Ken Ham vs. Bill Nye (the Science Guy)

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Ken Ham vs. Bill Nye (the Science Guy)

Bericht door doctorwho »

bigal61 schreef:Maar maak je niet ongerust, ik vertel mijn kinderen de beide visies, ja ook het sprookje evolutie, en dan trekken ze vanzelf wel de juiste conclusie. Of moet ik nu omgebracht worden?
Verteld u ook dat de zwaartekracht een sprookje is?
Ik denk dat er mogelijk basiskennis ontbreekt die nodig is om de evolutietheorie op waarde te schatten. Het is vrij simpel variatie, selectie en erfelijkheid zijn de principes waarop dit gebaseerd is. En ja zoals al door anderen aangegeven gaat het om een heuse wetenschappelijke theorie en is het niet een inwisselbare mening. Dus wat mist u concreet in het mechanisme waarlangs de evolutie werkt?
Voor de goede orde laten we de big bang en abiogenese even buiten beschouwing.
Dus graag uw concrete bezwaar.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

bigal61 schreef:Nye kwam met argumenten als 'ijslagen van 600.000 jaar, en de oudste boom is 8000 jaar oud'. Met alle respect: als Ham deze argumenten gebruikt had als ' bewijs' was hij door de mangel gehaald.
Het zijn echt kul-argumenten.
Omdat?
bigal61 schreef:Dat je Ham een griezel vindt mag, maar heeft totaal niets te maken met de discussie. Ik vind dat jammer: als het over evolutie gaat, wordt er op de man gespeeld, en worden er dingen gezegd die de ander neerhalen, zonder te antwoorden op de vraag die gesteld wordt. (en dat is: geef gewoon een absoluut bewijs dat evolutie waar is)
Jouw DNA verschilt van dat van je ouders. QED.
bigal61 schreef:Meen je nou echt dat crea's hun mening willen opdringen? Zullen er best een paar tussenzitten.
Als het aan creationisten zou liggen, dan zou hun mythe als feit gepresenteerd worden in schoolcurricula. Lijkt me vrij opdringerig, vind je niet?
bigal61 schreef:Maar is het niet zo dat de Evo's dit ook doen, en zelfs in overtreffende trap?
Net zoals er geen Gravo's (aanhangers van de zwaartekrachttheorie) bestaan, bestaan er ook geen Evo's. Retorische nonsens. Deskundigen zoals Bill Nye maken zich slechts zorgen over het feit dat lui als Ken Ham een tenenkrommende karikatuur van evolutie naar oren schuiven die compleet bezijden de werkelijkheid is. Ik hoef alleen jouw posts maar te lezen om te kunnen concluderen dat je niet eens weet wat er precies met het woord bedoeld wordt. Het rechtbreien van leugens kun je moeilijk opdringerig noemen. Je zou hem juist dankbaar moeten zijn, hij bewijst je immers een dienst.
bigal61 schreef:Maar maak je niet ongerust, ik vertel mijn kinderen de beide visies, ja ook het sprookje evolutie, en dan trekken ze vanzelf wel de juiste conclusie.
Wat bedoel je met 'beide visies'? Er bestaat immers maar één wetenschappelijke theorie die een verklaring biedt voor de biologische diversiteit die we waarnemen. Als we niet-wetenschappelijke denkbeelden ook in ogenschouw nemen, waarom dan specifiek die van jou? Er bestaan immers duizenden scheppingsmythes, dus je schept hier een valse dichotomie. Om nog maar niet te spreken van het feit dat evolutie zich helemaal niet bezighoudt met het ontstaan van leven, maar slechts met de ontwikkeling ervan. De discussie zou dus eerder 'abiogenese vs. creationisme' moeten zijn dan 'evolutie vs. creationisme'.
bigal61 schreef:Mijn mening is niet de jouwe. Jouw mening niet de mijne.
Evolutie is net zomin een mening als zwaartekracht.
bigal61 schreef:Hoezo krijgen ze dan ' last' van verkeerde informatie?
Lijkt me lastig werken als laborant voor een geneesmiddelenfabrikant als je de evolutietheorie niet accepteert. Om maar een voorbeeld te noemen.
bigal61 schreef:Laat die kids zelf nadenken, conclusies trekken, etc.
Dus we leren een kind van zes jaar, dat niet kan rekenen, twee dingen: 1+1=2 en 1+1=3. Vervolgens verwachten we dat ze zelf uitvinden wat correct is, zonder ze te helpen. Begrijp ik dat goed? Of, we laten iedereen autorijden zonder ooit ook maar één rijles te hebben gehad. Uiteindelijk leren ze immers vanzelf wel hoe het niet moet.
bigal61 schreef:Volgens mij is dat wetenschap: uitzoeken wat waar is, met bewijs.
Fout. We verzamelen bewijs en vormen op basis daarvan de meest plausibele verklaring. Deze verklaring is bovendien testbaar en falsificeerbaar.
bigal61 schreef:Creationisme is gestaafd op een enorme hoeveelheid bewijs. Zie het debat. Waarom zouden zoveel wetenschappers bijvoorbeeld nog steeds ' young earth' aanhangers zijn?
Wetenschappers zijn mensen die onderzoek doen volgens de wetenschappelijke methode en dit onderzoek publiceren in peer-reviewde wetenschappelijke journaals. Geef eens een voorbeeld van een wetenschapper die een onderzoek gepubliceerd heeft waaruit blijkt dat de Aarde 6.000 jaar oud is?
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

