Peter van Velzen schreef:"Deze generatie" mensen "Deze generatie" zal de eerste tekenen zien. Niet 70 generaries verder zoals wij....
Inderdaad gaat het om de generatie waartegen Jezus spreekt, maar het gaat niet om 'de eerste tekenen', maar duidelijk om de vervulling van
alle tekenen:
Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer
al die dingen gebeuren. (Mt. 24: 34, Mc. 13:30, Lc. 21:32)
"want in die dagen (=wanneer Jeruzalem verwoest wordt) wordt de straf voltrokken, waardoor
alles wat geschreven staat in vervulling zal gaan." (Lc 21:22)
MoreTime schreef:
Nee hoor, hij bedoelde: deze generatie die al de dingen ziet gebeuren die Jezus had aangekondigd. Dus al de rampen oorlogen, hongersnoden en ander ellende. Dat zijn wij dus, daarom is het nu eindtijd!
Deze uitleg klopt niet vanwege vele redenen:
1)dan zou niet de frase 'deze generatie' gebruikt zijn, maar de frase 'die generatie'.
Bovendien komt de frase 'deze generatie' ook terug op andere plaatsen in de evangelieën, telkens betrekking hebbend op de generatie waartegen Jezus sprak: Mt. 11:16, 12:41, 12:42, 12:45. In 21:43-44 staat er nog uitdrukkelijk bij dat de religieuze leiders begrepen dat hij het over hen had, dus niet over een mogelijke toekomstige generatie! In Mt. 23:36 laat Jezus weten: "Ik verzeker jullie: op deze generatie zal dit alles neerkomen."...Vandaar ook dat de discipelen er een paar verzen later (in hoofdstuk 24) meer over gaan vragen. Oftewel hoofdstuk 24 is een nadere uitleg en uitwerking van hoofdstuk 23.
De uitdrukking 'deze generatie' komt ook nog in de andere evangeliën terug, telkens met de eenvoudige betekenis van de generatie waartegen Jezus praat:
Mk. 8:12, 13:30, Lk 7:31, 11:29, 11:30, 11:31, 11:32, 11:50, 17:25.
2)Jezus gebruikt ook het woord 'jullie' (=de volgenlingen waartegen hij spreekt)... "Wanneer jullie zus en zo zien.." Zo moeten jullie ook weten... Jullie zullen berichten horen...Bid dat jullie niet in de winter zullen moeten vluchten... " enz.
3)één van de tekenen is de verwoesting van de tempel, hetgeen enkel op de generatie past waartegen de woorden werden uitgesproken.
4)Matteüs 16:27,28
"Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt."
Deze woorden kunnen enkel betekenen dat sommigen tegen wie Jezus sprak de wederkomst nog zouden meemaken.
5)Lucas 21 vanaf vers 20 laat eveneens zien dat de verwoesting van de tempel het centrale teken is waaraan men kan weten dat de wederkomst op handen is.
Alle genoemde 'tekenen van het einde' kon men in de eerste eeuw al in vervulling zien gaan.
Dat deze lezing de enige juiste is wordt ook bevestigd door alle andere NT schrijvers:
"Wat hier
nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël:
'Aan het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitstorten." (Toespraak van Petrus op de eerste pinksterdag, 2000 jaar geleden, Hand. 2:16,17)
"Houdt moed, want de Heer zal
spoedig komen." (Jakobus 5: 6)
"Nog een
korte, korte tijd, dan komt hij die komen zal, hij blijft niet lang meer weg." (Hebr. 10:37)
"Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er
binnenkort gebeuren moet...Want de tijd is nabij." (Openbaring van Johannes 1:1-3)
"Kinderen,
het laatste uur is aangebroken...Dit wilde ik u schrijven over hen die u proberen te misleiden. (1 Johannes 2:18, 26)
"
Het einde van alles is nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest." (1 Petrus 4: 7)
Aangezien al deze schrijvers ernaast zaten kan men ze op grond van Dt. 18:21-22 allemaal uitroepen tot valse profeten.