Strengholt zijn schrijfsels.
Moderator: Moderators
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Re: Strengholt zijn schrijfsels.
Voor hen die regelmatig mijn commentaren op Strengholt volgen: ik vertrek voor een vakantie van een kleine week naar Oost-Finland, en neem zelfs geen computer mee. Ik denk dat het laatste een goed idee is om even op adem te komen. Het schrijven van het commentaar op christelijk fundamentalisme doet me op het moment van 's morgens vroeg tot 's avonds in gedachten rondlopen en ermee bezig zijn.
Er komt voorlopig geen eind aan dit karwei, maar ik hoop ooit als een maratonloper die nog wel een rondje extra kan lopen de finish te bereiken.
Er komt voorlopig geen eind aan dit karwei, maar ik hoop ooit als een maratonloper die nog wel een rondje extra kan lopen de finish te bereiken.
Born OK the first time
Hele fijne vakantie Re!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Dit staat op zijn blog. Ik mis iets na alle weerleggingen die Rereformed naar voren brengt. Een stukje zelfkritiek. Dat mijnheer ernstig tekort schiet als het gaat om informatie verstrekking. Doctor Jos Strengholt laat zien dat een religieuze studie in zijn geval geen cent waard is!! Het omgekeerde zie je dus ook. Rereformed gebruikt zijn achtergrond om dingen te analyseren. Te wegen en te wikken. En dan kan je gebruik maken van de underdog positie en de tegenpartij bombarderen tot de intelligentsia, de avant garde in het bestrijden van godsdienstwaanzin. Maar het is gewoon een nuchtere kijk op het product. De aangeboden waar wordt doorgrond en bekritiseerd. Terwijl doctor Jos Strengholt er lustig op los fantaseert en freethinkers probeert te overtuigen met al zijn bagage die hij voorhanden heeft. Ik heb het boekje nu twee keer gelezen en verbaas me nog steeds over het inhoudelijke deel. Nog nooit zoiets slechts in mijn handen gehad. Het is angstaanjagend stil aan de overkant. Geen redactielid roert zich. De bijval die ik ben tegen gekomen van enkele twitterende CIP-ers over dit boekje is verstomt. Zou men zich ondertussen schamen??Jos Strengholt schreef: Ik had nimmer de gedachte dat ze onder de indruk zouden zijn van mijn antwoorden, maar grappig is hoe ze rollend van het lachen zichzelf lijken te benatten. Onze minuscule intellectuele avant garde van atheïsten heeft het niet meer. Blij dat ik ze een genoegen doe
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Geen wonder dat deze 'heer' (noemt zichzelf ongetwijfeld wetenschapper) in sprookjes gelooft. Als hij op een dergelijke manier inleeft in 'onze' reacties, vind ik dat niet vreemd meer.PietV. schreef:Jos Strengholt schreef: Ik had nimmer de gedachte dat ze onder de indruk zouden zijn van mijn antwoorden, maar grappig is hoe ze rollend van het lachen zichzelf lijken te benatten. Onze minuscule intellectuele avant garde van atheïsten heeft het niet meer. Blij dat ik ze een genoegen doe
Wat hem wel ontgaat, naast de realiteitszin van enige religie, is onze gezamenlijke teleurstelling in de kwaliteit van zijn antwoorden. (als ik die probeersels als antwoorden mag beschouwen)
Ik geef toe dat het enigszins oneerlijk van ons is, zoals al wel vaker betoogd: hij heeft gewoon geen kans, want hij heeft niets, maar dan ook helemaal niets, om ook maar iets aan te tonen van zijn fantasiewereld.
Nu ja ... alweer een scalp, zal ik maar denken.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Dit is de uitspraak van iemand die tot het besef komt dat hij e.e.a. schromelijk onderschat heeft.Jos Strengholt schreef:Onze minuscule intellectuele avant garde van atheïsten heeft het niet meer.
Dat geldt voor de antwoorden op de vragen en niet in het minst voor de reacties van Rereformed op die vragen.
Wat kun je na een dergelijk gezichtsverlies te hebben geleden nog anders dan een verkapt argument ad populum als bovenstaand gebruiken om de schade te beperken.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Ik zie dit boek meer als de laatste stuiptrekkingen om mogelijk nog iemand (die zoekende maar absoluut niet kritisch ingesteld is) over de streep te trekken. Misschien dat Strengholt daar in slaagt. En ieder zieltje is er 1 natuurlijk.
Ik kan er uiteraard naast zitten.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Het heet catechismus voor freethinkers. Zover ik kan kijken zie ik geen kritiekloze freethinkers die het prettig vinden om naar de dogmatische slachtbank te worden geleid. Als je deze doelgroep wilt overtuigen dan moet je iets beters zien te vinden. Of gewoon je eigen gang gaan en je verder niet met hen bemoeien. Maar het schieten met losse flodders met een gebogen loop. Zal uiteindelijk ten koste gaan van hetgeen je wil bereiken.dikkemick schreef:Ik zie dit boek meer als de laatste stuiptrekkingen om mogelijk nog iemand (die zoekende maar absoluut niet kritisch ingesteld is) over de streep te trekken. Misschien dat Strengholt daar in slaagt. En ieder zieltje is er 1 natuurlijk.
Als je een eerlijke discussie voert, reageer je (Als Ouweneel) op de antwoorden van Rereformed. Dat is even afwachten natuurlijk, maar ik denk dat het 1-richtingsverkeer blijft en dat Ouweneels antwoord gelezen wordt door zijn aanhang (die dan weer niet de reacties van Rereformed lezen).
