ID en de schepping
Moderator: Moderators
Nog eens de al eerder door mij gestelde vragen aan IF
1. Hoe kan een intelligent atheïst op een gegeven moment zo overtuigd raken door te gaan geloven wat er in een oud boek geschreven is?
2. Hoe kan een intelligente gelovige zo overtuigd raken dat wat er in dat oude boek is geschreven door mensen bedacht is en God een verzinsel van mensen is?
Beide vragen zouden door je beantwoord moeten kunnen worden.
1. Hoe kan een intelligent atheïst op een gegeven moment zo overtuigd raken door te gaan geloven wat er in een oud boek geschreven is?
2. Hoe kan een intelligente gelovige zo overtuigd raken dat wat er in dat oude boek is geschreven door mensen bedacht is en God een verzinsel van mensen is?
Beide vragen zouden door je beantwoord moeten kunnen worden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Zo zeg!!!cluny schreef:Dat is het?Infiltrant Fundamentalist schreef:Je weet toch dat ik een fundamentalist ben? Naar mijn oordeel sprak Jezus de waarheid en dus accepteer ik zijn woord als hoogste autoriteit, boven iedere waarneming, boven iedere ervaring en boven iedere vorm van wetenschap. Kortzichtig? De tijd zal uitwijzen of ik (en ook jullie) de juiste keus heb gemaakt.
Hoor, een stem zegt: ‘Roep!’
En een stem antwoordt: ‘Wat zou ik roepen?
De mens is als gras, hij bloeit als een veldbloem.
Het gras verdort en de bloem verwelkt
wanneer de adem van de HEER erover blaast.
Ja, als gras is dit volk.’
Het gras verdort en de bloem verwelkt,
maar het woord van onze God houdt altijd stand. (Jesaja 40:6-8 )
Wat een bewijs!!!
sjonge
ik ben er weer KAPOT van!!!
wat een intelligentie... maar ja... er zijn er maar weinigen die ZO blondt kunnen wezen als ik!
Martha
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Nee, eigenlijk niet.Kevin schreef:Je had iets beters verwacht?
Het lijkt inderdaad een hit & run reli met de enig boodschap "Jezus redt".
Ik zou niet weten hoe, want dit mythisch mannetje heeft nooit bestaan.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
- Socratoteles
- Diehard
Als je geen defintie geeft van intelligentie en creativiteit, niet uitlegt hoe een product daarvan zich exclusief kenmerkt, en geen zaken noemt die deze kenmerken vertonen, dan hangt een bewering als "alles getuigt van een bijzondere creativiteit en zeer hoge intelligentie" toch volledig in de lucht? Op grond van zulke losse flodders valt nu eenmaal geen betekenisvolle discussie te voeren.Infiltrant Fundamentalist schreef:Ik zou moeten definiëren, uitleggen, opnoemen, keihard aan kunnen tonen, maar weet je? Ik moet helemaal niks; de verantwoordelijkheid ligt bij jullie.
Als je je keus niet op redelijke gronden hebt gedaan, dan is de kans dat je de juiste keus hebt gemaakt niet zo bijster groot vrees ik. Zelf probeer ik er een wereldbeeld op na te houden dat de werkelijkheid zo dicht mogelijk benadert en die houding is onverenigbaar met blind geloof in zaken die van iedere plausibiliteit gespeend zijn.Infiltrant Fundamentalist schreef:Je weet toch dat ik een fundamentalist ben? Naar mijn oordeel sprak Jezus de waarheid en dus accepteer ik zijn woord als hoogste autoriteit, boven iedere waarneming, boven iedere ervaring en boven iedere vorm van wetenschap. Kortzichtig? De tijd zal uitwijzen of ik (en ook jullie) de juiste keus heb gemaakt.
Infiltrant Fundamentalist schreef: Naar mijn oordeel sprak Jezus de waarheid en dus accepteer ik zijn woord als hoogste autoriteit, boven iedere waarneming, boven iedere ervaring en boven iedere vorm van wetenschap.
Maar waar is dat oordeel op gebaseerd?
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
-
Samante
Dit is een voorbeeld bij uitstek van Blind Geloof.Infiltrant Fundamentalist schreef:Je weet toch dat ik een fundamentalist ben? Naar mijn oordeel sprak Jezus de waarheid en dus accepteer ik zijn woord als hoogste autoriteit, boven iedere waarneming, boven iedere ervaring en boven iedere vorm van wetenschap. Kortzichtig? De tijd zal uitwijzen of ik (en ook jullie) de juiste keus heb gemaakt.
