heeck schreef: ↑22 jan 2018 09:54
Hoe kan een leek onderscheid maken tussen holistisch behandelenden die de boel niet beduvelen en zij die zich als holistisch gedreven (be)handelende/verkopende voordoen en die de boel wel bedotten.
Roeland
Hoe kunnen wij als leek onderscheid maken tussen een serieuze en betrouwbare autohandelaar de de boel niet beduvelen en die die zich als een serieuze en betrouwbare autohandelaar voordoen? In het geval dat je een occasion wilt kopen zonder verborgen gebreken. Want dat kan ook nog voorkomen na de garantie periode.
Wat doe je dan: Je informeert je uitvoerig over de auto die het moet worden, waarop je moet letten, je laat je niet verblinden door een mooie kleur of een alleen maar kiezen op locatie bv een handelaar lekker dicht bij huis..( al kan dat wel praktisch zijn) maar je kijkt naar de garantie, het RIWD rapport en al die dingen meer. Je zoekt de reviews op, kijkt naar het bedrijf, hoe het in elkaar steekt enz. Je vraagt mensen die het bedrijf kennen en al dat soort dingen mee. En je stel vergelijkingen aan met andere auto's en handelaars. Als je geluk hebt heb je een vriendin/vriend als monteur die met je meekijkt en misschien zelf mee kan gaan. Verder moet je hopen dat je een goede keuze hebt gemaakt en geen auto hebt gekocht waarmee je met problemen achteraf niet meer terug kunt gaan.
En hoe filter je een bonafide Reiki beoefenaar eruit?
Afgezien ervan dat ik zelden een onbetrouwbare ben tegen gekomen zou ik hoe dan ook onderzoek gaan doen want er moet ook een klik zijn tussen jou en diegene die je begeleid d.m.v. cursus en/of sessies. Ervan uitgaande dat diegene die Reiki wil gaan beoefenen niet denkt dat het onzin is zou ik op dezelfde bovenstaande manier te werk gaan en dan dus gericht op Reiki. Zelf doe ik dat met alles zo waar ik aan begin.
Als je nog niet weet wat Reiki is zou ik lezen wat los en vast is. Je zorgt ervoor dat je er zoveel mogelijk over weet en denkt zelf ook na over wat er geschreven wordt op de verschillende sites. Je kijkt naar naar reviews, je kijkt of er een kennismaking sessie mogelijk is om te kijken hoe het een eerste keer valt. Eventueel vraag ik mensen. Vraag mensen die een cursus hebben gedaan, laat hen vertellen over hun eigen leraar en de ervaringen. Via via is niet altijd de slechtste keuze. En je hebt ook Reiki opleidingen via zelfstudie. Als je voldoende zelfdiscipline hebt kun je het ook in zelfstudie doen. Dan hoef je alleen voor de afstemmingen op locatie te zijn.
Kijk of een Reiki beoefenaar/leraar voor elk wisje wasje (veel) geld vraagt. verschillende verenigingen opzoeken en de richtlijnen lezen en alles met elkaar vergelijken. Die van de Alliance zou ik ook lezen maar ik zou met een Reiki leraar van deze vereniging niet in zee gaan. Lastig is dat je dat als leek niet kunt weten, dus vergelijk gewoon en kijk welke richtlijnen het beste bij je passen. De meeste mensen willen/kunnen in ieder geval geen astronomische bedragen betalen. Je kunt ook een vrije master kiezen, die niet aangesloten is maar wel vergelijkbare richtlijnen stelt. Je vind soms ook gratis cursussen op het internet. In dat geval kun je kijken of je een Reiki leraar vind die je alleen de afstemmingen en de evtl. de begeleiding kan geven als deze de cursus verder goed keurt.
Een gedreven Reiki leraar houdt voor cursisten geregelde Reiki oefen avonden en vind deze zelf ook leuk. En zal daar ook niet veel meer voor vragen dan een onkostenvergoeding voor koffie en thee. En geeft als die tijd heeft ook wel eens een behandeling tussendoor als ondersteuning. En stelt je als cursist voor vragen en opmerkingen zolang hij als Reiki leraar actief ( of bij behandeling sessies een bepaalde tijd) een gratis email contact ter beschikking. En daarnaast als je je eigen mensenkennis niet vertrouwt neem iemand mee die wat meer van afstand kan kijken en de goede vragen kan stellen. Last not least beschikt een Reiki beoefenaar ook over de nodige certificaten uitgesteld van de Reiki leraar of het opleidingsinstituut. Als je aangesloten wilt worden bij een vereniging moet je die ook voorleggen.
Hoe meer moeite iemand voor je persoonlijk en algemeen doet hoe zekerder je ervan kunt zijn dat het een echte Reiki beoefenaar is die je alle vragen kan beantwoorden zonder je met een kluitje in het riet te sturen. Door b.v ontwijkende en/of standaardantwoorden te geven. Een bedrieger doet ook met Reiki lopende band werk en neemt al die moeite niet. En geeft je zeker geen levenslange begeleiding. Een gedreven Reiki master maakt zijn titel waar en geeft ook toe als hij iets niet weet en neemt het juist mee in zijn eigen studie. Want ook een Reiki leraar is nooit klaar met ontwikkeling. Ik kan vast nog meer dingen bedenken waar je op kunt letten maar in de hoofdlijnen was het dat wel zo een beetje.
En in hoever je het verschil kunt voelen in de energie die iemand doorgeeft is ook afhankelijk van jezelf. Niet iedereen reageert hetzelfde, je hebt verschillende sensaties. Soms duidelijk aanwezig, soms wat meer summier. Omdat jij zelf diegene bent die daar ook invloed op heeft. In een eerste behandeling kun je van alles gaan voelen maar ook niet zo veel. Als je bij drie mensen na een uitgewogen keuze een kennismaking behandelingen neemt kun je dat misschien kunnen ondervangen. Als je dan standaard reageert moet je ervan uitgaan dat alle drie Reiki beoefenaren bedriegers zijn of dat je er zelf niet veel van merkt. In die zin heb je geen echte graadmeter. Behalve als je duidelijke dingen voelt tijdens een sessie, die niet zomaar te verklaren zijn waar die opeens vandaan komen. Ik weet ook niet of elke Reiki beoefenaar kennismaking behandelingen geeft, ik heb het altijd wel gedaan.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.