donkere materie blijkt een illusie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

pallieter
Bevlogen

Re: donkere materie blijkt een illusie

Bericht door pallieter »

Peter van Velzen schreef:De versnelling die wij voelen. is het verschil tussen de versnelling van ons lichaam en de versnelling van een ander object waarmee ons lichaam contact heeft. Bijvoorbeeld een stoel. Dat gevoel is bovendien afhankelijk van onze massa. Zware mensen voelen haar sterker dan lichtgewichten.
En het verschil van versnelling tussen de vloeistoffen in ons lichaam en de rest van ons lichaam (vooral in ons evenwichtsorgaan gaan we dat voelen).

Gaat over de inertie. En dit weet ik niet, wanneer de impuls wordt overgedragen aan het ruimteschip, gebeurt dit dan simultaan en even groot aan elk atoom binnen dit ruimteschip? Als alles maw evenveel en tegelijk versnelt ga je inderdaad geen G krachten voelen. Toch zou ik denken dat het zware rigide ruimtetuig anders zal versnellen dan de (veel lichtere) lucht en mens die erin zit. Kan volledig fout zijn.

Vanavond de formules er eens bijnemen.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Toevallig bekeek in deze week deze video

Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

pallieter schreef: Gaat over de inertie. En dit weet ik niet, wanneer de impuls wordt overgedragen aan het ruimteschip, gebeurt dit dan simultaan en even groot aan elk atoom binnen dit ruimteschip? Als alles maw evenveel en tegelijk versnelt ga je inderdaad geen G krachten voelen. Toch zou ik denken dat het zware rigide ruimtetuig anders zal versnellen dan de (veel lichtere) lucht en mens die erin zit. Kan volledig fout zijn.

Vanavond de formules er eens bijnemen.
F = m.a = gamma.M.m/r2

met m de massa van het object, M de planeet, gamma de gravitatie constante, a de versnelling, r2 de afstand in het kwadraaT.

ofwel
a = gamma.M/r2

Dus alles valt even snel naar de planeet.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Juist Peter, maar dat gaat over gravitatie, niet over overdracht van impuls.

Lanceer eens een vuurpijl en lanceer daarna een vuurpijl die je vastbindt aan een trein.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Peter van Velzen
Site Admin

pallieter schreef:Juist Peter, maar dat gaat over gravitatie, niet over overdracht van impuls.

Lanceer eens een vuurpijl en lanceer daarna een vuurpijl die je vastbindt aan een trein.
Ook dan maakt het geen verschil. of het een trein is die - per wagon - een ton lood vervoerd of een ton veren. Massa is massa. Ik zou het overigens niet doen, want het gevolg is dat de vuurpijl in een cikel zal gaan bewegen rond het vastknooppunt(ik stel me zo voor dat je er een touw tussen spant). Nogal gevaarlijk. . .
Ik wens u alle goeds
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Toch wel verschil hoor. De valversnelling in vacuum is onafhankelijk van de massa.

Bij overdracht van impuls moet je wel rekening houden met de inertie en dus de massa.

Daarom heb je veel zwaardere motor nodig voor een trein dan voor een bromfiets.
Peter van Velzen
Site Admin

pallieter schreef:Toch wel verschil hoor. De valversnelling in vacuum is onafhankelijk van de massa.

Bij overdracht van impuls moet je wel rekening houden met de inertie en dus de massa.

Daarom heb je veel zwaardere motor nodig voor een trein dan voor een bromfiets.
Tenzij er zoiets als een warpdrive zou bestaan. dam heb je voor elke afmeting van het te verplaatsen object dezelfde vervorming van de ruimte nodig. Maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet in.

