Samsa schreef:appelfflap schreef:
het is natuurlijk net zo misplaatst als een zelfgediagnosticeerde "adhd'er/Autist/..." hier komt verklaren hoe cool en tof de aandoening is en op wleke manier het zijn leven verrijkt en hij eigenlijk een soort van superieure mensensoort zijn.
dat mag gerelatveerd worden
Daar hebben we er ook opeens een boel van op dit forum. Zouden ze met Marco mee zijn gelift?
Die waren er al, alleen ze maken zich nu bekend. Of ze maken net zoals Marco een (verkeerde) zelfdiagnose.
Het is een te lastige diagnose om zelf te stellen, ook vanwege het alom bekende gebrek aan inzicht in de eigen stoornis. Het is namelijk een defect zoals je het zou kunnen noemen in de schifting van prikkels, wij moderne mensen zijn heel erg afhankelijk van dat gedeelte van onze hersens waarin we zaken organiseren en prikkels dus een plaats geven.
Bij ADD komen alle prikkels met dezelfde orde van belang binnen, een heel grofmazig filter dus die aandacht verdeeld over alles en nog wat en soms onbelangrijke zaken de voorrang geeft boven zaken van belang.De prikkel met de hoogste prikkeling wint vaak.
Je zou het ook een prikkelontvangststoornis kunnen noemen, ik kan 's nachts wakker gehouden worden door het tikken van de swatch van mijn vrouw, ik heb dan aandacht voor de prikkel die groter blijkt te zijn dan de slaap.
Ik slaap dan ook slecht om een bijkomend probleem aan te geven en dat doe ik mijn hele leven al, ik ben ook de hele dag bezig om heel bewust prikkels te schiften en dat is heel erg vermoeiend, als dat al mogelijk is.
Mensen mogen van mij best een van de verschijningsvormen van AD(h)D hebben, ze kunnen het zo van me krijgen, alsdat betekent dat ik er dan zelf van af ben.