Top 5 boeken over het Christendom

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Top 5 boeken over het Christendom

Bericht door Rereformed »

WPS schreef:Dank! Maar het zijn allemaal boeken van één auteur. Wie kun je nog meer aanbevelen?
Robert Price: The Incredible Shrinking Son of Man

G.A. Wells: Cutting Jesus down to Size

Randell Helms: Gospel Fictions

Earl Doherty: Jesus, neither God nor man

Don Cupitt: Taking leave of God
Born OK the first time
tanager
Geregelde verschijning

Bericht door tanager »

Rereformed schreef:
Ben ik al een tijdje in bezig. Veel te lang eigenlijk, maar het lees ook niet zo lekker. Zeker niet als ik het vergelijk met Paul Verhoevens' Jezus van Nazareth. Mén wat las dat lekker.

Ook aan te raden is het "Who Wrote The Bible" van Friedman. Leest ook goed. Is wel beperkt tot oude testament.
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

Met dat laatste boek ben ik net bezig. Vind het tot nu toe wat onoverzichtelijk.
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

Rereformed schreef:
WPS schreef:Dank! Maar het zijn allemaal boeken van één auteur. Wie kun je nog meer aanbevelen?
Robert Price: The Incredible Shrinking Son of Man

Randell Helms: Gospel Fictions

Earl Doherty: Jesus, neither God nor man

Don Cupitt: Taking leave of God
Bedankt! Food for thought :)
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

WPS schreef:Met dat laatste boek ben ik net bezig. Vind het tot nu toe wat onoverzichtelijk.
Je hebt geen problemen met het aanschaffen van boeken zie ik. Ze daarna ook nog (uit)lezen vergt een hoop meer energie. :D Je bent hier op dit forum in ieder geval aan het goede adres. In tegenstelling tot wat ik sommige gefrustreerde bezoekers aan dit forum wel eens heb horen verkondigen bevind je je hier over het algemeen in het intellectueel verruimende gezelschap van (mede)lezers.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

:D

"FT rules the world" :wink:

Snelcursus Quoten
En ik rules de quoteknop. :twisted:
Jim

Albert Einstein
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Zo snel gezien heb ik deze nog niet zien langskomen;
Met stip op 1: Why I became an Atheist, door John W. Loftus.

De titel is wat afgezaagd, maar de inhoudt is ongelovelijk :D Alles komt langs, dit is echt de bijbel van het kritisch bijbellezen zegmaar; een handboek dat werkelijk alle drogredenen en argumenten van christenen behandeld. Wanneer ik het even niet meer weet pak ik dit boek erbij.

Ook de website van Loftus is goed:
http://debunkingchristianity.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de rest is Rereformeds Volwassen Geloof erg de moeite waard. Gratis te lezen op Gutenberg.org en elders zijn onder andere Thomas Paine (Age of Reason) and MM Mangasarian. Laatstgenoemde is minder bekend maar wel de moeite waard.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
aton

Bericht door aton »

Wie iets meer wil weten over het ontstaan en de evolutie van de Koran:
http://www.uitgeverijmeinema.nl/shop_de ... ctId=22768" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook nuttig om het ontstaan van de Bijbel en zijn aanpassingen beter te begrijpen. Verwante bronnen met beide religies. Een aanrader, zowel voor christenen, moslims en Freethinkers. :wink:
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

@Aton. Ik heb nu een ander boek van Uitgeverij Meinema liggen, maar ik kom er niet door. Er wordt teveel geloof gevraagd om dit te kunnen lezen. Meinema is van oorsprong een orthodoxe uitgeverij.
Is het boek dat jij noemt vanuit een neutraal perspectief geschreven, of is het duidelijk dat de schrijver één kant van het verhaal aanhangt?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
aton

Bericht door aton »

MoreTime schreef:@Aton. Ik heb nu een ander boek van Uitgeverij Meinema liggen, maar ik kom er niet door. Er wordt teveel geloof gevraagd om dit te kunnen lezen. Meinema is van oorsprong een orthodoxe uitgeverij.
Is het boek dat jij noemt vanuit een neutraal perspectief geschreven, of is het duidelijk dat de schrijver één kant van het verhaal aanhangt?
De schrijvers zijn zo neutraal als wat. Ze geven geen mening maar geven enkel verslag van de huidige stand van zaken. Net zoals ' het staat in de Bijbel ' even lachwekkend is als ' het staat in de Koran '. Ze geven duidelijk hun bronnen aan, de Perzische insteek, de Aramese insteek, noem maar. M'n volgende boek zal ' Het vierde beest ' van Tom Hollander zijn.http://historiek.net/overige-boeken/het ... lland-5973" onclick="window.open(this.href);return false;
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Ok, klinkt goed. Is het voor iemand die er nog niet zoveel van af weet leesbaar? Kun je er als scepticus wel conclusies uit trekken, of blijft het gezag van genoemde teksten als een paal boven water staan?
aton

Bericht door aton »

MoreTime schreef:Ok, klinkt goed. Is het voor iemand die er nog niet zoveel van af weet leesbaar? Kun je er als scepticus wel conclusies uit trekken, of blijft het gezag van genoemde teksten als een paal boven water staan?
Zeer goed leesbaar en de teksten staan los van de conclusies die je er zelf uit kunt trekken. Puur taalkundige analyses, historiek en tekstuele verbanden met externe cultussen. Net zoals de christenen hebben de moslims geen idee hoe dit allemaal samengebracht is.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Aangezien het bij Meinema uitkomt; is het geen polemiek tegen de Islam? Ik kan me voorstellen dat de bronnen van het OT ook worden behandeld omdat de Islam daar uit voort is gekomen. Komt het NT nog aan bod?
Ik stel veel vragen, ik weet het, maar ik heb een aantal keren een miskoop gedaan met boeken en daar zijn ze me net even te duur voor :)
aton

Bericht door aton »

MoreTime schreef:Aangezien het bij Meinema uitkomt; is het geen polemiek tegen de Islam?
Neen.
Ik kan me voorstellen dat de bronnen van het OT ook worden behandeld omdat de Islam daar uit voort is gekomen.
Stamt de mens af van de aap ? Nee, wél dezelfde ' voorvader '.
Komt het NT nog aan bod?
Waar nodig zoals is te verwachten.
Ik stel veel vragen, ik weet het, maar ik heb een aantal keren een miskoop gedaan met boeken en daar zijn ze me net even te duur voor :)
Waren dat boeken die men hier heeft aangeraden ? En de bib. ?
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Inderdaad bestel ik zo veel mogelijk in de bieb. Maar die bij mij in de stad heeft niks. Sommige bestellingen duren wel een 1-3 maanden. Zo lang kan ik niet wachten :)

De miskopen die ik noemde waren niet gebaseerd op dit forum, maar meer op recensies en mijn eigen hoop op waar het desbetreffende boek over zou gaan. :(

Ik heb het nu helemaal gehad met boeken van semi-christelijke of vrijzinnige schrijvers. Daar hoopte ik vroeger nog wat inspiratie in te vinden, wat antwoorden op zaken en wat minder vergaand als een Price of Dawkins. Maar helaas...viel dat even tegen. Veel gebazel maar weinig wol.
Plaats reactie