voor niemand enig zin dat je dit doet. Dank zij dit topic heb je ten minste meer achtergrond informatie.

Je hoeft verder niets achter mijn vraag te zoeken. Ik vroeg me gewoon af of het je misschien ook dwarszat of dat het gewoon een voorbeeld was..omdat je het al voor de tweede keer benoemde.
Ingi, we gaan beiden in herhaling vallen. Je schrijft dat je kan verwachten dat er een discussie van komt. Waarom verwacht je dat? Waarom zijn er hier op dit forum geen discussies over AB-kuren? Geen discussies over welke stoffen met water kunnen mengen en welke met olie (en waarom)?
Waarom zie je hier geen discussies over de werking van je afstandsbediening (die op infrarood werkt)?
Ik zie reiki als de AB-kuur. Er worden beweringen gedaan: "Als je dit-of-dat middeltje gebruikt is de kans heel groot dat je van je bacteriële infectie afkomt omdat ze niet resistent is gebleken in de test" en "Ga maar liggen, dan straal ik vanaf een afstand met mijn handen energie uit DE bron in je" Als je me vraagt wat de bron is, kan ik je helaas geen antwoord geven"

Natuurlijk kun je hier kritische vragen verwachten. Dat geldt nl. voor alle claims die wereldwijd gemaakt worden en die nogal wat beweren. En natuurlijk heb ik een beeld van reiki, zoals ik ook een beeld van die kaarsen heb die uit iemand oor steekt (waarvan gezegd wordt dat het heilzaam werkt)
Ik vertik het alles voor zoete koek aan te nemen. Ik wil dat al deze bijzondere claims zich kunnen laten verklaren door die wetenschappelijke methode die ontwikkeld is. En misschien is dat wel een verkeerde insteek. Maar dat zou een ander gesprek worden.
Petra schreef: Jouw opsomming noemt God, dat is naar mijn weten geen onzijdig wezen maar een mannelijk wezen.
Ook bij de omschrijving van 'god'/"God" vervalt men doorgaans in vage begrippen. God zou immaterieel zijn, maar wel een karakter hebben of kunnen denken (wat aan materie gebonden is). Goden hebben doorgaans emoties en worden verder dan ook in vage begrippen omschreven, zoals Het hoogste, DE bron van alles en ga zo maar door.
Vergeet overigens de godinnen niet! En evenals goden en godinnen hebben we te maken met enorm veel genees'wijzen' die je moet begrijpen/aannemen op grond van vage omschrijvingen. Reiki is er 1 van. En nogmaals, ik accepteer dat niet en als Ingi vind dat ik dan een probleem heb (kortzichtig ben) dan moet ze me dat maar uitleggen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

@Dikkie (als je zo mag noemen)

Ik begrijp dat je niet alles voor zoete koek slikt. Dat ik Reiki beoefen betekent ook niet dat ik alles voor zoete koek slik. En rattengif ga slikken omdat iemand zegt dat dat helpt tegen griep. Bij wijze van spreken dan. Ik kan me ook voorstellen dat niet alles getoetst is waarvan men zegt dat het die en die werking heeft of kan hebben. Als ik zou merken dat ik ergens geen baat bij heb dan zou ik er ook onmiddellijk mee stoppen. Maar dat geldt bv ook voor regulaire medicijnen als ik ergens last van zou krijgen. Ik sluit bijwerkingen liever uit ook dat is een reden waarom ik iets anders probeer zolang het niet noodzakelijk is wel medicijnen te nemen.

Toen ik vroeger nog wel eens ziek was belde ik mijn moeder voor troost (zij woont in Duitsland) en liet mee bemoederen. Dat hield ook een advies voor een of ander huismiddeltje in. Zij zweerde erbij..en als ik het gebruikte had ik ook er ook baat bij. Ik ben opgegroeid met het gebruik van huismiddeltjes e.d. In hoever die allemaal wel of niet een bewezen werking hebben weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat er niet eens tijd en middelen zijn om alles te onderzoeken waarvan mensen zeggen dat het werkt. Moet ik dan eerst een wetenschappelijke studie raadplegen..voordat ik zoiets gebruik. Wat een onzin. Die vind je als leek niet eens zomaar. Dit tijd kan ik beter gebruiken om te rusten.

Waarom zou ik alles moeten toetsen op wetenschap of iets wel of niet werkt zolang ik weet dat het verder geen kwaad kan.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

@Petra
Ik begrijp jouw interpretatie van mijn woorden echt niet.
Halve bron, god en dat soort dingen is niet wat ik bedoel.
Ik ga nog eens lezen en kijken of ik het dan wel snap.

