Vilaine schreef:
Wat de 5 pijlers betreft, het zijn niet zomaar enkele zinnen, het gaat om de inhoud. Als je de angel uit de Islam wilt halen, dan zou de eerste pijler er uit moeten.
Immers, als je gelooft in Allah en zijn profeet, dan geloof je ook in hun woorden, zoals vastgelegd in de Koran en ahadith.
Duidelijk.
De geloofsbelijdenis (sjahada) weghalen is de hele religie weghalen.
Niet alleen de angel.
Ik geloof dat je de eerste bent, hier in de discussies van de laatste dagen, die de Koran en de
Hadith onder één noemer noemt.
Misschien heb ik iets gemist?
Ze worden wel genoemd, maar niet naast elkaar.
Wat een wezenlijk verschil met alle andere berichten, waarin steeds weer de Koran teksten worden genoemd en de tegenstellingen erin.
De Hadith is de in de 8e en 9e eeuw neergeschreven orale traditie
De noodzakelijkheid voor moslims om deze uitspraken, waarvan de meeste al overgeleverd, mee te nemen in hun kennis van Islam, uitleg en geloof.
Echter:
Er waren circa 600.000 overleveringen over Mohammed in omloop, maar Al-Bukhari nam er slechts 7000 in zijn verzameling op; daarvan betreffen er 3000 varianten van dezelfde overlevering. Al-Bukhari en Muslim hebben grote invloed gehad op de ontwikkeling van de islamitische wetgeving.
Dat is misschien wat de gelovigen van de diverse stromingen (vaak aanhangers van verschillende geleerden) zich zouden moeten realiseren.
Zo goed als ditzelfde in het Christendom gebeurde de eerste 400 jaar, waarbij op een bepaald tijdstip een aantal boeken voor in de Bijbel en de uitleg ervan, de leer eruit, werden vastgelegd.
Alsook de uitleg van de huidige "geleerden" sterk wordt nagevolgd, waarbij de uitspraken van de ene geleerde wel wordt geaccepteerd als zijnde "juiste" uitleg en die van de andere niet.
Mede de grootste oorzaak van de meningsverschillen van de al dan niet radicale uitleg van de Koran.
Misschien moet er een "reformatie" komen van de Hadith, net als dat ooit in het Christendom gebeurde.
Niet alleen door de protestanten beginnend in de 16e eeuw, vooral de Apostolische Traditie betreffend, maar ook vlak daarna op een aantal punten in de RK Kerk zelf.
Wat ik belangrijk zou vinden is, dat niet alleen de geleerden, die in de loop van de eerste paar honderd jaar van de Islam geschiedenis vermeende uitspraken van Mohammed selecteerden en de Koran uitlegden aan de hand van de omstandigheden, maar ook de geleerden van deze tijd voor de nieuwste omstandigheden zouden worden gehoord en vastgelegd.
Zij krijgen wel vaak het voordeel van autoriteit tot uitleg van Koran en Hadith, maar naar hun uitleg wordt steeds alleen maar in bepaalde tijden, omstandigheden en plaatselijk geluisterd.
Uiteindelijk wel begrijpelijk, daar ze feitelijk te vaak van mening verschillen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.