Hallo Elle,
Ik volg dit topic maar heb me er nog niet mee bemoeid.
Na mijn scheiding in '98 ben ik in een evangelische gemeente terecht gekomen. En ik ben daar binnen gehaald met de mooiste beloftes. God houd van je, Hij is bij je, hij zorgt voor je en ga maar door. En daar had ik toen zo'n behoefte aan, want dat had ik nog nooit ervaren in mijn leven. Doordat ik labiel en kwetsbaar was stond ik heel erg open voor die mooie woorden en beloftes. En god gaf mij kracht, steun en Hij was de liefde van mijn leven. En ik dacht dat ik dat ook voor Hem was.
Totdat ik mijn ogen heb laten laseren en er grote klachten aan over gehouden heb. Een operatie waarvoor ik me suf gebeden had, mensen voor me heb laten bidden en zelfs biddend onder het apparaat gelegen. En het ging fout!
En toen snapte ik het niet meer, kreeg grote twijfels, die ik eerst met christenen heb besproken. Maar de antwoorden waren zo cliché en nietszeggend. Er kwamen allerlei bijbelteksten: kom tot mij allen die vermoeid en belast zijn en ik zal u rust geven. Aan Jezus ligt het niet want hij heeft het beloofd. Maar waarom krijg ik het niet, hij hééft het toch beloofd? Ik ga toch naar Hem? Dan zal ik wel geen goed christen zijn of.......hij bestaat helemaal niet. En als hij wel bestaat maakt hij zijn beloftes niet waar!
En ik wilde helemaal niet dat hij niet bestond. Mijn grote vriend in de hemel zou niet bestaan?
Ik kreeg zelfs het verwijt dat ik "die helpende hand van Jezus" niet wilde grijpen. Maar ik graaide me rot en hij was er niet.
Ik ben gaan zoeken. Het hele internet afgestruind naar bewijs van God. Maar hoe meer in zocht, hoe minder ik vond. En dat was alweer een valse belofte want in de bijbel staat: zoekt en gij zult vinden. De geest zal u openbaren.
En ik heb gevonden! Mijn geest heeft me de waarheid geopenbaard. Ik heb Freethinker gevonden.
De eerste keer dat ik in die gemeente was had ik het gevoel dat de hele dienst speciaal voor mij was. Dat God me zag en me wilde roepen. De laatste keer dat ik er was, en al zoveel twijfels had, ben ik biddend naar binnen gegaan. Laat er iets zijn wat voor mij is. Iets waardoor me toch duidelijk was dat God bestond. En wat was er? Niets, echt helemaal niets! Ik had hem zo nodig, had hem zo lief, en hij liet me vallen als een baksteen.
In het NT staan heel veel prachtige beloftes. Alleen, ze worden niet waar gemaakt. Zal de "belofte" van hemel of hel dan wel waar zijn? Als je op de andere beloftes al niet kan vertrouwen, kun je hier dan wel op vertrouwen?
En ze zijn niet waar! Je bewust zijn zit in je hersens. Weet jij nog waar je was voordat je een baby was? Helemaal nergens, want je had nog geen hersens of bewustzijn. En zo zal het na je dood ook zijn. Geen hersens geen bewust zijn. Je bent weer waar je was voordat je een baby was.
Elle, blijf vertrouwen houden in jezelf! Je hebt je twijfels niet voor niets gekregen. Je weet ze heel goed te motiveren en te onderbouwen. Zou jij nog weer kunnen geloven en al je twijfels op zij zetten? Ik denk het niet! Ik neem aan dat je dit probleem ook met God/Jezus hebt besproken? Maar zul je ooit weer écht kunnen geloven? Zal je rust krijgen als je besluit al je twijfels opzij te zetten en weer voor God gaan? Krijg jij nog de rust als je voor deze beslissing kiest?
Porbeer eens hoe het voelt als je hier voor kiest, maar probeer ook eens hoe het voelt om voor de andere kant, dus je geloof laten vallen kiest. Je word nu nog heen en weer geslingerd, maar het zal je al hoe duidelijker worden waarbij je het beste gevoel hebt. En je gevoel zegt je de waarheid!
Geef het even tijd. Het is een heel moeilijk proces. Een rouwproces zelfs. Maar geloof me.....eens weet je heel goed waar je voor kiezen moet.
En je broer en schoonzus.....gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen!
Jim schreef:Waarom zou je dat niet meer kunnen zijn?
Beter gezegd, op welke maatstaven reken je die goede vrouw en echtgenote af?
Op de religieuze, of de seculiere/atheïstische?
Omdat de liefde verdwenen is Jim, daarom kan ik dat niet meer.
Ik reken op seculiere maatstaven die goede echtgenote af.
Mijn schoonzus vroeg hoe ik het durfde om zoiets te vragen! Volgens haar zou het beter zijn als ik me bezig hield met de vraag hoe een zondaar tot Christus komt.
Nogal een boude manier om een lastige edoch terechte vraag te ontwijken.
Zij gaf met die reactie van haar verholen toe dat ze daar nog nooit verdiepend over heeft nagedacht.
Er staat toch zoiets in de Bijbel van "Gij zult niet doden."? Een op het eerste oog een nogal simpel lijkende maar ergens toch vooral cruciale vraag.