Voor mij is de bron gewoon de oorsprong van waaruit alles is ontstaan.
En waaruit een drive, energie gaat naar alles wat geleefd heeft en nu nog leeft en aanwezig is in de wereld.
En waarin we verbonden zijn. Ik kan dat niet eens met woorden uitdrukken.. hoe dat is/voelt in mij.
Ik denk ook niet dat ik daartoe in staat ben maar ik wil mijn best doen om het uit te leggen.

'Ik ervaar dat zo, dat betekent nog niet dat jij het voor waar aan hoeft te nemen.
Dat wil ik hierbij graag duidelijk maken omdat je daarmee in je maag zat.

Dat ik dit niet kan bewijzen lijkt me duidelijk.
Dat is ook niet wat ik beweer en ik heb de behoefte ook niet.

@ en helemaal waar, mijn gedachten zijn voor mijn rekening. Dan snap je dus ook dat jouw interpretatie van wat ik bron noem niet de mijne hoeft te zijn. Je legde me ( voor mijn gevoel) nogal wat interpretaties in mijn mond.

En nogmaals Usui had het niet over een bron.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ingi schreef: 21 jan 2018 13:07 @Dikkie (als je zo mag noemen)

Toen ik vroeger nog wel eens ziek was belde ik mijn moeder voor troost (zij woont in Duitsland) en liet mee bemoederen. Dat hield ook een advies voor een of ander huismiddeltje in. Zij zweerde erbij..en als ik het gebruikte had ik ook er ook baat bij.

Waarom zou ik alles moeten toetsen op wetenschap of iets wel of niet werkt zolang ik weet dat het verder geen kwaad kan.
Zolang je reiki blijft vergelijken met de troostende woorden van je moeder (en de lapmiddeltjes die ze voorschreef) vind ik het prima. Maar beweer niet dat reiki ENERGIE overdraagt van de ene persoon naar de andere. Want dan zul je je eerst moeten verdiepen in de begrippen energie en energie-overdracht en niet vervallen in vage begrippen die men doorgaans ook gebruikt in de beschrijving van goden.
Einstein/Mick
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

dikkemick schreef: 21 jan 2018 13:39 Zolang je reiki blijft vergelijken met de troostende woorden van je moeder (en de lapmiddeltjes die ze voorschreef) vind ik het prima. Maar beweer niet dat reiki ENERGIE overdraagt van de ene persoon naar de andere. Want dan zul je je eerst moeten verdiepen in de begrippen energie en energie-overdracht en niet vervallen in vage begrippen die men doorgaans ook gebruikt in de beschrijving van goden.
Energie is een goed gedefinieerd begrip in de wetenschap. In woo is het een zwaai-met-de-armen-woord dat niets betekent. Sorry Ingi, het is niet anders.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

dikkemick schreef: 21 jan 2018 13:39 Zolang je reiki blijft vergelijken met de troostende woorden van je moeder (en de lapmiddeltjes die ze voorschreef) vind ik het prima. Maar beweer niet dat reiki ENERGIE overdraagt van de ene persoon naar de andere. Want dan zul je je eerst moeten verdiepen in de begrippen energie en energie-overdracht en niet vervallen in vage begrippen die men doorgaans ook gebruikt in de beschrijving van goden.

Binnen het Reiki kader wordt alles als energie gezien in de zin van universele of spirituele Levensenergie. Reiki en de begrippen vallen binnen een holistische zienswijze. Je kunt hoog of laag springen deze zienswijze inclusief haar begrippen bestaat gewoon.Tevens de Japanse term Reiki met zijn betekenis spirituele energie. Of wil je dat ook ontkennen en de taal nieuw uitvinden? Dat ik die niet "mag"" gebruiken binnen een wetenschappelijk kader is een ander verhaal. Daarom noem ik het kader waarin ik deze begrippen gebruik als je mij om uitleg betref Reiki vraagt. I
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ingi schreef:Binnen het Reiki kader wordt alles als energie gezien in de zin van universele of spirituele Levensenergie. Reiki en de begrippen vallen binnen een holistische zienswijze. Je kunt hoog of laag springen deze zienswijze inclusief haar begrippen bestaat gewoon.
Dat is juist. Buiten die zienswijze, maar ook daarbinnen blijkt deze energetische kracht onaantoonbaar en daarom de kern van noemeloos veel bedrog.

De verspreiders van de holistische en aanpalende zienswijzen doen geheel niets om de leek een duidelijk handvat aan te reiken om het verschil te kunnen maken.