bigal61 schreef:
Creationisme is gestaafd op een enorme hoeveelheid bewijs. Zie het debat. Waarom zouden zoveel wetenschappers bijvoorbeeld nog steeds ' young earth' aanhangers zijn?

Doppelganger schreef:
Wetenschappers zijn mensen die onderzoek doen volgens de wetenschappelijke methode en dit onderzoek publiceren in peer-reviewde wetenschappelijke journaals. Geef eens een voorbeeld van een wetenschapper die een onderzoek gepubliceerd heeft waaruit blijkt dat de Aarde 6.000 jaar oud is?

Ik ondersteun van harte het verzoek van Doppelganger.

Tot nu komen 'crea's' steeds met weerleggingen op evolutiebewijzen. Die weerleggingen worden weer op wetenschappelijke wijze weerlegd, hoewel die weerleggingen van evolutie ook vaak op drogredeneringen berusten. Toch komen 'crea's' steeds weer met die weerlegde argumenten.

Laten we het eens positief bekijken. Volgens Bigal zijn er enorme hoeveelheden bewijzen voor creatie. Hij verwijst naar het debat, maar daar komen ze niet in voor. Wel weer die zelfde weerleggingen.

Ik ken die bewijzen voor creatie niet. Voor alle zekerheid heb ik nog even gegoogled, maar ik kom weinig tegen. Crea's komen wel met bewijzen, die een middelbare scholier al kan herkennen als foute redenering.

Dus graag zie ik een literatuur verwijzing naar wetenschappelijk bewijzen van creatie.

Overigens zijn er, vergeleken met wetenschappers die wel evolutie aanvaarden, weinig wetenschappers die achter jonge aarde creationisme staan. Zie ook Steve's list.
Ik heb de genoemde wetenschappers eens nagelopen zover mogelijk. De meeste wetenschappers hebben niets van doen met wetenschappen, die zich met evolutie bezig houden. De wetenschappers die dat wel doen (bijvoorbeeld biologen) houden zich bezig met een onderdeel, waar evolutie niet van belang is.

Ik ken geen wetenschappers, die zich bezighouden met creationisme biologie of creationisme paleontologie of creationisme geologie. Ze hebben, althans zo ver ik weet, geen wetenschappelijke artikelen in de vakbladen op hun terrein gepubliceerd. Maar Bigal61 kan ons wellicht op weg helpen.

(Zou het misschien een apart topic waard zijn? "Bewijzen vóór creationisme"?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Vilaine schreef:Toch komen 'crea's' steeds weer met die weerlegde argumenten.
Onder het motto: veel is lekker en val me niet lastig met details want daar kan mijn hersenloze kop niet tegen en Jezus is mijn Redder fuck you.
Ik vraag me af hoe iemand als de heer Knevel nog rechtop door het leven kan gaan na zijn decennia lang volgehouden leugens van de kansel geroepen te hebben. Wellicht gaat dat van "Sorry! Zat er even naast."

