Re: Kruijthof onderzoekt onverklaarde gebedsgenezingen aan d
Geplaatst: 09 feb 2017 10:19
Sjieke afsplitsing!
R.
R.
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Plus een boekentip.....graag ook de wetenschappelijke onderzoeken weergeven dat er vaak een negatief effect is van bidden op de genezing!Om dit vrij nuchtere en bescheiden onderzoek gaat het dus http://s.trouw.nl/4440783" onclick="window.open(this.href);return false; via @Trouw
Gezien hysterie vandaag in @nrc: dit boek laat goed zien waarom gebedsgenezing zoveel woede en weerzin losmaakt http://www.hup.harvard.edu/catalog.php? ... 0674064676" onclick="window.open(this.href);return false; …
Zolang hij niet in staat is om van wat hem aan geloven overvalt de waarheid in twijfel te trekken hebben zijn uitlatingen weinig gewicht.TwitterPaas schreef:One of modernity's most pervasive myths: that we choose our beliefs. We don't. Our beliefs happen to us; they have appeared true to us.
ALS Reiki zou genezen dan zou Reiki van belang kunnen zijn voor de wereldgezondheidhttp://www.hup.harvard.edu/catalog.php?isbn=9780674064676 schreef:In Candy Gunther Brown’s view, science cannot prove prayer’s healing power, but what scientists can and should do is study prayer’s measurable effects on health. If prayer produces benefits, even indirectly (and findings suggest that it does), then more careful attention to prayer practices could impact global health, particularly in places without access to conventional medicine.
Op zich is de quote van Stefan Paas niet "slecht". Een gelovige zal dit zo ervaren en zo heb ik het ook zelf ervaren toe ik gelovig was en veel is "onzegbaar" en zeker geen "rationele keuze". Andersom werkt het ook zo : Het niet meer kunnen geloven heeft te maken dat alles wat je vroeger geloofde is ontmaskerd als onwaar of werk van mensen....alleen is het radicaler: de ratio , gevoel en je gehele menszijn is letterlijk ontsnapt aan de bedwelmende werking van het geloof(ssysteem)heeck schreef:Paas gelooft wel vaker wat, bijvoorbeeld.
https://twitter.com/StefanPaas/status/8 ... 7862394880" onclick="window.open(this.href);return false;Zolang hij niet in staat is om van wat hem aan geloven overvalt de waarheid in twijfel te trekken hebben zijn uitlatingen weinig gewicht.TwitterPaas schreef:One of modernity's most pervasive myths: that we choose our beliefs. We don't. Our beliefs happen to us; they have appeared true to us.
In TwitterPaas zijn ontboezeming valt te zien wat een salto -bijna-mortale een gelovige moet doormaken voor de pootjes de grond kunnen raken.Waarom? schreef:Op zich is de quote van Stefan Paas niet "slecht". Een gelovige zal dit zo ervaren en zo heb ik het ook . . . .
Stefan Paas heeft samen met Arnold Huijgen een opinie stuk geschreven over dit topic in de NRC van vandaag:heeck schreef:In TwitterPaas zijn ontboezeming valt te zien wat een salto -bijna-mortale een gelovige moet doormaken voor de pootjes de grond kunnen raken.Waarom? schreef:Op zich is de quote van Stefan Paas niet "slecht". Een gelovige zal dit zo ervaren en zo heb ik het ook . . . .
Dat is niet gering; precies zoals je het bevestigt.
Roeland
Het thema draagt blijkbaar de reuk mee van magish denken...Nee, het is nog iets erger : het geloven draagt magisch denken met zich mee. Omdat de bronnen waaruit het geloof ontspringt vol staat met hetzelfde magische denken. Dat moet je volledig serieus nemen in klassiek orthodox geloof en tevens een geloofsthese ontwikkelen waarom het na de vroege christendom "niet meer voorkomt". Ben je meer van de vrijzinnige inslag dan neem je en de bronnen niet serieus en uiteraard ook niet de mogelijkheid van gebedsgenezing... En ben je evangelisch/pinkster achtige gelovige en liefst helemaal een recente immigrant uit Afrika...dan neem je al het magische denken serieus.....dat krijgt niet veel bijval meer in Westen.....Opvallend is dat gebedsgenezing zulke heftige, afwijzende reacties oproept, zelfs onder theologen. In de studie Testing Prayer (2012), waarin Candy Gunther Brown een groot aantal gebedsgenezingen documenteert, wordt ook duidelijk dat er maar weinig onderwerpen zijn die zo hysterisch benaderd worden. Het thema draagt blijkbaar de reuk mee van magisch denken. Of van een al te doorzichtige manier om het bestaan van God te bewijzen uit onverklaarde fenomenen.
