Wat is een waarde?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Wat is een waarde?

Bericht door Maria »

Peter van Velzen schreef: Uiteraard doen bijen het anders, (ze maken instinctmatig hoeken van 120 graden), maar zoals je hier kunt lezen, hoeft er absoluut niets voor geteld te worden.
Misschien moeten we dan naast 6 ook 120 graden als een natuurlijke waarde zien? :wink:
Niet alleen als concept dus, maar ook als werkelijkheid.

Hebben we er weer één. =D>
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Maria schreef:
Peter van Velzen schreef: Uiteraard doen bijen het anders, (ze maken instinctmatig hoeken van 120 graden), maar zoals je hier kunt lezen, hoeft er absoluut niets voor geteld te worden.
Misschien moeten we dan naast 6 ook 120 graden als een natuurlijke waarde zien? :wink:
Niet alleen als concept dus, maar ook als werkelijkheid.

Hebben we er weer één. =D>
Daar kun je over twisten. (maar dat blijkt dus vrij nutteloos)
120 graden is een door mensen bedachte waarde, gebaseerd op het feit dat als je een cirkel in 360 gelijke delen verdeeld, je een mooi getal hebt dat door 2, 3, 4. 5, 6, 8, 9 10 en 12 deelbaar is en toch dichtbij het aantal dagen in het jaar ligt. Het is echter ook het complement van een hoek uit een gelijkzijdige driehoek, en tevens het dubbele daarvan. Die laatste eigenschap is evident vanuit mijn constructie (die overigeens van geen enkele getalswaarde gebruik maakt!) hoe de bij er toe komt die hoek te gebruiken weten we nog niet. Alleen dat ie het doet! Getallen hebben er gek genoeg niets mee te maken. (zoals ik meen te hebben aangetoond). Maar die hoek dus wél.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Peter van Velzen schreef:120 graden is een door mensen bedachte waarde, gebaseerd op het feit dat als je een cirkel in 360 gelijke delen verdeeld, enz...
Natuurlijk.
. Die laatste eigenschap is evident vanuit mijn constructie (die overigeens van geen enkele getalswaarde gebruik maakt!) hoe de bij er toe komt die hoek te gebruiken weten we nog niet. Alleen dat ie het doet! Getallen hebben er gek genoeg niets mee te maken. (zoals ik meen te hebben aangetoond). Maar die hoek dus wél.
Inderdaad.

Alhoewel, te betwisten is idd. de 120 graden.
laten we het bij alleen raten met een verzameling hexagrammen houden, want die 120 graden zijn toch niet zo stabiel, dat we ze als vaste waarde kunnen zien. :wink:
Zelfs dat ze samen 360 graden zouden vormen is twijfelachtig.
Maar dat verandert eigenlijk niets aan het feit dat bijen met een vaste waarde van 6 werken.

En hier hebben we nu net de manieren van ertegen aan kijken bij elkaar.

- Natuurlijk kan een bij niet tellen en ook niet meten.
Maar daarom is er nog wel dit natuurlijke verschijnsel dat een vaste waarde behelst.

- En natuurlijk hebben uitsluitend mensen hier een getal aan opgehangen om deze vaste waarde door te geven aan anderen met allerlei soorten doelen.
Hoe de bij dat doet weet ik ook niet, maar ook hij geeft het door blijkbaar. :wink:
Peter van Velzen
Site Admin

Maria schreef: Alhoewel, laten we het bij alleen raten met een verzameling hexagrammen houden, want die 120 graden zijn toch niet zo stabiel, dat we ze als vaste waarde kunnen zien. :wink: Zelfs dat ze samen 360 graden zouden vormen is twijfelachtig.
Maar dat verandert eigenlijk niets aan het feit dat bijen met een vaste waarde werken.

En hier hebben we nu net de manieren van ertegen aan kijken bij elkaar.

- Natuurlijk kan een bij niet tellen en ook niet meten.
Maar daarom is er nog wel dit natuurlijke verschijnsel dat een vaste waarde behelst.