Sneller dan licht verplaatsing is in feite een vorm van tijdreisen (naar het verleden) en dat is weer in strijd met de 2e wet van de thermodynamica. (De entropie zou afnemen)

Dus ja, je hebt gelijk. Ik vraag me wel af of bij een sterk versnellend ruimteschip de luchtdruk achterin (= beneden) niet veel groter zou zijn dan voorin(=boven). Waarschijnlijk wel.
Ik wens u alle goeds
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

@Bonjour, je hebt gelijk. Dat wilde ik even kwijt :)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Peter van Velzen
Site Admin

Ik vermoed eveneens dat donkere materie en donkere energie niet werkelijk bestaan maar dat de verschijnselen uiteindelijk op een andere manier verklaard zullen worden, maar net als Maarten ga ik er geen publicatie over schrijven. Ik heb wel een idee hoe het wel kan zitten, maar kan dat onmogelijk in wiskundige formules uitdrukken. En dat is een ernstig mankement wil je serieus genomen worden.
Ik wens u alle goeds
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Dit is mijn theorie. Ik heb het opgestuurd naar een Astronomisch tijdschrift, maar ik vrees dat het niet zal aanvaard worden. Omdat de wiskunde ontbreekt en omdat het misschien niet klopt. Toch wil ik het hier posten, ter onderwerping aan jullie kritische blik:-). Ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk te formuleren:

(ik weet dat het slecht Engels is, maar mijn Engels is nu eenmaal niet zo geavanceerd).

A theory to explain the phenomenon of dark matter and dark energy differently

The relativity of space in the gravitational fields

In this thesis I will show you another theory to explain the same scientific observations differently. I will use well-defined scientific terms and strict logical deduction to derive my conclusions. It’s up to you, of course, to validate this new explanation.

In the following picture you see three different observations of our planet Earth
from three observation positions in space:

Afbeelding

The first picture in the top left corner is from a perspective above Earth. When you escaped gravity on Earth with a rocket or spaceship, you can observe that the Earth’s rotation around it’s own axis happens in 24 hours in respect to your position.
If you are escaping the gravitaty of the sun, in respect to the sun, you can tell that the Earth is not only rotating around it’s own axis in 24 hours, but it is also rotating around the sun at the same time.
So in 24 hours, on your clock, you see that the Earth is also making a circular motion around the sun, while it’s turning around it’s own axis, in respect to your new position outside the solar system.
In the picture on the right, in respect to a position outside the Milkey Way, you can see that Earth is not only moving around the sun while turning around it’s axis, but also making a motion in the Milkey Way in 24 hours in respect to an observer who is leaving the the Milkey Way. Earth is making a spiral motion in 24 hours, on your clock.

We can conclude that different positions of the observer in the gravitational fields, relative to this ‘object’ Earth, will give the obsever a different observation of motion of this Earth through space in 24 h.

We can ask ourselves these questions:
Is Earth moving faster, when seen from outside the Solar system or from outside the Milkey Way in 24h?
Is time contracted/dilated?
Is space shrinked?

Answer: this is referenceframe dependent.

Scientifically we know that ‘gravitational timecontraction’ of the clocks of the observer is happening while an observer escapes the gravtiational fields. (general theory of relativity)

To the observers of the second and third picture, the observed space of the solarsystem is shrinked, in my opinion. Because to them, there is nothing wrong with their clock in their spaceship, outside the solarsystem.
So, the observed curvature of spacetime of the solar system, depends on the reference frame of the observers.
You can see the resemblance with the special theory of relativity: the observers in a spaceship, close to the speed of light relative to Earth, in the special theory of relativity of Einstein, will see that Earth is shrinking and the space in front of them is shrinking. But, the spaceship shrinks according to the observers on Earth.

Be aware that this contraction of space is not only a relativistic contraction of the space in between the massive bodies, when we leave a gravitational field of a body and observe it from there. Also the observed massive bodies must be shrinked, relative to our new postions. Because the Earth must rotate around its axis in 24h, while at the same time, it must rotate in spirals in the Milkey Way in 24h. It means that the circumference of the Earth must be observed as being shorter.

This is ‘the relativity of space’. Not only time is relative, but the observed space is also relative. We are used to think in terms of relativity of time, by comparing atomic clocks on high altitude and on low altitude. But we are not so familiar with the relativity of space. But both are relative.

The basic reason for these relativistic observations of space is that observers measure the same time interval, wherever they are, therefore they must observe shrinking or expanding spaces in the other field of gravity.