Dat God net zo betrokken is bij lijden en dood als bij gezondheid en vitaliteit is inderdaad een klassiek godsbeeld....Maar laat de moderne lezer niet op het verkeerde been worden gezet: het is NIET honderd procent duaal....De betrokkenheid van God op lijden en dood is zodanig.....dat God er natuurlijk geen schuld of oorzaak van is, niet primair of rechtsteeks. Anders zou de mensheid God de schuld in de voeten schuiven van lijden en dood....dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. God mag natuurlijk wel rechstreeks betrokken zijn op gezondheid en vitaliteit, dat is positief...Het klassieke godsbeeld dat in het christendom wordt beleden, laat op dit punt geen misverstand bestaan. God werkt net zo goed in ‘reguliere’ genezingen als in onverklaarde genezingen. En is net zo betrokken bij lijden en dood als bij gezondheid en vitaliteit.
"Maar genezing is een te belangrijk onderwerp om aan artsen over te laten. Andere disciplines, zoals de theologie, hebben daarover ook iets te melden"-> Theologen hebben daar niets over te melden, alleen non informatie. En klassiek christelijk godsbeeld komt voort uit magisch denken en als oorzaak van ziekte een zondeval these. Dat helpt niet echt mee om een zinvolle bijdrage te leveren aan een debat als deze.Maar genezing is een te belangrijk onderwerp om aan artsen over te laten. Andere disciplines, zoals de theologie, hebben daarover ook iets te melden. Nietzsche noteerde al dat de laatste mens, na de dood van God, niets anders meer over had om voor te leven dan zijn gezondheid. Gezondheid is nu eenmaal heel belangrijk en de zorg een van onze belangrijkste maatschappelijke verworvenheden. Het lijkt ondraaglijk dat de superieure westerse gezondheidszorg een blinde vlek zou hebben.
Non informatie van theologen, psychich werkt dit hetzelfde....Elk mens zal verzoend moeten worden met het niet te vermijden lot van lijden, aftakeling en sterven. Het theologische antwoord is de ultieme fopspeen voor de menselijke psyche..Ziekte raakt alle dimensies van ons bestaan en genezing heeft met al die dimensies te maken. Vanouds spreekt de theologie hier van ‘heil’, een woord dat verwant is met ‘heling’, maar meer omvat dan genezing van een ziekte. Het Griekse Nieuwe Testament gebruikt hetzelfde woord voor ‘genezing’ en ‘vergeving van zonden’. Wijst dit alleen op een verouderd wereldbeeld, of stuiten we hier op een onontkoombare dimensie van het menselijk bestaan?
Er genezen nog steeds mensen van RSI. De aandacht in het bedrijfsleven om het te voorkomen is groot...tevens is al erg veel van de repeterende data entry vervangen door computers zelf of door consumenten die zelf een ordertje intikken in een webshop....dat het minder voorkomt : gelukkig wel....alleen is dan de druk ergens anders.....nu is het een burnout.....een RSI is voorkomen en verplaatst naar een burn-out...Behalve dat ‘genezing’ meer omvat dan in een strikt naturalistische benadering wordt erkend, geldt ook dat ‘genezing’ medisch gezien nogal eens ongrijpbaar is. Neem allerlei psychosomatische klachten met onduidelijke oorzaken. Nog niet eens zo lang geleden ‘genazen’ mensen van RSI, terwijl je er nu nooit meer iemand over hoort. Je kunt dat kwakzalverij noemen of een modeverschijnsel, maar daardoor lijden mensen heus niet minder. Hoe moeten de klachten van mensen toen worden ingeschat en wat betekende ‘genezing’ toen? Is de medische bril hier misschien te zeer dubbelblind?
Pijnbestrijding is ook primair medische zorg,...het geneest niets wat betreft onderliggende kwaal.....er is geen arts die er daarom vanaf zou zien.Wellicht is het zinvoller om over ‘herstel’ in diverse domeinen van het leven (lichamelijk, psychisch, sociaal, moreel, op zingevingsgebied) te spreken dan over ‘genezing’. Gezondheid is ook een kwestie van perspectief: herstel op het ene domein kan op het andere effect hebben. Herstel is niet alleen het verdwijnen van lichamelijke klachten, maar ook het vinden van zin en betekenis in een chronische kwaal. Soms is ‘genezing’ wat de patiënt als genezing ervaart. Dat is misschien irritant, maar het is niet magisch.
