Paulus vergiste zich...?!
Moderator: Moderators
Re: Paulus vergiste zich...?!
Het duurde even voordat 'ik' door de turingtest heenkwam, maar de resultaten zijn verbluffend. Mijn positronisch brein is inmiddels zelfs in staat tot vertoon van emotie. Ik ben nu bezig met het hoofdstuk humor, maar dat valt vooralsnog niet mee voor een veredeld antwoordapparaat als icc. (Intelligent Creative Communicator)
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
-
aton
Jim schreef:Je wilt niet weten hoeveel werk dat finetunen inhield voor het beheerteam voordat het ding eens knap werkte.
Voordat we te ver uit koers raken. WPS is aan zet. En vannacht wordt er niet gewerkt 
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
De discussie is een beetje uitgewaaierd, that's all...PietV. schreef:We hebben nacht- en dagploegenWPS schreef: Nog een of twee boeken over evolutie en een hele stapel over kosmologie (ondermeer de evolutie van het heelal). Als je het leuk vindt, zal ik de titels op het forum zetten.
@Fjedka: slaap je eigenlijk wel?Zag dat je de hele nacht actief geweest bent op het forum...
Even terug naar af. Want ik probeer even een beeld te vormen van de achtergrond van deze discussie. Het begon met een simpele veronderstelling. Waarbij het even ging of de Bijbel door mensenhanden wordt geschreven en over profetieën die niet uitkomen. Vervolgens schuiven we door naar oerknal en deeltjes fysica. En nu zitten we met een veredelde crea-bol.com; evolutie te wikken en te wegen. Wat is de volgende stap binnen het verhaal. Misschien is het handig dat je even kort uitlegt waar je naar toe wil?
Maar nu even serieus: ik heb de stelling op het forum gezet met als achtergrond mijn zoektocht naar de vraag: is de Bijbel de door de God van de Bijbel geïnspireerde boodschap aan ons mensen of hebben we te maken met mensen die (vaak met de beste intenties) hun eigen denkbeelden over God op papier hebben gezet of hebben we te maken met mensen die (zonder dat ze dat wellicht in de gaten hadden) hun eigen denkbeelden op een denkbeeldige god geprojecteerd hebben. Zoals ik al heb weggeschreven kom ik uit de Reformatorisch / evangelische hoek waarbij strikt wordt vastgehouden aan het eerste uitgangspunt. Zo heb ik het altijd geleerd en heb altijd boeken gelezen die dit min of meer bevestigd hebben. Enige tijd terug heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben meer kritische literatuur gaan lezen en ben meer met een kritische blik de Bijbel gaan lezen. Het viel mij op dat JC zelf en ook Paulus Zijn wederkomst binnen hun eigen generatie plaatsen. Letterlijk. Mocht dat idd waar zijn, dan denk ik dat we niet verder hoeven de discussiëren of de Bijbel mensenwerk is of niet.
Wat een tweede fascinerende vraag is, is de vraag hoe het mogelijk is dat zeer intelligente theologen en apologeten nog steeds kunnen verdedigen dat de Bijbel 100% Gods woord is terwijl bovenstaand voorbeeld (en nog veel meer voorbeelden) zo evident duidelijk maken dat dit niet het geval is. Mis ik iets of zijn die lui allemaal nuts...?
Dat was zo'n beetje mijn insteek voor deze ietswat uitgewaaierde discussie.
Ps. Ik zit er overigens niet mee dat we af en toe een beetje off-topic gaan. Maat kan mij wel voorstellen dat het niet helemaal de bedoeling is.
Groeten,
WPS
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Albert Einstein
Albert Einstein
@PietV.
Bedankt voor de interessante link! Nuttig.

Bedankt voor de interessante link! Nuttig.
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Albert Einstein
Albert Einstein
@aton
@Jim
@Fjedka
@Jim
@Fjedka
Albert Einstein
Albert Einstein
Het gemakkelijkste antwoord zou natuurlijk zijn: " Ze zijn allemaal "nuts"!. Echter het zal iets ingewikkelder liggen. Gebaseerd op een ingesleten boodschap die moeilijk te resetten valt. Een veel gehoorde kreet is dat er zwaarwegende consequenties aan vast zitten. Dus als je begint met schrappen dan blijf je schrappen. Het gemakkelijkste (of moeilijksteWPS schreef:
Wat een tweede fascinerende vraag is, is de vraag hoe het mogelijk is dat zeer intelligente theologen en apologeten nog steeds kunnen verdedigen dat de Bijbel 100% Gods woord is terwijl bovenstaand voorbeeld (en nog veel meer voorbeelden) zo evident duidelijk maken dat dit niet het geval is. Mis ik iets of zijn die lui allemaal nuts...?![]()
Off-topic gaan is geen probleem als het maar in overleg gebeurd met alle betrokkenen. Er komt weleens onenigheid van. De discussie valt dan niet meer te volgen. Op zich is het onderwerp wel interessant. Uiteindelijk zou ik er "religie vergiste zich"van kunnen maken". Om de lading te dekken. Dus we hebben het over Paulus, apologeten, creationisten etc. Die op grond van verkeerde bevindingen een bijstelling laten plaatsvinden of hun mening verankeren ook al dendert de seculiere buitenwacht in volle vaart verder.Dat was zo'n beetje mijn insteek voor deze ietswat uitgewaaierde discussie.