Ik ben overigens nog nergens in de Bijbel tegengekomen dat een zondaar eerst tot Christus moet komen voordat hij aan God en gelovigen lastige vragen mag stellen, maar dat terzijde.
vuurdoorn schreef:
Geef het even tijd. Het is een heel moeilijk proces. Een rouwproces zelfs. Maar geloof me.....eens weet je heel goed waar je voor kiezen moet.
Heel veel sterkte ermee!
Groet Kristel
Dag vuurdoorn,
Onze zoektochten lijken wel een beetje op elkaar vind ik.
Ik heb vóórdat ik afscheid van God nam een gebed uitgesproken en gezegd dat Hij terug mag komen in mijn hart wanneer Hij zou bestaan.
Daarna heb ik nooit meer gebeden of bijbelgelezen.
Dit is ongeveer vier jaar geleden en Hij heeft nog geen antwoord gegeven.
Veelzeggend vind ik.
Dank voor je schrijfsel, ik ben er blij mee.
Jim schreef:Waarom zou je dat niet meer kunnen zijn?
Beter gezegd, op welke maatstaven reken je die goede vrouw en echtgenote af?
Op de religieuze, of de seculiere/atheïstische?
Omdat de liefde verdwenen is Jim, daarom kan ik dat niet meer.
Ik reken op seculiere maatstaven die goede echtgenote af.
Kijk duidelijke taal.
Nog een probleem erbij, ik zou niet graag met je ruilen.
Ik zou nu ook even niet weten wat ik zeggen moet, anders dan, denk om en aan jezelf.
Jim schreef:
Ik zou nu ook even niet weten wat ik zeggen moet, anders dan, denk om en aan jezelf.
Dat doe ik al Jim, daarom ben ik wie ik nu ben en sta ik waar ik nu sta.
Deze gebeurtenis geeft aan dat het nodig is om het fundament waarop ik dacht stevig te staan te versterken. Dus de komende tijd ga ik me daarmee bezig houden.
elle schreef:
Dat doe ik al Jim, daarom ben ik wie ik nu ben en sta ik waar ik nu sta.
Deze gebeurtenis geeft aan dat het nodig is om het fundament waarop ik dacht stevig te staan te versterken. Dus de komende tijd ga ik me daarmee bezig houden.
Levert je op termijn meer op dan nadenken over hoe anderen over jou denken. Je moet tenslotte nog tientallen jaren vullen op deze planeet. Het is leuker om dat te doen met de nodige kennis van zaken. En uiteindelijk kun je echt het verschil maken in dit soort discussies.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
>Edwin< schreef:
Nogal een boude manier om een lastige edoch terechte vraag te ontwijken.
Zij gaf met die reactie van haar verholen toe dat ze daar nog nooit verdiepend over heeft nagedacht.
Er staat toch zoiets in de Bijbel van "Gij zult niet doden."? Een op het eerste oog een nogal simpel lijkende maar ergens toch vooral cruciale vraag.
Ik ben overigens nog nergens in de Bijbel tegengekomen dat een zondaar eerst tot Christus moet komen voordat hij aan God en gelovigen lastige vragen mag stellen, maar dat terzijde.
Die vragen die ongetwijfeld ook de gelovigen zelf hebben worden de kop ingedrukt. Het wordt gezien als een stukje opstandigheid en onvrede met de weg die God met hen en/of met anderen houdt. Later, ná dit leven zullen ze alles begrijpen. Dus op deze manier oefenen ze geduld en lijdzaamheid.
Gewoon geen vragen stellen en je hoofd buigen, God weet het nu eenmaal veel beter dan wij, nietige mensen.
Vanavond lag er op de deurmat een mooi ingepakt presentje, geadresseerd aan mijn persoon.
Er zat een boekje in met de titel: DE GOEDE KEUS, geschreven door J.C.Ryle.
Er staan preken in over bijbelse figuren die de juiste keus hebben gemaakt in hun leven.
Ik vind dit echt niet leuk . Net nu ik mijn evenwicht weer een beetje terug heb komen ze met zoiets!
Wat moet ik hier nu mee?
Samante schreef:De objectieve waarheid bestaat niet, ieder mens heeft een unieke perceptie van de werkelijkheid.
Is dat een objectieve waarheid?
Misschien bedoel je dat moraliteit (al dan niet) religieus iets anders is dan waarheid.
Moraal draait om wenselijkheid.
Nee dat bedoelde ik niet. Omdat ieder mens een eigen perceptie heeft van de werkelijkheid, bestaat er niet zoiets als een objectieve waarheid. Ik heb ook een eigen waarneming en vorm daar een eigen oordeel over en gevoel. Zo kan ieder mens door zijn/haar perceptie eigenlijk alleen een subjectieve waarheid hebben.
elle schreef:Vanavond lag er op de deurmat een mooi ingepakt presentje, geadresseerd aan mijn persoon.
Er zat een boekje in met de titel: DE GOEDE KEUS, geschreven door J.C.Ryle.
Er staan preken in over bijbelse figuren die de juiste keus hebben gemaakt in hun leven.
Ik vind dit echt niet leuk . Net nu ik mijn evenwicht weer een beetje terug heb komen ze met zoiets!
Wat moet ik hier nu mee?
Weet je van wie het is? Gooi het bij diegene in de brievenbus. Of neem het mee als je naar de plaatselijke bibliotheek gaat en leg het daar gewoon ergens op de leestafel neer en wandel weg.
Weggooien is ook een optie, zelf vind ik de eerste twee ideeën mooier.