Vrijzinnig bijbelgeloof verdedigd door Job

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Vrijzinnig bijbelgeloof verdedigd door Job

Bericht door Dat beloof ik »

Job schreef:
Dat beloof ik schreef:
Job schreef: Bedankt voor je bezorgdheid. Echt niet nodig. Ik kan voor mezelf heel goed het kaf van het koren scheiden.
Maar wie zijn "we" ? Andere forummers hier ? Zijn die bezorgt over mij ? Grappig.

Job
Gewoon evolutionair zo gegroeid.
We maken ons zorgen om het welzijn van degenen die tot dezelfde groep behoren.
Als dat uitsluitend evolutionair bepaald en vanzelfsprekend zou zijn, waarom laat de menselijke geschiedenis zien dat
de mens zich meer heeft gedragen (en nog steeds) als een wolf t.o.v. zijn medemens ?

Job
Dat is dan gebeurd uit religieuze overwegingen, of omdat die anderen tot een andere groep behoorden.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Job schreef:
dikkemick schreef:Omdat er geen verschil is tussen mens en dier. Meer overeenkomsten dan verschillen!
Dierlijke oorsprong en goddelijke bestemming, dat is de mens.

Job
Het bijbelboek Prediker spreekt dit duidelijk tegen:

Ik zei tegen mezelf: God wil mensen laten zien dat ze eigenlijk dieren zijn. Niet meer dan de dieren zijn ze, want de mensen en de dieren treft hetzelfde lot. Zoals een dier sterft, zo sterft ook een mens; ze delen in dezelfde adem. Dat is hun beider lot. Wie bemerkt dat de adem van mensen opstijgt naar boven en dat de adem der dieren afdaalt naar beneden in de aarde? Een mens is niet beter af dan een dier, want alles is leegte.
Born OK the first time
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Rereformed schreef:
Job schreef:
Dierlijke oorsprong en goddelijke bestemming, dat is de mens.

Job
Het bijbelboek Prediker spreekt dit duidelijk tegen.......
De statenvertalers zeggen het volgende over Pred 3:19-21
"Zie hiervan breder onder Pred. 12:7. Daar zegt Salomo duidelijk dat de ziel wederkeert tot God, die haar gegeven heeft. Zodat men Salomo niet kan toedichten dat hij hier wil leren dat de ziel sterflijk is":

En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die hem gegeven heeft.(Pred. 12:7)

Of hij verwachtte dat we die reis bewust mee gaan maken weet ik niet.
Er zijn mensen die denken dat de ingeblazen adem van God na onze dood weer naar Hem teruggaat.
Niets op tegen, wij hebben er in de grond niets meer aan.
NB: Doe wel en zie niet om.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

writer schreef:De statenvertalers zeggen het volgende over Pred 3:19-21
"Zie hiervan breder onder Pred. 12:7. Daar zegt Salomo duidelijk dat de ziel wederkeert tot God, die haar gegeven heeft. Zodat men Salomo niet kan toedichten dat hij hier wil leren dat de ziel sterflijk is":

En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die hem gegeven heeft.(Pred. 12:7)

Of hij verwachtte dat we die reis bewust mee gaan maken weet ik niet.
Er zijn mensen die denken dat de ingeblazen adem van God na onze dood weer naar Hem teruggaat.
Niets op tegen, wij hebben er in de grond niets meer aan.
Ook daar geeft Prediker zijn mening duidelijk over. Hij schrijft in 9:5 dat de doden geen loon meer te wachten hebben, en dat er geen kennis of wijsheid in het dodenrijk bestaat.
Indien men zo nodig in een 'ziel' wil geloven die eeuwig is en tot God terug zou gaan, gaat dat evenzeer op voor de ziel van het dier, want (hoofdstuk 3) "het lot van mensen is gelijk aan het lot van dieren, alles gaat naar één plaats, allen hebben enerlei adem, waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren". Zoals opgemerkt zegt Prediker daar ook dat er geen sprake is van dat "de adem van de mens naar boven stijgt, en die van het dier naar onderen". En dit is het punt waar het om gaat naar aanleiding tot Jobs opmerking betreffende vermeend onderscheid tussen mens en dier.

