Peter van Velzen schreef:Earthheart schreef:
en de cultuur van veganisten/dierenrechtenactivisten dan? (mocht je tegenwerpen dat dat geen cultuur is, dan zou ik zeggen dat cultuur niet zo duidelijk is en dat cultuuressentialisme ofzoiets fout is)b
Pardon? Denk je dat deze mensen een separate cultuur vormen?
kijk, dat is dus een typisch voorbeeld van cultuuressentialisme waar ik niet in geloof. Ik geloof niet in scherpe grenzen tussen afzonderlijke culturen. Ik geloof in een mengelmoes. Ik heb verschillende vrienden, een wicca-vrouw, een evangelist, een dierenrechtenactivist, een neoliberaal, een atheist,... De culturele verschillen die ik zie tussen mijn vrienden, zijn al bijna even groot als de culturele verschillen die ik zie tussen mij en mensen in afrika. Dat "bijna even groot" moet je wel met korreltje zout nemen, want ik zou niet weten hoe je afstanden tussen culturen moet meten.
En ik geloof ook niet dat iemand tot één en slechts één cultuur behoort.
Dat ze geen deel uitmaken van een staat, geen deel uitmaken van de Europese gemeenschap en geen deel vormen van de wereld-economie? Zoiets noem je op zijn hoogst een sub-cultuur.
goed, dan noemen we het sub-cultuur. Dus dan stellen we vast dat dierenrechtensubculturen kunnen bestaan. Dus al wat je zei over culturen, geldt dan niet voor subculturen? Wat heeft "cultuur zijn" dan wel dat "subcultuur zijn" niet heeft, waardoor je morele conclusies over (on)haalbaarheid van veganisme wel gelden voor culturen maar niet voor subculturen?
Nog een red-herring. Maar wel een die mij op een idee brengt. Namelijk dat onze empathie voor andere dieren wellicht een nevenverschijnsle is waar natuurlijk selectie geen rechstreekse vat op heeft. Dat de zorg voor het eigen nageslacht een bijverschijnsel zou kunnen zijn is - meen ik - niet in het minst aannemelijk, maar dat het vermogen tot empathie zowel die zorg als die voor andere dieren opwekt, is niet zo'n vergezocht idee.
inderdaad, ik neig een beetje naar die stelling, dat empathie voor bv dieren een neveneffect is van empathie voor onze kinderen enzo. Net zoals de wiskunde over complexe hilbertruimten een neveneffect zou kunnen zijn van het kunnen abstract tellen hoeveel leden er in je stam zijn, en de uitzonderlijke muzikale vaardigheden een neveneffect zouden kunnen zijn van seksuele selectie. En dan kunnen we ons verbazen over wat voor neveneffecten er zoal kunnen optreden uit dat proces van natuurlijke selectie. Dat empathie voor dieren zo'n neveneffect is, wil niet zeggen dat het fout is, net zomin dat wiskunde van hilbertruimten fout zijn of de muziek van Bach muzikaal triviaal is.
een cultuur is de drager van de morele memen. En die memen kunnen wel degelijk als eenheid van evolutie worden beschouwd.
daar ben ik het deels mee eens, behalve dat een meme nog moeilijker af te bakenen is dan een gen. Dus ik spreek van genencomplexen, en bij memen zouden we dus al zeker beter van memencomplexen moeten spreken. Ik vind het idee van memen wel leuk, maar de wetenschap daarover is zo goed als stilgevallen omdat het geen vruchtbare theorie bleek, omdat men bv niet zo gemakkelijk memen kan afbakenen. En een cultuur is al even moeilijk af te bakenen. Daarentegen hebben we in de biologie toch iets minder moeite om genen en individuele wezens af te bakenen (hoewel men in de biologie ook wel op moeilijkheden stuit om genen en individuen onderling te kunnen onderscheiden)
Ik beschouw mijn ethiek in ieder geval als een memencomplex, en dat is in zekere zin een eenheid van evolutie.
Hoe belangrijker de genen hoe belangrijker de eigen soort.
sorry, dat zie ik niet.
