Hoe weet jij dat? Stel dat je denkt een richting te zien in evolutie die verder gaat wat tot nu toe bereikt is. Hoe maak je dan verschil tussen de mogelijkheid dat het werkelijke doel bereikt werd en dat het verdere mogelijke opschuiven in die richting niet het doel is, en de mogelijkheid dat het werkelijk doel weldegelijk verder ligt?Peter van Velzen schreef: Beste Axxyanus. Het doel van de tasmaanse duivel is in elk geval niet om uit te sterven. Net zo min als dat het doel van alle andere soorten is of was. Zoals ik al zei: Noch het doel, nog iets anders waartoe wij een een neiging vertonen wordt noodzakelijkerwijs bereikt. Er is hoogstens de neiging om dit te bereiken,
Zo is er ooit een experiment gedaan met een soort en haar parasiet. Onderzoek wees uit dat (in ideale omstandigheden voor de soort) de resistentie van de soort voor de parasiet niet boven de 60% kwam. Betekent dit dat het doel was om 60% te bereiken of is het werkelijke doel een hogere resistentie die niet bereikt werd? Of was het werkelijke doel misschien een lagere resistentie en werd meer bereikt dan beoogd werd?
Voor zover ik kan zien, is het gewoon onmogelijk om dit soort vragen op een serieze manier te beantwoorden en dat maakt het invoeren van "doelen" op zijn best een afleiding.
Wat dan nog. Ons zonnestelsel heeft zich nog veel langer gehandhaafd. Wat jij hier doet is rationalisatie. Je wil graag dat een bepaald besluit van toepassing is op het leven, gaat op zoek naar eigenschappen van leven en haalt dan die eigenschap aan op een manier die suggerreert dat die eigenschap het besluit ondersteunt.Peter van Velzen schreef:Maar niet iedere spermacel bereikt de eicel. Als je die meerekent weet je dat slechts een miniem deel van de mogelijke genen voortleeft. Desalniettemin heeft het leven als geheel zich al 3.500.000.000 jaar gehandhaaft en is de eerste levende cel waarvan vrijwel de hele biomassa van vandaag afstamt nooit uitgestorven. (maar hij heeft zich wel ongelovelijke verscheiden ontwikkeld).
Neen, ik heb de neiging om mijn bewering zo dicht mogelijk bij de wetenschappelijke bevindingen te houden en er geen extra's er aan toe te voegen omdat dat goed klinkt of omdat dat taalkundig toch nog klopt. Hoe langer je hier over doelen blijft doorbomen hoe verder je van de wetenschappelijk bevindingen aan het afdrijven bent.Peter van Velzen schreef:Je hebt nog steeds de neiging om individueel te denken en niet in gezamenlijkheden.
Ja hoor elke soort neigt tot overleven ook al is ondertussen meer dan 90% van de soorten uitgestorven.Peter van Velzen schreef:Niettemin zal elke soort neigen tot overleven, want als de eerste - nu uitgestorven - landdieren niet lang genoeg hadden bestaan, dan waren wij er ook niet geweest.
Een hopoloos antropocentrische visie. Lang nadat de mens hier uitgestorven zal zijn, zullen er nog steeds termieten zijn.Peter van Velzen schreef:Vooralsnog overleven wij niet omday wij supermensen zijn, maar omdat wij supergoed samenwerkende individuen zijn. Waren termieten er net zo goed in geweest, dan waren hun satelieten nu op weg naar Mars.