Griezelig.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

iznogoodh schreef:
Onder het motto: veel is lekker en val me niet lastig met details want daar kan mijn hersenloze kop niet tegen en Jezus is mijn Redder fuck you.
Ik vraag me af hoe iemand als de heer Knevel nog rechtop door het leven kan gaan na zijn decennia lang volgehouden leugens van de kansel geroepen te hebben. Wellicht gaat dat van "Sorry! Zat er even naast."

Griezelig.
iznogoodh, wil je wel even op je woorden letten!
Fish.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Bericht verwijderd door Rereformed.
@iznogoodh
Wanneer je door een moderator in rood op iets wordt aangesproken is het niet de bedoeling over deze zaak in het onderhavige topic in discussie te gaan of zijn woorden aan je laars te lappen.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Kom ik, dank zij Freethinker facebook (ik kijk er zelden op) het volgende tegen:

3: Achterhaalde argumenten tegen de evolutietheorie
Achterhaalde argumenten tegen de evolutietheorie aanhalen die je totaal belachelijk maken en erop neer komen dat je A napraat die B napraat die C napraat die D napraat die E napraat die ooit in de jaren ’70 iets gelezen heeft in een semiwetenschappelijk creationistisch magazine met als bron een (soms christelijke) wetenschapper die zijn stelling van die tijd allang herzien heeft, eventueel door de beschikbaarheid van nieuwe data

Er zijn christenen, die het veel beter kunnen zeggen dan ik.
it remains popular.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Doppelganger schreef: Geef eens een voorbeeld van een wetenschapper die een onderzoek gepubliceerd heeft waaruit blijkt dat de Aarde 6.000 jaar oud is?
Dr, Hovind!

http://www.creabel.org/fileadmin/user_u ... ind_1a.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

:mrgreen:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Fish schreef:
Doppelganger schreef: Geef eens een voorbeeld van een wetenschapper die een onderzoek gepubliceerd heeft waaruit blijkt dat de Aarde 6.000 jaar oud is?
Dr, Hovind!

http://www.creabel.org/fileadmin/user_u ... ind_1a.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kent_Hovind" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet zozeer een wetenschapper. Hij is naar twee 'niet geaccrediteerde' scholen geweest en heeft alleen godsdienst gestudeerd. m.a.w. alles behalve een wetenschapper.

Het is eigenlijk hilarisch, ware het niet dat hij high-school onderwijzer is .... arme kinderen
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

De vraag was been wetenschapper, die een wetenschappelijk artikel gepubliceerd heeft. Hovind voldoet aan aan beide niet
it remains popular.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Fish schreef:[Dr, Hovind!
En Eva trapt in de val van het zelf willen uitproberen of iets verkeerd/gevaarlijk is.
Maar ze had God op zijn woord kunnen geloven. Net zoals je het niet zelf uit hoeft proberen of een
vrachtwagenwiel over je hoofd ook schade bezorgt, of alcohol of rokerij.
Volgens mij er wel een verschil tussen een vrachtwagenwiel en een lekker uitziende appel.... :wink:
Als God in het midden van het paradijs een potje giftige spinnen had gezet waar Eva niet van mocht eten
hadden we nu met zn allen nog in het paradijs gewoond ................

:mrgreen:[/quote]
NB: Doe wel en zie niet om.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Fish schreef:Dr, Hovind!

Ooit de afstudeerscriptie van Hovind gelezen? :lol:
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Doppelganger schreef:
Fish schreef:Dr, Hovind!

Ooit de afstudeerscriptie van Hovind gelezen? :lol:
Blijkbaar werd die wel geaccepteerd door een of andere promotor. In het Wiki lemma stond al dat die scriptie per ongeluk openbaar werd, en dat die onder grote hilariteit werd ontvangen.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Is de heer Bigal met de noorderzon vertrokken :(
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Het was vast een oude bekende.
Plaats reactie