bonifacius schreef:Dus jij begrijpt niet wat ik bedoel met 'atheist only'... nah...
axxyanus schreef:
Neen ik heb echt geen idee, zeker niet nadat je duidelijk hebt gemaakt dat je begrijpt dat atheïsten idealen kunnen hebben en dat atheïsten daarnaast ook iets anders kunnen zijn. Ik zou het dus ten zeerste waarderen als je dit wilde verduidelijken.
Ok, om een intelligente discussie te voeren en een zo goed mogelijk antwoord proberen te geven ben ik maar is eerst gaan kijken is de intro van dit forum, zoals gezien op pag. 4 van dit topic,
Vilaine schreef:ChaimNimsky schreef: Ik denk dat ik je frustratie begrijp. Op dit forum krijg ik soms het gevoel dat de ratio het absolute criterium moet zijn & atheïsme "the good guy".
Dat gevoel hoef je niet te krijgen. Het is zo. Zie het
intro van het Vrijdenkersforum!
zodat ik weet wat jij en de meesten hier onder een atheist verstaan.
Sorry, wat laat, want nu begrijp ik de reactie van de meeste forum leden hier.
.... als excuus zal ik maar opgeven dat ik ook wat moe gelezen wordt in deze tijden van handleidingen en regels voor van alles en nog wat die men eerst moet lezen. Keerzijde van onze vooruitgang, communicatiemogelijkheden en bijhorende overvloed aan informatie. Heeft zijn voordelen om tot op een bepaalde hoogte ingelicht te zijn maar ook zijn nadelen. Zoals ik dus nu, niet eerst alles gelezen. Wat onmogelijk is, maar ik had... ja had... maar ik heb het nu gedaan dus. Beter laat dan nooit in sommige gevallen.
Ik citeer enkele stukje uit de intro van het vrijdenkers forum die me opvallen.
"
5. Vrijdenken is een sterker merk dan a-theïsme
Omdat godsdienstige dogma’s bij uitstek taboe zijn, noemen de meeste vrijdenkers, zich a-theïst. Maar vrijdenkers zijn realisten en begrijpen dat absolute zekerheid in strikt wetenschappelijke zin niet te verkrijgen is. Zo weten we bijvoorbeeld niet eens zeker of morgen de zon wel opkomt. Dit is de positie van de agnost, die op de vraag of er goden bestaan simpelweg antwoordt met ‘weet niet’. En dat is dan ook precies de reden dat de bekende vrijdenker Bertrand Russell zich niet a-theïst, maar agnost noemde. Maar vrijdenkers verwerpen niet alleen godsdienstige dogma’s als de ‘openbaring’, maar ook alle andere bovennatuurlijke varia, met name wonderen en inbeeldingen van welke aard dan ook."
mijn commentaar: Ah ja, ben ik het met eens. Jij ben een echte atheist-only maar eerder en sterker dan nog een vrijdenker. Daar heb ik niets aan toe te voegen.
Buiten dat ik mezelf daar ook kan in vinden. Kunnen we al meteen stoppen met onze crossfire conversation.

Rest er nog alleen te definiëren wat waarom ik bij mijn atheist zijnde de only er af laat en 'spiritueel' er aan toe voeg (verder meer daarover).
Ook deze viel me me op in eerste instantie:
"
De dwingende conclusie is dat religiekritiek zich behalve op het christendom ook dient te richten op het humanisme, de islam, het judaïsme, het boeddhisme en het hindoeïsme."
Ja, waarom niet. Kritisch zijn tot op een bepaalde hoogte is gezond. Ik ben ook een denker, al is het dan een self-made, autodidactisch.
In het beperke kader van een forum en in al deze labels plakken op onszelf en anderen maar al effe vermelden dat ik daar terug moet aan wennen sinds het fameuze 'ik ben' en verder niet, serieus wortel heeft geschoten in de potgrond die ook in mijn hoofd zit. Daarmee bedoel ik dat ik sinds mijn 26ste (ben er nu 53) voor het eerst ben gaan na denken over wie de mens is, over wie ik ben.
Maar op de éne of andere manier heeft de natuur er voor gezorgd dat er iets nieuws, of misschien wel iets heel ouds tot leven is gekomen. Ik noem het maar 'wedergeboorte in de geest'.
