Ik wel: Hier bijvoorbeeldJan van Lennip schreef: Ik heb nooit ergens een onderbouwing kunnen treffen dat men pas van ethiek kan spreken, op het moment dat het wordt genoteerd.
Ethiek is mens-overstijgend
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Ethiek is mens-overstijgend
Ik wens u alle goeds
- Jan van Lennip
- Diehard
Ik heb die pagina ook al een paar keer doorgelezen tijdens deze discussie. Ik kom niet verder dan:Peter van Velzen schreef: Ik wel: Hier bijvoorbeeld
"de kritische bezinning over het juiste handelen"
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik lees:Jan van Lennip schreef:Ik heb die pagina ook al een paar keer doorgelezen tijdens deze discussie. Ik kom niet verder dan:Peter van Velzen schreef: Ik wel: Hier bijvoorbeeld
"de kritische bezinning over het juiste handelen"
Niet gezien? Het zou uiteraard zomaar en kunnen dat Chimps en Bonobo's de moraal bestuderen, maar ik betwijfel het ten zeerste. In elk geval hebben ze er niets over gepubliceerd.moraal’ is het zedelijk handelen zelf, terwijl ethiek de studie ervan is.
Ik wens u alle goeds
- Jan van Lennip
- Diehard
Zodra ik "bestuderen" opzoek staat dit synoniem voor "iets bekijken om er meer over te weten". Daarvoor hoef je toch niet persee iets te noteren.Peter van Velzen schreef: Ik lees:
Niet gezien? Het zou uiteraard zomaar en kunnen dat Chimps en Bonobo's de moraal bestuderen, maar ik betwijfel het ten zeerste.moraal’ is het zedelijk handelen zelf, terwijl ethiek de studie ervan is.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Maar wie schrijft die blijft. Er zijn mij geen studies bekend waarbij niets is opgeschreven, Jouw wel?Jan van Lennip schreef:Zodra ik "bestuderen" opzoek staat dit synoniem voor "iets bekijken om er meer over te weten". Daarvoor hoef je toch niet persee iets te noteren.Peter van Velzen schreef: Ik lees:
Niet gezien? Het zou uiteraard zomaar en kunnen dat Chimps en Bonobo's de moraal bestuderen, maar ik betwijfel het ten zeerste.moraal’ is het zedelijk handelen zelf, terwijl ethiek de studie ervan is.
Ik wens u alle goeds
- Jan van Lennip
- Diehard
Dit is een derivaat van jou eigen redenering.Peter van Velzen schreef: Maar wie schrijft die blijft. Er zijn mij geen studies bekend waarbij niets is opgeschreven, Jouw wel?
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat is geen eerlijke vraag, lijkt me.Peter van Velzen schreef:Maar wie schrijft die blijft. Er zijn mij geen studies bekend waarbij niets is opgeschreven, Jouw wel?
Dat soort studies moeten er wel geweest zijn, want er zijn beschavingen zonder schrift geweest,
waarvan onderzoek heeft uitgewezen dat ze aardig wat kennis hadden.
Het verwerven van kennis is echter ook een soort studie.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- Peter van Velzen
- Site Admin
Het valt echter niet te bewijzen dat ze de moraal bestudeerd hebben. Bouwkunde en metallurgie zijn vaak wel waarschijnlijk, al zouden ze dat ook - zonder verdere studie - van hun voorouders kunnen hebben gekopieerd.TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Dat is geen eerlijke vraag, lijkt me.Peter van Velzen schreef:Maar wie schrijft die blijft. Er zijn mij geen studies bekend waarbij niets is opgeschreven, Jouw wel?![]()
Dat soort studies moeten er wel geweest zijn, want er zijn beschavingen zonder schrift geweest,
waarvan onderzoek heeft uitgewezen dat ze aardig wat kennis hadden.
Het verwerven van kennis is echter ook een soort studie.
Maar dat is niet waar het hier over gaat. We hebben het over ethiek oftewel de studie van de moraal. Er is geen aanwijzing dat andere dieren dan mensen die beoefenen, en voor zover we het van mensen weten, heeft altijd iemand dat op schrift gesteld. Niet noodzakelijk dezelfde persoon uiteraard. Zie Socrates en Plato.
Maar toegegeven dat schrift is niet essentieel. Essentieel is dat men morele regels vaststelt als men ethiek bedrijft. En niet slechts empathische moraal bedrijft. Of zijn er ook ethische die het zonder regels doen? Dat ik er geen ken, wil uiteraard niet betekenen dat ze er niet kunnen zijn.
Ik wens u alle goeds
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Vreemd verhaal.
Zulke dingen laten zien dat de filosofie onwetenschappelijk is.
Dit spoort niet met:Peter van Velzen schreef:We hebben het over ethiek oftewel de studie van de moraal.
Men stelt eerst de regels vast en dan gaat men die bestuderen.Peter van Velzen schreef:Essentieel is dat men morele regels vaststelt als men ethiek bedrijft.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- Peter van Velzen
- Site Admin
Sorry maar je moet eerst waarnemen voordat je een theorie kunt opstellen. Dat is op zich niet onwetenschappelijk. Met vaststellen bedoel ik niet dat men nieuwe morele regels maakt, maar dat men - objectief - tracht te achterhalen, welke er zijn. Dat gezegd zijnde is filosofie nog niet wetenschappelijk. Als een filosofische activiteit, wetenschappelijk wordt, houdt zij in principe op filosofie te zijn. Ethiek is denk ik nog lang niet zover.TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Vreemd verhaal.Dit spoort niet met:Peter van Velzen schreef:We hebben het over ethiek oftewel de studie van de moraal.Men stelt eerst de regels vast en dan gaat men die bestuderen.Peter van Velzen schreef:Essentieel is dat men morele regels vaststelt als men ethiek bedrijft.
Ik wens u alle goeds