Maar misschien Ingi kan je mij helpen door zo een door leken te maken onderscheid aan te reiken?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 21 jan 2018 22:04
Ingi schreef:Binnen het Reiki kader wordt alles als energie gezien in de zin van universele of spirituele Levensenergie. Reiki en de begrippen vallen binnen een holistische zienswijze. Je kunt hoog of laag springen deze zienswijze inclusief haar begrippen bestaat gewoon.
Dat is juist. Buiten die zienswijze, maar ook daarbinnen blijkt deze energetische kracht onaantoonbaar en daarom de kern van noemeloos veel bedrog.

De verspreiders van de holistische en aanpalende zienswijzen doen geheel niets om de leek een duidelijk handvat aan te reiken om het verschil te kunnen maken.

Maar misschien Ingi kan je mij helpen door zo een door leken te maken onderscheid aan te reiken?

Roeland
Nou vooruit dan.

Ik ken de precieze wetenschappelijke definitie niet van energie. Het verschil is dat het niet aantoonbaar is.
Reiki is een veronderstelde spirituele energie die alles en iedereen verbindt.
Vanuit een denkwijze die vergelijkbaar is met een holistische. Past er in ieder geval in.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ingi,

Zo ondertussen kunnen we ons wederzijds "niet onmiddellijk vatten zoals wel bedoeld" best vieren.

Je herhaalt namelijk wel wat ik al begreep, maar je geeft geen antwoord op mijn vraag.

Laat ik die daarom anders formuleren:

Hoe kan een leek onderscheid maken tussen holistisch behandelenden die de boel niet beduvelen en zij die zich als holistisch gedreven (be)handelende/verkopende voordoen en die de boel wel bedotten.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 22 jan 2018 09:54 Hoe kan een leek onderscheid maken tussen holistisch behandelenden die de boel niet beduvelen en zij die zich als holistisch gedreven (be)handelende/verkopende voordoen en die de boel wel bedotten.
Roeland
[/quote]

Hoe kunnen wij als leek onderscheid maken tussen een serieuze en betrouwbare autohandelaar de de boel niet beduvelen en die die zich als een serieuze en betrouwbare autohandelaar voordoen? Zodat je een gebruikte auto gaat kopen die geen verborgen gebreken heeft die ook nog naar de BOVAG garantie kunnen opspelen voor zover je budget toereikend is voor een auto met garantie. Het komt voor, gelezen in de reviews. En slecht afgehandeld.

Wat doe je dan: Je informeert je uitvoerig over de auto die het moet worden, waarop je moet letten, je laat je niet verblinden door een mooie kleur of een alleen maar kiezen op locatie bv een handelaar lekker dicht bij huis..( al kan dat wel praktisch zijn) maar je kijkt naar de garantie, het RIWD rapport en al die dingen meer. Je zoekt de reviews op, kijkt naar het bedrijf, hoe het in elkaar steekt enz. Je vraagt mensen die het bedrijf kennen en al dat soort dingen mee. En je stel vergelijkingen aan met andere auto's en handelaars. Als je geluk hebt heb je een vriendin/vriend als monteur die met je meekijkt en misschien zelf mee kan gaan.

En hoe filter je een bonafide Reiki beoefenaar eruit?
Ervan uitgaande dat diegene die Reiki wil gaan beoefenen niet denkt dat het onzin is zal op dezelfde bovenstaande manier te werk gaan en dan dus gericht op Reiki. Als je nog niet weet wat Reiki is zou ik lezen wat los en vast is. Je zorgt ervoor dat je er zoveel mogelijk over weet en denkt zelf ook na over wat er geschreven wordt op de verschillende sites. Je kijkt naar naar reviews, je kijkt of er een kennismaking sessie mogelijk is om te kijken hoe het een eerste keer valt. Eventueel vraag ik mensen. Vraag mensen die een cursus hebben gedaan, laat hen vertellen over hun eigen leraar en de ervaringen. Via via is niet altijd de slechtste keuze. En je hebt ook Reiki opleidingen via zelfstudie. Als je voldoende zelfdiscipline hebt kun je het ook in zelfstudie doen. Dan hoef je alleen voor de afstemmingen op locatie te zijn.

Kijk of een Reiki beoefenaar/leraar voor elk wisje wasje (veel) geld vraagt. verschillende verenigingen opzoeken en de richtlijnen lezen en alles met elkaar vergelijken. Die van de Alliance zou ik ook lezen maar ik zou met een Reiki leraar van deze vereniging niet in zee gaan. Lastig is dat je dat als leek niet kunt weten, dus vergelijk gewoon en kijk welke richtlijnen het beste bij je passen. De meeste mensen willen/kunnen in ieder geval geen astronomische bedragen betalen. Je kunt ook een vrije master kiezen, die niet aangesloten is maar wel vergelijkbare richtlijnen stelt. Je vind soms ook gratis cursussen op het internet. In dat geval kun je kijken of je een Reiki leraar vind die je alleen de afstemmingen en de evtl. de begeleiding kan geven als deze de cursus verder goed keurt.

