Dan nog slaat het nergens op. De vergelijking gaat niet op.dikkemick schreef:@Job
De vergelijking met de creationisten ontgaat je volkomen. Vandaar je sneer naar mijn adres.
Ik hoef geen uitvlucht te zoeken voor mijn interpretaties.
Want mij visie op juiste verstaan van de teksten is geheel anders dan die van de creationisten.
Dat heb ik al uitgelegd.Dikkemick schreef:Wat betekent het begrip "God" nu nog in jouw visie. Jij hebt van God een nudist gemaakt! het heeft niets meer om het lijf.Job schreef:Want, nogmaals (voor de zoveelste keer) gaat de bijbel over geheel andere zaken.nm,over diep- diep menselijke ervaringen in RELATIE tot de mens (mede- mens) en de wereld om ons heen in verhouding met God.
Waarom het dan nog "G"od blijven noemen is me een raadsel.
De Godsnaam = JHWH. Een godsbegrip niet aan plaats en tijdgebonden.
Zie Mattheüs:
"IK BEN MET JULLIE, ALLE DAGEN, TOT AAN DE VOLEINDING VAN DE WERELD"
(MT 28,20)
De godsnaam is een dynamisch relationeel begrip: "Ik ben er voor jou" . Dat is mijn God.
Een rabbijn heeft eens een keer aangegeven dat deze godsnaam een 'werkwoord'(zoals alle Hebreeuwse woorden) is.
Deze NAAM (Hebr.: 'Ha-Sjem' = De NAAM) drukt een relatie uit. Hij staat naast de weerlozen staat, de weduwe, de melaatsen, de vervolgde.....Hij roept mensen elkaar te ontzien en lief te hebben.
Zo gauw de mens in Genesis verschijnt (Tweede Scheppingsverhaal), dan verschijnt ook DE NAAM.
De NAAM is eigenlijk onuitsprekelijk. Hij is niet in woorden te vatten.
Hij is niet te beredeneren, niet in een filosofisch systeem te 'pakken' en ook niet in een kerkelijke leer.
Dat is de God van Jezus van Nazareth.
Job