Het is ook niet zo makkelijk het gedrag van veganisten/dierenrechtenactivisten te modelleren. maar de onduidelijkheid over het nut van hun activiteiten, kan nauwelijks als een reden gelden om het primaat van het overleven van het nageslacht daarom te negeren. Net zo min als het nut van de wiskunde een reden zou zijn geweest om het gevaar van een sabeltandtijger te negeren.
akkoord als je het zo formuleert
In de context waar we het nu over hebben is een cultuur een groep samenwerkende individuen die zich onafhankelijk van individuen buiten de groep kunnen voeden en voortplanten.
moet het woordje "kunnen" er staan? Ik ken een paar honderd dierenrechtenactivisten, dat is meer dan het aantal stamleden van een gemiddelde stam. Ik weet ook dat wij dierenactivisten ons kunnen voeden en voortplanten (er zijn veel veganistische koppels). Nu ja, over dat kunnen voeden: ze kopen nog wel eten van mensen die zelf geen veganist zijn. Maar het is onwaarschijnlijk dat veganisten te dom of te onhandig zouden zijn om zelf voedsel te produceren. Dus ze kunnen het, als ze het willen en als het nodig zou zijn. Er bestaan ook quasi-zelfvoorzienende veganisten die leven in woongemeenschappen.
Die andere culturen merendeels negeren of er zelfs mee in oorlog zijn.
en is dat relevant? Stel je hebt wel een antispeciesitische groep van mensen, maar die negeert andere culturen niet. Dan klopt je stelling. Stel dat die groep toch andere culturen gaat negeren. vanaf dan hebben we wel een antispeciesistische cultuur. Maar wat is de relevantie van dat al of niet negeren van andere groepen?
Verder de evidente vraag: wat bedoel je precies met negeren van andere culturen? Hoe zie je of cultuur A cultuur B voor het merendeel aan het negeren is?
Dus heeft het feit dat wij een gezamelijke voorouder hebben met de koe ook geen implicaties voor nu.
wel als men een ethiek baseert op biologisch essentialisme (het geloof in essenties verbonden aan soorten), terwijl het feit dat er een gemeenschappelijke voorouder heeft bestaan inconsistent is met dat biologisch essentialisme.
Precies wat ik trachtte aan te tonen. Een gezamelijke moraal dient nu eenmaal het toekomtig nageslacht en niet de voorouders.
ah, dat wou je zeggen; ok.
Grammatica heeft echt alles te maken met de waarneembare werkelijkheid van medemensen. Zonder die medemensen bestaat er geen grammatica. Medemensen zijn dus belangrijk, en dat is weer wel on topic!
ik weet niet wat je precies bedoelt. Maar ik neem aan dat je het eens bent met het volgende, dat misschien niet in tegenstrijd is met wat jij bedoelt:
1) grammatica is deels aangeboren
2) met medemensen bedoel je: pratende medemensen (de niet pratende mentaal gehandicapten dus niet)
Komt mij voor als begging the question. Je baseert je conclusie op andere conclusies, waar we het nog niet over eens zijn. Uiteraard zijn cirkelredeningen altijd consistent. dat bewijst nog niet dat ze juist zijn!
het is geen cirkelredenering. De conclusie is gebaseerd op morele intuities die heel veel personen delen, en die intuities vertonen toch wel een bijzondere vorm van coherentie. Het gaat over intuities dat onze ethiek niet te veeleisend mag zijn en toch willekeur dient te vermijden, dat we sommige vormen van partijdigheid tolereren en toch onpartijdigheid waarderen, dat er een verschil is tussen doen en laten (schaden versus niet-helpen), dat men in talrijke concrete dilemmas niet iemand mag gebruiken (of beschouwen) als louter middel... Dat zijn totaal verschillende intuities die heel veel personen delen, en die intuities zijn wel verbazend coherent met elkaar, ze blijken verband te houden met elkaar (soort van unificatie, zou je kunnen zeggen). Als je dat een cirkelredenering vindt, ja, dan is de oplossing van een kruiswoordraadsel (het toonbeeld van coherentie) ook begging the question.