Ps. Ik zit er overigens niet mee dat we af en toe een beetje off-topic gaan. Maat kan mij wel voorstellen dat het niet helemaal de bedoeling is.
Groeten,
WPS
@PietV.
Ik denk dat je de zaken idd goed in perspectief zet. Maar het blijft idd fascinerend dat sommige toch zeer intelligente mensen (bijvoorbeeld WJ Ouweneel) wel wat beginnen te schuiven maar toch aan de "Waarheid" kunnen blijven vasthouden...
Ik denk dat je de zaken idd goed in perspectief zet. Maar het blijft idd fascinerend dat sommige toch zeer intelligente mensen (bijvoorbeeld WJ Ouweneel) wel wat beginnen te schuiven maar toch aan de "Waarheid" kunnen blijven vasthouden...
Albert Einstein
Albert Einstein
-
a.r.
Heb je het boek van Rereformed over Ouweneel al eens gelezen?
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... lindex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... lindex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Onze "broeder" rereformed heeft in zijn boek heel wat zinnen aan Ouweneel besteed. Hij is het bestuderen zeker waard. Maar het is frappant dat iemand tientallen jaren creationist is (bioloog) en op basis van voortschrijdend inzicht uiteindelijk theïstisch evolutionist wordt. Wat een tijdverspilling zou een leek zeggen.WPS schreef:@PietV.
En zich daarna in allerhande bochten wurmt om het morele gelijk naar zich toe te trekken door de atheïst als een immorele hansworst neer te zetten. En dan vraag ik mij af wat hebben "wij" misdaan. Het niet geloven in een god maakt een mens niet per definitie slechter of beter. En de gevangenissen zitten ook niet vol met atheïsten. Integendeel het zijn volgens de statistieken bijna allemaal gelovigen. Dus ergens is er iets fout gegaan met Ouweneel. Het zal wel verscholen zitten in de meer dan 100 boeken die hij heeft geschreven. Of het kortstondige uitstapje naar "degeneratie". Er is trouwens op dit forum ook veel over hem geschreven. Op het portal stond een artikel "De dwalingen van Ouweneel". De auteur heeft het helaas verplaatst naar het maandblad de Vrije Gedachte. Maar kort gezegd de persoon neemt het niet zo nauw met de waarheid. Veel van zijn beweringen bleken niet te kloppen. Het verdraaien van sterfbedcitaten, geboortehuizen van bekende atheïsten waar volgens Ouweneel nu een kerk in zit. Tsjakka de wegen van de heer zijn.... Bij navraag blijkt dit niet te kloppen. Maar zijn trouwe aanhang moet het hier wel mee doen.
Nuttig, bedankt a.r.!a.r. schreef:Heb je het boek van Rereformed over Ouweneel al eens gelezen?![]()
Albert Einstein
Albert Einstein
Ik heb eem emailwisseling gelezen inzake de discussie over sterfbedcitaten etc. Idd erg onzorgvuldig en dom van WJO 
Albert Einstein
Albert Einstein
Dag WPS,
Je schreef:
Je schreef ook:
Had de Bijbelse God zich niet vergist in de eerste mensen?
Hieronder nog enige voorbeelden:
Jona 3:
10 En God zag hun werken, dat zij zich bekeerden van hun bozen weg; en het berouwde God over het kwaad, dat Hij gesproken had hun te zullen doen, en Hij deed het niet.
Genesis 6:
3 Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren.
6 Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.
7 En de HEERE zeide: Ik zal den mens, dien Ik geschapen heb, verdelgen van den aardbodem, van den mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.
8 Maar Noach vond genade in de ogen des HEEREN.
Ik denk dat er nog wel meer voorbeelden zijn.
Ajuus,
Stan
Je schreef:
Welke God bedoel je dan?God kan zich niet vergissen
Je schreef ook:
Klopt.En als de Bijbel God's woord is, dan vergist God zich ook
Had de Bijbelse God zich niet vergist in de eerste mensen?
Hieronder nog enige voorbeelden:
Jona 3:
10 En God zag hun werken, dat zij zich bekeerden van hun bozen weg; en het berouwde God over het kwaad, dat Hij gesproken had hun te zullen doen, en Hij deed het niet.
Genesis 6:
3 Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren.
6 Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.
7 En de HEERE zeide: Ik zal den mens, dien Ik geschapen heb, verdelgen van den aardbodem, van den mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.
8 Maar Noach vond genade in de ogen des HEEREN.
Ik denk dat er nog wel meer voorbeelden zijn.
Ajuus,
Stan
Famous Sam McCloud quotes:
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
Hoi Stanhope,Stanhope schreef: Dag WPS,
Je schreef:Welke God bedoel je dan?God kan zich niet vergissen![]()
Ik kan natuurlijk nu wel zeggen: de God van de Bijbel, maar hoe bedoel je je vraag precies...?
Groetjes,
WPS
Albert Einstein
Albert Einstein
Ken je Peter Scheele? Ben je inmiddels deze achtergrond ontgroeit? Even off-topic dan maarWPS schreef:Klopt, @Fjedka. Heb in 1992-1993 een jaar Evangelische Hogeschool gedaan met ondermeer de beroemde en beruchte W.J. Ouweneel als één van de docenten.
Ik ben idd afkomstig uit de fundamentalistische hoek: (VWO op "Driestar College" in Gouda) en lid van de Christelijke Gereformeerde Kerk...![]()
![]()