Marc Desmet - Euthanasie: Waarom niet.

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

kiks
Bevlogen

Re: Marc Desmet - Euthanasie: Waarom niet.

Bericht door kiks »

Jan van Lennip schreef:Volgens mij is alles in het leven onderhanden curatieve behandeling.
Welnee. Behandeling die bestaat uit pijnbestrijding kan fysiek lijden verlichten, het psychisch lijden meestal niet trouwens. Palliatieve sedatie is ook niet curatief. Dat laatste is al een hele verbetering in vergelijking met de praktijk van daarvoor. Een arts moet echter wel aannemelijk maken, dat de levensverwachting nog maximaal twee weken is. Als dat niet het geval is, er curatief niets meer gedaan kan worden en pijnbestrijding nauwelijks soelaas biedt, mag je de gifbeker tot de bodem leegdrinken.
Ze zijn er wel.... veroorzaakt.

Wat nu juist de grondslag van deze hele discussie is.
Begrijp ik het goed dat je er tegen bent dat er middelen beschikbaar komen die zelfdoding of hulp daarbij mogelijk maken?
Voor een trein springen is daarmee oké?
Zie mijn antwoord voor Fish hierboven.
Neemt niet weg dat je het niet kunt voorkomen, en van een gebouw springen of je verhangen is dat ook via wetgeving geregeld? En denk je dat ook dat via regelgeving voorkomen kan worden? Er zijn trouwens heel wat eenvoudiger methoden die ik hier maar niet noem.

Ik begrijp hiervan dat na het sterven je nooit meer leeft. Er is niets in het hiernamaals. Vandaar dat ik stel dat de dood geen oplossing biedt.
Het biedt wel degelijk een oplossing. Als je uitgangspunt is dat doorleven de enige optie is, niet natuurlijk. Het zal dan ook vreemd op je overkomen dat er weet hoe vaak de figuurlijke stekker uit het in leven houden getrokken wordt. Als je tot de koninklijke familie hoort duurt het wat langer heb ik begrepen. Maar eigenlijk was het overlijden van prins Friso te wijten aan nalatig gedrag van de behandelend arts, als ik jou zou beluister.

Waarmee ......spelen.
Voorkomen is beter dan genezen...
Voorkomen van wat eigenlijk? Dat mensen een rol willen spelen in iemands wens om zijn/haar leven te eindigen? Voorkomen dat er wordt doodgegaan?

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

kiks schreef: Welnee. Behandeling die bestaat uit pijnbestrijding kan fysiek lijden verlichten, het psychisch lijden meestal niet trouwens. Palliatieve sedatie is ook niet curatief. Dat laatste is al een hele verbetering in vergelijking met de praktijk van daarvoor. Een arts moet echter wel aannemelijk maken, dat de levensverwachting nog maximaal twee weken is. Als dat niet het geval is, er curatief niets meer gedaan kan worden en pijnbestrijding nauwelijks soelaas biedt, mag je de gifbeker tot de bodem leegdrinken.
In feite geneest palliatieve sedatie de onrust bij de laatste stappen naar het sterven van de patiënt. Dat is waarvoor het toedienen van het medicijn dient.
Begrijp ik het goed dat je er tegen bent dat er middelen beschikbaar komen die zelfdoding of hulp daarbij mogelijk maken?
idd

Neemt niet weg dat je het niet kunt voorkomen, en van een gebouw springen of je verhangen is dat ook via wetgeving geregeld? En denk je dat ook dat via regelgeving voorkomen kan worden? Er zijn trouwens heel wat eenvoudiger methoden die ik hier maar niet noem.
Je mag niet komen op plekken waarop je geen bevoegdheid hebt. Verder tja je kan niet alles voorkomen. Lijkt mij sowieso niet de meest ideale manier om er een einde aan te maken, maar dat terzijde. Als je het overleeft vind ik dat je een straf moet krijgen.