Gebedsgenezing is als het goed is geen vervanging van normale medische zorg. Het is geen homeopathie of andere kwakzalverij. Gebedsgenezing legt een ander probleem bloot: de succesvolle methodologie van de medische wetenschap leidt al te gemakkelijk tot een gesloten wereldbeeld, waarin geen andere vragen worden toegelaten dan die door de empirische methode kunnen worden beantwoord. Gebedsgenezing levert af en toe prettig ‘storende’ gegevens op, die ons helpen naar ziekte en genezing te kijken vanuit het perspectief van heil.
NRC schreef: . . . . Gebedsgenezing levert af en toe prettig ‘storende’ gegevens op, die ons helpen naar ziekte en genezing te kijken vanuit het perspectief van heil.
Arnold Huijgen is hoogleraar systematische theologie, Theologische Universiteit Apeldoorn.
Stefan Paas is hoogleraar missiologie en interculturele theologie, Vrije Universiteit Amsterdam en Theologische Universiteit Kampen.
Het is allemaal goedkope aandacht. Ze hebben nooit iets te vertellen en zoeken het verhaal in de verre kantlijn. Een inhoudsloos proefballonnetje, waarvan ze van te voren al weten dat het gewoon niets oplevert. Dat wetenschappers hun doelpalen moeten verzetten daar kun je niet veel mee. Als Stefan Paas wil scoren dan moet hij gewoon empirisch bewijs neerleggen en dan kan het binnen de normale afmetingen. Maar niets van dit alles; echter het genereert wel publiciteit en daar ging het toch om. Het is hetzelfde parool als die heel lange stoet evangelisten die ook met veel bombarie hun gebakken lucht trachten te verkopen. Ze moeten wel iets verzinnen want hoe breng je niets nu aan de man.Waarom? schreef: Beste Stefan en Arnold : Een voorspelbare theologische bijdrage die niets toevoegt aan deze discussie. Het is mij een raadsel waarom jullie in dit geval voor "advocaat" spelen in dit onderhavige geval. Zouden jullie dezelfde positieve bijdrage hebben geschreven in het geval van gebedsgenezing door een willekeurige Sjamaan of Guru?
Ik zie dat er wat reacties zijn op de tweet van Stefan en retweet van Arnold...dit n.a.v kritische opmerkingen van een vakbroeder.Waarom? schreef:
Beste Stefan en Arnold : Een voorspelbare theologische bijdrage die niets toevoegt aan deze discussie. Het is mij een raadsel waarom jullie in dit geval voor "advocaat" spelen in dit onderhavige geval. Zouden jullie dezelfde positieve bijdrage hebben geschreven in het geval van gebedsgenezing door een willekeurige Sjamaan of Guru?
https://twitter.com/StefanPaas/status/8 ... 2117911556" onclick="window.open(this.href);return false;Ik niet echt. Vooral vooroordeel imo. K's onderzoek is inventariserend.
Er is niemand die betwist dat die onderzoeken van Van Lommel kwalitatief goed zijn uitgevoerd. Waren in ieder geval GEEN 4 casusses maar heel wat meer uit een hele grote groep patienten die soms wel of niet een BDE ervaarden. Waar het boek van Pim van Lommel in de fout gaat is wat verder gaat dan het stuk in de Lancet....zeg maar het theologische , filosofische ,meta fysica, etc.....die sprong is een geloofssprong en kun je net als de sprong naar God niet maken vanuit de wetenschappelijke methodische methode....„Ik ben erg aangesproken door het boek ’Eindeloos bewustzijn’ van Pim van Lommel. Hij heeft bijna-doodervaringen op zó’n kwalitatief goede manier onderzocht, heel nauwkeurig gedocumenteerd, dat zijn artikel in The Lancet kwam, een van de gezaghebbendste medische tijdschriften. Met een onderwerp als gebedsgenezing moet dat ook mogelijk zijn. Ook een niet-gelovige zou zo’n onderzoek kunnen doen, want feiten zijn feiten.”
En je vergeet ook de VU. Want straks zitten ze weer te knarsetanden dat er iemand promoveert op flauwekul en anderen die keihard werken om echt wetenschapsonderzoek te verrichten die worden hier niet blij van. Want deze gast trekt alle aandacht maar komt met niets concreets aanzetten.Waarom? schreef:
Daarom opnieuw : Beste Stefan en Arnold, jullie richten weer ongewild enorme schade aan wat betreft reputatie van Christenen.
Leuk verhaal.Floris1976 schreef: ↑23 okt 2018 00:55 Het enige dat ik niet boven tafel krijg is dat ze beweert dat de zieke onderdelen in haar lichaam volledig venieuwd zijn en dat het EMC volgens haar onderschrijft dat bepaalde lichaamsonderdelen van Janneke als nieuw zijn.