Een gedreven Reiki leraar houdt voor cursisten geregelde Reiki oefen avonden en vind deze zelf ook leuk. En zal daar ook niet veel meer voor vragen dan een onkostenvergoeding voor koffie en thee. En geeft als die tijd heeft ook wel eens een behandeling tussendoor als ondersteuning. En stelt je als cursist voor vragen en opmerkingen zolang hij als Reiki leraar actief ( of bij behandeling sessies een bepaalde tijd) een gratis email contact ter beschikking. En daarnaast als je je eigen mensenkennis niet vertrouwt neem iemand mee die wat meer van afstand kan kijken en de goede vragen kan stellen. Last not least beschikt een Reiki beoefenaar ook over de nodige certificaten uitgesteld van de Reiki leraar of het opleidingsinstituut.
Als je aangesloten wilt worden bij een vereniging moet je die ook voorleggen.

Hoe meer moeite iemand voor je persoonlijk en algemeen doet hoe zekerder je ervan kunt zijn dat het een echte Reiki beoefenaar is die je alle vragen kan beantwoorden zonder je met een kluitje in het riet te sturen. Door b.v ontwijkende en/of standaardantwoorden te geven. Een bedrieger doet ook met Reiki lopende band werk en neemt al die moeite niet. En geeft je zeker geen levenslange begeleiding. Een gedreven Reiki master maakt zijn titel waar en geeft ook toe als hij iets niet weet en neemt het juist mee in zijn eigen studie. Want ook een Reiki leraar is nooit klaar met ontwikkeling. Ik kan vast nog meer dingen bedenken waar je op kunt letten maar in de hoofdlijnen was het dat wel zo een beetje.

En in hoever je het verschil kunt voelen in de energie die iemand doorgeeft is ook afhankelijk van jezelf. Niet iedereen reageert hetzelfde, je hebt verschillende sensaties. Soms duidelijk aanwezig, soms wat meer summier. Omdat jij zelf diegene bent die daar ook invloed op heeft. In een eerste behandeling kun je van alles gaan voelen maar ook niet zo veel. Als je bij drie mensen naar een uitgewogen keuze een kennismaking behandelingen neemt je dat misschien kunnen ondervangen. Als je dan standaard reageert moet je ervan uitgaan dat alle drie Reiki beoefenaren bedriegers zijn of dat je er zelf niet veel van merkt. In die zin heb je geen echte graadmeter. Behalve als je duidelijke dingen voelt tijdens een sessie, die niet zomaar te verklaren zijn waar die opeens vandaan komen.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 22 jan 2018 09:54 Hoe kan een leek onderscheid maken tussen holistisch behandelenden die de boel niet beduvelen en zij die zich als holistisch gedreven (be)handelende/verkopende voordoen en die de boel wel bedotten.

Roeland

Hoe kunnen wij als leek onderscheid maken tussen een serieuze en betrouwbare autohandelaar de de boel niet beduvelen en die die zich als een serieuze en betrouwbare autohandelaar voordoen? In het geval dat je een occasion wilt kopen zonder verborgen gebreken. Want dat kan ook nog voorkomen na de garantie periode.

Wat doe je dan: Je informeert je uitvoerig over de auto die het moet worden, waarop je moet letten, je laat je niet verblinden door een mooie kleur of een alleen maar kiezen op locatie bv een handelaar lekker dicht bij huis..( al kan dat wel praktisch zijn) maar je kijkt naar de garantie, het RIWD rapport en al die dingen meer. Je zoekt de reviews op, kijkt naar het bedrijf, hoe het in elkaar steekt enz. Je vraagt mensen die het bedrijf kennen en al dat soort dingen mee. En je stel vergelijkingen aan met andere auto's en handelaars. Als je geluk hebt heb je een vriendin/vriend als monteur die met je meekijkt en misschien zelf mee kan gaan. Verder moet je hopen dat je een goede keuze hebt gemaakt en geen auto hebt gekocht waarmee je met problemen achteraf niet meer terug kunt gaan.

