ADHD is cool! :)

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: ADHD is cool! :)

Bericht door Jagang »

Seie schreef: Met alle respect, je struikelt hier zelf over semantiek.
Dat klopt, want je gebruikt veel woorden om weinig te zeggen.
Als het niet begrepen is, leest "men" het doorgaans nog ééns.
Als het onbegrijpelijk is, vraag ik om uitleg.
En als je de forumregels respecteert, verklaar je je daarop nader.
De eerder gestelde vragen blijven vooralsnog dan ook gewoon staan.
Aangezien semantiek een probleem van abstractie is. Wat eigenlijk zéér ironisch is aangezien AD(H)D'ers van nature over een bovengemiddeld ruimtelijk inzicht beschikken.
Leg nu eerst maar eens uit wat je eerder bedoelde, in plaats van je te verschuilen achter niet-lopende zinnen die, althans ogenschijnlijk geen inhoud hebben.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Seie schreef: Wat eigenlijk zéér ironisch is aangezien AD(H)D'ers van nature over een bovengemiddeld ruimtelijk inzicht beschikken.
Je vergeet een woordje namelijk "soms"
Soms bezitten AD(H)D'ers bijzondere vaardigheden met betrekking tot het snel combineren van informatie en indrukken, probleemoplossend denken, inlevingsvermogen, creativiteit, en ruimtelijk inzicht. toeneemt.
wiki

Maar wel een mooi voorbeeld van cherrypicking :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Als ADD een aandachtstekortstoornis is het dus niet aangeboren? Ik herken mij ook wel in de diagnose, en als één van tien kinderen kan ik dat tekort aan aandacht ook wel plaatsen.
Als kind dromerig en snel afgeleid. Alleen het feit dat niet alle tien de kinderen zo waren wijst weer wel op aanleg.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik heb het ook :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Beetje flauw vinden jullie niet Fish en Dr Who, lijkt een beetje op trollen.
Het is een stoornis waar mensen hun hele leven door naar de kloten hebben zien gaan, waarbij ondertekende, zeker als ze van een leeftijd zijn dat het nog niet snel genoeg onderkend kon wprden en zedus pas op latere leeftijd te horen kregen waardoor ze zo de mist zijn ingegaan.
Ik denk niet dat je alle comorbiditeit ook nog voor je rekening zou willen nemen me die duidelijk dommige opmerkingen van jullie.
Ik kan hier heel pissig om worden omdat het niet iets is waar ik of alle anderen met deze aangeboren stoornis om gevraagd hebben en ik wensdan ook verschoond te blijven van dit al dat of niet als misplaatste grap bedoelde commentaar.
Bah.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Krautsjo schreef:Beetje flauw vinden jullie niet Fish en Dr Who, lijkt een beetje op trollen.
Het is een stoornis waar mensen hun hele leven door naar de kloten hebben zien gaan, waarbij ondertekende, zeker als ze van een leeftijd zijn dat het nog niet snel genoeg onderkend kon wprden en zedus pas op latere leeftijd te horen kregen waardoor ze zo de mist zijn ingegaan..
het is natuurlijk net zo misplaatst als een zelfgediagnosticeerde "adhd'er/Autist/..." hier komt verklaren hoe cool en tof de aandoening is en op wleke manier het zijn leven verrijkt en hij eigenlijk een soort van superieure mensensoort zijn.
dat mag gerelatveerd worden

btw
een auteur meent dat Prins Filip van Belgie autist is. De auteur heeft ontdekt dat Filip een lijst heeft gemaakt van alle beoeken die hij ooit gelezen heeft en de auteur vindt (uiteraard subjectief oordeel) dat Prins Filip een beperkte motoriek heeft.
zijn diagnose: asperger
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

appelfflap schreef: het is natuurlijk net zo misplaatst als een zelfgediagnosticeerde "adhd'er/Autist/..." hier komt verklaren hoe cool en tof de aandoening is en op wleke manier het zijn leven verrijkt en hij eigenlijk een soort van superieure mensensoort zijn.
Daar hebben we er ook opeens een boel van op dit forum. Zouden ze met Marco mee zijn gelift?
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

appelfflap schreef:
Krautsjo schreef:Beetje flauw vinden jullie niet Fish en Dr Who, lijkt een beetje op trollen.
Het is een stoornis waar mensen hun hele leven door naar de kloten hebben zien gaan, waarbij ondertekende, zeker als ze van een leeftijd zijn dat het nog niet snel genoeg onderkend kon wprden en zedus pas op latere leeftijd te horen kregen waardoor ze zo de mist zijn ingegaan..
het is natuurlijk net zo misplaatst als een zelfgediagnosticeerde "adhd'er/Autist/..." hier komt verklaren hoe cool en tof de aandoening is en op wleke manier het zijn leven verrijkt en hij eigenlijk een soort van superieure mensensoort zijn.

