Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 19 sep 2024 16:50
Mus schreef: 19 sep 2024 11:12Ik dacht ik gooi eens een muntje op met een radicaal idee,
maar het is een slecht idee begrijp ik?
Het is hier inderdaad een slecht idee
geweld kent geen grenzen en als er geen rem op staar overwoekert het alles,
hetzelfde gaat op voor haat, polarisatie, ...

laat ons met Hannah arendt eindigen
https://www.goodreads.com/quotes/844959 ... re%20world.
Hannah Arendt schreef:Good can be radical; evil can never be radical, it can only be extreme, for it possesses neither depth nor any demonic dimension yet--and this is its horror--it can spread like a fungus over the surface of the earth and lay waste the entire world.
Evil comes from a failure to think.”
Wijze woorden!

appelfflap schreef:In gaza heeft het geweld vrij spel en zonder rem,
Als zulks waar zou zijn, dan zouden er niet 'slechts' ruim 40.000 doden zijn,
maar dan zouden er vele malen meer doden zijn.

appelfflap schreef:de waanzin zie je daar en je ziet ook hoe de schimmel nu uitbreidt over de hele regio.
beepers in Libanon als bommen inzetten zal vrede niet dichterbij brengen, integendeel
Maar wat wanneer het op de keuze aankomt om ofwel
kwaad te doen of kwaad te ondergaan?
Hannah Arendt schreef:The sad truth is that most evil is done
by people who never make up their minds to be good or evil.”
Wat is dan het goede of het kwaad?
Is het wanneer het op de keuze aankomt
om ofwel kwaad te doen of kwaad te ondergaan
  • beter om onder het kwaad te lijden of om het te doen?
    :?: :?: :?:
Laatst gewijzigd door HierEnNu op 19 sep 2024 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

gerard_m schreef: 19 sep 2024 13:55
Helaas zal geen enkele Israeli/Joods mens zich dan ook in de toekomst, waar dan ook ter wereld, nog veilig kunnen voelen. Dat hebben ze dan echter volledig aan zichzelf te wijten.
Los van de punten die ChaimNinski aandraagt..........
De stelling dat "Joden" het aan zichzelf te danken hebben dat zij nergens veilig zijn, is m.i. per definitie (zacht gezegd) zeer bedenkelijk.

Ook als je het beleid van de Israelische regering 100% fout vindt, zijn "de Joden" daar niet voor verantwoordelijk. Hooguit de groep die Netanyahu steumt, naast vanzelfsprekend altijd ook de dader van geweld zelf.

Moeten Nederlanders wereldwijd verantwoordelijk worden gehouden voor het beleid van de Nederlandse regering?
Ik heb op geen van de regeringspartijen gestemd en voel daar geen enkele verantwoordelijkheid voor.
Het geciteerde is uit de context getrokken.
Ik schreef:
Yours schreef: 06 nov 2023 13:51 Ik denk dat de haat jegens Israël/de Israeli/de Joodse mens door de oorlog in Gaza geen grenzen meer zal kennen.
Helaas zal geen enkele Israeli/Joods mens zich dan ook in de toekomst, waar dan ook ter wereld, nog veilig kunnen voelen. Dat hebben ze dan echter volledig aan zichzelf te wijten. Want hoe gruwelijk Hamas ook tekeer is gegaan: de haat en onbarmhartigheid die Israël nu jegens de Palestijnen laat zien kent ook geen grenzen.
Wellicht heb ik het niet helemaal goed geformuleerd, maar om alle misverstanden uit de wereld te helpen:
Het is een uitdrukking van de vrees dat ‘de tegenstander’ qua vergelding geen enkel verschil/onderscheid zal maken tussen Israeli en/of de Joodse mens waar ter wereld dan ook, die ja dan wel nee voorstander zijn/waren van Israëls acties: schuldig en/of verantwoordelijk of niet-schuldig en/of niet-verantwoordelijk. Zoals ook Israël geen enkel onderscheid maakt tussen schuldigen en onschuldigen op vele plaatsen in de oorlogsvoering. ‘Met dank’ aan de Israëlische regering o.l.v. Netanyahu, die de oorlog ook nog eens gaande houdt om zijn eigen hachje te redden.
Laatst gewijzigd door Yours op 19 sep 2024 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Mus
Diehard

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa Storm: oorlog!

