Verkiezingen 2012

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Mijn stem gaat naar:

CDA/CU/SGP
2
5%
D'66
2
5%
GroenLinks
3
8%
Partij voor de Dieren
3
8%
Piratenpartij
2
5%
PvdA
5
14%
PVV
1
3%
SP
11
30%
VVD
4
11%
Niet of anders
4
11%

Totaal aantal stemmen: 37

Doppelgänger
Bevlogen

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Doppelgänger »

Doe maar een dubbele. :D

Even kijken...opkomst is 73%...maal 16.500.000 inwoners = zo'n 12 miljoen mensen die gestemd hebben...delen door 150 zetels...maal 41 = 3,3 miljoen mensen die VVD hebben gestemd.

80% van de bevolking is er het afgelopen jaar in koopkracht op achteruit gegaan. Onder de VVD dus. 20% niet. 20% van 12 miljoen kiezers = 2,4 miljoen. Bijna een miljoen kiezers hebben dus tegen hun eigen portemonnee gestemd.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Jinny

Bericht door Jinny »

Er blijft nu eenmaal een hoop dom volk.
Sinds ze een dooie Pim Fortuin op het schild hesen is mijn vertrouwen in het gezond verstand van de burger volledig verdampt.

Doe mij maar een dubbele bloody mary Fenomeen, zonder de tomatensap graag.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

iedereen die eerst op SP wilde stemmen toch naar de PvdA gegaan, alweer strategisch.... :cry:
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik heb nooit overwogen om SP te stemmen.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

ik wel, ben zelfs actief voor ze geweest, het is wel zuur dat ze elke keer hetzelfde overkomt, eerst stonden ze op 37, langzaam komt de PvdA dan op, tot er een kritische grens is bereikt, mensen denken ik wil niet dat de VVD wint en dan toch weer PvdA stemmen. Ik had het ze zo gegund dat zij die rol een keer zouden spelen. Maar vrees dat Samsom uiteindelijk toch op veel kiezers een net iets daadkrachtiger indruk maakte. Ik heb daar niet naar gekeken, maar naar de programma's van de partijen en dan kom ik toch weer bij de SP uit.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik stem mijn hele kiesgerechtigde leven (nu bijna 30 jaar) al PvdA
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Doppelganger schreef:Het stikt in Nederland blijkbaar van de mensen die bakken met geld verdienen. 41 zetels voor de VVD??? WTF???

Het gaan er waarschijnlijk nog iets meer worden.....
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

De SGP 4 zetels?
Pardon?
Zou dat bidden dan toch helpen?

De VVD lijkt nou echt uit te lopen.
Jammer, ik had graag een stukje menselijker Nederland gehad. :cry:
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

petals schreef:iedereen die eerst op SP wilde stemmen toch naar de PvdA gegaan, alweer strategisch.... :cry:
Dat heb ik overwogen maar het potlood leidde mij naar de SP.
Ik ben wel de strategische kiezers dankbaar, helaas heeft het niet mogen baten.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
HenkH
Forum fan

Bericht door HenkH »

De vorige keer éénmalig strategisch gestemd... en dat leidde tot een dubbel negatief gevoel.
En de partij 'verloochend' waar ik al meer dan 20 jaar lid van ben en op een partij gestemd, die het uiteindelijk niet werd en zelfs buitenspel kon worden gezet.

Nu heb ik alleen een slecht gevoel over de verkiezingsuitslag en vraag ik me zelfs af of een VVD-PvdA-coalitie zoveel slechter zou zijn dan een PvdA-VVD-coalitie.
Harde conclusie misschien, maar het lijkt me dat 'we' voor de volgende verkiezing een andere lijsttrekker moeten vinden, want het Roemer-effect is naar mijn mening uitgewerkt en er komen zeker nieuwe kansen, wanneer de PvdA laat zien weinig oog te hebben voor de zwakkeren in de samenleving en Rutte nauwelijks hoeft af te wijken van zijn 'koers'.

Morgen eerst maar eens een gaatje erbij prikken in m'n broekriem... :(
Ni dieu, ni maître.
Near

Bericht door Near »

Het was laten we zeggen een interessante verkiezing.

41 Zetels voor de VVD is best well jammer, ik had gehoopt dat meer mensen voor de lagere classe op zouden komen.

PVDA heeft het erg knap gedaan, of je het nou eens bent met die partij of niet je moet toegeven Samson heeft charisma en dat toont zich duidelijk.

PVV groot verlies, maar dat had Wilders echt wel moeten verwachten, als je de rechste coalitie verneukt en beloftes verbreekt dan kan je verwachten dat de stemmers daar een beetje ziek van worden, hopelijk heeft Geertje hier van geleerd.