btw
een auteur meent dat Prins Filip van Belgie autist is. De auteur heeft ontdekt dat Filip een lijst heeft gemaakt van alle beoeken die hij ooit gelezen heeft en de auteur vindt (uiteraard subjectief oordeel) dat Prins Filip een beperkte motoriek heeft.
zijn diagnose: asperger
Ja en daar heb ik ook op gereageerd, het is net zo misplaatst als de titel van dit topic. Ik heb dit op sites met zogenaamde ervaringsdeskundigen ook zo vaak meegemaakt.
Het is de neiging van mensen om al dan of niet vermeende positieve eigenschappen de voorrang te geven tegenover al dat wat negatief is. het laatste is vaak ook veel bepalender voor iemands dagelijks functioneren dan al die geweldige eigenschappen die men volgens zogenaamde deskundigen heeft, waarbij de deskundigheid vaak niet verder gaat dan hun eigen mening/ervaring .
Ook oppervlakkig lezen dat het om een tekort aan aandacht zou gaan valt onder die categorie.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Samsa schreef:
appelfflap schreef: het is natuurlijk net zo misplaatst als een zelfgediagnosticeerde "adhd'er/Autist/..." hier komt verklaren hoe cool en tof de aandoening is en op wleke manier het zijn leven verrijkt en hij eigenlijk een soort van superieure mensensoort zijn.
Daar hebben we er ook opeens een boel van op dit forum. Zouden ze met Marco mee zijn gelift?
Die waren er al, alleen ze maken zich nu bekend. Of ze maken net zoals Marco een (verkeerde) zelfdiagnose.
Het is een te lastige diagnose om zelf te stellen, ook vanwege het alom bekende gebrek aan inzicht in de eigen stoornis. Het is namelijk een defect zoals je het zou kunnen noemen in de schifting van prikkels, wij moderne mensen zijn heel erg afhankelijk van dat gedeelte van onze hersens waarin we zaken organiseren en prikkels dus een plaats geven.
Bij ADD komen alle prikkels met dezelfde orde van belang binnen, een heel grofmazig filter dus die aandacht verdeeld over alles en nog wat en soms onbelangrijke zaken de voorrang geeft boven zaken van belang.De prikkel met de hoogste prikkeling wint vaak.
Je zou het ook een prikkelontvangststoornis kunnen noemen, ik kan 's nachts wakker gehouden worden door het tikken van de swatch van mijn vrouw, ik heb dan aandacht voor de prikkel die groter blijkt te zijn dan de slaap.
Ik slaap dan ook slecht om een bijkomend probleem aan te geven en dat doe ik mijn hele leven al, ik ben ook de hele dag bezig om heel bewust prikkels te schiften en dat is heel erg vermoeiend, als dat al mogelijk is.
Mensen mogen van mij best een van de verschijningsvormen van AD(h)D hebben, ze kunnen het zo van me krijgen, alsdat betekent dat ik er dan zelf van af ben.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Krautsjo schreef: waardoor ze zo de mist zijn ingegaan.
.
Welke mist bedoel, en waaruit blijkt dat ik ook niet in die mist terecht ben gekomen?
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Fish schreef:
Krautsjo schreef: waardoor ze zo de mist zijn ingegaan.
.
Welke mist bedoel, en waaruit blijkt dat ik ook niet in die mist terecht ben gekomen?
Ik ken jouw mist niet en jij weet blijkbaar niet welke mist ik bedoel, nogal mistig niet ? Ik kan helaas geen antwoord op je vraag geven, die vraag kun je alleen zelf beantwoorden denk ik.
Maar dat was mijn bezwaar ook, ik kan niet raden naar wat jij niet op schrijft maar wel naar wat je wel schrijft.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Krautsjo schreef:maar wel naar wat je wel schrijft.
En als je dit nu nog eens op je gemak leest zul je zien dat er weinig reden in staat om je zo defensief op te stellen.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Och, ga niet het hele topic nalezen, ADHD weet je wel. Maar diagnose kan tegenwoordig ook al via (Q)EEG, en dit met 90% zekerheid.

Ik neem rilatine, maar niet voor de ADHD, voor clusterhoofdpijn en eigenlijk vind ik het spijtig. ADHD heeft inderdaad enkele grote voordelen zoals creativiteit, optimisme, positivisme, etc.
Voor je omgeving is het wel vermoeiend.

Bij jongeren zijn er wel betere oplossingen dan medicatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neurofeedback

Wat belangerijk is in dit soort discussies is dat iedereen wel wat heeft. Abnormaal gedrag is wat storend is in de relatie met zichzelf, de ander en de omgeving. Wordt dit extreem, dan wordt dit pathologisch genoemd. Je kan dus best een persoonlijkheid hebben richting ADHD, autisme, borderline, psychopaat zonder dat dit pathologisch is. Je kan zelfs obsessief compulsief gedrag tentoonstellen zonder dat dit pathologisch is.

Je kan dus ook perfect normale, ietjes actiever, kinderen volproppen met medicatie omdat de ouders en/of onderwijzers een pathologisch probleem hebben met hun opvoedkundige taak.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Fish schreef:
Krautsjo schreef:maar wel naar wat je wel schrijft.
En als je dit nu nog eens op je gemak leest zul je zien dat er weinig reden in staat om je zo defensief op te stellen.
Stel ik me defensief op? ik stel me juist offensief op . :)
Er is heel erg veel reden om me offensief op te stellen , er wordt zo veel flauwekul verkondigt ten aanzien van ADHD dat ik wel moet reageren als er weer eens slap over geluld wordt .
Ik heb niets te verdedigen, dus waarom zou ik me defensief opstellen?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

@ Pallieter: je bedoelt ritalin?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Plaats reactie