Zoek er niet te veel achter... ik weet dat Rereformed in zijn avatar '
it's easier to be born again than to grow up' heeft staan. Ik vermoed dat het eerder cynisch is bedoeld, verwijzend naar de christenen met heel hun wedergeboorte verhaal, leven na de dood en de wederkomst van Christus waar meer dan de helft van gelovige Amerikanen in geloven heb ik via Sam Harris vernomen. tsjaa. Sweet dreams aan die christenen gewenst in afwachting zijnde van hun verlosser.
De 'wedergeboorte in de geest' waar ik het over heb is helemaal geen makkelijk proces. Dat is sterven... loslaten, niets meer kunnen vasthouden en dan is een mens terug bevrijd van alle gebondenheid en ellende.
Over verlosser en loslaten gesproken, even terug een citaat uit de intro van het vrijdenkers forum:
"
Terwijl het a-theïsme zich beperkt tot het bestrijden van godsdienstige dogma’s verhoudt een vrijdenker zich kritisch tot de gehele werkelijkheid. In dit opzicht is het vrijdenken veel radicaler dan het meer beperkte atheïsme. Zelfs atheïstische dogma’s als zou religie intrinsiek ‘slecht’ zijn en alsof de mensheid ooit definitief van religie verlost zou kunnen worden, dienen binnen de vrijdenkerij bestreden te worden. Vrijdenken is derhalve een sterker merk dan a-theïsme."
Dat lezende past een deel van het label dat ik mezelf toegemeten heb hier op het forum om me te 'identificeren' me niet. Laat me effe denken... ik herzie mijn label: ik ben 'vrijdenker-spiritueel'!
Amaai amaai, what's in a name... Ik hou het maar gewoon bij het 'ik ben, ik besta'. Ook dat valt nog te bediscussiëren, want zeer zeker een concept zijnde ook, maar moeilijk te ontkennen, want dat is de enige waarachtige kennis die wij mensen hebben volgens mij. Dat 'ik ben', wat het onmanifeste is dat zich als verschijnsel in het bewustzijn manifesteert, is het universele bewustzijn dat in iedere verschijningsvorm aanwezig is.
De scheiding ontstaat als 'ik ben' verandert in 'Ik ben Jan' en die scheiding is de oorzaak van alle gebondenheid en ellende.
sytze schreef:Bonifacius,
Wil je een discussie of niet? Ik krijg erg sterk het idee van niet maar ik hoop van wel. Je schrijft mensen steeds labels toe en ik denk dat je hiermee de discussie wilt stoppen onder het mom van "ze weten niet waar ze het over hebben want ze zitten vast in hun overtuigingen". Je rationaliseert het dan voor jezelf. Ik denk dat je beter even voor jezelf kunt afwegen of je jezelf aan kritiek wilt laten blootstellen of dat je hier nog liever even mee wilt wachten. Het word anders voor niemand leuk. Als het voor jou weer helemaal ok is om te discussiëren hierover zou ik verder gaan.
Sytze: je hebt het juist. Ik wil geen discussie meer. Ik zou niet weten over wat nog. Discussies over 'de waarheid' zijn eindeloos want gebeuren per definitie in het denken van de mens en dat is altijd dualistisch.
Dat is geen kwestie van mij niet aan kritiek te willen blootstellen. Ik heb geen duale waarheid te verdedigen, ik hang geen dogma's aan, geen geloofs-systemen, wil alleen dit forum als spreekbuis gebruiken!
Een verhaaltje daarom:
"
Een soefi werd door steniging ter dood gebracht en ging naar de hemel. Niet lang daarna overleed een getuige van de steniging en die ging ook naar de hemel. Tot zijn verontwaardiging trof hij de soefi daar aan.
Hij vroeg aan God: 'Hoe komt het dat deze soefi hier in de hemel is en de farao, die hetzelfde heeft gezegd, in de hel zit?'
God antwoordde: 'Toen de farao zei dat hij God was, dacht hij aan zichzelf. Toen de soefi zei dat hij God was, dacht hij aan mij".
axxyanus schreef:bonifacius schreef:axxyanus schreef:
oh ja, da's waar, nieuwe forum leden hier worden geacht zich naar de geplogenheden te richten.
Je bedoelt waarschijnlijk deze - ik kreeg ze van bij mijn eerste post op 5 mei hier al meteen goedbedoeld op mijn bord:
Nee dat bedoel ik helemaal niet. Kijk eens, een forum heeft nu eenmaal een bepaalde historiek en cultuur. Ik ben direct akkoord dat je daar op een soepele manier mee moet omgaan maar helemaal negeren kan je dat niet. Op dit moment slaag je erin om zowat elk cliché dat gelovigen over atheïsten hebben hier te herhalen.en ga je daarbij nog eens net zoals zovele gelovigen de beledigde uithangen als we daar op wijzen.