- En natuurlijk hebben uitsluitend mensen hier een getal aan opgehangen om deze vaste waarde door te geven aan anderen met allerlei soorten doelen.
Hoe de bij dat doet weet ik ook niet, maar ook hij geeft het door blijkbaar. :wink:
Bijen kunnen wél tellen (tot 5) maar bij het bouwen van de honingraat hebben ze dan niet nodig. 120 graden is niey zozeer een waarde als een gewoonte. Maar de hoek zowel als de vorm van de hexagon zijn wél in de natuur aanwezig. zij het slechts als gevolg van het bestaan van bijen....
Daar kunnen we dus ook weer ruzie over maken, of die dingen buiten ons en de bijen om bestaan!
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Maf ik zag nog net op BVN dat de buitendienst een bijen-webcam heeft

Ik wens u alle goeds
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Peter van velzen schreef :
Bijen kunnen wél tellen (tot 5) maar bij het bouwen van de honingraat hebben ze dan niet nodig. 120 graden is niey zozeer een waarde als een gewoonte. Maar de hoek zowel als de vorm van de hexagon zijn wél in de natuur aanwezig. zij het slechts als gevolg van het bestaan van bijen....
Daar kunnen we dus ook weer ruzie over maken, of die dingen buiten ons en de bijen om bestaan!
Weer doe je alsof honingbijen de enige bijensoort is die er bestaat. Sollitaire wilde bijen, ooit van gehoord? Ze slagen erin om op verschillende plekken zoals in een bijenhotel hun gangetje terug te vinden. En dat heeft niks te maken met gewoonte, dat heeft te maken met complexe patroon herkenning en tellen. Zo een bij weet zelfs wanneer der tank half op is en ze moet terugkeren om verder te werken aan de gang waar de eitjes in gelegd worden. MAW ze hebben dus ook een begrip van afstand al betwijfel ik of dat in “meter” zal zijn.

Voorbeeld van een bijenhotel

Afbeelding

Er zijn trouwens wel meer geometrische vormen die je in de natuur kan terug vinden ik noemde eerder al de fibonacci reeks, maar ook dodecaëders enz komen terug in de vorming van edelstenen.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Peter van Velzen
Site Admin

LordDragon schreef:
Weer doe je alsof honingbijen de enige bijensoort is die er bestaat. Sollitaire wilde bijen, ooit van gehoord? Ze slagen erin om op verschillende plekken zoals in een bijenhotel hun gangetje terug te vinden. En dat heeft niks te maken met gewoonte, dat heeft te maken met complexe patroon herkenning en tellen. Zo een bij weet zelfs wanneer der tank half op is en ze moet terugkeren om verder te werken aan de gang waar de eitjes in gelegd worden. MAW ze hebben dus ook een begrip van afstand al betwijfel ik of dat in “meter” zal zijn.
Wat wil je nu beweren?
Dat solitaire wilde bijen niet tot vijf kunnen tellen, of dat ze niet weten hoe ze een honingraat moeten maken, of dat honingbijen geen idee hebben van afstand, of niet weten wanneer “hun tank half op is”? Ik mis even wat jou verzoek om aandacht voor deze dieren, met ons onderwerp te maken heeft. De verschillen met de honingbij lijken mij niet bijzonder relevant. Maar misschien vergis ik me. . .
Ik wens u alle goeds
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Peter schreef :
De verschillen met de honingbij lijken mij niet bijzonder relevant. Maar misschien vergis ik me. . .
Peter schreef :
Wat wil je nu beweren?
Dat solitaire wilde bijen niet weten hoe ze een honingraat moeten maken
Idd

Peter schreef :
Ik mis even wat jou verzoek om aandacht voor deze dieren, met ons onderwerp te maken heeft.
Dat er dus een significant verschil is tussen honingbijen die in korven leven en honingraten maken, en solitaire bijen die hun eitjes leggen in een gangetje. En hexagonale honingraten maken heeft niks te zien met een gewoonte wel met de stevigheid van de constructie.

Maar je heb gelijk we dwalen af van waarden, alhoewel ik wel vind dat een gegeven voorbeeld ook wel juist mag/moet zijn.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
HenkN
Geregelde verschijning

Bericht door HenkN »

Hallo allemaal, ik ben Henk en ik ben nieuw hier.

Arnold Cornelis heeft waarden gedefinieerd als "de belangen van iedereen."

Voor een korte weergave van het werk van Arnold Cornelis wil ik hierbij verwijzen naar mijn website:
http://www.henknijsingh.eu/filosofie/co ... filosofie/
Peter van Velzen
Site Admin

Henk Nijsingh schreef:Hallo allemaal, ik ben Henk en ik ben nieuw hier.