Bericht door Mus »

HierEnNu schreef: 19 sep 2024 14:46
Mus schreef: 19 sep 2024 11:12Hoe dan ook het lijkt me een goed idee om ten eerste eens te erkennen
dat het idee van de Britten een slecht idee was en dat stom was
van de Joodse gemeenschap, hoe begrijpelijk ook, om daar in mee te gaan.
Net als dat eerdere idee van jou om het verleden te veranderen :mrgreen: , LIJKT zulks jou een goed idee? En dat is je hele onderbouwing? Daaruit BLIJKT dan volgens mij dat je maar wat uit de losse pols uitkraamt zonder onderbouwing, meer niet. Dus tenzij je het nog eens goed overdenkt en met feiten aantoont waarom zulks een goed idee LIJKT, kan ook dat idee mijns inziens verticaal geclassificeerd worden in het ronde archief, daar waar jouw eerdere idee ook al snel terecht kwam.

Mus schreef:Mogelijk dat met die erkenning naar de Palestijnse gemeenschap wat goodwill wordt gekweekt, moeten ze wel die radicaal rechtse joden even buiten spel zetten want die zullen de zaak er niet beter op maken, bescheidenheid lijkt me namelijk wel op zijn plek te zijn.
Hoewel bescheidenheid jou op zijn plek LIJKT[!] te zijn, getuigen jouw uitspraken geenszins van enige bescheidenheid, integendeel! HOE zou jouw idee, wat jij ff snel uit de losse pols uitkraamt zonder onderbouwing, bij de Palestijnse gemeenschap wat goodwill kweken? En belangrijker, Israël is een Democratie in werking en jij stelt hier ff geheel koudbloedig als voorwaarde dat Democratisch gekozen volksvertegenwoordigers en ministers van Israël tezamen met de burgers die op hen stemden 'even buiten spel' gezet moeten worden. En dat moeten 'ze' [wie?] dan ff doen omdat zulks volgens jou dat heel misschien zou kunnen leiden tot wat goodwill bij de Palestijnse gemeenschap? Iets meer bescheidenheid jouwerzijds blijkt inderdaad wel op zijn plek te zijn,
want ook bij dit betoog ontbreekt iedere onderbouwing jouwerzijds ...
... en bovendien ga je geheel voorbij aan de gevolgen die jouw voorstel tot het kaltstellen van Democratisch gekozen volksvertegenwoordigers en ministers van Israël tezamen met de burgers die op hen stemden zal hebben. Neem zulke gevolgen eens mee in je fantasievolle overwegingen!

Mus schreef:Het spijt me, ik ben een fantasievol en zie oplossingen bij de vleet,
het vraagt echter wel wat.
Gedenk voortaan het onderschrift van heeck:
  • "Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt."
Mus schreef:Want ja de woede die de Israëlische staat over zich heeft afgeroepen met hun handelen door de jaren heen, maar vooral met de laatste ontwikkelingen, zal niet zomaar van het bordje van de Iraelische gemeenschap verdwijnen.
Nou en? Wat gaat concreet verdwijnen van het bordje van de Iraelische gemeenschap door de uitkraamsels op basis van jouw fantasievolle overwegingen? Nada, toch?

Mus schreef:Het wordt dan gewoon een kwestie van stil blijven zitten terwijl je hoofd wordt geschoren. Het is niet leuk, maar wel leerzaam. En let wel ik zie het echt niet gebeuren die erkenning van een slechte keus en vervolgens de consequentie met terug werkende kracht aanvaarden,
echter hoop doet leven.
Hoop doet Israël niet leven zolang er nog Islamisten en andere terroristische groeperingen zijn die Israël willen vernietigen, dat geloof je toch zelf niet? Als Israël bij wijze van spreken morgen heel hoopvol de wapens omsmelt tot werktuigen om gezamenlijk met haar vijanden in coëxistentie de gehele Levant te ontwikkelen, zoals het de Israëliërs ook in Israël met veel succes is gelukt, dan zou overmorgen Israël medogenloos vernietigd worden door diezelfde vijanden, maar als vandaag Hamas#Co onvoorwaardelijk capituleert, de wapens neerlegt en de gegijzelden terug laat keren naar Israël, dan is morgen de Gaza oorlog voorbij en kunnen vredesbesprekingen
en wederopbouw van Gaza aanvangen.

