De Bijbel

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

HJW
Diehard

Re: De Bijbel

Bericht door HJW »

Stippie schreef: Zoals ik het zie zegt dat meer over het gebrek aan inlevingsvermogen dan over het geweten.
Verder voel ik me niet verantwoordelijk over dingen die in het O.T. beschreven staan.
Ik vind dat ik me niet hoef te verantwoorden over Bijbelse verhalen over genocide, discriminatie ... ect, alleen omdat ik geloof dat er een God bestaat.
Ik zou zeggen: graaf lekker in het O.T. maar laat mij er buiten.
En verder ben ik nogal individualistisch ingesteld, dus mocht ik foute voorouders hebben (hoe ver gaan we terug?) dan distantieer ik mij ervan.
Ik snap werkelijk waar niet waarom je hier oudtestamentische anekdotes bij moet halen.
O jawel, ik heb veel problemen met de Bijbel.
Jammer dat de christelijke God en de Bijbel blijkbaar onlosmakelijk aan elkaar gekoppeld worden.
Je hebt gelijk dat ik een soort van ''eigen geloof'' probeer te creëren, ik kan het namelijk niet doen met het geloof van een ander. (geloven doen we allemaal, want zeker weten is er niet bij)
Ik mag jouw manier van redeneren wel. Lekker eigenwijs, je eigen plan trekkend, een paar bases vasthoudend, en out-of-the-box durven te denken.
Ik heb de indruk dat de meesten hier 'anti God' zijn.
Joh......
Dus waarschijnlijk is dit niet het juiste forum voor mij om te onderzoeken wie en hoe hij eigenlijk is.
Dat lijkt mij een terechte constatering.
Mensen die geloven dat God bestaat, en mensen die geloven dat hij niet bestaat zien dingen die ze verwachten te zien.
En redeneren zo dat hun visie overeind blijft.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Boerenverstand schreef: Je kan de ander wel behandelen, zoals die ander behandeld wil worden, maar daarbij zou ik wel de aantekening maken mijzelf niet uit het oog te verliezen. Nog voordeliger is zo met elkaar om te gaan dat beide partijen daar vrede mee hebben. Maar dat zal denk ik niet altijd mogelijk zijn (zie hierboven). Als overleg in vrede, met verstand niet mogelijk is, kan het ook zijn dat ik uiteindelijk voor mijzelf kies en de ander niet behandel zoals hij/zij dat het liefst zou hebben.
Goed opgemerkt! Je moet een ander niet als mindere behandelen, maar ook niet als meerdere. Als gelijke is de juiste maat.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Stippie schreef: Mensen die geloven dat God bestaat, en mensen die geloven dat hij niet bestaat zien dingen die ze verwachten te zien.

HJW antwoord: En redeneren zo dat hun visie overeind blijft.
Ik hoop niet dat ik mijn godsvisie op geloof heb gebaseerd. Zoals je ongetwijfeld weet, vind ik dat geloof geen goede basis is om betrouwbare kennis te vergaren. Ik redeneer wel dat mijn visie overeind blijft, maar dit heeft niets met geloof te maken. Ik meen er toch echt hele goede reden voor te hebben. En je kent het andere topic hier: "De bijbel en redenen om te geloven". Die zijn er niet en die komen er niet. Het blijft op geloof gebaseerd. Niet op objectieve kennis, rede en logica. En dat geldt voor ieder geest-of godsbestaan.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

dikkemick schreef: Ik hoop niet dat ik mijn godsvisie op geloof heb gebaseerd.
Zeker wel.
Jouw beeld van God is geheel gebaseerd op geloof, het geloof van anderen. En dan de meest behoudende, neagtieve insteek.

En je "gelooft' dat er geen waarom vraag is.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HJW schreef:
dikkemick schreef: Ik hoop niet dat ik mijn godsvisie op geloof heb gebaseerd.
Zeker wel.
Jouw beeld van God is geheel gebaseerd op geloof, het geloof van anderen. En dan de meest behoudende, neagtieve insteek.

