ah, je bedoelt als de meerderheid van de verzameling van moreel bewuste wezens iets denkt dan... wat dan?pallieter schreef: Omdat het over de mensheid gaat en niet over de groep moordenaars. Of dienen enkel moordenaars jouw handje te volgen? Stop met dit gezever en gedraai. Je opmerking sloeg nergens op en nu stellen dat jij het hebt over de verzameling moordenaars die het handje moeten volgen is belachelijk.
ja, antidiscriminatie is inderdaad fundamenteel. Nu, dat is niet omdat de meerderheid dat zo zou vinden. Maar ik stel gelukkig vast dat de meerderheid van die moreel bewuste wezens met wie ik in contact kom, met mij dat axioma delen. Dat wil dus niet zeggen dat ik voor discriminatie zou zijn als plots de meerderheid voor discriminatie zou zijn, want net zoals de meerderheid van de bevolking religieus is en dus een incoherent wereldbeeld hebben, zouden ze best ook een incoherent ethisch systeem kunnen hebben. En ja, we stellen inderdaad vast dat hoewel de meerderheid tegen discriminatie is, ze niet consequent omgaan met dat principe. Net zoals dat de meerderheid van religieuzen wel de waarheid waarderen, maar er niet zo rationeel consistent in zijn.Dat van die meerderheid komt van jou. Jij stelt (herinner je je polletjes bij je zus en wat vriendjes) het anti discriminatie axioma waar de hele mensheid tegen elke vorm discriminatie is. het is zelfs de basis van je volledige theorie. Zonder dat dit axioma geldt, valt je gehele theorie in duigen. Heb je verdomme zelf toegegeven.
Dus ga je inderdaad een vuist maken Earth en enkel verder gaan met die groep waar je axioma wel voor geldt. En dus inderdaad geen enkele rekening houden met die gigantische groep mensen die wel discrimineren. Als jij mij als vrijdenker al in een concentratiekamp wil steken, wat ga je met die groep doen?
dus die groep die aangeeft geen probleem te hebben met naar willekeur uitgesloten te worden? Wat ik met hen ga doen hangt af van wat haalbaar is, van welke macht ik heb enzo. Maar ik zal dus de ethiek van de morele hand volgen, dus dan weet je al wel met welke dingen ik ga rekening houden, bv hun welzijn enzo.
met anderen bedoel ik alle anderen. Dus niet alleen de menselijke verkeersslachtoffers (waar je wel een onnodig gevaar voor bent als je onnodig met auto rijdt), maar iedereen die niet graag heeft wat jij doet met hen.Ik ben geen gevaar voor andere mensen, dat ben jij.
nee, hoezo? Dat hangt er toch vanaf wat die mensen concreet doen?Jij gaat er nl. vanuit dat mensen die jouw gelul niet klakkeloos aanvaarden wel gevaarlijk moeten zijn.
voor gewoon het verkondigen van een andere ethiek nu niet hé. Dat zou weer botsen met vrije meningsuiting. Maar wel als die ethiek aanzet tot slechte dingen, zoals bv bij haatpropaganda en racisme. Maar ik zou je dus pas in quarantaine zetten als je daadwerkelijk een gevaar bent voor anderen. Nogal logisch, lijkt me.Jij wil mij in quarantaine zetten omdat ik een andere ethiek verkondig,
in dezelfde context als wanneer ik spreek over quarantaine?Jij spreekt letterlijk over concentratiekampen.
Vrijheid van pers gedaan veronderstel ik?
seg, komaan, hoe kom je daar nu bij?
Vrijheid van meningsuiting idem?
ik zal maar gewoon nee zeggen zeker? En durf er nu niet een ja van te maken hé?
Hoe ga je eigenlijk controleren of niemand vuile smerige discriminerende gedachten heeft?
kun je me uitleggen of en waarom je denkt dat ik dat van plan was?
Tegen redelijk veel bloedvergieten. Minder dan het nazisme de rode khmer, de juche, het stalinisme en maoïsme. Daar mag je verdomme fier op zijn.
nog niet voldoende om fier op te zijn, lijkt me
wat is dat voor een zotte vraag. Ja, als 10% van de bevolking bestaat uit moordenaars die ons willen vermoorden en wij kunnen ons enkel verdedigen tegen die moordenaars door ze volgens wettelijke zelfverdediging te doden met een mes zodat ze bloeden, dan zal het 10% zijn ja.En hoeveel bloedvergieten is dan nog wel redelijk. 10% van de bevolking, 5% van de bevolking?
Je kunt eens nagaan welke vormen van bloedvergieten zouden getolereerd worden in mijn ethiek. Veruit de grootste vorm zal wel predatie zijn, dus roofdieren die vlees nodig hebben om te overleven, en die daarom nog mogen jagen. Voor de rest denk ik dus nog aan situaties van zelfverdediging, en dan moet ik al gaan nadenken. oh ja, bv situaties van autorijden en verkeersslachtoffers, en op dat vlak weet je dat ik veel minder bloedvergieten tolereer dan de meeste mensen (de meeste autobestuurders). Ik denk ook dat ik iets pacifistischer ben ingesteld dan vele andere mensen. Dus mijn ethiek gaat niet zoveel bloedvergieten toelaten
daar kunnen we samen democratisch over beslissen, zolang wij maar oprecht onpartijdigheid nastreven door bv de sluier der onwetendheid toe te passen en daarmee in te schatten hoeveel slachtoffers aanvaardbaar zijn.En terug wil ik een duidelijk antwoord hoeveel slachtoffers aanvaardbaar zijn teneinde jouw theorie in de praktijk om te zetten.
ook weer een vreemde vraag...Hoe gek moet je zijn wanneer je denkt dat minder slachtoffers maken dan Hitler, Stalin, Mao, de kimmetjes en Pol Pot een verdienste is?
een beetje gek misschien? Als je een klein beetje minder slachtoffers maakt dan die gasten, is dat alvast nog helemaal geen verdienste. Maar dat weet je zelf ook wel
en wat dan met zelfverdediging, de geallieerden in de grote oorlogen, de verkeersslachtoffers?Wil ik jou eens iets vertellen: ik ben tegen alle menselijk bloedvergieten. Weet je hoe je zo iemand noemt? Normaal.
En wat met niet-menselijk bloedvergieten? Ah ja, dat is een belangrijke vraag hé. Want je gaat toch niet zomaar naar willekeur anderen uitsluiten en niet meetellen tot de uitverkoren groep, en dan die uitgesloten anderen gaan doden louter voor het genot ofzo (bv voor smaakgenot van vlees), en dan gaan zeggen dat die hun bloedvergieten niet meetelt. Zo'n smerig spelletje gaan we niet spelen hé. Je mag niet zomaar naar willekeur anderen niet meetellen in dat bloedvergieten. Want dan zal ik eens gaan zeggen dat ik tegen elk blank bloedvergieten ben. Of tegen elk arisch bloedvergieten. Weet je hoe een arier zo iemand noemt? Normaal.
Dus ik vind het een beetje zotjes dat je zo expliciet dat woord "menselijk" erbij hebt geschreven. Kun je nu niet gewoon tegen ELKE vorm van bloedvergieten zijn?