Ik was tot aan gisteren altijd nog een beetje bang dat de profeet Ezra het in hoofdstuk 4 over mij had:robertVeen schreef: ...terwijl de ontkenning van God als "elohiem" betekent dat het in de psalm gaat om mensen die alle morele waarden ontkennen, zodat het nodig is dat zorgvuldiger naar het heden toe te vertalen - niet als een simplistische afwijzing van atheïsme als immoreel.
Want al de ongelovigen zullen in hun ongeloof sterven.
Ziet, spreekt de Here, ik zal ongelukken over de aardbodem zenden, het zwaard, en de honger, en de dood, en de verderfenis;
Omdat ongerechtigheid de overhand genomen heeft over de ganse aarde, en haar schadelijke werken zijn vervuld geworden.
Daarom spreekt de Here:
Ik zal niet zwijgen over hun goddeloosheid, die zij roekeloos begaan, en zal niet verdragen hetgeen zij onrechtvaardig doen. Ziet het onschuldig en rechtvaardig bloed roept tot mij* ; en de zielen der rechtvaardigen roepen zonder ophouden.
Zekerlijk zal ik hen wreken, spreekt de Here, en ik zal al het onschuldig bloed uit hen tot mij nemen.
(4 Ezra 15)
En zo gaat het nog een tijdje door, de profeet krijgt er steeds meer schik in zijn God af te schilderen als een wreker der ongerechtigheid.
Vers 41: Vuur en hagel, en vliegende zwaarden...........
Ik was me al aan het oefenen in het snel bukken maar ik begrijp nu van dominee R dat dit soort uitlatingen niet zozeer op ongelovigen slaat maar meer op de werkers van het kwaad.
(Dus ook op gelovigen die niet deugen)
Waarom de godsdienst er in de bijbel dan steeds bijgehaald wordt is me nog wel een raadsel.
Goed wordt blijkbaar toch automatisch aan gelovig gekoppeld en kwaad aan ongelovig.
Maar dat was vroeger zo, tegenwoordig zijn ongelovigen niet slechter meer dan gelovigen en is de bijbel ook op dit punt achterhaald.
Als wij dominee R. nog lang genoeg aan het woord laten gaan we de bijbel nog wel een keer begrijpen.

* Niet zo'n slimme opmerking van Ezra, als hij de veroveringen van het beloofde land beter had gelezen wist hij dat zijn God heel wat onschuldig bloed van vrouwen en kinderen aan Zijn handen heeft.