Israël heeft het recht om zichzelf te verdedigen,
ook als daardoor Collateral Damage te betreuren valt en
Collateral Damage is geen moord!

Jij bent kennelijk gewend je uitkraamsels te onderbouwen met hoop op gebeurtenissen waarvan je zelf al in je eigen woorden letterlijk en bijvoorbaat aangeeft:
  • "ik zie het echt niet gebeuren".
Ik benieuwd of jij alsnog die voor jouzelf goed LIJKENDE ideeën nog eens goed overdenkt en vervolgens aantoont waarom jouw goed LIJKENDE ideeën
daadwerkelijk goede ideeën zouden kunnen zijn.
Lieftallige,

1. Dat ik het verleden zou willen veranderen klopt niet het verleden is het verleden en daar heb je dan mee te dealen.

2. Voor het droppen van nieuwe ideeën moet je idd niet al te bescheiden zijn dat klopt.

3. Een ideetje in de groep droppen doet niks af aan democratie, je kan een een idee namelijk bespreken om vervolgens tot een besluit te komen. Met andere woorden de aanname waar je hele stuk op is gebaseerd klopt niet.

4. En verder je draaft wel heel erg door beste HierEnNu, want ik heb één en ander wel degelijk overdacht en daarbij alle partijen, ook de partijen waar jij nu zo op afgeeft meegenomen in dat idee. Ik snap verder ook heel goed waarom nog niemand in Israël op het zelfde idee is gekomen. Hoe je het ook went of keert in de ogen van wat jij terroristen en aanverwanten noemt is de Israëlische staat een bezetter, en de Israëlische staat ziet zichzelf als eigenaar en zie daar het hele probleem in een notendop. Om dit probleem op de lossen zul je helemaal terug moeten naar het begin waar de Israëlische staat werd opgericht. Doe je dat dan is de oplossing van het hele probleem ook zo gevonden. Het is maar een ideetje, schiet gerust van uit de onderbuik af daar is iedereen mee geholpen.

Alles begint bij erkenning, zolang die er niet is zal de oplossing ver weg blijven.

Een vrolijke groet van een niet zo bescheiden mus.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Yours schreef: 19 sep 2024 17:34 Wellicht heb ik het niet helemaal goed geformuleerd,
maar om alle misverstanden uit de wereld te helpen:
Hoezo help je daar dat misverstand mee uit de wereld toen je schreef:
Yours schreef:Dat hebben ze dan echter volledig aan zichzelf te wijten.
Uit zulk soort van redeneren volgt namelijk ook:
  • "De Gazanen vielen Israël binnen en verklaarden met 'Operatie al-Aqsa Storm'
    aan Israël de oorlog. De reactie daarop en de gevolgen daarvan
    hebben de Gazanen dus volledig aan zichzelf te wijten."
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

gerard_m schreef: 19 sep 2024 14:52 Wat zou dit precies opleveren?
De dekolonisatie leidde tot een grote reeks onlogische grenzen waaruit tal van conflicten zijn ontstaan. Als we dat erkennen, stoppen die conflicten dan?
Erkenning zou in elk geval een eerste stap zijn want laat zien dat men snapt cq begrijpt wat maakt dat men vanaf dag 1 al wordt aangevallen, dat maakt alle verschil. Het bied opening en dus kan een oplossing gevonden worden, een stap waar Israël nog in geen velden of wegen aan toe is, gezien het beleid wat ze voeren.
Aangezien de staat Israel vanaf dag 1 is aangevallen, kan de woede onmogelijk het gevolg zijn van haar beleid door de jaren heen. Tenzij de Arabieren over paragnostische gaven beschikten.
Je hoeft geen helderziende te zijn om te snappen dat die woede er al was vanaf dag 1 dat de staat Israël het daglicht zag in dat gebied, je moet wel een blinde zijn om dat niet te zien.
Waar hoop je precies op?
Dat op een dag de schellen van de ogen van de staat Israël zullen vallen en zij dus zal zien hoe het komt dat ze vanaf dag 1 tot op de dag vandaag worden aangevallen.
Met fantasie en out of the box denken is op zich niets mis, al fantaseer ik zelf liever over andere dingen dan de deportatie van 6 miljoen Joden naar Schotland. Ik zie daar namelijk hele nare beelden bij.
Dan heb je niet begrepen wat ik schreef. Ik schreef dat alle partijen blij zouden zijn. Dat wil dus zeggen dat je er impliciet van uit kan gaan dat wanneer een partij niet blij zou zijn met dit out of the box idee het hele feest niet door gaat, dus niks deportatie, gewoon een kleine verhuizing wanneer alle partijen het eens kunnen worden.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mus schreef: 19 sep 2024 17:41:scissors:
Lieftallige,
Ik ook van jou hoor! :oops:
Mus schreef:1. Dat ik het verleden zou willen veranderen klopt niet
het verleden is het verleden en daar heb je dan mee te dealen.
Eensch! Dan heb ik je kennelijk verkeerd begrepen toen je opperde
om de bewoners van het huidige Israël te deporteren om zo de situatie
van voor de oprichting van Israël te kunnen herstellen.
Mus schreef:2. Voor het droppen van nieuwe ideeën
moet je idd niet al te bescheiden zijn dat klopt.