Oftewel, geloven met grote oogkleppen.
Een authoriteit buiten jezelf volgen en, mocht dit misgaan, je daarachter verschuilen noem ik niet bepaald getuigen van intellect.
Welke kant ga je dan op?Sararje schreef:Nee hoor, punt is meer dat je moeilijk 1:1 kan vertalen en dat men dat wel verwacht. Als je dat verwachtingspatroon loslaat, wordt het al een veel makkelijker te hanteren spoorboekje en als je dan ook nog de pretentie loslaat dat je letterlijk kan vertalen, wordt het helemaal prettiger hanteerbaar spoorboekje.
Aan I.F.
Ik val bij ID eigenlijk over twee zaken!
Ten eerste: Om een 'ontwerp' van iets te kennen moet je het hele ding kennen om het ontwerp ervan te kunnen beoordelen!
Aan die constatering verbind ik de vraag, "Is er iemand bekend die met 100% zekerheid durft te beweren dat hij het gehele Heelal kent? (zodat hij zeker weet waarover hij praat?)
Socratoteles probeert van jou een definitie los te krijgen wat je onder intelligentie en creativiteit verstaat.
Om met die 'definities' gewapend, in staat te zijn om met (gestandariseerde) maatstaven, de intelligentie van zowel de ontwerper als de beoordeler ervan mogelijk te kunnen toetsen!
Het brengt mij naar een 'Ten tweede': Volgens mij moet je, om te kunnen oordelen over de intelligentie van een ander minstensover een gelijkwaardige intelligentie kunnen beschikken om de 'creatie' ten volle te kunnen waarderen!
En brengt mij naar de vraag, "Is dat volgens jou ook zo?"
Ik val bij ID eigenlijk over twee zaken!
Ten eerste: Om een 'ontwerp' van iets te kennen moet je het hele ding kennen om het ontwerp ervan te kunnen beoordelen!
Aan die constatering verbind ik de vraag, "Is er iemand bekend die met 100% zekerheid durft te beweren dat hij het gehele Heelal kent? (zodat hij zeker weet waarover hij praat?)
Socratoteles probeert van jou een definitie los te krijgen wat je onder intelligentie en creativiteit verstaat.
Om met die 'definities' gewapend, in staat te zijn om met (gestandariseerde) maatstaven, de intelligentie van zowel de ontwerper als de beoordeler ervan mogelijk te kunnen toetsen!
Het brengt mij naar een 'Ten tweede': Volgens mij moet je, om te kunnen oordelen over de intelligentie van een ander minstensover een gelijkwaardige intelligentie kunnen beschikken om de 'creatie' ten volle te kunnen waarderen!
En brengt mij naar de vraag, "Is dat volgens jou ook zo?"
Aan I.F. zou ik willen vragen, "Wat is volgens jou eigenlijk het ontwerp?"
Ik vraag dat omdat je pas over een 'ontwerp' kunt praten wanneer zoiets van alle kanten te bekijken valt om het te kunnen beoordelen!
Daarom, "Weet je zeker dat je dat hele heelal kent, zodat je er ahw omheen kunt lopen om het van alle kanten te bekijken?" (van mij heb je toestemming om dat 'wandelen' in je fantasie te doen om begrijpelijke moeilijkheden daarbij te omzeilen!)
M.a.w. "Waar praat je over?"
Met Socratoteles vraag ik je óók,"Hoe definieer je intelligentie als je je op een lijn stelt met die imaginaire Schepper door impliciet zijn intelligentie te erkennen dat in zijn ontwerp tot uiting komt?
Of is dat (samen met andere IDers) een constatering die meer door ijdelheid dan verstand wordt ingegeven?

Ik vraag dat omdat je pas over een 'ontwerp' kunt praten wanneer zoiets van alle kanten te bekijken valt om het te kunnen beoordelen!
Daarom, "Weet je zeker dat je dat hele heelal kent, zodat je er ahw omheen kunt lopen om het van alle kanten te bekijken?" (van mij heb je toestemming om dat 'wandelen' in je fantasie te doen om begrijpelijke moeilijkheden daarbij te omzeilen!)
M.a.w. "Waar praat je over?"