Overigens gelooft Job niet in de opstanding, zodat zijn opmerking van 'goddelijke bestemming' niet kan slaan op wat het traditionele christendom daaronder verstaat.
Lees een vorige discussie met Job eens vanaf hier om een duidelijker beeld van deze koning in ontwijkingstechniek te krijgen.
Born OK the first time
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ik kwam deze vandaag tegen op mijn pad:

Hoe minder je te bieden hebt, hoe mooier je de verpakking maakt. Gerrit Komrij, en ik moest gelijk aan Job denken!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Rereformed schreef:Zoals opgemerkt zegt Prediker daar ook dat er geen sprake is van dat "de adem van de mens naar boven stijgt, en die van het dier naar onderen". En dit is het punt waar het om gaat naar aanleiding tot Jobs opmerking betreffende vermeend onderscheid tussen mens en dier.

als je het goed leest zegt dat verhaal van Prediker dat helemaal niet. Prediker zegt enkel dat niemand het merkt DAT het zo is. Dus het is wel zo, maar je merkt het niet. Omdat de ziel/adem onzichtbaar is.
Overigens gelooft Job niet in de opstanding, zodat zijn opmerking van 'goddelijke bestemming' niet kan slaan op wat het traditionele christendom daaronder verstaat.
Lees een vorige discussie met Job eens vanaf hier om een duidelijker beeld van deze koning in ontwijkingstechniek te krijgen.
Ik begrijp dit topic sowieso niet. Al 48 pagina's van politiek (zo noem ik het maar, anders heb ik er geen woord voor) gekonkel. Als er in de bijbel slechte dingen over Job zijn God gezegd worden (zoals de vele moordpartijen in naam van God die God goedkeurt of zelfs gebiedt) dan zijn het woorden van een joodse schrijver die toen zo dacht over God, maar als er iets van liefde bij die God te bespeuren lijkt dan is dat hoe Job zijn God IS.
Voor mij is dit het bewijs dat Job een beeld van God heeft en dit willens en wetens wil blijven geloven, en daarom de rest maar wegredeneert. Dat je zo in elkaar steekt als gelovige kan ik mij indenken. Dat mensen die atheist zo'n gelovige dan ruimte bieden om 48 pagina's met zijn kont te draaien (zoals men dit in politieke kringen noemt) vind ik vreemd. Andere mensen worden om minder in een babbelbox opgesloten met iedere dag op gezette tijden een pilletje om ze rustig te houden.
quote hersteld
Peter van Velzen
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

Berjan schreef: Als er in de bijbel slechte dingen over Job zijn God gezegd worden (zoals de vele moordpartijen in naam van God die God goedkeurt of zelfs gebiedt) dan zijn het woorden van een joodse schrijver die toen zo dacht over God, maar als er iets van liefde bij die God te bespeuren lijkt dan is dat hoe Job zijn God IS.
Daar is Job niet de enige in. Zo staan de meeste gelovigen er in, dus dit is eigenlijk de essentie van de meeste discussies tussen gelovigen en niet gelovigen.

Om eerlijk te zijn vind ik het juist een goed teken dat Job niets van de slechte daden van zijn God wilt weten en deze wegredeneert. Het siert Job juist.

De mensen die de gruweldaden van de bijbelse God letterlijk nemen en menen dat hij dit allemaal echt heeft gedaan en dit prijzen en goedkeuren vind ik veel griezeliger. Er zijn hele volksstammen die zich nu al serieus verkneukelen bij het idee dat zij alle ongelovigen in de hel geworpen gaan zien worden, terwijl zij fijn door de hemelpoort kunnen marcheren.

Nee, geef mij dan maar de gelovige die alle gruwelijkheden van de bijbel weg redeneert.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Berjan schreef:
Rereformed schreef:Zoals opgemerkt zegt Prediker daar ook dat er geen sprake is van dat "de adem van de mens naar boven stijgt, en die van het dier naar onderen". En dit is het punt waar het om gaat naar aanleiding tot Jobs opmerking betreffende vermeend onderscheid tussen mens en dier.

als je het goed leest zegt dat verhaal van Prediker dat helemaal niet. Prediker zegt enkel dat niemand het merkt DAT het zo is. Dus het is wel zo, maar je merkt het niet. Omdat de ziel/adem onzichtbaar is.
Het klopt dat Prediker er geen stelling van maakt, maar jouw bewering dat hij zegt "dat het wel zo is maar dat je het niet merkt" gaat niet op. Zijn hele betoog is dat alles ophoudt met de dood en het lot van de mens niet boven dat van het dier uitsteekt. De moderne vertaling zegt het zo:

"Niet meer dan dieren zijn ze [=de mensen], want de mensen en de dieren treft hetzelfde lot. Zoals een dier sterft, zo sterft ook een mens, ze delen in dezelfde adem. Dat is hun beider lot. Een mens is niet beter af dan een dier, want alles is leegte. Alles gaat naar dezelfde plaats, alles is uit stof ontstaan en keert terug tot stof."

