Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.
Gerard R.
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Gerard R. »

Wat drijft Poetin?
Hier weer een zienswijze:

https://edition.cnn.com/webview/europe/ ... index.html
Russian President Vladimir Putin has given several explanations for his country's war on Ukraine, and some are more plausible than others. They include stopping NATO's advance towards Russia's borders, protecting fellow Russians from "genocide" or the baseless claim of "de-Nazifying" Ukraine.

The top-ranking priest in the Russian Orthodox Church, meanwhile, has offered a very different reason for the invasion: gay pride parades.[..]
Tsja, het zal wel een heel andere cultuur zijn dan de Poetincultuur, zogenaamd van flinke kerels onder elkaar.
Maar om daar nou een land voor te vergruizen en de mensen daarin, dat kan ik mij toch niet goed voorstellen.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Mja

Medewerker heeft tijdens journaal in prime time pamflet tegen de oorlog getoond, da worden decennia opssluiting
Repressie in bezet gebied begint natuurlijk. Burgemeesters worden ontvoerd en massaverkrachtingen, folter ed zullen ook al aan de gang zijn

Zou de doorsneerus ondertussen ni snappen da er iets ni klopt?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Zelensky heeft nu toch gezegd, dat het hem duidelijk is, dat Ukraine niet Navo kan worden.
Dat was een belangrijk punt in het eisenpakket van het Kremlin.
Ik heb toch nog niet gehoord dat die Russen ophouden met vuren.
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

Gerard R. schreef: 14 mar 2022 23:24
lost and not found yet! schreef: 14 mar 2022 22:53
Gerard R. schreef: 14 mar 2022 21:21
Typisch.. de Tsjetsjenen besloten uiteindelijk dan maar Moskou op z'n kop te zetten met o.m. een massamoord in een theater. Dan ben je natuurlijk fout en terrorist, zo gaat dat, maar het viel wel op.
Ik geef toe, dat het niet geholpen heeft. Tsjetsjenie is een staat bestaande uit een hulpvolk (Untermenschen) van Rusland geworden. Bezet. Marionetten-regime. Maar ik denk, dat al die staten waaruit dat gebied 'Rusland' (vroeger Sovjet Uniet) bestaat een keer opstaan. Vroeger of later...

Het is te hopen, dit is echt helemaal niks en feitelijk ellende.

Waarom plaats je deze berichten eigenlijk? Om jezelf nog somberder te voelen?
Woede. Maar.. oh sorry hoor, ik zal het niet meer doen.
Als het goed voor je voelt blijf ze maar plaatsen hoor! Persoonlijk zie ik er alleen het nut er niet van in maar als het je oplucht, ga je gang!
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Het is heel natuurlijk om woedend te worden als je mens, dier, huis, plant e.d. onzinnig ziet vernielen.
En inderdaad, ik geef er wel eens lucht aan. Dat kan je uiteraard ook laten, maar wat is dát dan...? 8-[
Erger dan we in Ukraine zien kan bijna niet, maar dat sommigen dat niet zo hebben, weet ik wel. Ik wil daar wel rekening mee houden hoor.
lost and not found yet!
Superposter

Mooie uiteenzetting van Leon de Winter:

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/30267 ... r-oekraine
We are dancing again!
🔱
lost and not found yet!
Superposter

Gerard R. schreef: 15 mar 2022 22:34 Het is heel natuurlijk om woedend te worden als je mens, dier, huis, plant e.d. onzinnig ziet vernielen.
En inderdaad, ik geef er wel eens lucht aan. Dat kan je uiteraard ook laten, maar wat is dát dan...? 8-[
Erger dan we in Ukraine zien kan bijna niet, maar dat sommigen dat niet zo hebben, weet ik wel. Ik wil daar wel rekening mee houden hoor.
Ik laat het inderdaad. De geschiedenis is een herhaling van zetten, dus wat is het verschil met nu in Ukraine of in de eerste wereldoorlog in de loopgraven in Belgie? Natuurlijk wordt het emotioneler naar mate het dichterbij komt. Maar de meesten hier, inclusief mijzelf, hebben zich nog nooit druk gemaakt, en zullen dat ook niet doen over de situaties in bepaalde zuid amerikaanse landen waar de drugsverslaving hoge parten speelt en mensen om niets vermoord worden. Hoort bij het leven denk ik dan! Want waar zit het verschil? Als dat er al is!
We are dancing again!
🔱
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ach, ik houd gewoon niet van beestmensen, dood zonder zin, dwingelandij e.d..
Kastelenoorlogen, WOI, WO2, Vietnam, Korea, Hongarije, Tsjechoslowakije, voor mij is het allemaal verdrietige waanzin van een voor mijn begrip onstabiele soort op aarde. Lamaar...
Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen »

lost and not found yet! schreef: 15 mar 2022 22:53 Mooie uiteenzetting van Leon de Winter:

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/30267 ... r-oekraine
Jammer genoeg zit er een betaalmuur tussen dus mischien kun je het sanmenvatten?
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen »

Gerard R. schreef: 15 mar 2022 22:34 Het is heel natuurlijk om woedend te worden als je mens, dier, huis, plant e.d. onzinnig ziet vernielen.
Helaas kan het wel erger Tot nu toe is het gerapporterrde aantal burgerdoden nog kleiner dan het wekelijks aantal burgerdoden bij de invasie van Iraq door de VS in maart 2003. Het kan echter snel toenemen als Poetin écht kwaad wil En is dat wellicht al. Maar hou er maar vast rekening mee dat het véél erger kan!
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Gerard R. schreef: 15 mar 2022 20:30.
Ik heb toch nog niet gehoord dat die Russen ophouden met vuren.
Er komt een kadyrov of loekasjenko in oekraine, anders heeft dit geen zin
Mijn gedacht
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

appelfflap schreef: 16 mar 2022 06:25 Er komt een Kadyrov of Loekasjenko in Oekraine, anders heeft dit geen zin
Mijn gedacht
Volgens de berichten heeft Rusland geen eis dat de Zelensky-regering moet aftreden en vervangen worden. Blijkbaar is dit een concessie die Rusland gedwongen wordt om te doen, om überhaupt tot een onderhandelingscompromis te kunnen komen. Het is de minimum-eis van Oekraïne. Rusland zegt nu dat het dat zelfs nooit op het oog had. Iedere goede verstaander geeft het natuurlijk te kennen dat dit een enorme concessie is. Het haalt de hele bodem weg onder het "denazificatie"-argument van Poetin en zijn argument dat Oekraïne geen bestaansrecht heeft als onafhankelijke natie.

Of onderhandelen voor Oekraïne enig zin heeft is nog maar de vraag. Concessies doen als Krim afstaan, twee oostelijke provincies of nog meer afstaan, belofte nu en in de toekomst niet tot NAVO toe te treden kunnen m.i. worden gedaan indien er iets tegenover staat wat als winst kan worden beschouwd. Het enige dat ik kan bedenken als winst voor Oekraïne is dat Rusland toestemt dat Oekraïne lid mag worden van de EU. Een soortgelijke status als Finland. Deze concessie zou Rusland misschien kunnen doen omdat het dan de EU kan laten opdraaien voor het herstellen van het land. Indien Rusland deze concessie niet wil doen is er geen enkele reden voor Oekraïne om te onderhandelen. Het verstrijken van de tijd geeft hen meer kans om de oorlog zelfs te winnen en Rusland volkomen te ontwrichten. Oekraïne staat vanwege succesvol verzet iedere dag sterker en Poetin iedere dag zwakker.
Vreemd genoeg kom ik nergens deze gedachte die ikzelf als cruciaal beschouw in beschouwingen tegen.

Maar goed, er is wel meer dat ik als onbegrijpelijk ervaar. Zo hoorde ik de Finse president en premier gisteren weer spreken over dat NAVO-toetreding eerst goed doordacht moet worden voordat men stellingname inneemt en beslissingen neemt. Pas in de eerste helft van april produceert de regering een rapport op basis waarvan de discussie gedurende de lente plaats zal vinden.
Naar mijn mening de grootste vergissing die men kan maken. Er is namelijk grote kans dat de oorlog in Oekraïne eindigt voordat de lente om is, of zelfs maar begint in Finland, via onderhandelingen waarin Oekraïne onder meer toestemt om toetreding tot NAVO permanent op te geven. Imho betekent dat dat bijgevolg het lot van Finland op dat moment hetzelfde is, bezegeld is. Oftewel dat het daarna ondenkbaar zal zijn dat Finland ooit zal kunnen toetreden tot de NAVO, uiterst bang als men dan overal zal zijn dat het de agressiviteit van Rusland opnieuw zal opwekken. Maar tot nu toe hoor ik in Finland geen enkele stem die deze gedachte van mij uitspreekt.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Rereformed schreef: 16 mar 2022 07:06 Vreemd genoeg kom ik nergens deze gedachte die ikzelf als cruciaal beschouw in beschouwingen tegen.
Ik word vanmorgen al begroet met een teken dat het wel degelijk ter discussie staat. Mateusz Morawiecki, de premier van Polen, die deel uitmaakt van de delegatie oost-europeanen die gisteren naar Kiev afreisde, spreekt na ontmoeting met Zelensky deze woorden uit:

"The EU has to give very quickly a candidate status and, more than this, has to invite Ukraine to the European Union".