Wat hebben de morele acteurs gedaan? Alles! Ze hebben werkelijk alles gedaan dat gedaan moet worden om een moraal te hebben. Wat hebben jouw voelende dieren gedaan om de menselijke moraal te vormen? Niets! Dus zijn het de morele acteurs die bepalen wie er van de moraal mogen profiteren.
sorry, ik blijf dat oneerlijk vinden
Jouw gedachte dat moraal niets kost komt mij onzinnig voor. Als het niets zou kosten zou elke egoist er toe bereid zijn, al was het maar om van het gezeur der moralisten af te zijn.
het wordt beetje verwarrend. Praten we niet over twee verschillende vormen van kosten? In de sporthalanalogie zie ik minstens twee soorten van kosten
1) de kost om de sporthal te bouwen (tijd, materialen, bouwgrond aankopen,...)
2) de kost die de topsporters en hun kinderen zouden ondervinden als ze andere kinderen zouden toelaten in de sporthal en dus de sporthal moeten delen met anderen.
Die eerste vorm van kost kan wel impliceren dat de kostendragers mogen beslissen wat er gebeurt met hun eigendom (wie er toegang toe heeft). Dat soort van eigendomsrechten vind ik nog ok. Maar die vorm van kost is afwezig bij het voorbeeld van de veldrijders die een bos voor hen alleen bezetten, en is ook afwezig bij de moraal (je hebt geen tijd en dure materialen nodig om een moraal op te bouwen, want een moraal bestaat uit ideeën). De tweede kost zien we wel bij die veldrijders en bij de moraal, maar dat is net iets waar eerlijkheid (eerlijk delen) voor mij zo belangrijk wordt.
Jouw voorbeelden over de egoisten en geconfedereerden gaat over het tweede type van kosten, denk ik.
Heeft een organisme het recht om te trachten een groter deel van de biomassa om te vormen tot zijn eigen nageslacht of moet het die biomassa gelijkelijk met andere organismes delen?
ik neig eerder tot het laatste, ja, mits een aantal regels. Ruw gezegd spelen drie elementen een rol:
-behoeftigen hebben recht op een groter aandeel dan niet behoeftigen
-diegene die er het hardst voor gewerkt hebben hebben recht op groter aandeel dan diegenen die minder eraan gewerkt hebben
-diegenen die de hulpbronnen beter kunnen omzetten in welzijn, hebben recht op groter aandeel.
Vergelijk het met een speelgoedfluit (voorbeeld van Amartya Sen)
Kindje A heeft geen enkel speelgoed, heeft niet die fluit gemaakt, en heeft geen talent voor fluit spelen (dus kindje A kan enkel er wat mee zwaaien en erin blazen)
Kindje B heeft hard gewerkt aan die speelgoedfluit, heeft geen talent om het zelf te spelen, en heeft al wel veel speelgoed.
Kindje C heeft de fluit niet gemaakt, heeft al veel speelgoed, maar is de enige die veel talent heeft om fluit te spelen (de enige die er meer mee kan doen dan louter zwaaien en blazen).
Wie van de drie mag de fluit hebben? Ik vind dat ze alledrie een zekere geldige claim hebben, alle drie de redenen zijn moreel relevant. Wiens claim uiteindelijk gaat overwinnen, is in dit voorbeeld haast onmogelijk te berekenen, maar in theorie moeten we de fluit aan kindje X geven zodat de totale welzijnsfunctie zou gemaximaliseerd worden.
Met die drie redenen (behoefte, verdienste en vaardigheid) moeten we rekening houden in het verdelen van biomassa tussen organismen, in het gebruiksrecht van sporthallen,... Waar ik alvast tegen ben, is het inpalmen en veroveren, zoals die veldrijders in het bos, of wat veel organismen in de natuur doen. Dat is onrechtvaardig, want het houdt niet rekening met die drie redenen.
