Kasper_JopiN schreef:Rereformed schreef:
Je hebt gelijk dat dit een ontwijken is van de zaak waar het om ging, zoals Kasper ook al
mijn bijdrage op pagina vier negeerde, waar ik hem wees op de menselijke kunst tot het fantaseren van wetenswaardigheden over goden, en de implicatie van een transcendente God.
Kaspers antwoord hierop is aankomen met "Nou ik denk niet dat je het louter fantasie kunt noemen". Opnieuw een holle kreet, hetgeen hij zelf zal inzien wanneer ik deze uitspraak beschouw als zijn antwoord op mijn vraag:
"Wat zeg jij tegen een aanbidder van al die Hawaïaanse goden wanneer deze persoon uitspreekt: "Deze goden zijn geen zelfbedacht idee van mensen, waarbij iedereen voor zichzelf bepaalde en bedacht wie God is"? Geef je dan toe dat al die
wetenswaardigheden over die goden inderdaad wel gebaseerd zullen zijn op feiten wat betreft goden?"
Prima, je kunt het bestempelen als een holle kreet. Maar wat ik in feite ermee impliceer is dat je niet alleen de immanente kant van het verhaal moet benadrukken. Dat alles wat wij over het hogere zeggen puur en alleen van beneden komt en dus dat er geen hogere is, behalve wat wij ervan maken.
Maar goed ff feedback geven op je reactie: je had ook ff kunnen doorvragen wat ik ermee bedoel, in plaats van dat jij het niet naïef invult met "holle kreet".
Hoezo doorvragen over wat je er mee bedoelt. Er is volstrekt niets onduidelijks aan wat je bedoelt te zeggen. Het probleem is dat wat je bedoelt te zeggen geen enkel hout snijdt.
Eerst kom
jij aan met een frase waarvan je niet eens weet dat die afkomstig is van een atheïstische filosoof en theoloog van 180 jaar geleden, en je nooit bestudeerd hebt op grond waarvan hij tot die uitspraak kwam, herhaald door een moderne theoloog die met het inzicht dat deze uitspraak geeft er ook atheïst mee geworden is. En dan ga jij ons vrijdenkers, die die uitspraak en de implicaties daarvan zeer goed kennen en lang en breed overdacht hebben, vertellen dat de uitspraak helemaal geen consequenties heeft voor de gelovige?
Je interpretatie van de uitspraak als "een liberale manier van kijken naar religie die je ook in de goede zin kunt gebruiken als gelovige" is volslagen holklap. De uitspraak is niet bedacht
nadat men een liberale (vrijzinnige) kijk op religie heeft omarmd, maar is de reden waarom men liberaal of atheïst
wordt. Het is een conclusie die men trekt uit
feiten die voor onze neus verschijnen wanneer men het fenomeen religie bestudeert in de universele zin, oftewel door alles wat de mensheid over goden zei en zegt bij elkaar op te tellen. De kakofonie (hoeveelheid tegenstrijdigheden) van religie is overweldigend, de hoeveelheid
aantoonbare onzin die door duizenden religies werd en wordt verkondigd is bijna onuitputtend, en op talloze wijzen kan men opmerken dat de religie voortkomt uit puur menselijke psychische behoeften en primitief menselijk denken. Het heeft eenvoudig niets met een god te maken. Niet voor niets is het percentage atheïsten onder academici het grootst bij de psychologen.
Vervolgens kom jij aan met de onderbouwing van
hoe de uitspraak door gelovigen in goede zin gebruikt kan worden. Je begint je betoog met met "Als God trancendent is". Je maakt hier een fatale denkfout door uit te gaan van het bestaan van een God, terwijl dat juist de probleemstelling in kwestie is! Al even ongegrond is er van tevoren al van uit te gaan dat je weet dat er niet meer dan één is, en ook dat het welgenoeg bekend is dat hij transcendent is. Dat is met recht kretologie, ongefundeerde uitspraken doen, uitspraken doen waar niemand consequenties aan hoeft te verbinden
omdat de beweringen nergens op gebaseerd zijn.
Vervolgens denk je een punt te kunnen maken door te stellen dat indien God transcendent is, het logisch is dat mensen er foutieve zaken over zeggen, omdat ze de werkelijkheid van God niet kunnen begrijpen. Ja en? Dan zitten we dus nog steeds over onzin te praten. Maar wanneer je in die hoek gedreven wordt antwoord je: "Nou ik denk niet dat je het
louter fantasie kunt noemen". Alsof het
deels toch wel waar is. Alweer een bewering die je op geen enkele manier beargumenteert. Dát is de betekenis van een "holle kreet". Blijkbaar besef je zelfs dat niet, want wanneer een ander je eenvoudig voor de voeten werpt dat je ongefundeerde, onbeargumenteerde beweringen neerzet, oftewel
je met een feit confronteert, kom je aan met dat die beschuldiging een "naïeve invulling" is van wat je bedoelt.
Tot overmaat van ramp negeer je nog steeds volkomen wat je gesprekspartner je voor de voeten wierp, alsof je eenvoudig niet leest wat iemand tegen je zegt, in je leven nog nooit wat anders hebt gedaan dan 'de goede boodschap uitdragen', en nog nooit naar een ander
geluisterd hebt.
Dan nog maar eens:
Vraag aan Kasper: Wat zeg jij tegen een aanbidder van al die Hawaïaanse goden wanneer deze persoon uitspreekt: "Deze goden zijn geen zelfbedacht idee van mensen, waarbij iedereen voor zichzelf bepaalde en bedacht wie God is"? Geef je dan toe dat al die wetenswaardigheden over die goden inderdaad wel gebaseerd zullen zijn op feiten wat betreft goden?"
Antwoord van Kasper: "Nou ik denk niet dat je het louter fantasie kunt noemen".
Kun je even aangeven waarop je die bewering baseert? Je komt aan met "dat je niet alleen de immanente (menselijke) kant van het verhaal moet benadrukken". Dit laat zien dat je de uitspraak van Kuitert die je zelf naar voren hebt gebracht niet goed hebt gelezen:
Alles wat wij van boven zeggen komt van beneden. Daar is helemaal geen ruimte voor een 'goddelijke kant'. Je geeft de indruk dat je Harry Kuitert nog nooit gelezen hebt, want hij legt in niet mis te verstane bewoording uit wat hij bedoelt te zeggen.
Kuitert: "Alle spreken over boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van boven te komen."
Geloof, inclusief het geloof in een god, is 'van de verbeelding', gecreëerd door de mens die zin probeert te geven aan een chaotisch en ten diepste zinloos bestaan.