appelfflap schreef:
wat is de oorzaak vd Syrische burgeroorlog, wat zijn de geopolitieke belangen vd verschillende betrokken machten (Vs, de Russen, Iran, ...).
ik hoor de analisten het graag zeggen. We zetten Assad af en installeren een democratie maar groen x, y en z mogen niet meedoen want die staan op ons vijandenlijstje. Dat scenario komt me bekend voor en veel succesverhalen herinner ik me niet.
De oorzaak van de Syrische burgeroorlog is niet het Westen. De "Arabische Lente" begon in Tunesie en verspreidde zich naar diverse andere landen, waaronder Syrie. Het extremisme is waarschijnlijk gevoed door de manier waarop Assad zijn eigen bevolking te lijf ging, maar (nogmaals) het Westen was juist tégen Assad. Een veel gehoorde kritiek was destijds trouwens dat het westen extremisme voedt door
niet in te grijpen in Syrie.
als bv Frankrijk 2 maand geleden zegt dat ze IS gaan platbombarderen en IS reageert, dan moet je, Frankrijk zijnde, nu niet met zelfverdediging afkomen. Daar had je 2 maand geleden moeten bij stilstaan
Het westen is IS pas gaan bestrijden nadat duizenden Jezidi's vermoord werden en journalisten werden onthoofd. Denk je dat terrorisme stopt als het westen passief gaat toekijken? IS wil uiteindelijk een wereldwijd kalifaat stichten. Vroeg of laat kom je ze dan tegen.
PietV schreef:Als alle bombardementen onze veiligheid vergroot dan zeg ik ja, maar ik denk dat wij het tegenovergestelde bereiken. We zijn terroristen aan het kweken.
Dit is echt een lastig dilemma. In het algemeen vind ik dat het westen zich NIET militair moet bemoeien met het midden oosten, maar in dit geval is een enorme humanitaire ramp aan de gang (los van de lange termijn dreiging voor Europa zelf).
Wat is het alternatief? Een strategie had kunnen zijn om het kalifaat gewoon te laten bestaan en iedereen die erheen wil gewoon te laten afreizen. De terugkeer van het kalifaat is een droom die heel wat mensen koesteren. Grote kans dat dit experiment mislukt waardoor mensen deze ideeën gaan afzweren. Maar dat was ten koste gegaan van vele mensenlevens en de omliggende landen hadden te maken gekregen met de ambities van IS (Turkije bijvoorbeeld).
Misschien was het beter geweest, maar daarvoor is het nu sowieso te laat. Na een aanslag stoppen met IS bestrijden, is zwichten voor terrorisme.