Met Socratoteles vraag ik je óók,"Hoe definieer je intelligentie als je je op een lijn stelt met die imaginaire Schepper door impliciet zijn intelligentie te erkennen dat in zijn ontwerp tot uiting komt?
Of is dat (samen met andere IDers) een constatering die meer door ijdelheid dan verstand wordt ingegeven?
Kan je uberhaupt aantonendat deze sektekeider daadwerkelijk heeft bestaan en niet meer dan een mythische persoon is? Dit lijkt mij wel een vereiste alvorens hier met hart en ziel (die natuurlijk niet bestaat) in te geloven. Waarom geloof je in deze en niet in 1 of meer van de duizenden andere mogelijke en even plausibele goden? Is er reden aan te nemen dat religie iets anders is dan een memenbesmetting? Wat is je mening omtrent deze zaken? En het roepen dat je niets hoeft aan te tonen bij gedane beweringen is in strijd met de forumregels.Infiltrant Fundamentalist schreef:Je weet toch dat ik een fundamentalist ben? Naar mijn oordeel sprak Jezus de waarheid en dus accepteer ik zijn woord als hoogste autoriteit, boven iedere waarneming, boven iedere ervaring en boven iedere vorm van wetenschap. Kortzichtig? De tijd zal uitwijzen of ik (en ook jullie) de juiste keus heb gemaakt.
E5 :: Mensen die stelselmatig alleen reageren met oneliners, enkel met 'knip en plak' werk van andere sites komen, of alleen maar links plaatsen en weinig komen met een eigen inbreng, zijn hier niet gewenst, evenals mensen die constant proberen om verdeeldheid te zaaien en ruzie te zoeken. Wie een discussie begint en stelselmatig weigert om standpunten te onderbouwen of reacties en vragen van andere forumgebruikers inhoudelijk te becommentariëren of te beantwoorden, loopt kans dat deze bijdragen verplaatst worden naar de Babbelbox. Bij ernstige gevallen zullen we twee keer waarschuwen, waarna de derde overtreding een tijdelijke ban tot gevolg zal hebben.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
-
Pharos2001
Re: ID en de schepping
ID is alleen verzonnen om om het verbod op 'teaching' onderwijzen van creationisme in scholen in de VS te omzeilen
Je moet 'Of Panda's and people' maar eens googlen want dat is de eerste keer dat ID gemeld word.
Echt ontzettend grappig hoe klungelig dit is gegaan.
Het is trouwens net als creationisme verboden om te onderwijzen aan studenten in de VS.
Hier is een linkje
http://pandasthumb.org/archives/2005/09 ... and-p.html
(Die site houdt creationistische aanvallen op de scheiding tussen geloof en staat bij)
Je moet 'Of Panda's and people' maar eens googlen want dat is de eerste keer dat ID gemeld word.
Echt ontzettend grappig hoe klungelig dit is gegaan.
Het is trouwens net als creationisme verboden om te onderwijzen aan studenten in de VS.
Hier is een linkje
http://pandasthumb.org/archives/2005/09 ... and-p.html
(Die site houdt creationistische aanvallen op de scheiding tussen geloof en staat bij)
Laatst gewijzigd door Pharos2001 op 02 sep 2009 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- LordDragon
- Bevlogen
infiltrantfundamentalist schreef
MVG, LD.
Waarom heeft god de mens dan geschapen met de mogenlijkheid ervaringen op te doen, waar te nemen, en zelfs tot wetenschap te komen? Misschien is de almachtige vergeten rekening te houden met de tijd, die er onvoorwaardelijk voor zorgt dat zijn schepselen evolueren.Je weet toch dat ik een fundamentalist ben? Naar mijn oordeel sprak Jezus de waarheid en dus accepteer ik zijn woord als hoogste autoriteit, boven iedere waarneming, boven iedere ervaring en boven iedere vorm van wetenschap. Kortzichtig? De tijd zal uitwijzen of ik (en ook jullie) de juiste keus heb gemaakt.
Strange, deze tekst suggereert dat er nog andere goden zijn.Het gras verdort en de bloem verwelkt,
maar het woord van onze God houdt altijd stand. (Jesaja 40:6-8 )
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Pssssstttt mensen, jullie reageren in een topic waar de laatste reactie 1,5 jaar geleden is geweest....

Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
- LordDragon
- Bevlogen
o,
niet opgelet, dank voor de tip
MVG, LD.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.