3. Een ideetje in de groep droppen doet niks af aan democratie, je kan een een idee namelijk bespreken om vervolgens tot een besluit te komen. Met andere woorden de aanname waar je hele stuk op is gebaseerd klopt niet.

4. En verder je draaft wel heel erg door beste HierEnNu, want ik heb één en ander wel degelijk overdacht en daarbij alle partijen, ook de partijen waar jij nu zo op afgeeft meegenomen in dat idee. Ik snap verder ook heel goed waarom nog niemand in Israël op het zelfde idee is gekomen. Hoe je het ook went of keert in de ogen van wat jij terroristen en aanverwanten noemt is de Israëlische staat een bezetter, en de Israëlische staat ziet zichzelf als eigenaar en zie daar het hele probleem in een notendop.
Dat is echter niet het hele probleem in een notendop. Wat is de zin van notedop oplossingen verzinnen voor complexe problemen behalve dan misschien wat tijdverdrijven? Ik ben warm voorstander van eenvoud van denken, daar niet van, maar haal er dan niet veel meer bij dan de situatie in het hier nu, althans, de situatie daar.

Beperk je dan bijvoorbeeld tot ideeën betreffende de eerste stap, wat is nodig
om te komen tot een al dan niet tijdelijk wederzijds staakt-het-vuren
alvorens vredebesprekingen überhaupt kunnen beginnen en als latere stap,
als er sprake is van 'na de oorlog', hoe de wederopbouw aan weerszijde
van de grenze tussen Gaza en Israël aangepakt kan worden op een manier
dat het vredesproces tussen Gazanen en Israëliërs daar
  • [het vredesproces welk daar vóór 7 oktober gaande was!]
daar in betrokken kan worden. Ja, inderdaad: ik heb ook onbescheiden en radicale ideeën!

Mus schreef:Om dit probleem op de lossen zul je helemaal terug moeten naar het begin waar de Israëlische staat werd opgericht. Doe je dat dan is de oplossing van het hele probleem ook zo gevonden. Het is maar een ideetje, schiet gerust van uit de onderbuik af daar is iedereen mee geholpen.
Je maakt een denkfout: het begin van de complexe problematiek waar de Levant regio momenteel mee te kampen heeft is niet waar de Israëlische staat werd opgericht! Maar vertel, welke oplossing van het hele probleem heb jij gevonden door helemaal terug te gaan naar het begin waar de Israëlische staat werd opgericht? Ik ben benieuwd ...
Mus schreef:Alles begint bij erkenning,
zolang die er niet is zal de oplossing ver weg blijven.
Eensch!
Zolang de vijanden van Israël blijven weigeren om Israël te erkennen en Israël haar bestaansrecht blijven betwisten door haar aan te vallen, zolang zal de oplossing inderdaad ver weg blijven.
Mus schreef:Een vrolijke groet van een niet zo bescheiden mus.
Zelf vind ik bescheidenheid geen deugd hoor, maar als een onbescheiden persoon anderen denkt voor te moeten schrijven dat ze bescheiden moeten zijn, dan stip ik zulks graag aan! :angel12:
.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

