Ja maar ook dan zijn er wel meetinstrumenten (als vragenlijsten) te gebruiken die valide zijn om zo objectiveerbaar onderzoek te doen. Anders blijft het bij anektdotische gevalsbeschrijvingen. Juist binnen het terrein van de psychologie wordt daarom gebruik gemaakt van score-methoden.psychologische experimenten zijn natuurlijk wat anders dan hersenen in schijfjes
snijden onder mikroskoop bekijken, P.E.T.- scan, N.M.R.
Nogmaals bewustzijnsonderzoekers onderzoeken het bewustzijn nou eenmaal
op andere manieren. Ze praten met mensen, en zien mensen niet als
zakken vol chemie.
Bewustzijn
Moderator: Moderators
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
-
Antiscience
- Banned
Hoe heten "score-methoden" dan in het Engels ?doctorwho schreef:Ja maar ook dan zijn er wel meetinstrumenten (als vragenlijsten) te gebruiken die valide zijn om zo objectiveerbaar onderzoek te doen. Anders blijft het bij anektdotische gevalsbeschrijvingen. Juist binnen het terrein van de psychologie wordt daarom gebruik gemaakt van score-methoden.psychologische experimenten zijn natuurlijk wat anders dan hersenen in schijfjes
snijden onder mikroskoop bekijken, P.E.T.- scan, N.M.R.
Nogmaals bewustzijnsonderzoekers onderzoeken het bewustzijn nou eenmaal
op andere manieren. Ze praten met mensen, en zien mensen niet als
zakken vol chemie.
Score-methods ?
[quote]Hoe heten "score-methoden" dan in het Engels ?
Score-methods ?[/quote
Lijkt me een uitstekende vertaling maar waarom deze aandacht hiervoor? Ik wilde slechts aangeven dat het ook met meetinstumenten in de vorm van bijvoorbeeld gevalideerde vragenlijsten onderzoek te doen. De uitkomsten hiervan zijn vervolgens weer statistisch te verwerken. Dit is wat anders dan het opsommen van een aantal gevalsbeschrijvingen
Score-methods ?[/quote
Lijkt me een uitstekende vertaling maar waarom deze aandacht hiervoor? Ik wilde slechts aangeven dat het ook met meetinstumenten in de vorm van bijvoorbeeld gevalideerde vragenlijsten onderzoek te doen. De uitkomsten hiervan zijn vervolgens weer statistisch te verwerken. Dit is wat anders dan het opsommen van een aantal gevalsbeschrijvingen
-
Antiscience
- Banned
Vormfouten
voor de verdachte van een misdrijf maakt het wat uit wanneer hij/zij doordoctorwho schreef:
een vormfout vrijgesproken wordt...... advocaten zoeken daarom naar
vormfouten.
Beste doctorwho,
zoekt U naar vormfouten ? In alle redelijkheid, waarom dacht U dat die Amerikaanse
psychologie professor Tart anekdotische gevalsbeschrijvingen i.p.v. gevalideerde vragenlijsten/score-methoden op zijn website geplaatst heeft ?
Zou hij nu echt niet op de hoogte zijn van het gebruik van deze meetinstrumenten ? Zou hij niet in staat zijn dergelijke vragenlijsten samen te stellen, en aan proefpersonen voor te leggen ? Zou hij te weinig proefpersonen gevonden hebben, om aan minimumeisen betreffende psychologisch onderzoek te voldoen ? Of zou hij wel degelijk met de gebruikelijke score-methoden gewerkt hebben, maar deze niet op zijn website gepubliceerd, omdat anekdotische gevalsbeschrijvingen meer tot de verbeelding spreken, boeiender zijn dan statistieken
Mogelijk maar dan zou ik toch graag de uitkomsten van zijn onderzoek zien. Of de gebruikte methode en het antal deelnemers ed. Er staat ook geen samenvatting of conclusie op basis van onderzoek, hetgeen doorgaans wel gebruikelijk is. Dus ik zoek geen vormfouten maar gegevens.Of zou hij wel degelijk met de gebruikelijke score-methoden gewerkt hebben, maar deze niet op zijn website gepubliceerd, omdat anekdotische gevalsbeschrijvingen meer tot de verbeelding spreken, boeiender zijn dan statistieken
-
Antiscience
- Banned
O.k. doctorwho,doctorwho schreef:Mogelijk maar dan zou ik toch graag de uitkomsten van zijn onderzoek zien. Of de gebruikte methode en het antal deelnemers ed. Er staat ook geen samenvatting of conclusie op basis van onderzoek, hetgeen doorgaans wel gebruikelijk is. Dus ik zoek geen vormfouten maar gegevens.Of zou hij wel degelijk met de gebruikelijke score-methoden gewerkt hebben, maar deze niet op zijn website gepubliceerd, omdat anekdotische gevalsbeschrijvingen meer tot de verbeelding spreken, boeiender zijn dan statistieken
dan zal ik mijn best doen mee te zoeken. Pasen is toch een traditionele zoektijd.
Misschien vinden dan of ? waar ? prof. Tart wetenschappelijk verantwoorde
eieren verstopt heeft.
Ik heb het vermoeden dat hij er zelf bovenop zit te broeden. Als het maar niet allemaal dubbeldooiers en windeieren zijn. En weet de paashaas hier wel van?dan zal ik mijn best doen mee te zoeken. Pasen is toch een traditionele zoektijd.
Misschien vinden dan of ? waar ? prof. Tart wetenschappelijk verantwoorde
eieren verstopt heeft.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Bewustzijn
Helaas ben ik niet in staat een link naar een youtube video hier te plakken.
Maar ik heb zojuist een zeer interessante video bekeken van het kanaal NOVA PBS Official getiteld: Your Brain: Perception Deception.
Daar wordt onder meer in uitgelegd dat Bewustzijn absoluut niet hetzelfde is als waarneming.
Maar ik heb zojuist een zeer interessante video bekeken van het kanaal NOVA PBS Official getiteld: Your Brain: Perception Deception.
Daar wordt onder meer in uitgelegd dat Bewustzijn absoluut niet hetzelfde is als waarneming.
Ik wens u alle goeds
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Mij lijkt het laatste min of meer een open deur.Peter van Velzen schreef: ↑19 mei 2023 10:18 Helaas ben ik niet in staat een link naar een youtube video hier te plakken.
Iets wat niets kan waarnemen kan zich nog zelfbewust zijn.
Wel is dat voor ons heel moeilijk voorstelbaar.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Your Brain: Perception DeceptionPeter van Velzen schreef: ↑19 mei 2023 10:18 Helaas ben ik niet in staat een link naar een youtube video hier te plakken.
Niet beschikbaar in ons land. Maria
Born OK the first time
Wat zijn volgens jullie de meest impact volle modellen betreffende bewustzijn?, voor zover ik kan zien
Met als een vd belangrijkste samenvatting
- met dank aan Grothendieck?
"Mathematical phenomenology"
Met als een vd belangrijkste samenvatting
- met dank aan Grothendieck?
"Mathematical phenomenology"
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Op dezelfde youtube conferentie playlist nog een hele hoop andere fun zoals oa merk op AdS/CFT and consciousness (beter bekend als holografisch principle). Deze mogen in eerste opslag zeer verschillend lijken ... maar in zijn kern is dat niet het geval.(cfr. 'Dualitity and meaning').
Ook Hoffman en zo komen natuurlijk langs ...
Ook Hoffman en zo komen natuurlijk langs ...
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.