Willempie schreef:Octo schreef:
Het is volgens mij allemaal niet geschreven voor mensen duizenden jaren in de toekomst, maar door én vóór de mensen die in die tijd leefden. Ze zijn überhaupt niet aan ons gericht of voor ons bedoeld.
Deze stelling wordt ontkracht door veel uitspraken in de boeken van de Bijbel. Het opschrijven was wel degelijk bedoeld voor het nageslacht.
Indien het waar was zou het eerste evangelie al meteen na de dood van Jezus en zijn zogenaamde opstanding geschreven zijn. In plaats daarvan was niemand er tientallen jaren in geïnteresseerd om iets over het leven van Jezus te schrijven. De brieven van het NT hebben totaal niets te maken met gedachten aan een nageslacht, maar zijn geschreven om bepaalde actuele, specifieke zaken voor christenen van toen te behandelen.
Daar komt nog bij dat een centrale gedachte en lering van het NT volkomen vals is gebleken:
"Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt." (Jezus, Matth. 16: 27,28)
"Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dit alles ziet, dat het einde nabij is. Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren." (Jezus, Matth. 24: 33,34; Marc. 13: 29,30)
"Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël: 'Aan het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitstorten." (Toespraak van Petrus op de eerste pinksterdag, 2000 jaar geleden, Hand. 2:16,17)
"Houdt moed, want de Heer zal spoedig komen." (Jakobus 5: 6)
"Nog een heel korte tijd, dan komt hij die komen zal, hij blijft niet lang meer weg." (Hebr. 10:37)
"Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet...Want de tijd is nabij." (Openbaring van Johannes 1:1-3)
"Kinderen, het laatste uur is aangebroken...Dit wilde ik u schrijven over hen die u proberen te misleiden. (1 Johannes 2:18, 26)
"Het einde van alles is nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest." (1 Petrus 4: 7)
"Wij die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan" (1 Tess. 4:15)
Uit deze teksten is overduidelijk dat de christelijke boodschap bedoeld was als een actuele boodschap voor mensen die in de eerste eeuw leefden. De enige betekenis die ze kunnen hebben voor mensen van twee millennia later is dat ze afschrikwekkende voorbeelden zijn van hoe een mens, en zelfs hele gemeenschappen, volkomen in de ban van een waan kan geraken.