HierEnNu schreef: 19 sep 2024 18:44
Dat is echter niet het hele probleem in een notendop. Wat is de zin van notedop oplossingen verzinnen voor complexe problemen
Problemen heb doorgaans de neiging complexer te worden naarmate tijd vordert, daarom moet je ook terug gaan naar waar het in de beginne ontstaan is waardoor je het terugbrengt naar zijn eenvoud.
Je maakt een denkfout: het begin van de complexe problematiek waar de Levant regio momenteel mee te kampen heeft is niet waar de Israëlische staat werd opgericht! Maar vertel, welke oplossing van het hele probleem heb jij gevonden door helemaal terug te gaan naar het begin waar de Israëlische staat werd opgericht? Ik ben benieuwd ...
Dat klopt, met de oprichting van de staat Israël werden de problemen slecht voortgezet

Eensch!
Zolang de vijanden van Israël blijven weigeren om Israël te erkennen en Israël haar bestaansrecht blijven betwisten door haar aan te vallen, zolang zal de oplossing inderdaad ver weg blijven.
Laten we even kijken naar het waarom van de weigering de staat Israël te erkennen. Zullen we even onze vrije fantasie laten gaan en ons voorstellen dat de Britten zouden hebben gezegd dat de Joden wel een stuk van Nederland mochten hebben want dat land hadden ze net bevrijd en dat gaf hen het recht er over te beschikken naar eigen goeddunken. Wat denk je dat de Nederlanders, die dankbaar net bevrijd van een bezetter toch nog steeds bezet bleken te zijn, daar van zouden hebben gevonden. Zonder overleg een deel van hun land moeten afgeven en dat zonder protest, dat zou gebeurd zijn denk je?

Zelf vind ik bescheidenheid geen deugd hoor, maar als een onbescheiden persoon anderen denkt voor te moeten schrijven dat ze bescheiden moeten zijn, dan stip ik zulks graag aan! :angel12:
Voor een bezetter zoals de staat Israël ervaren worden door de onderdrukten en wat Israël zelf totaal niet ziet, laat staan in de gaten heeft, zou bescheidenheid wel iets zijn. Echter dat idee opdringen, binnen deze kleine gemeenschap, gaat me toch net wat te ver, een suggestie doen? Ja.
Dat laatste lijkt me mijn recht te zijn als vrij mens of denk jij daar anders over?
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Yours schreef: 19 sep 2024 17:34
Wellicht heb ik het niet helemaal goed geformuleerd, maar om alle misverstanden uit de wereld te helpen:
Het is een uitdrukking van de vrees dat ‘de tegenstander’ qua vergelding geen enkel verschil/onderscheid zal maken tussen Israeli en/of de Joodse mens waar ter wereld dan ook, die ja dan wel nee voorstander zijn/waren van Israëls acties: schuldig en/of verantwoordelijk of niet-schuldig en/of niet-verantwoordelijk. Zoals ook Israël geen enkel onderscheid maakt tussen schuldigen en onschuldigen op vele plaatsen in de oorlogsvoering. ‘Met dank’ aan de Israëlische regering o.l.v. Netanyahu, die de oorlog ook nog eens gaande houdt om zijn eigen hachje te redden.
Dank je wel Yours, ik snap hem zo.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mus schreef: 19 sep 2024 18:04
gerard_m schreef: 19 sep 2024 14:52 Wat zou dit precies opleveren?
De dekolonisatie leidde tot een grote reeks onlogische grenzen waaruit tal van conflicten zijn ontstaan. Als we dat erkennen, stoppen die conflicten dan?
Erkenning zou in elk geval een eerste stap zijn want laat zien dat men snapt cq begrijpt wat maakt dat men vanaf dag 1 al wordt aangevallen, dat maakt alle verschil. Het bied opening en dus kan een oplossing gevonden worden, een stap waar Israël nog in geen velden of wegen aan toe is, gezien het beleid wat ze voeren.
Niet echt, want het verklaart niet waarom veel andere landen die evenzeer onlogisch en onrechtvaardig ontstonden na de kolonisatie de problemen allang achter zich hebben gelaten. Dat maakt me ook pessimistisch over de impact van dit erkennen.

Waar hoop je precies op?
Dat op een dag de schellen van de ogen van de staat Israël zullen vallen en zij dus zal zien hoe het komt dat ze vanaf dag 1 tot op de dag vandaag worden aangevallen.
Het goede nieuws is dat dit allang bekend is bij Israel. Het feit dat Israel bestaat, is de reden voor de strijd. Clubs als Hamas en Hezbollah maken daar ook geen geheim van.