Het biedt wel degelijk een oplossing. Als je uitgangspunt is dat doorleven de enige optie is, niet natuurlijk. Het zal dan ook vreemd op je overkomen dat er weet hoe vaak de figuurlijke stekker uit het in leven houden getrokken wordt. Als je tot de koninklijke familie hoort duurt het wat langer heb ik begrepen. Maar eigenlijk was het overlijden van prins Friso te wijten aan nalatig gedrag van de behandelend arts, als ik jou zou beluister.
Een oplossing voor de naasten wellicht... maar daaraan dacht ik eerlijk gezegd niet. :(
Voorkomen van wat eigenlijk? Dat mensen een rol willen spelen in iemands wens om zijn/haar leven te eindigen? Voorkomen dat er wordt doodgegaan?
'

Toch zijn er vaak onnodige risico's genomen alvorens een voortijdig eind aan het leven wordt overwogen. Of het is wellicht schaamte, ik zie dat ook niet als reden om dan maar op te geven
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Jan van Lennip schreef: Je mag niet komen op plekken waarop je geen bevoegdheid hebt. Verder tja je kan niet alles voorkomen. Lijkt mij sowieso niet de meest ideale manier om er een einde aan te maken, maar dat terzijde. Als je het overleeft vind ik dat je een straf moet krijgen.
Ja, de doodstraf lijkt me wel een goeie. :D
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Jan van Lennip schreef: In feite geneest palliatieve sedatie de onrust bij de laatste stappen naar het sterven van de patiënt. Dat is waarvoor het toedienen van het medicijn dient.
Bij palliatieve sedatie wordt juist bewust geen medicatie meer gegeven. Welk medicijn jij bedoelt is me onduidelijk, maar wellicht kun je hier opheldering over verschaffen. Palliatieve sedatie heeft ook niet ten doel om onrust weg te nemen. Het kan een gevolg zijn, maar het toenemen van onrust evenzeer.
kiks schreef: Begrijp ik het goed dat je er tegen bent dat er middelen beschikbaar komen die zelfdoding of hulp daarbij mogelijk maken?
idd
Dat is dan duidelijk. Ik ben duidelijk voorstander, aangezien ik een tegenstander ben van het bewust ten koste van alles in stand houden van leed.
kiks schreef:Neemt ...... noem.
Je mag niet komen op plekken waarop je geen bevoegdheid hebt. Verder tja je kan niet alles voorkomen. Lijkt mij sowieso niet de meest ideale manier om er een einde aan te maken, maar dat terzijde. Als je het overleeft vind ik dat je een straf moet krijgen.
Als het aan jou ligt zal het dus strafbaar moeten zijn om na het drinken in korte tijd van bijvoorbeeld een liter of zes water te overleven? Op grond waarvan dan. Moet het ook strafbaar gesteld worden dat je met een vernietigd immuunsysteem je handen niet wast na fysiek contact en onvoorzien toch door leeft?
Ben je van mening dat iemand die besluit, na bijvoorbeeld een stamcelbehandeling, waarbij het hele immuunsysteem platgelegd wordt, een wandeling in de buitenlucht te gaan maken i.p.v. op de quarantaine-afdeling te blijven, een strafbaar feit heeft gepleegd en moet worden vervolgd?

kiks schreef:Het .... beluister.
Een oplossing voor de naasten wellicht... maar daaraan dacht ik eerlijk gezegd niet. :(
Ik ben benieuwd waaraan je dan wel dacht. Graag duidelijkheid.
kiks schreef:Voorkomen van wat eigenlijk? Dat mensen een rol willen spelen in iemands wens om zijn/haar leven te eindigen? Voorkomen dat er wordt doodgegaan?
'
Toch zijn er vaak onnodige risico's genomen alvorens een voortijdig eind aan het leven wordt overwogen. Of het is wellicht schaamte, ik zie dat ook niet als reden om dan maar op te geven
Is het voor jou denkbaar en acceptabel dat er mensen zijn die over deze problematiek anders denken en handelen en willen dat e.e.a. goed geregeld wordt? Euthanasie wordt nergens verplicht gesteld, net als het op eigen verzoek beeindigen van je leven. Vind jij dat jouw visie ook voor anderen moet gelden, of ben je van mening dat dat voor hen onmogelijk gemaakt moet worden dan wel blijven?