Ik vindt het teleurstellend dat de SP op 15 zetels blijft, ik had behoorlijk veel hoop in hun maar de strategische stemmen voor PVDA heeft SP en GL onder moeten leiden.

Ik ben erg geschrokken dat SGP een extra zetel erbij kreeg, ik had echt wel verwacht dat het gewoon op 2 zetels voor eeuwig zou blijven. Ik neem aan dat die van de CDA komen maar dan verwacht je dat ze eerder naar de Christenunie gaan. Nou ja dat is dan weer een punt voor de sprookjespartij.
"Teach a man to reason, and he'll think for a lifetime."
- Phil Plait
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fenomeen schreef:De SGP 4 zetels?
Pardon?
Zou dat bidden dan toch helpen?

De VVD lijkt nou echt uit te lopen.
Jammer, ik had graag een stukje menselijker Nederland gehad. :cry:
De SGP heeft er nu drie. Een jaar lang gedogen met het bijbehorende verstoppertje spelen voor de media heeft hen geholpen. En Cees van der Staaij heeft een paar weken de voorpagina's gevuld met zijn gelul over verkrachte vrouwen; abortus en zogenaamde verminderde kans om zwanger te worden. Toen stond de rest in een regenjas op een druilerig marktplein.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Eerlijk is eerlijk, toen Van der Staaij onlangs met Jolande Sap en Marianne Thieme bij Nieuwsuur zat, deed hij het het beste van de drie. Sap en Thieme lieten zich heel makkelijk de kaas van het brood eten, bang als ze blijkbaar waren om iets verkeerds over religie te zeggen. Staaij heeft zich daar goed kunnen profileren.

Overigens niet eens zo verrassend. Dit past in de trend dat het aantal zetels voor christelijke partijen over de hele linie afnemen a.g.v. toenemende secularisatie. Wat dan vaak overblijft, is een groep kiezers met een conservatievere zienswijze. Die zoeken het nu blijkbaar bij de SGP.

Niet dat ik bang ben dat de SGP weer zal worden gevraagd om gedoogsteun. In zowel het programma van de PvdA als de VVD staat bijvoorbeeld dat ze de Winkelsluitingstijdenwet willen verruimen, zodat winkels ook op zondag open kunnen zijn.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Doppelganger schreef:Het stikt in Nederland blijkbaar van de mensen die bakken met geld verdienen. 41 zetels voor de VVD??? WTF???
Volgens mij is het een misvatting dat het enkel voor de bakkenverdienener een zinvolle keuze is. Al je al kleine zelfstandige of ZZP' er je zelfstandigenaftrek wil behouden kom je alvast niet bij de PVDA uit. Ik heb samen met een paar studiegenoten 12 jaar geleden een bedrijfje opgezet. Inmiddels hebben we ook enkele medwerkers en de totale kosten als goede werkgever (ook volledige pensioenopbouw) zijn fors te noemen. Als dit nog verder zou doorschieten zou het voor ons niet zinvol te zijn om medewerkers in dienst te houden daar de marges al niet te groot zijn. Als de tijden beter worden heb ik weinig trek om mijn tot dan toe uitgestelde inkomen torenhoog belast te zien worden.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Hehe, de verkiezingen zijn voorbij, nu de formatie nog, en dan kunnen we pas echt een inschatting maken wat we de komende jaren voor ons kiezen krijgen en wat de concrete plannen zijn. Bizar dat het toch iedere keer weer lukt die maffe peilingbureaus om de tuin te leiden. Ze trappen er telkens weer in. Ik doe vast een voorzichtige prognose: PvdA volgende verkiezingen op flink verlies. Eerst SP-light voordoen, winst pakken en dan samen met VVD moeten gaan. Volgens mij is het in de belang van het partij nu maar even weer voor de oppositie te kiezen. VVD heeft een grote verantwoordelijkheid. Op dit moment is zijn achterban de volledige rechtse aanhang in Nederland op een paar trouwe PVV lieden en SGP lieden na. Mijn inschatting is dat het nog niet zo eenvoudig is om die belangen te behartigen samen met zo'n grote PvdA. Ze hebben zichzelf goed in de vingers gesneden met zijn allen. Een oppositie partij van 39 zetels, ongekend maar de minst slechte oplossing misschien wel voor VVD en PvdA.

Daarom: wie het volgende jaar nog in zijn kop haalt om strategisch te stemmen, moet het stemrecht ontnomen worden. En de partijen die het volgende keer weer op een twee-partijen strijd willen laten uitdraaien, moeten eerst in hun partijprogramma opnemen dat ze voor een twee-partijen democratie zijn. In het Nederlandse systeem de verkiezingen uit laten draaien op een clash of the titans, is een hele foute politieke keuze. Dit is niet goed voor het vertrouwen van de mensen in de politiek en politicus. (QED :lol: )

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Plaats reactie