Met fantasie en out of the box denken is op zich niets mis, al fantaseer ik zelf liever over andere dingen dan de deportatie van 6 miljoen Joden naar Schotland. Ik zie daar namelijk hele nare beelden bij.
Dan heb je niet begrepen wat ik schreef. Ik schreef dat alle partijen blij zouden zijn. Dat wil dus zeggen dat je er impliciet van uit kan gaan dat wanneer een partij niet blij zou zijn met dit out of the box idee het hele feest niet door gaat, dus niks deportatie, gewoon een kleine verhuizing wanneer alle partijen het eens kunnen worden.
In deze fantasie vertrekken de Joden vrijwillig naar een gebied zoals Schotland en zijn ze daar heel blij mee. Ik kan me moeilijk voorstellen dat veel mensen met plezier huis en haard verlaten omdat hun land moet worden opgeheven. Maar goed, het is een fantasie.

Overigens lijkt dit scenario een soort herstel van wat grootouders van Palestijnen ooit meemaakten. Je verplaatst een volk om goed te maken dat 75 jaar geleden een volk is verplaatst. Ik blijf hem lastig vinden.

Wanneer Sudeten Duitsers, Polen, Esten, Tartaren en Indianen hetzelfde zouden willen, wordt het trouwens geen kleine verhuizing maar een behoorlijke operatie.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

HierEnNu schreef: 19 sep 2024 17:28 Als zulks waar zou zijn, dan zouden er niet 'slechts' ruim 40.000 doden zijn,
achteloos, impulsief en zonder nadenken neergepend, er zijn te weinig dode palestijnen.
dank ik toch weer aan hannah arendt
Maar wat wanneer het op de keuze aankomt om ofwel
kwaad te doen of kwaad te ondergaan?
een argument dat je ook hoorde bij:
hutu's, duitsers, Belgen in Kongo, Nederland in Indonesië, cambodia, darfoer, Britten en hun concentratiekampen, fransen in algerije ...
Militair veruit superieur en toch barbaars collectief geweld
Laatst gewijzigd door appelfflap op 19 sep 2024 22:32, 2 keer totaal gewijzigd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... n-uit.html

De agressor voert de agressie wederom op!

Israël heeft donderdag een grootschalige aanval uitgevoerd in Zuid-Libanon. Daarbij zouden in ongeveer twintig minuten tijd zeker zeventig doelen zijn geraakt.

Nu het aantal Burgerslachtoffers nog tellen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

gerard_m schreef: 19 sep 2024 14:52 Niet echt, want het verklaart niet waarom veel andere landen die evenzeer onlogisch en onrechtvaardig ontstonden na de kolonisatie de problemen allang achter zich hebben gelaten. Dat maakt me ook pessimistisch over de impact van dit erkennen
Er zijn evenzeer landen die zich hebben vrijgevochten van een overheersende kolonisator. Waarbij je kan afvragen of de landen waar dat niet bij is gelukt de oorspronkelijke bevolking wel zo gelukkig is in of met de toestand. Kijk bv eens naar de VS waar de indianen nog steeds vechten voor erkenning, waar voor de kolonisator the 4th of July een feestdag is maar voor de indianen een dag van diepe rouw is. Toen ik dat hoorde kromp mijn hart toch een ietwat ineen want ik heb dat nooit geweten, het is maar een voorbeeld van een zgn succesvol kolonisatie verhaal.