Da's bij deze dan rechtgezet nu ik de intro-pagina van het vrijdenkers forum gelezen heb.
axxyanus schreef:bonifacius schreef:axxyanus schreef:
Ik wil steeds opnieuw proberen het geduld op te brengen om iemand uit te leggen hoe mijn visie verschilt van het stereotiep beeld dat die persoon lijkt te hebben van atheïsten, vrijdenkers en skeptici maar mijn geduld is niet onuitputtelijk en na een tijdje zullen de frustraties beginnen door te schijnen. Het enige wat ik vraag is dat je enigzins rekening wil houden met onze gevoeligheden.
Niet meer nodig dat uit te leggen, ik begrijp het en houdt rekening met de gevoeligheden van dit forum.
Jullie hebben je handen vol aan gelovigen met hun godsdienstige dogmatische taboe's aan kritiek te onderwerpen. Doe zo voort. Goed werk om op die manier een steentje bij te dragen om de wereld mee te bevrijden van illusies door het ego bedacht.
axxyanus schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dat een hedendaagse mysticus als Eckkart Tolle niets is voor de doorsnee mens, theïst of atheïst.
Ben ik helemaal met je eens!
axxyanus schreef:
…Alleen denk ik niet dat het een grote tragedie is als blijkt dat een heleboel mensen er warm noch koud van E. Tolle worden.
Inderdaad, ik ga nog verder: het maakt helemaal niets uit. Het leven vind zijn weg wel, al moet een planeet als de aarde dan misschien die vlooien in zijn pels wel zien weg te krijgen! Sommige dieren zijn daar heel slim in.
axxyanus schreef:
bonifacius citeert Tolle die schreef schreef:"Het begin van vrijheid is het besef dat je niet 'de denker' bent.
Op het moment dat je de denker gaat waarnemen, wordt er een hoger bewustzijnsniveau actief…”
Nu dit begrijp ik enigzins. Dit lijkt heel erg op waar het in mindfulness omdraait.
Dat klopt en in wezen is dat waar elk godsdienst eigenlijk voor stond denk ik. En dat is waar de zen-leraar waarmee ik dit topic geopend heb op doelt.
Dat we het kind met badwater weggekieperd hebben is begrijpelijk. Het gros van de christenen hebben er ook zo'n zootje van gemaakt door de eeuwen heen. Dat verwijt ik Abrahamitische religies in het algemeen. Men zou voor minder allergisch worden voor alles wat maar enigszins naar religie en spiritualiteit ruikt.
axxyanus schreef:
bonifacius schreef:Maar zonder dat ik het besefte heb ik lang gedacht dat ik de denker ben ('Wie denkt er anders? Het zijn toch mijn gedachten, ik denk ze toch wel, dus ik ben de denker, logica zelve!).'
Ik vind dat niet de logica zelve. Want het zijn niet alleen mijn gedachten, het zijn ook mijn gevoelens, mijn beoordelingen, mijn waarnemingen. Waarom zou ik uit deze veelheid enkel de gedachten uitpikken om mijzelf als de denker neer te zetten. Ik ben o.a. denker naast al dat andere, ik ben niet de denker, die al de rest negeert.
ik meen uit je reactie hierop uit te maken dat je onder 'niet de denker zijn van je gedachten' toch iets anders verstaat dan ik. Dat maakte ik ook al op uit je eerder opmerking daarover. Zie:
axxyanus schreef:
bonifacius schreef:Gun mij je twijfel maar niet. Een vruchtbare gedachtenwisseling met mensen die denken dat ze de denker zijn is onmogelijk.
En wie zijn die mensen dan? Ik ken zo geen mensen...
Als jij zo geen mensen kent betekend dit voor mij dat jij omgeven zou zijn door alleen verlichte mensen!
Dat zou waarlijk een wonder, een mirakel zijn, wat niet uitgesloten is natuurlijk, maar het lijkt me eerder een misverstaan-stand.
Wat me niet zou verrassen, want voor mezelf sprekend heeft het vele jaren geduurd vooraleer het doordrong wat het inhoudt om niet de denker van je gedachten te zijn...
axxyanus schreef:
bonifacius schreef:Gun mij je twijfel maar niet. Een vruchtbare gedachtenwisseling met mensen die denken dat ze de denker zijn is onmogelijk.