En je "gelooft' dat er geen waarom vraag is.
Ben ik niet met je eens. Omdat anderen geloven in entiteiten is mijn overtuiging dat ik vind dat er geen entiteiten zijn eveneens gebaseerd op geloof? Dan zou het quitte staan. Waarom zegt een wanhopig gelovige in een gesprek altijd:
"Daarom heet het geloof"?
Dit schijnt alles te kunnen rechtvaardigen! Maar geloof mij: Ik heb mijn visie met geesten en goden (maar laten we voor het gemak God met "G" nemen) gebaseerd op kennis. Kennis van het ontstaan van de godsdiensten, kennis van de overeenkomsten met oudere godsdiensten, kennis m.b.t. de globale verspreiding van de diverse religies, kennis m.b.t. het fenomeen 'indoctrinatie', Kennis van fouten en incongruenties in de bijbel, kennis van het feit dat het bovennatuurlijke voor niemand toegankelijk is en gemakshalve dan ook niet (zinvol?) bestaat, kennis van evolutie (en het mogelijke evolutionaire voordeel van geloof) en wetenschap. En dan is mijn kennis met al deze onderwerpen zeer beperkt en leun ik (vertrouw ik!) op de kennis van de experts. NIET op de autoriteiten maar op de algehele wetenschappelijke consensus.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

HJW schreef:
Stippie schreef:
Dus waarschijnlijk is dit niet het juiste forum voor mij om te onderzoeken wie en hoe hij eigenlijk is.
Dat lijkt mij een terechte constatering.
Dat kan je ook anders zien. Hier kan je erachter komen (als god bestaat) wie god in ieder geval niet is.
Ik denk dat je hier een hoop kan leren over god, tot de laatste domino steen ook valt..;)
Martim Cymbron -
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Willen HJW en Dikkemik hun onderlinge conversatie svp afkappen?
Dit is het persoonlijk topic van Stippie!
Peter van Velzen
Ik wens u alle goeds
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Peter van Velzen schreef:
Willen HJW en Dikkemik hun onderlinge conversatie svp afkappen?
Dit is het persoonlijk topic van Stippie!
Peter van Velzen
Das nou jammer.....maar je hebt gelijk.
Stippie

Bericht door Stippie »

Peter van Velzen schreef:
Stippie schreef:Naar mijn mening is de beste maatstaf voor het geweten (waar je je verstand bij moet inschakelen): wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet (negatief).
Of (positief) Behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden.
Ik weet een betere: "Wat een ander niet wil dat die ander geschiedt, doe het die ander niet aan.
Of (positief) behandel een ander zoals die ander behandeld wil worden."

Wat ik wil voor mijzelf hoeft immers niet hetzelfde te zijn als wat jij wil voor jouzelf. Uiteraard weten we niet altijd wat de wensen van een ander zijn. en dan is "de gulden regel" die jij hier citeert het beste voorlopige uitgangspunt. Totdat je die ander beter hebt leren kennen.
Komt aardig op hetzelfde neer, toch?
Ik wil zelf niet dat een ander zijn eigen wil aan mij opdringt, dus doe ik dat ook niet bij een ander.