Zoals ik bereid was de pamfletten van de Jehova's getuigen aan de deur te lezen, als zij bereid waren mijn boeksuggesties te lezen. Dat waren ze uiteraard niet bereid te doen.
Je kunt je altijd heel eenzijdig inlezen natuurlijk en en denk dat Ouweneel zijn achterban goed kent.
Zoals ik bereid was de pamfletten van de Jehova's getuigen aan de deur te lezen, als zij bereid waren mijn boeksuggesties te lezen. Dat waren ze uiteraard niet bereid te doen.
Je kunt je altijd heel eenzijdig inlezen natuurlijk en en denk dat Ouweneel zijn achterban goed kent.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik neem aan dat je in dit geval Strengholt bedoelt. De artikelen worden hier goed gelezen. En blijven langdurig in beeld. Het waaiert zich wel uit. Ook de achterban komt er nu of later mee in aanraking.dikkemick schreef:Als je een eerlijke discussie voert, reageer je (Als Ouweneel) op de antwoorden van Rereformed. Dat is even afwachten natuurlijk, maar ik denk dat het 1-richtingsverkeer blijft en dat Ouweneels antwoord gelezen wordt door zijn aanhang (die dan weer niet de reacties van Rereformed lezen).
Inderdaad. Ik bedoel Strengholt en zijn achterban. Deze laatsten zijn uiteraard in hoger sferen als ze de repliek van Strengholt lezen. Hoe Rereformed hier weer op reageert, negeren ze uiteraard.
Tenminste...dat denk ik.
Tenminste...dat denk ik.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Dat denk ik ook, dikkemick, of ze hebben dezelfde reacties op Rereformed als ik op Credible las. Iemand met tijd teveel, rijp voor een bezoekje aan de psycholoog, etc etc.
Deze, en andere kortzichtige reacties zullen naar mijn verwachting veel volgers uiten.
Natuurlijk hoop ik op andere reacties, en zou ik deze ook graag horen natuurlijk
Deze, en andere kortzichtige reacties zullen naar mijn verwachting veel volgers uiten.
Natuurlijk hoop ik op andere reacties, en zou ik deze ook graag horen natuurlijk
Wat JohanT schrijft valt me ook op. Het zijn fans van een mede-christen. Ook al zou hij op een vraag het volgende antwoorden: "Jezus vertelde mij gisteren dat er morgen sneeuw aankomt". Dan nog zullen ze midden in de zomer gaan applaudisseren. Een kritiekloze club mensen die slechts ageren tegen het vrijdenken en vrijdenkers. Maar verder alleen maar bezig zijn met hun status quo.dikkemick schreef:Inderdaad. Ik bedoel Strengholt en zijn achterban. Deze laatsten zijn uiteraard in hoger sferen als ze de repliek van Strengholt lezen. Hoe Rereformed hier weer op reageert, negeren ze uiteraard.
Tenminste...dat denk ik.
Als eerste de colums van Rere gelezen. Goed gedaan !! Geen speld tussen te krijgen..
Je zou toch denken dat het commentaar van Rere, deze Strengholt op zijn minst aan het denken zal zetten...
Ik kijk uit naar je volgende bijdrage !
Je zou toch denken dat het commentaar van Rere, deze Strengholt op zijn minst aan het denken zal zetten...
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
biemer schreef:Als eerste de colums van Rere gelezen. Goed gedaan !! Geen speld tussen te krijgen..
Dank je wel Biemer.
Nog een eind te gaan en het valt me zwaar, aangezien Strengholt enkel oppervlakkige zaken schrijft. Strengholt schrijft in zijn voorwoord dat hij het boekje tweemaal zo dik had kunnen maken door allerlei theologische experts te citeren. Had hij dat maar gedaan, dan zou het boekje tenminste enige intellectuele bevrediging schenken. Maar wat hij me te bieden heeft is zo mager dat ik het wel moet betwijfelen of hij met deze 'experts' dezelfde personen bedoelt als waar ik mijn pet ook voor af kan nemen.
Mijn commentaar heeft me veel meer inspanning gekost dan ik eerst dacht, en naar alle waarschijnlijkheid behoorlijk meer dan Strengholt zelf uittrok om zijn boekje te schrijven. Het lijkt me dat alleen dit gegeven al het moeilijk voor hem maakt om er op in te gaan. Het zal hem ook moeilijk vallen, aangezien de kritiek op hem persoonlijk natuurlijk pijn doet. Iemand die echter meerdere malen de lezer laat weten een theoloog en historicus te zijn moet ook hierop kunnen worden aangesproken. In dat zelfde voorwoord noemt hij bovendien nog wel 8 mensen die zijn antwoorden hebben doorgelezen en hem blijkbaar van dienst zijn geweest. Dit maakt het voor mij nog onbegrijpelijker dat niemand hem erop heeft gewezen dat de zaken zo naief en propagandistisch te benaderen de christelijke zaak meer schaadt dan baat. Ik ken van die genoemde mensen alleen René Fransen een beetje (via dit forum), en als ik op één vraag een antwoord zou willen hebben is het wel hoe in vredesnaam hij aan dit boekje zijn medewerking en zo indirect zijn instemming heeft kunnen meegeven.
Born OK the first time
Ik denk dat het antwoord "onderschatting" luidt.Rereformed schreef:Ik ken van die genoemde mensen alleen René Fransen een beetje (via dit forum), en als ik op één vraag een antwoord zou willen hebben is het wel hoe in vredesnaam hij aan dit boekje zijn medewerking en zo indirect zijn instemming heeft kunnen meegeven.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)