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Jan van Lennip schreef: Wat die mensen doen is verboden.
yep
euthanasie mag niet van jou en alle manieren om zelfmoord te plegen zijn verboden en strafbaar.
Ik denk dat we dat al wisten,

nu nog de vraag wat je moet doen als je niet onnodig wil lijden.
enig idee of zinnig voorstel?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef:
Jan van Lennip schreef: Wat die mensen doen is verboden.
yep
euthanasie mag niet van jou en alle manieren om zelfmoord te plegen zijn verboden en strafbaar.
Ik denk dat we dat al wisten,
Heb ik iets gemist? Zelfmoord plegen is BMW niet strafbaar in België of Nederland.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ik vermoed dat Appelflap het heeft over "in de wereld van Jan van Lennip".
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Jagang schreef:Ik vermoed dat Appelflap het heeft over "in de wereld van Jan van Lennip".
Zo begreep ik het ook.

Groet

kiks
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jan van Lennip schreef:
Fish schreef: Dus mogen anderen de resten bij elkaar zoeken als er weer eens iemand voor de trein gesprongen is.

Spoorwegwet

Wet van 23 april 2003, houdende nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet)

Artikel 3
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de spoorweg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de spoorweg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0015007/2015-01-01

.
Ja. en? :?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jan van Lennip
Diehard

Fish schreef: Ja. en? :?
Tis verboden op het spoor te lopen.

@axxyanus
axxyanus schreef: Heb ik iets gemist? Zelfmoord plegen is BMW niet strafbaar in België of Nederland.
Nee, alleen dat die mensen het spoor niet mogen betreden. Wat zij doen is dus wel strafbaar.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jan van Lennip schreef: Nee, alleen dat die mensen het spoor niet mogen betreden. Wat zij doen is dus wel strafbaar.
Omdat het verboden is hoeft de rommel dus niet opgeruimd te worden?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jan van Lennip
Diehard

Fish schreef:
Nee, omdat het verboden is doen zij iets was strafbaar is. Ik zeg, alsnog beboeten en doorberekenen aan de nabestaande. 8*)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Jan van Lennip schreef:
Fish schreef:
Nee, omdat het verboden is doen zij iets was strafbaar is. Ik zeg, alsnog beboeten en doorberekenen aan de nabestaande. 8*)
Aardig hoor: Heeft je dierbare familielid zelfmoord gepleegd, waar jij reuze bedroefd om bent. Krijg je ook nog eens een rekening aan je broek! Waar is je empathisch vermogen Jan?
Ik wens u alle goeds
Jan van Lennip
Diehard

Peter van Velzen schreef: Aardig hoor: Heeft je dierbare familielid zelfmoord gepleegd, waar jij reuze bedroefd om bent. Krijg je ook nog eens een rekening aan je broek! Waar is je empathisch vermogen Jan?
Had ie het maar niet moeten doen. Misschien heeft het nut om het ze vooraf duidelijk te maken. Zou zo maar eens een leven kunnen redden. :D
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Jan van Lennip schreef:
Peter van Velzen schreef: Aardig hoor: Heeft je dierbare familielid zelfmoord gepleegd, waar jij reuze bedroefd om bent. Krijg je ook nog eens een rekening aan je broek! Waar is je empathisch vermogen Jan?
Had ie het maar niet moeten doen. Misschien heeft het nut om het ze vooraf duidelijk te maken. Zou zo maar eens een leven kunnen redden. :D
Volgens mij denken mensen met zelfmoord neigingen niet zo.
Ik wil niet meer leven maar laat ik het toch maar doen. Anders krijgen mijn nabestaanden een boete.
En je redt geen leven, je verlengt het lijden.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Plaats reactie