Verder vind ik dat @Boerenverstand ook wel een punt heeft.
Maar goed, ik maakte die opmerking in de context van het geweten.
Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar die regel op mijn geweten heeft wel grenzen.
Zo zou ik het bijvoorbeeld best wel leuk vinden als iemand mij 100.000 euries cadeau geeft, maar mijn geweten zegt me echt niet dat ik een ander dan ook van 100.000 euro's moet voorzien.
Stippie schreef:Ik heb de indruk dat de meesten hier 'anti God' zijn.
HJW schreef:Joh......
Stippie schreef:Dus waarschijnlijk is dit niet het juiste forum voor mij om te onderzoeken wie en hoe hij eigenlijk is.
HJW schreef:Dat lijkt mij een terechte constatering.
Anti god klinkt in mijn oren niet als freethinker. :wink:
Ik denk dat ik me heb laten misleiden door de naam van het forum.
Rereformed schreef:Je bedoelt misschien te zeggen "God en de bijbel" in plaats van "de christelijke God en de bijbel? Een christelijke god lijkt mij inderdaad onlosmakelijk verbonden aan de bijbel.
De christelijke God is inderdaad onlosmakelijk verbonden met de Bijbel, maar er staan veel dingen over God in de Bijbel waarin ik niets christelijks herken. (een koe is een dier, maar niet elk dier is een koe)
Rereformed schreef:Een heilige schrift is niet voor niets 'heilig' genoemd. Het is voor de gelovige een direkte of indirekte godsopenbaring. Zodra dat wegvalt, en je ervan maakt dat het eenvoudig menselijke gedachten over God zijn, dan is er helemaal geen basis meer om het 'stijgerwerk om God te leren kennen' te noemen, maar wordt het eenvoudig het verslag van menselijke verbeelding in een bepaalde tijd.
Volgens je eerste bericht schijn je dat zeer goed te begrijpen. Je schrijft "Geloven zonder bijbel, kan dat wel?"
Als je een heleboel mensen (ook buiten de Bijbel trouwens) hoort praten over God en hun ervaringen met hem, dan krijg je langzamerhand een globale indruk van hem.
En ja, dat zie ik toch als stijgerwerk. Hoogstwaarschijnlijk incorrect, maar toch ...
En verder denk ik dat de ingeschapen menselijke moraal een handvat is voor het leren kennen van God.
En nu hoop ik nog meer handvaten te vinden.... of dat gaat lukken???
Rereformed schreef:Wel, zoals je zelf uitlegt kan dat, maar ik zie nog steeds niet in wat de relevantie van dat geloof voor de mens is. Zoals ik eerder opmerkte is het voor ons bestaan om het even of het geschapen is door een schepper, of zonder een schepper. Leuk om het antwoord te weten, een bewust wezen buiten tijd, ruimte en materie, maar daar houdt het mee op.
Inderdaad, voor ons bestaan is het om het even.
Zo is het ook leuk om het antwoord te weten/kennen wie je vader en moeder zijn, al maakt het voor je bestaan niet uit. Is het relevant? Voor mijn gevoel wel. En daarbij ben ik vrij nieuwsgierig aangelegd.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Stippie schreef:Anti god klinkt in mijn oren niet als freethinker. :wink:
Ik denk dat ik me heb laten misleiden door de naam van het forum.
Je bent niet de eerste.....
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

freethinking staat voor "denken vrij van dogma's" en dat is niet "vrij denken" als in fantaseren. Voor fantasie verhalen raad ik je de gelovige fora aan.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Stippie

Bericht door Stippie »

Bonjour schreef:freethinking staat voor "denken vrij van dogma's" en dat is niet "vrij denken" als in fantaseren. Voor fantasie verhalen raad ik je de gelovige fora aan.
Daar kom ik juist vandaan omdat je daar niet vrij kan denken.
Hier dus blijkbaar ook niet ( zonder voor fantast uitgemaakt te worden)
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Stippie schreef:
Bonjour schreef:freethinking staat voor "denken vrij van dogma's" en dat is niet "vrij denken" als in fantaseren. Voor fantasie verhalen raad ik je de gelovige fora aan.
Correct. Helaas.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Stippie schreef:
Als je in staat bent redelijk te onderbouwen word je niet voor fantast uitgemaakt.
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Wanneer je niet kan aansluiten bij de dogma's van de gelovige fora en hier tegen de dogma's van je redenatie aanloopt, denk ik dat je je eigen religie aan het maken bent. Kan boeiend zijn. Grote mannen als Hendrik VIII, Joseph Smit en Frederick Franz zijn je voorgegaan.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Plaats reactie