cymric schreef: @Devious: is er een korte beschrijving ergens op freethinker om het verschil aan te duiden zodat mensen hier niet komen met het verkeerde idee in hun achterhoofd?
Ik denk dat het belangrijk is om hier wat aandacht aan te geven. wat atheïsme precies is, welke soorten atheïsme er zijn, de relatie tussen atheïsme en agnosticisme, en dat communisten wel atheïsten zijn, maar geen vrijdenkers etc.... Ik zal er even mee bezig gaan.
Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’Epicurus (341-271vc)
Ik stel voor dat je je definities en betoog aan de groep forummers voorlegt zodat enige consensus is en niet jouw definitie (die ik niet op voorhand volg) wet wordt.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Sararje schreef:Ik stel voor dat je je definities en betoog aan de groep forummers voorlegt zodat enige consensus is en niet jouw definitie (die ik niet op voorhand volg) wet wordt.
De meeste artikelen die op de homepage staan zijn mijn mening, en die hoeft uiteraard niemand op voorhand te volgen (ik zou het zelfs zeer op prijs stellen dat men dat niet op voorhand volgt). Zowieso leg ik het betoog aan de forummers voor, en als men aantoonbare fouten ziet, dan worden deze gecorrigeerd.
Vriendelijke groet....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’Epicurus (341-271vc)
chromis schreef:Dat zou een goeie open discussie kunnen worden waarbij dergelijke definities goed kunnen worden uitgediept.
Inderdaad een soort taxonomie, en wellicht boeiend.
Zou me niks verbazen als er al iets over te vinden is ergens op het net.
Er is genoeg te vinden. Infidels.org denk ik ook wel.
Ray schreef:Helaas ben ik nu inderdaad niet meer zo naïef. Met openstaan bedoel ik overigens niet, dat je zelf alles maar gelooft. Ik ben zelf gelovig, maar sta zeker open voor atheïstische denkbeelden. Maar het blijkt dus nu dat ik "vrijdenker" heb verward met "open mind". Weer wat geleerd!
Ik denk dat het alleen maar goed is dat je een stukje van je naïveteit kwijt bent, dus zo 'helaas' vind ik dat niet. Verder ging het mij niet om het verschil tussen vrijdenker en open minded: je stelde atheïsten gelijk aan open minded en dat is niet juist. Kan ik concluderen dat je je ook dit verschil realiseert?
Overigens vraag ik me stilletjes ook af wat dat 'open minded' precies is. Wanneer ben ik open minded, en wanneer closed minded?
Het verschil tussen open-mind en atheïst realiseer ik me nu inderdaad ook.
Voor mij houdt een open-mind in, dat je mensen met een andere zienswijze niet veroordeeld. Neem Ayaan Hirsi Ali als actueel voorbeeld. Ze wordt door iedereen afgeslacht om haar leugens. Ik vind het ook terecht, dat ze daar niet zomaar mee wegkomt. MAAR ik begrijp haar wel. Misschien had ik in haar plaats ook wel gelogen! Dus veroordeel ik haar gedrag niet. Ik kijk naar de situatie met een open-mind.
Natuurlijk is niemand altijd open-minded. Als jou iets ergs overkomt door bewust gedrag van een ander, kijk maar hoe open-minded een mens dan nog is. Ik wil alleen maar zeggen, dat de één meer open-minded is dan de ander. Ik had gehoopt hier mensen te vinden die meer open-minded zijn, dan de gemiddelde mens.
bad_religion schreef:Welke normatieve waarden hou jij aaan voor "de gemiddelde mens", en dus "gemiddelde open minded zijn"?
Zie het woordenboek.
Beste Ray, de enige conclusie die nu nog te trekken is dat jij kennelijk geen antwoord kan geven op een logische vraag die volgt. Jij stelt dat er gemiddelde mensen zijn en er een gemiddelde öpen minded"zijn. Je had hier zelfs mensen verwacht die "meer open minded zijn dan de gemiddelde mens". Je weet dat er geen normatieve waarden voor bestaan in externe bronnen zoals het woordenboek. En aangezien het jouw stelling was zou jij deze vraag moeten beantwoorden. Tja, klaagt over "niet open minded zijn" van andere mensen, maar je kan zelf geeneens aangeven wat dat is.
bad_religion schreef:Welke normatieve waarden hou jij aaan voor "de gemiddelde mens", en dus "gemiddelde open minded zijn"?
Zie het woordenboek.
Beste Ray, de enige conclusie die nu nog te trekken is dat jij kennelijk geen antwoord kan geven op een logische vraag die volgt. Jij stelt dat er gemiddelde mensen zijn en er een gemiddelde öpen minded"zijn. Je had hier zelfs mensen verwacht die "meer open minded zijn dan de gemiddelde mens". Je weet dat er geen normatieve waarden voor bestaan in externe bronnen zoals het woordenboek. En aangezien het jouw stelling was zou jij deze vraag moeten beantwoorden. Tja, klaagt over "niet open minded zijn" van andere mensen, maar je kan zelf geeneens aangeven wat dat is.
En zo kunnen we eeuwig doorgaan.
Tralalalalalala!
Het woordenboek geeft een goede omschrijving hoor.
Ja Ray, zo kan jij inderdaad eeuwig doorgaan, mensen met het beschuldigende vingertje nawijzen, maar zelf begrijp je nog geeneens wat je zegt. Anders zou je daar wel op in willen gaan. Ik denk dat ik wel veilig tot de conclusie kan komen dat het allemaal wat te hoog gegrepen is voor Ray, en dan gooit Ray er maar wat onzin tegenaan om toch de flinke jongen uit te hangen.
bad_religion schreef:Ja Ray, zo kan jij inderdaad eeuwig doorgaan, mensen met het beschuldigende vingertje nawijzen, maar zelf begrijp je nog geeneens wat je zegt. Anders zou je daar wel op in willen gaan. Ik denk dat ik wel veilig tot de conclusie kan komen dat het allemaal wat te hoog gegrepen is voor Ray, en dan gooit Ray er maar wat onzin tegenaan om toch de flinke jongen uit te hangen.
Nee, hoor. Er is hier maar één flinke jongen en dat ben jij. Weet ik toch allang...
Ray schreef:Nee, hoor. Er is hier maar één flinke jongen en dat ben jij. Weet ik toch allang...
Beste Ray, je begint nu persoonlijk te worden, de vraag was; "wat is een gemiddelde mens" , wat is "open minded" , en wat is dan gemiddeld "open minded" .
Leuke draad dit gezien de felle reacties.
Zijn de aanwezige vrije denkers nu werkelijk zo vrij in het denken hier?
Nu ben ik van mening dat vrij denken in zijn geheel niet bestaat, maar dit beslaat een heel andere discussie namelijk die van de vrije wil.
Laten we daar niet gaan.
Daarvan afgezien zie ik toch vooral een weinig plastisch eenrichtingsdenken van degenen die zich hier vrijdenkers noemen.
Het denken richt zich voornamelijk tegen geloof met zulke obsessieve neigingen dat 'dwangmatig denken' een beter gepaste benaming zou zijn.
Er zullen weinig gelovigen zijn die zich meer in hun heiligschriften verdiept hebben dan de 'harde kern' van dit prikbord.
Wat mij betreft geen enkel probleem, maar dit vrij denken noemen???