En hoe filter je een bonafide Reiki beoefenaar eruit?
Afgezien ervan dat ik zelden een onbetrouwbare ben tegen gekomen zou ik hoe dan ook onderzoek gaan doen want er moet ook een klik zijn tussen jou en diegene die je begeleid d.m.v. cursus en/of sessies. Ervan uitgaande dat diegene die Reiki wil gaan beoefenen niet denkt dat het onzin is zou ik op dezelfde bovenstaande manier te werk gaan en dan dus gericht op Reiki. Zelf doe ik dat met alles zo waar ik aan begin.

Als je nog niet weet wat Reiki is zou ik lezen wat los en vast is. Je zorgt ervoor dat je er zoveel mogelijk over weet en denkt zelf ook na over wat er geschreven wordt op de verschillende sites. Je kijkt naar naar reviews, je kijkt of er een kennismaking sessie mogelijk is om te kijken hoe het een eerste keer valt. Eventueel vraag ik mensen. Vraag mensen die een cursus hebben gedaan, laat hen vertellen over hun eigen leraar en de ervaringen. Via via is niet altijd de slechtste keuze. En je hebt ook Reiki opleidingen via zelfstudie. Als je voldoende zelfdiscipline hebt kun je het ook in zelfstudie doen. Dan hoef je alleen voor de afstemmingen op locatie te zijn.

Kijk of een Reiki beoefenaar/leraar voor elk wisje wasje (veel) geld vraagt. verschillende verenigingen opzoeken en de richtlijnen lezen en alles met elkaar vergelijken. Die van de Alliance zou ik ook lezen maar ik zou met een Reiki leraar van deze vereniging niet in zee gaan. Lastig is dat je dat als leek niet kunt weten, dus vergelijk gewoon en kijk welke richtlijnen het beste bij je passen. De meeste mensen willen/kunnen in ieder geval geen astronomische bedragen betalen. Je kunt ook een vrije master kiezen, die niet aangesloten is maar wel vergelijkbare richtlijnen stelt. Je vind soms ook gratis cursussen op het internet. In dat geval kun je kijken of je een Reiki leraar vind die je alleen de afstemmingen en de evtl. de begeleiding kan geven als deze de cursus verder goed keurt.

Een gedreven Reiki leraar houdt voor cursisten geregelde Reiki oefen avonden en vind deze zelf ook leuk. En zal daar ook niet veel meer voor vragen dan een onkostenvergoeding voor koffie en thee. En geeft als die tijd heeft ook wel eens een behandeling tussendoor als ondersteuning. En stelt je als cursist voor vragen en opmerkingen zolang hij als Reiki leraar actief ( of bij behandeling sessies een bepaalde tijd) een gratis email contact ter beschikking. En daarnaast als je je eigen mensenkennis niet vertrouwt neem iemand mee die wat meer van afstand kan kijken en de goede vragen kan stellen. Last not least beschikt een Reiki beoefenaar ook over de nodige certificaten uitgesteld van de Reiki leraar of het opleidingsinstituut. Als je aangesloten wilt worden bij een vereniging moet je die ook voorleggen.

Hoe meer moeite iemand voor je persoonlijk en algemeen doet hoe zekerder je ervan kunt zijn dat het een echte Reiki beoefenaar is die je alle vragen kan beantwoorden zonder je met een kluitje in het riet te sturen. Door b.v ontwijkende en/of standaardantwoorden te geven. Een bedrieger doet ook met Reiki lopende band werk en neemt al die moeite niet. En geeft je zeker geen levenslange begeleiding. Een gedreven Reiki master maakt zijn titel waar en geeft ook toe als hij iets niet weet en neemt het juist mee in zijn eigen studie. Want ook een Reiki leraar is nooit klaar met ontwikkeling. Ik kan vast nog meer dingen bedenken waar je op kunt letten maar in de hoofdlijnen was het dat wel zo een beetje.

En in hoever je het verschil kunt voelen in de energie die iemand doorgeeft is ook afhankelijk van jezelf. Niet iedereen reageert hetzelfde, je hebt verschillende sensaties. Soms duidelijk aanwezig, soms wat meer summier. Omdat jij zelf diegene bent die daar ook invloed op heeft. In een eerste behandeling kun je van alles gaan voelen maar ook niet zo veel. Als je bij drie mensen na een uitgewogen keuze een kennismaking behandelingen neemt kun je dat misschien kunnen ondervangen. Als je dan standaard reageert moet je ervan uitgaan dat alle drie Reiki beoefenaren bedriegers zijn of dat je er zelf niet veel van merkt. In die zin heb je geen echte graadmeter. Behalve als je duidelijke dingen voelt tijdens een sessie, die niet zomaar te verklaren zijn waar die opeens vandaan komen. Ik weet ook niet of elke Reiki beoefenaar kennismaking behandelingen geeft, ik heb het altijd wel gedaan.
Plaats reactie