...het enige wat ik zie ik is jij die dat etiket plakt op een groep mensen maar dat lijkt me meer te zeggen over jouw vooringenomenheid dan over die mensen.
Mijn vooringenomenheid is dat ik mezelf geeneens beschouw als 'verlicht' en dus nog steeds meer denk dan me lief is - zeg maar gewoonte die nog steeds niet afgesleten is - dat ik de denker van mijn gedachten ben en mijn denken in het algemeen op zich nog te vaak als iets dwang-matigs ervaar.
Heel beknopt even hoe ik verlichting definieer:
"
Verlichting betekent het einde van ideeënvorming - het zien van het fenomenale universum zonder oordeel - zijn wat je was voor je geboren was."
axxyanus schreef:
bonifacius schreef:Als laatste (alweer) bijlage, nog is dezelfde van Einstein die ik hier al eerder ergens gepost heb maar hier wordt beschouwd, begrepen als achterhaald, 'want de intuïtie zit vol fouten, is bewezen dat dit zo is' (quote Jagang) etc.
Dat intuïtie vol fouten zit, betekent niet dat ze achterhaald is. Het betekent vooral dat je voorzichtig moet zijn als je haar volgt zonder haar dienaar, het rationele verstand.
uit de verschillende discussies die ik hier al gevoerd heb op het forum over het onderwerp 'intuïtie' en Einstein zijn verwijzing ernaar heb ik onthouden dat hoe hij het beschrijft en dus ook Tolle op zijn minst in twijfel word getrokken.
De conclusie die ik daaruit trek is dat mensen met een vrijdenker-atheist-materialistische visie daar vooral heel goed moet over nadenken of iets wel intuïtie is of niet, wat ik zelfs al laatste zal ontkennen, want
nogal wat mensen houden wat ze voelen voor hun intuïtie terwijl ze enkel voelen wat ze denken...
De intuïtie waar Einstein, Tolle en ik het over hebben overstijgt net het denken, waarmee ik niet doel op het dan maar klakkeloos volgen van wat in een mens opkomt... zijn impulsen die dus vaak meer komen uit de emoties door zijn denken veroorzaakt dan uit zijn waarachtige intuïtie oftewel zijn diepste innerlijke
Zelf.
Maar dat onderscheidt kunnen weinigen nog maken. Dat gemis maakt mee deel uit van de tragedie hier in het westen. Dat is waar Einstein naar wijst met dat "we een maatschappij geschapen hebben die de dienaar vereert en het geschenk vergeten is'.
Dat Einstein en Tolle wat dat betreft door velen niet begrepen worden begrijp ik dus maar al te goed.
Zelf ben ik ook een 'slachtoffer' van die maatschappij die we zelf geschapen hebben. Probeer ik me te her-inneren hoe het geweest moet zijn in tijden waarin mensen nog niet vergeten waren hoe dat onderscheidt te maken.
Met nuchter verstand alléén staat men niet stevig in het leven. Dat is het punt.
Geldt ook voor mij, anders zou ik er zo veel tijd en aandacht niet in steken (4u non-stop aan deze post bezig geweest...)
Maar er is hoop, in tijden van crisis komt de mens soms toch tot inzichten.
Voor wie daar iets zou over willen lezen vanuit E. Tolle zijn invalshoek heb ik een gerelateerd stuk uit zijn boek 'a new earth gehaald'.
Mijn Afrikaanse diep-christelijke gelovige vriend is eerst niet verder gegaan,geraakt, dan de eerste 7 regels omdat hij daar al meende uit op te maken dat het geschreven was door een Atheïst en dus een aanval, kritiek op zijn gelovig zijn. Na enige aanporren samen met andere een Afrikaanse vriend filosoof-psycholoog hebben we hem dan toch zover gekregen dat hij de drie blz. las. Een mirakel gebeurde. Hij ging waarlijk aan het denken over zijn geloof en de relativiteit ervan. Hij begon het in een ruimere context te bekijken.
Voor de atheïsten hier, denk niet andersom dat E. Tolle een gelovige theïst is. Tolle is een 'mysticus' die voor sommige in begrijpelijke taal iets kan duiden.
PDF van 2,5 pagina's in simpel Engels >
THE ARISING NEW CONSCIOUSNESS - SPIRITUALITY AND RELIGION
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!