Ik ben ervan overtuigd dat hij hier de opstelling van geheel Oost-Europa uitspreekt. De premier van Tjechië sprak uit dat hun missie was om te laten zien dat Oekraïne niet alleen staat, maar Europa achter dat land staat. Uiteraard holle woorden indien EU-lidmaatschap iets is wat op de lange baan geschoven wordt, en niet binnen afzienbare tijd kan worden afgehandeld (wat ik opmaakte uit de woorden van Rutte van vorige week). Deze deskundige houdt het voor vanzelfsprekend dat het niet maar een afzonderlijk initiatief was van een stel oost-Europese landen, maar dat dit ongetwijfeld gecoördineerd is op EU-niveau. Oftewel dat wat ze uitspreken de opstelling van de gehele EU zal zijn.
De EU zal zo spoedig mogelijk met heel concrete plannen moeten komen waarin zowel de garantie gegeven wordt dat Oekraïne zal toetreden, als ook de manier waarop dit zo snel mogelijk kan gebeuren. Het moet onderdeel zijn van de onderhandelingen met Rusland.
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Peter van Velzen schreef: 16 mar 2022 02:25
Helaas kan het wel erger Tot nu toe is het gerapporterrde aantal burgerdoden nog kleiner dan het wekelijks aantal burgerdoden bij de invasie van Iraq door de VS in maart 2003. Het kan echter snel toenemen als Poetin écht kwaad wil En is dat wellicht al. Maar hou er maar vast rekening mee dat het véél erger kan!
Ooo.. aantallen, ja hoor, inderdaad. WO2 b.v..
Maar dat geldt ook voor 9/11 en Isis (Daesh) aanslagen e.d..
Ik ga niet zeggen, dat die dingen ter plekke dus niet verschrikkelijk zijn. En niet eigenlijk de bodem vormen in menszijn.

Het gaat mij om het 'alles grondig vertrappen' wat er aan beschaving, aan menselijkheid is, Peter.
Het volkomen verstoren van wat er gebeurt op de planeet. Honger elders, economie, brandstof enx.)
Iedereen op de planeet kan het zien en ik benoem het. En wij kunnen het alleen via sanctie proberen te remmen...
Misschien binnenhalen in de EU. viewtopic.php?p=600464#p600464
Badinerend over babbelen is niet aan de orde wat mij betreft.
Ik benoem het, ik heb mededogen en zo af en toe zal je dat van mij zien. Ik ben woedend.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Gerard R. schreef: 16 mar 2022 10:16En wij kunnen het alleen via sanctie proberen te remmen...
Misschien binnenhalen in de EU. viewtopic.php?p=600464#p600464
Ik denk dat je het te somber inziet wat betreft de uitkomst. Er is hier geen sprake meer van "misschien" en "alleen via sancties remmen". Ook appelfflaps gedachte dat het zal eindigen in een door Poetin aangesteld marionettenregime is out of the question. Het westen kan het zich op dit moment eenvoudig niet meer permitteren dat Rusland hier als overwinnaar uit de bus komt. Oekraïne zal via hun motivatie tot verzet en bewapening die voortdurend uit het westen doorgaat stand houden en permanent in de invloedsfeer van het westen belanden. Het westen zal winnen. Rusland zal deze oorlog verliezen. Laatstgenoemd land kan kiezen tussen incasseren van een minder groot verlies plus wat gezichtsverlies, en een verlies van catastrofale proporties, het einde van Rusland als wereldmacht.

Dat is een wereld van verschil met drie weken geleden, toen appelfflap de de logica voorbij liet gaan dat het lot van Oekraïne in een week tijd in het voordeel van Rusland beslist zal worden.
Het is een verschil dat generaties Finnen met grote dankbaarheid aan hun vader, grootvader of overgrootvader, als hun grootste schat beschouwen.
Woedend over wat barbaren in Oekraïne uitvoeren. Maar tezelfdertijd is dit het meest glorieuze moment van het Oekraïense volk, het moment waarop wereldwijd bewondering gevoeld wordt voor dit volk.
Born OK the first time
Plaats reactie