Ik ben ook pessimistisch want wanneer je bv kijk naar hoe lang Nederland er over heeft gedaan om excuus aan te bieden voor het slavernij verleden want het al zo lang geleden blabla, zich niet bedenkend dat het voor de nazaten helemaal nog niet zo lang geleden was, dat is ook maar één voorbeeldje. Met betrekking tot Israël zie ik dat e.e.a. alleen maar meer en meer gaat escaleren, waarbij de bom op een dag werkelijk gaat barsten want Israël zegt ik blijf hier koste wat het kost want waar moet ik heen en de anderen zeggen je gaat weg koste wat het kost want je woont op ons land dat je gestolen hebt, we gaan er nog jaren plezier van hebben, waarbij dat plezier natuurlijk cynisch is bedoelt.
Het goede nieuws is dat dit allang bekend is bij Israel. Het feit dat Israel bestaat, is de reden voor de strijd. Clubs als Hamas en Hezbollah maken daar ook geen geheim van.
Maar erkent de staat Israël het gegeven dat ze in feite een bezettingsmacht is? Want daar zit dus de kruks. Je kan wel weten wat de ander vindt maar erkennen dat de ander mogelijk een punt heeft is een ander verhaal natuurlijk.
In deze fantasie vertrekken de Joden vrijwillig naar een gebied zoals Schotland en zijn ze daar heel blij mee. Ik kan me moeilijk voorstellen dat veel mensen met plezier huis en haard verlaten omdat hun land moet worden opgeheven. Maar goed, het is een fantasie.

Overigens lijkt dit scenario een soort herstel van wat grootouders van Palestijnen ooit meemaakten. Je verplaatst een volk om goed te maken dat 75 jaar geleden een volk is verplaatst. Ik blijf hem lastig vinden.

Wanneer Sudeten Duitsers, Polen, Esten, Tartaren en Indianen hetzelfde zouden willen, wordt het trouwens geen kleine verhuizing maar een behoorlijke operatie.
1. Ik zie het zo, ik woon naast een buurman die mij op alle mogelijke manieren het leven zuur maakt, iemand bied mij een ander huis aan waar ik in vrede kan leven. Ik zou liever gisteren vertrokken zijn dan vandaag, het is even een gedoe, zeker, maar leven in rust en vree, het zou me heel wat waard zijn. Maar goed dit is natuurlijk maar een wilde fantasie.

2. Dat kan.

3. Zeker, daarom was het ook een wilde fantasie die ik mezelf even toegestaan heb want hoe mooi zou het zijn als het zo simpel was allemaal. Ach dromen, dromen, dan nu weer terug naar de realiteit van alle dag waar de oorlog nog gewoon doorgaat en de doden met bosjes blijven vallen, het is triest.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mus schreef: 19 sep 2024 19:36
Dat is echter niet het hele probleem in een notendop.
Wat is de zin van notedop oplossingen verzinnen voor complexe problemen
Problemen heb doorgaans de neiging complexer te worden naarmate tijd vordert,
daarom moet je ook terug gaan naar waar het in de beginne ontstaan is
waardoor je het terugbrengt naar zijn eenvoud.
We verschillen daarover van mening, want mijns inziens hebben [te!] veel mensen de neiging om de problemen en de discussie rondom het Israël/Palestina conflict juist complexer te maken door fantasievolle tijdreizen te ondernemen en aldoende hetgeen historie is volgens de eigen bias revisionistisch zo te kleuren dat ze de simplistische verzinsels en hersenspinsels qua uit de losse pols gefabriceerde oplossingen enigszins bij het door hun in hun fantasie veranderde verleden passen. Echter, het verleden is het verleden en daar heb je mee te dealen! Toch?
Mus schreef: 19 sep 2024 17:41het verleden is het verleden en daar heb je dan mee te dealen.
Ik leef in het hier en nu en al kan de kennis van historische feiten[!], dus niet de naar eigen goeddunken gekleurde en gedramatiseerde versie, in het hier en nu inderdaad enigszins bijdragen tot het niet telkens opnieuw de zelfde fouten maken waardoor de geschiedenis zich telkens zou blijven herhalen, de eenmaal complex geworden problemen kunnen alleen in het hier en nu opgelost worden en dan geef ik de voorkeur aan het vinden van kansen die in de nabije toekomst werkzaam kunnen zijn, eerder dan blijven wroeten in het verre verleden op zoek naar veronderstelde verwijtbare daden van voorouders die inmiddels allang gestorven zijn om dan met het Hollandse vingertje de nakomelingen van die voorouders aan te wijzen als schuldige verantwoordelijken zodat oplossingen verzonnen kunnen worden waarbij die nakomelingen de pineut zijn.
Zo ga je toch ook niet om met je eigen Nederlandse geschiedenis, of wel?

Mus schreef:
Dat klopt, met de oprichting van de staat Israël werden de problemen slecht voortgezet
Je citeert weliswaar mijn vraag, maar beantwoord die niet, dus ik herhaal ff:
  • Welke oplossing van het hele probleem heb jij gevonden
    door helemaal terug te gaan naar het begin waar de Israëlische staat werd opgericht?

