Ieder geschiedenisboek!Otter schreef:Dat geloof ik niet. Uit welk geschiedenisboek heb je dat?De rechtstaat is het product van kritisch denkende mensen uit de verlichting die zich afzette tegen het door de kerk gesteunde absolutisme, en die opkwamen voor meningsvrijheid en geloofsvrijheid (deze mensen waren voornamelijk deisten en/of agnostici
Godsdienstvrijheid is niet te danken aan Calvijn (is schuldig aan de uitlevering van Michaël Servet die op de brandstapel werd gezet omdat hij openlijk twijfelde aan de drie-eenheid) of Luther (die een even grote antisemiet was als Adolf Hitler, en alle joden, moslims en katholieken het land uit wilde jagen), of de Paapse kliek uit Rome (inquisitie, heksenverbrandingen, pogroms etc..); neen, Godsdienstvrijheid, afschaffing van de slavernij, gelijke rechten voor vrouwen etc.. is te danken aan mensen als Voltaire, Robert Ingersoll, Thomas Paine, Thomas Jefferson, Abraham Lincoln, en deze mensen waren geen christenen, maar deïsten en agnostici die zelfs tegengewerkt werden door christenen. Onze vrijheid hebben we te danken aan deze mensen, en velen hebben er een grote prijs voor betaald; Robert Ingersoll's naam werd door fundamentalisten door het slijk gehaald, tijdens zijn politieke carriere werd hij tegengewerkt, hij werd met de dood bedreigd, maar toch ging hij door met het bestrijden van bijgeloof, onrecht, slavernij. Thomas Paine en Voltaire werden zelfs op hun sterfbed lastiggevallen door gewetensloze priesters.
Niemand heeft mij tot nu toe een bijbeltekst kunnen laten zien die slavernij afkeurt, vrouwen gelijke rechten geeft, en vrijheid van Godsdienst aanmoedigd. Slechts duisternis heeft het gebracht, en mensen als Voltaire, Hume, Thomas Paine ontstaken de toorts, en gaven hem door aan mensen als Ingersoll, Thomas Henry Huxley, Darwin, Bertrand Russell; deïsten en agnostici.
Persoonlijk vind ik het veel te ver gaan om de daden van Hitler op de gehele christenheid te projecteren. Het veiligste is om te beweren dat Hitler zichzelf een groot gedeelte van zijn leven als Christen beschouwde, en dat bepaalde historische christenen een grote invloed hebben gehad op Hitler, zoals Maarten Luther de jodenhater.Zo kan ik rustig concluderen dat bijvoorbeeld Hitler geen christelijke levenstijl had!
Mijn vraag is vervolgens wel; wat is een christelijke levensstijl? en welke historische christenen, en dan heb ik het over de christenen van voor de twintigste eeuw, deze levensstijl hadden. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar als je écht naar de geschiedenis kijkt dan zul je zien dat de meeste tirannen, antisemieten en/of waanzinnig waren.
Sommigen logen bewust en met opzet. Sai Baba viel door de mand toen een vriend mij een artikel liet zien waarin Skeptici met gevaar voor eigen leven Sai Baba publiekelijk te kijk hadden gezet als goochelaar.Geloof je het niet meer omdat je er achter kwam dat ze allemaal liegen, of leek het ineens niet logisch meer? Hoe kwam je tot dit inzicht?
Maar ik ben er van overtuigd dat heel veel volgelingen en gelovigen in Guru's, gebedsgenezers, reiki-masters en spiritistische mediums oprecht geloven dat ze genezen zijn. Ik geloofde oprecht dat ik contact had met geesten, dat ik aura's kon zien en voelen, en voor die tijd, toen ik Christen was, geloofde ik oprecht dat Jezus er altijd voor me was, dat Hij wonderen verrichtte, dat Hij zelfs in mijn eigen leven dingen stuurde, en wanneer het niet zo ging als ik hoopte, dat Jezus daar dan een diepere bedoeling mee had. En zo bleef ik mezelf voor de gek houden. Ik herken veel in de woorden van ex-evangelist Dan Barker, die zei ergens in zijn boek 'Losing faith in Faith' dat hij, wanneer hij naar één stadion ging om te preken, op de overvolle parkeerplaats een plekje vond vlak voor de ingang, dat dit het werk was van de Heer. Maar als hij geen plek kon vinden dan wilde God hem leren om geduldig te zijn.
Maar affijn, veel volgelingen, en zelfs veel leiders, evangelisten, gebedsgenezers en guru's zélf, zullen oprecht overtuigd zijn van hun krachten, of dat ze een doorgeefluik zijn van bovennatuurlijke krachten.
Ik heb bij vele volgelingen geconstateerd dat ze helemaal niet beter waren geworden, terwijl ze dat zélf glashard bleven volhouden. Het ging altijd om vage klachten, of ziektebeelden die fluctuerend verlopen (met ups en downs), en die daarom na verloop van tijd weer terugkeren. Keer op keer werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt. Nooit heeft iemand mij de harde bewijzen getoond van een arm die aangroeid, de röntgenfilm waarop een kankergezwel verdwijnt; daarnaast waren er velen die werden ontmaskerd. (een belgische psycholoog heeft de claims van Jomanda onderzocht, hij heeft geen enkele genezing kunnen konstateren)
De man die onlangs in een EO programma beweerde dat hij was genezen van zijn ziekte, als ik het me goed herinner MS, zit nog steeds in zijn rolstoel, en hij blijft desondanks maar vertrouwen in die Nigeriaanse zwendelaar.
Vriendelijke groet....