Dark matter and dark energy

In my opinion, the observed space curvature of an observed galaxy in space, socalled caused by dark matter, could be an observation of a relativistic spaceshrink, observed by observers outside that galaxy.
Because the clock of the observers will always have a the same speed to themselves, therefore, the observed spaces will be observed as shrinked elsewhere, wherever the observer is.

The other way around

But what happens when we are in a gravitational field and we observe the night sky, outside of our gravitational fields?
We must observe a progressive space stretch between us and objects far away from our galaxy. An expansion of space, further away from us. And indeed: we observe redshifting galaxies far away from us. Hubble’s law. Expanding space.

Conclusion

In my opinion, the ‘missing mass’-problem can be solved with the interpretation of ‘a relativistic spaceshrink’ of the space in the observed galaxies. (see picture with different observer’s positions).

And to the observers inside a gravitational field, the observed space outside their field must be observed as ‘expanding space’.

The reason is that observers measure the same time interval, wherever they are, therefore they must observe shrinking or expanding spaces somewhere else.

That’s the basis of my theory and it is confirmed by observation (see picture above) and in line with the idea of the theory of the relativity of time and space. (Einstein).

Dark matter and dark energy are not needed anymore to explain the missing mass or the expanding space. In both cases it’s a matter of ‘the relativity of space’. A matter of relativistic observations of space.

Not only the space between the observed massive bodies becomes shorter, the observed massive bodies also shrink.

We are used to think in terms of relativity of time, by comparing atomic clocks on high altitude and on low altitude or in planes and clocks standing on the ground. But we are not so familiar with observations which let see the relativity of space in experiments. But both, time AND space are relative.
So, we must also observe relativistic space distortions when we observe the night sky, like the observers of the spaceship at very high speeds, close to the speed of light, in Einstein’s special theory of relativity.

Maarten Vergucht
Laatst gewijzigd door MaartenV op 20 apr 2017 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

In het Nederlands kan ik het beter zeggen:

Doordat we de Aarde relatief tot ons progressief meer bewegingen zien maken in 24 huur wanneer we progressief ontsnappen aan het zwaartekrachtsveld van de Aarde, van de Zon en van de Melkweg, kan het niet anders dan dat de ruimte waarin de massieve objecten bewegen, waaraan wij ontsnappen, relatief tot ons krimpt.
Omdat de Aarde, relatief tot onze nieuwe waarnemingspositie, niet alleen rond zichzelf draait in 24u, maar ook in een spiraal draait rond de zon en in de Melkweg enzovoort. Relatief tot onze nieuwe positie.

Die krimp is een relativistische ruimtekrimp ten gevolge van de relatieve positie van het geobserveerde massieve object relatief tot ons.

In dezelfde tijd moet de Aarde dus meer bewegen, volgens onze klokken.

Daarom moet het zijn dat de ruimte en de massa die door die ruimte moet bewegen krimpen, relatief tot ons, wanneer wij progressief ontsnappen aan het zwaartekrachtsveld. Want wij ervaren een tijdsinterval van 1 seconde overal gelijk.

Andersom moeten waarnemers in zo'n gravitatieveld de ruimte verder weg van hen progressief zien uitdijen (Hubble's Law), wat door de observatie van de roodverschuiving van het uitgezonden licht van verre hemellichamen kan worden bevestigd.