:?: :?: :?:

Mus schreef:
Eensch!
Zolang de vijanden van Israël blijven weigeren om Israël te erkennen en
Israël haar bestaansrecht blijven betwisten door haar aan te vallen,
zolang zal de oplossing inderdaad ver weg blijven.
Laten we even kijken naar het waarom van de weigering de staat Israël te erkennen.
Zullen we even onze vrije fantasie laten gaan en
:scissors:
Thanks but no thanks! Ik blijf bij voorkeur in het hier en nu en in dit topic liefst zo dicht mogelijk bij de Gaza oorlog die veroorzaakt is door Hamas&Co met 'Operatie al-Aqsa Storm'. Er zijn voldoende medeforummers waar je wel terecht kunt met fantasievolle AlsDannetjes :idea:

Ik ben warm voorstander van Vrijheid van Meningsuiting, maar wat ik concreet denk ten aanzien van wat zoal jouw recht is als vrij mens doet hier niet ter zaken en lijkt me dus off-topic. Ten aanzien van de Vrijheid van Meningsuiting bestaan reeds topics waarin ook ik geanticipeerd heb, dus als je ook daarover fantasievolle ideeën koestert en ter discussie wilt stellen, dan kun je daartoe een topic openen en als je topic opening voor mij interessant en leerzaam lijkt zal ik ook daar reageren.

---------------
appelfflap schreef: 19 sep 2024 22:01
HierEnNu schreef: 19 sep 2024 17:28 Als zulks waar zou zijn, dan zouden er niet 'slechts' ruim 40.000 doden zijn,
achteloos, impulsief en zonder nadenken neergepend,
Je kletst uit je nek! :arrow:
.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Ik ben warm voorstander van Vrijheid van Meningsuiting, maar wat ik concreet denk ten aanzien van wat zoal jouw recht is als vrij mens doet hier niet ter zaken en lijkt me dus off-topic. Ten aanzien van de Vrijheid van Meningsuiting bestaan reeds topics waarin ook ik geanticipeerd heb, dus als je ook daarover fantasievolle ideeën koestert en ter discussie wilt stellen, dan kun je daartoe een topic openen en als je topic opening voor mij interessant en leerzaam lijkt zal ik ook daar reageren.
Het is al goed HierEnNu ik zal jou verder niet lastig vallen mijn, volgens jou, niet terzake doende fantasietjes waar jij niks in ziet. Jij zet je gedachten en ideeën anders op het witte vlak dan ik en het is goed om te weten dat jou ( moet er w achter? Geen idee) manier stukken realistischer- en daarom beter is dan mijn manier denken of ergens komen en uitdrukken. 👍🏻
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 19 sep 2024 15:28
dikkemick schreef: 19 sep 2024 15:04 Nogmaals:

Praten, praten, onderhandelen en water bij de wijn doen. ALLE partijen!
Dat is reeds meerdere malen gebeurd. Ehoed Olmert heeft bijvoorbeeld aanzienlijke concessies aan de Arabische moslim-Palestijnen gedaan door voor te stellen dat Israel zich zou terugtrekken uit 94% van de Westelijke Jordaanoever, Oost-Jeruzalem te delen, financiële compensatie en landruil aan te bieden voor de resterende 6%, een Palestijnse hoofdstad in Oost-Jeruzalem te accepteren, de terugkeer van Arabische moslim-Palestijnse vluchtelingen voor te stellen en te investeren in economische samenwerking met de Arabische moslim-Palestijnen.
Inmiddels is dit ook in wikipedia te vinden. De onderhandelingen vonden echter niet plaats met de gekozen vertegenwoordigers van de Palestijnen, doch uitsluitend met de verliezers van de Palestijnse verkiezingen. De reden waarom Abbas niet akkoord ging was het feit dat het recht op terugkeer naar waar Palestijnse vluchtelingen woonden voor 1948 niet werd erkent. De reden waarom vervolgens Israël de onderhandelingen afbrak was dat Israël de wapenstilstands-overeenkomst met Hamas eenzijdig schond. Vooropgesteld dat dit artikel over de "Gaza oorlog" correct is.
Ik wens u alle goeds
Gesloten