Hebben planten en dieren het recht om stoffen te produceren die giftig zijn voor andere organismes?
niet echt (tenzij uit zelfverdediging, of als het volgens het ringvingerprincipe een proces is dat natuurlijk, normaal en noodzakelijk is)
Hebben dieren het recht om planten op te eten,
ja
mogen vleesetende planten dieren consumeren.
daar heb ik al wat meer moeite mee. Het verlies van biodiversiteit door het uitsterven van vleesetende planten lijkt me nog niet zo groot, planten zijn zelf geen voelende wezens, en de dieren wel (ik heb het dan niet over insectenetende planten, maar planten die gewervelden eten)
Mogen haaien, leeuwen en tijgers eigenlijk wel bestaan?
ja, volgens het ringvingerprincipe
http://stijnbruers.wordpress.com/2013/0 ... te-versie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit zijn allemaal zinloze vragen.
die ik wel bespreek in mijn doctoraat

Ik vind ze zeker niet zinloos
Jij wilt een moraal die alleen door de mensheid word uitgeoefend
correctie: een moraal die wordt uitgeoefend door alle wezens die die moraal kunnen uitoefenen. De verzameling van wezens die die moraal kunnen uitoefenen, is niet gelijk aan de verzameling van mensen.
maar alle voelende dieren dient.
of op z'n minst niet extreem schaadt.
Ik vrees dat die ouders hun middelvinger zullen opsteken. Als ze twee schapen om het leven moeten brengen om een kind voor ondervoeding te behoeden en jij wil het ze verbieden omdat zulks meer schade toebrengt aan de schapen dan het voordeel dat het voor hun kind heeft, dan zullen ze zeggen "fuck you".
in het voorbeeld dat je aanhaalt, mogen de schapen nog wel gedood worden, volgens het ringvingerprincipe.
En als je enige fysieke poging doet hen het slachten van een schaap te beletten. kan ik niet instaan voor jou gezondheid, net zo min als wanneer je dat de leeuwinnen wilt verbieden.
we hebben niet de plicht om leeuwinnen te verbieden te jagen (of om in die situatie met de schapen het slachten te beletten), en al zeker niet als dat een risico voor ons zou zijn.
Je principes zijn te radikaal.
na mijn vorige antwoorden nog te radicaal?
Mijn antwoorden passen in een consistente ethiek, en ze passen blijkbaar ook bij jou intuities dat een leeuwin nog mag jagen, dat haaien nog mogen bestaan, enzovoort.
Je wordt verplicht allerlei uitzonderingen in te bouwen wil je niet tegen immorele consequenties oplopen. Ik heb noch middel- noch ringvinger nodig voor de feitelijke moraal die ik voorsta en die al door vrijwel alle humanistische denkers wordt gedeeld.
ja, ik heb vijf fundamentele principes nodig (waarbij één principe dus de uitzondering kan zijn voor een ander), terwijl jij er slechts één (of twee; hangt ervan af wat je meetelt als principe) hanteert. Jouw ethiek heeft dus het voordeel van de eenvoud, maar het nadeel van de incompatibiliteit (het past niet bij een aantal morele intuities die ik heb, en die ook anderen hebben)
Wij de mensheid beslissen gezamelijk over hoe we met elkaar - en met andere dieren - omgaan. Daar ontkomen wij niet aan, en dus is het zinloos je af te vragen of wij daar het "recht" toe zouden hebben. Welke rechten en plichten wij hebben, kunnen alleen wij - de mensheid - beslissen.
correctie: "kunnen alleen wij - de morele acteurs - beslissen." De mensheid heeft daar niet veel mee te maken, want de verzameling van morele acteurs is niet gelijk aan de verzameling van mensen.
En verder: uit het feit dat enkel wij dingen kunnen beslissen, volgt nog niet dat we dan mogen beslissen dat wij anderen (kinderen van niet morele acteurs) sterk mogen schaden voor egoistische triviale belangen.
