Oh ja, omdat jij het niet kan rijmen zal het inderdaad wel niet waar zijn...vegan-revolution schreef:Hoe je zoiets dan voor jezelf kan rijmen snap ik dan niet.Blues-Bob schreef:Zou wat zijn inderdaad als ze los van de maalstroom van natuurkrachten opkwamen borrelen. Dat geloven velen niet, die wel in vrije wil geloven.
Hoe bepaalde zaken tot in alle uiterste details verlopen kom je toch nooit precies te weten. Wel is het voldoende om te weten dat een wil volledig door de maalstroom van natuurkrachten in het universum bepaald wordt en daarmee nooit vrij kan zijn.[/quote]Blues-Bob schreef:De vraag is of deze fenomenen daadwerkelijk de flexibiliteit (het vermogen of de capaciteit te kiezen voor een bepaalde gedragslijn of attitude) beïnvloeden en zo ja hoe. Dát is de vraag naar vrije wil, de vraag naar de beperkingen is de vraag naar de onvrije wil.
Dat je het nooit tot in detail kan beschrijven is ook een dooddoener én drogreden.
Als er een bepaalde hoeveelheid rood op mijn pallet zit kun je nooit het schilderij rood schilderen? Ik zou het juist anders willen stellen, áls je betoogt dat e.e.a. beperkt is door het theoretische construct van het determinisme, dan zou je toch juist stellen dat de beperkingen van dit e.e.a. aantonen dat er e.e.a. is. Anders kan het niet beperkt zijn. Dat de ultieme beperking ligt bij de beschikbaarheid van noodzakelijke voorwaarden, dat is evident. Maar je toont nergens aan hoe deze beschikbaarheid conflicteert bij het vermogen te kiezen voor een gedragslijn / attitude.
Ik zie aangetoond in het fysieke dat bij beschikbaarheid van theoretische graden van vrijheid er wel een selectie plaatsvind. hoe die selectie plaatsvind is in motor control een belangrijk probleem inderdaad, maar er moet een selectie plaatsvinden. Geen selectie is echter in conflict met doelgericht intentioneel bewegingsgedrag. Doelgericht intentioneel bewegingsgedrag vind plaats, tenzij dat ook een illusie is.
Dat deze graden van vrijheid ingeperkt kunnen worden, en beinvloed kunnen worden, waarmee het beweingsgedrag beinvloed wordt is ook evident. Dit fenomeen vind volgens mij op meerdere zaken plaats, waarbij ik een globale beschrijving eerder heb weergegeven in mijn gedachtenklodder.
Maar at the end of the line, is er een selectie van 1 mogelijkheid (die onderwijl de handelingssequentie plaatsvind bijgestuurd wordt) uit meerdere. Dan kun je bediscuseren of dit getuigt van een vermogen / capaciteit om een gedragslijn / attitude te kiezen. En je kunt betogen dat dit vermogen altijd aanwezig moet zijn om van vrijheid te kunnen spreken. Maar ik zie hierin meer grijstinten, dan en zwart - witte voor of tegen de premisse: "er is een vrije wil" zijn. Afhankelijk van de context.
Groet,
Bob