Voor een korte weergave van het werk van Arnold Cornelis wil ik hierbij verwijzen naar mijn website:
Welkom Henk,
De waarden die Cornelis bedoelt zijn ongetwijfeld de waarden zoals die worden bedoelt in de uitdrukking 'normen en waarden", mijn opponent in de eerste berichten van dit onderwerp bedoelde met name de waarden die wij als "norm" gebruiken. (de lichtsnelheid, de frequentie van de straling van een cesium-atoom, dat soort dingen). Dat de waarden die onze belangen vertegenwoordigen, een menselijke constructie zijn, is minder omstreden dan mijn optiek dat die normen dat in wezen ook zijn. Toch is ook zo'n belangenwaarde niet helemaal vrij te kiezen. Alhoewel een enkele individu de meest eigenzinnige waarden kan aanhangen, geldt dit voor de gehele samenleving niet. De waarden van de samenleving, dienen ook het belang te behartigen, van de samenleving, haar manier van werken en van haar meeste leden. Mee eens?

PS Plaats ook even een berichtje in het subforum "even voorstellen".
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Hallo Henk
Welkom.
Ik had je introductie gemist, zoals ook veel leden hier denk ik.
We zijn meestal heel nieuwsgierig naar de reden waarom je hier komt en hoe je ons hebt gevonden.
Een korte introductie op het voorstelforum en je kunt rekenen op een warm welkom. :)
HenkN
Geregelde verschijning

Bericht door HenkN »

Peter van Velzen schreef:

Welkom Henk,
De waarden die Cornelis bedoelt zijn ongetwijfeld de waarden zoals die worden bedoelt in de uitdrukking 'normen en waarden", mijn opponent in de eerste berichten van dit onderwerp bedoelde met name de waarden die wij als "norm" gebruiken. (de lichtsnelheid, de frequentie van de straling van een cesium-atoom, dat soort dingen). Dat de waarden die onze belangen vertegenwoordigen, een menselijke constructie zijn, is minder omstreden dan mijn optiek dat die normen dat in wezen ook zijn. Toch is ook zo'n belangenwaarde niet helemaal vrij te kiezen. Alhoewel een enkele individu de meest eigenzinnige waarden kan aanhangen, geldt dit voor de gehele samenleving niet. De waarden van de samenleving, dienen ook het belang te behartigen, van de samenleving, haar manier van werken en van haar meeste leden. Mee eens?

PS Plaats ook even een berichtje in het subforum "even voorstellen".
Sorry voor de late reactie, ik was met andere dingen bezig. Ik zal dit forum verder verkennen en kijken of het voor mij zin heeft hier actief te zijn.

Deze discussie gaat dus over waarden in de zin van constanten in de natuur? Dat is volgens mij ook een menselijke constructie, een benadering van de natuur. De natuur op zich kent geen wetten en dus ook geen constanten.
HenkN
Geregelde verschijning

Bericht door HenkN »

Maria schreef:
Hallo Henk
Welkom.
Ik had je introductie gemist, zoals ook veel leden hier denk ik.
We zijn meestal heel nieuwsgierig naar de reden waarom je hier komt en hoe je ons hebt gevonden.
Een korte introductie op het voorstelforum en je kunt rekenen op een warm welkom. :)
Ik heb zojuist een introductie geplaatst.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

HenkN schreef: Deze discussie gaat dus over waarden in de zin van constanten in de natuur? Dat is volgens mij ook een menselijke constructie, een benadering van de natuur. De natuur op zich kent geen wetten en dus ook geen constanten.
IMO ben jij op de zelfde manier in de war als Peter van Velzen. Je verwart de waarde met de menselijke constructie die wij gebruiken om naar die waarde te verwijzen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HenkN
Geregelde verschijning

Bericht door HenkN »

axxyanus schreef:
HenkN schreef: Deze discussie gaat dus over waarden in de zin van constanten in de natuur? Dat is volgens mij ook een menselijke constructie, een benadering van de natuur. De natuur op zich kent geen wetten en dus ook geen constanten.
IMO ben jij op de zelfde manier in de war als Peter van Velzen. Je verwart de waarde met de menselijke constructie die wij gebruiken om naar die waarde te verwijzen.
Geloof je in de ideeënleer van Plato, dat er een idee is van een plank, maar dat dat een hogere werkelijkheid betreft die wij stervelingen niet kunnen kennen?
Plaats reactie