Nee, zo gaat dat niet. Je kunt de ethische discussie niet gijzelen in jouw blauwe vakjes. Je zult de mensen moeten overtuigen dat die vakjes de enige zijn die dan belang zijn.
nee, dan moeten die mensen gewoon simpelweg zeggen welke andere vakjes er dan nog van belang zouden zijn, en hoe die al dan niet passen in het argumentatieschema. Ik heb reeds mijn werk gedaan, ik heb een bewijs geleverd, dus is het nu wel degelijk aan hen die de conclusie niet aanvaarden om duidelijk te maken welke premissen ze niet delen. Ik ben heel soepel in het opnemen van de bewijslast, ik zal niet zomaar de bewijslast naar de ander doorschuiven en zelf rustig afwachten. Maar nu is de bewijslast toch echt wel voor de tegenpartij, want ik heb nu toch wel m'n best gedaan met heel dat argumentatieschema. Ik heb het zelfs voor de tegenpartij zo gemakkelijk mogelijk proberen te maken door alle premissen expliciet te vermelden. Al wat de tegenpartij moet doen, is het lezen en het vakje aanwijzen waar hij het niet mee eens is. Als dat al teveel gevraagd is... Het is niet netjes te zeggen dat ik de discussie dan gegijzeld heb. Dan is elk argument en elk bewijs dat iemand geeft een gijzeling. Als ik een wiskundig bewijs lever van de stelling van pythagoras, en jij bent het er niet mee eens, dan moet je gewoon zeggen welke premisse je niet deelt of welke logische afleidingsstap fout is, en je kunt dan niet zeggen dat ik de discussie gegijzeld heb.
Ik geef immers alle ruimte aan de belangen en wensen van de morele acteurs.
dat kan ik ook wel doen, maar mijn vraag is dan: wat zijn jouw belangen en wensen? Al wat ik gedaan heb, is alvast mijn belangen en wensen opgesomd, en ook gekeken naar belangen en wensen (morele intuities) van anderen, en een voorstel gedaan om daar een consistent ethisch systeem van te maken.
Jij wilt de morele acteurs echter in een dwangbuis hijsen.
hoezo? Door te wijzen op inconsistenties? Door te wijzen op morele intuities die ik en vele anderen hebben? Uiteindelijk doe ik toch niet meer dan dat: het construeren van een consistent ethisch systeem dat zo dicht mogelijk aanleunt bij sterke morele intuities die vele morele acteurs delen? Ik begrijp dat jij minder morele intuities hebt, waardoor jij een eenvoudiger consistent ethisch systeem hebt kunnen construeren en dat eenvoudigere dan zou verkiezen. En dan kunnen we nu onderhandelen en kijken wie van ons bereid is om morele intuities van de ander te respecteren dan wel eigen morele intuities te laten vallen. Dan is het zoals beslissen welke maaltijden we op de menukaart zetten. Maar wat ik al zeker super belangrijk blijf vinden, is consistentie: als we het eens zijn over de morele intuities en basiswaarden die we overhouden om een consistent ethisch systeem te construeren, dan moeten we daaruit de logische conclusies aanvaarden, zelfs al is die conclusie "word veganist"
Weer een red-herring. Niemand heeft op de eerste plaats een antipathie tegen lelijke dieren. Er is een natuurlijke angst voor spinnen, slangen, gifklieren, vraatzuchtige dieren, ziekte-verspreidende dieren en wellicht nog enkele welke ik over het hoofd zie. Het maakt niet uit hoe mooi ze zijn.
[/quote]
ja, begrijp ik, en zo ook begrijp ik angst voor zwarten als men als blanke opgroeide in een getto met zwarten. En als die angst terecht is, dan is daar op zich niets mis mee. De angst voor gevaarlijke dieren lijkt me wel terecht te zijn. Dat die angst oversijpelt in irrationele angst voor vriendelijke spinnetjes, goh, dat is een beetje jammer, ja, maar goed.
Ik weet niet of het dan ook een red-herring is, maar als het in deze discussie gaat over bv veganisme, dan stel ik vast dat de dieren die wij opeten alvast niet behoren tot die gevaarlijke dieren (met uitzondering van een paar agressieve stieren).