Hierachteraan merkt hij op: "Wie zal ooit weten of de adem van de mens opstijgt naar boven en die van een dier afdaalt naar de aarde?" Oftewel dat hierover speculeren volstrekt zinloos is.
Berjan schreef:
Ik begrijp dit topic sowieso niet. Al 48 pagina's van politiek (zo noem ik het maar, anders heb ik er geen woord voor) gekonkel.
Job heeft zijn eigen topic om te voorkomen dat hij ieder ander topic waar hij aan meedoet kaapt vanwege zijn idiosyncratische opvattingen.
Als er in de bijbel slechte dingen over Job zijn God gezegd worden (zoals de vele moordpartijen in naam van God die God goedkeurt of zelfs gebiedt) dan zijn het woorden van een joodse schrijver die toen zo dacht over God, maar als er iets van liefde bij die God te bespeuren lijkt dan is dat hoe Job zijn God IS.
Voor mij is dit het bewijs dat Job een beeld van God heeft en dit willens en wetens wil blijven geloven, en daarom de rest maar wegredeneert.
Aangezien Job met de allergrootste stelligheid ontkent dat hij zaken wegredeneert, maar alle zogenaamde 'slechte dingen in de bijbel' op rekening zet van zogenaamd naïeve lezing van ongelovigen, heeft het wel degelijk zin gehad om aan deze zaak tijd en moeite te spenderen.
Dat je zo in elkaar steekt als gelovige kan ik mij indenken. Dat mensen die atheist zo'n gelovige dan ruimte bieden om 48 pagina's met zijn kont te draaien (zoals men dit in politieke kringen noemt) vind ik vreemd. Andere mensen worden om minder in een babbelbox opgesloten met iedere dag op gezette tijden een pilletje om ze rustig te houden.
Je hebt wat mij betreft volkomen gelijk. Job heeft ooit een Babbelbox-only account gekregen. Ik heb hem ooit een jaar geleden in een goede bui weer uit die Babbelbox gehaald, maar aangezien dit topic nu uitputtend behandeld is en Job nooit iets nieuws te vertellen heeft maar eeuwig zichzelf herhaalt, en bovendien voortdurend zich negatief over dit forum uitlaat, ben ik allang weer van mening dat zijn plaats in de Babbelbox is. Ik zal het in het moderatorteam voorleggen.
Born OK the first time
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Job babbelt? Maar hoe kom je daar nu toch bij? Belachelijk! Alles dat Job zegt is de zuivere waarheid, zo waarlijk helpe hem de almachtige fantasiefiguur die in de imaginaire hemel is.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Rereformed schreef:Het klopt dat Prediker er geen stelling van maakt, maar jouw bewering dat hij zegt "dat het wel zo is maar dat je het niet merkt" gaat niet op. Zijn hele betoog is dat alles ophoudt met de dood en het lot van de mens niet boven dat van het dier uitsteekt. De moderne vertaling zegt het zo:

"Niet meer dan dieren zijn ze [=de mensen], want de mensen en de dieren treft hetzelfde lot. Zoals een dier sterft, zo sterft ook een mens, ze delen in dezelfde adem. Dat is hun beider lot. Een mens is niet beter af dan een dier, want alles is leegte. Alles gaat naar dezelfde plaats, alles is uit stof ontstaan en keert terug tot stof."

Hierachteraan merkt hij op: "Wie zal ooit weten of de adem van de mens opstijgt naar boven en die van een dier afdaalt naar de aarde?" Oftewel dat hierover speculeren volstrekt zinloos is.
Nou doe je alsof prediker een atheïst was en dat was niet zo. Want op het laatst zegt hij "vertrouw op de Heere" en is hij dus van mening dat de mens anders is dan een dier want de Heere zegt het zo.

Het grappige is eigenlijk dat ik, voordat ik van de kerk af ben gegaan, een gesprek had met een wijkouderling en hij raadde mij aan Prediker te lezen. