MaartenV schreef:Maria schreef:Wanneer vonden de belevenissen, die de patiënt vertelt, plaats?
Tijdens de beschreven periode dat de lichaamsfuncties uitgevallen waren of net erna, bij het zich herstellen ervan, maar er nog geen bewustzijn was?
Dit zijn terechte vragen, maar we mogen niet pretenderen alsof daar antwoorden voor bestaan.
Men heeft zoiets nog niet terdege kunnen onderzoeken.
Er wordt hier al -tig jaren serieus naar gezocht.
Veel antwoorden zijn er al.
Alleen niet de antwoorden die jij zou willen blijkbaar.
Uitkomsten over wat het inhoudelijk wel is, zijn er nog niet naar tevredenheid van BDE gelovers, maar wel degelijk wat het niet is.
Het bestaat niet dat er bewustzijn in de zin van het menselijke bewustzijn is, zonder brein.
Als je wetenschappelijke uitkomsten als dit, die algemeen aangenomen zijn als feit, het resultaat wil laten zijn van vooringenomenheid, dan zijn we hier uitgepraat als je nog een klein beetje niveau wil hebben.
De meeste medici die met getuigenissen te maken krijgen van mensen met een helder bewustzijn tijdens hun schijnbare bewusteloosheid, weigeren de bijna doodervaarder au serieux te nemen omdat een dergelijke ervaring lijnrecht indruist tegen hun medische aannames over bewustzijn en hersenen.
De ervaring en de patient wordt wel degelijk serieus genomen, alleen de verklaringen die sommige patienten geven, maar vooral de leven-na-de-dood-gelovers geven wordt niet voor zoete koek geslikt, maar kritisch benaderd.
Zo hard houden artsen vast aan hun vooropgezette aanname over bewustzijn en hersenen, ........ doen ze het af als zinloze praat om zo hun vooringenomenheid over de aard van het bewustzijn te kunnen handhaven.
Ik zou graag willen weten wat je hiermee bedoelt.
Het lijkt alsof je puur vanuit je eigen ervaring spreekt en vanuit ervaring van al diegenen die het zo zijn tegengekomen en daar nu alleen emotioneel op kunt reageren.
Je gaat je te buiten aan volledige generalisatie.
Is het zo dat een arts alles wat hij heeft aan kennis en de basis voor zijn handelen moet zien als een vooropgezette aannames?
Ik hoop niet dat ik ooit geopereerd zal worden door iemand die op die manier blindemannetje speelt in mijn lijf.
Ik geloof dat dan ook niet.
Vrije denkers zouden andere meningen en visies moeten verwelkomen, tot er uitsluitsel komt m.b.t. de vragen die men zich terecht stelt bij dergelijke ervaringen.
Je bent nu lang genoeg op dit forum om te weten dat dit soort uitspraken hier worden gezien als één van de clichés en dooddoeners van mensen die geen verdere argumenten hebben, maar toch door willen gaan met uitspraken doen.
Deze is insinuerend beledigend als je dit zo uit in een serieuze discussie.
Ik zou als ik jou was nooit meer komen met dit soort argumenten als je zelf niet alle geloofwaardigheid wil verliezen.
Ik ga hier niet verder op reageren.
Ander topic voor geopend.
Open mind: “but not so open that your brains fall out"
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.