De verklaring voor 'de ontbrekende massa' in geobserveerde Melkwegstelsels is volgens mij dus een relatieve ruimtekrimp.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Zonder het toepassen van wiskundige formules ben je kansloos met een theorie. Er zijn zoveel mensen die menen dat ze een goede theorie hebben, en allemaal denken ze dat ze op de goede weg zitten. Maar helaas, dit is bijna nooit het geval.
De relativiteitstheorie is één van de theorieën die al decennialang onder de loep wordt genomen en dan ook nog eens door zeer vooraanstaande wetenschappers. Tot nu toe is juist deze theorie bijzonder succesvol. De kans dat je iets hebt ontdekt dat iets eraan toevoegt of juist tegenspreekt is nul. Erover filosoferen kan altijd maar je zult echt moeten begrijpen dat je eerst natuurkunde moet gaan studeren aan een universiteit om ook maar iets zinnigs op papier te kunnen zetten, daarmee bedoel ik wiskundig geformuleerd. En die formulering moet 100% kloppen wat je waarnemingen betreft. Dat je dat gaat lukken lijkt me niet aannemelijk. Het spijt me dit te moeten zeggen maar het is wel de realiteit.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Maar ik aanvaard de relativiteitstheorie, Ianier.
Ik zeg alleen ,dat bepaalde waarnemingen die wij doen van de geobserveerde bewegingen van hemellichamen in Melkswegstelsels ver van ons vandaan, kunnen verklaard worden door 'relativiteit van ruimte'.
Naast tijd, is ruimte immers ook relatief en kan het gecontraheerd of gestretched waargenomen worden, volgens diezelfde relativiteitstheorie.
The missing mass, kan verklaard worden door relativistische waarnemingen van ruimte. Dus ik ontken helemaal de relativiteitstheorie niet. Ik zeg juist dat een postulaat van de relativiteitstheorie, de relativiteit van ruimte of de relativiteit van afstand, de 'missing mass' zou kunnen verklaren en tevens ook een verklaring zou kunnen zijn van de waargenomen roodverschuiving van het licht van verre sterrenstelsels. De observaties werden reeds gedaan. (dark matter) Dit een poging tot verklaren in woorden van de observaties en metingen. En de wiskunde en natuurkundeformules laat ik aan wiskundigen en natuurkundigen.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Donkere materie is een populair thema waarover vele natuurkundigen zich buigen. De enige theorieën hierover die serieus worden genomen zijn de theorieën die goed onderbouwd worden. Als je niet je theorie goed kunt onderbouwen zie je nu eenmaal niet wat er niet aan deugt en kan het zo de prullenbak in. Als er vragen over worden gesteld of een alternatief wordt aangedragen kun je daar ook niets mee. Het enige wat jij kunt aandragen is je idee en meer niet. Iedereen die heeft gestudeerd en bijvoorbeeld een scriptie heeft geschreven weet hoe belangrijk onderbouwing en uitsluitsel is. In de wetenschap is dat een pré.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Je hebt volledig gelijk dat het aan natuurkundigen en wiskundigen is om de natuur wiskundig te beschrijven.

Maar laat me dit toch nog zeggen over mijn 'theorie':

Er zit een zekere symmetrie in wat ik denk. Als iets aan de ene kant van de vergelijking verandert, dan moet er iets veranderen aan de andere zijde van de vergelijking.

Wanneer een waarnemer in een ruimteschip A zeer snel reist, dicht bij de lichtsnelheid, relatief tot de Aarde en relatief tot een ruimteschip B, merkt hij ruimtevervomingen ergens anders: hij merkt dat de Aarde contraheert en dat er lengtecontractie is van het andere ruimteschip B. Hij merkt ook dat de ruimte contraheert voor zijn ruimteschip in de richting van de beweging.

De vervormingen die hij observeert gebeuren dus ergens anders.

Waarom merkt hij deze ruimtevervormingen buiten zijn ruimteschip? (volgens mij)

Omdat voor hem zijn tijd normaal loopt, waar hij ook reist. Omdat voor hem de wetten van Newton in zijn rumteschip normaal
lopen. Ongeacht zijn snelheid ten opzichte van iets anders

Wij, op Aarde, ervaren onze tijd 'normaal'. Daarom zien we ergens anders ruimtevervormingen (Hubble's Law)

Merk op dat hier een zekere symmetrie in zit. Wanneer iets verandert aan een zijde van de vergelijkingen (tijd loop overal normaal volgens metingen), daarom moet iets aan de andere kant van de vergelijking veranderen: men dient ruimtevervormingen elders te observeren.

Als een waarnemer zijn tijd als onveranderd lopend beschouwt, waar hij ook gaat in het universum, dan dient hij ruimtevervormingen elders waar te nemen.

Daar zit een elegante symmetrie over tijdmeting en ruimte-observatie in die uitspraak.
Plaats reactie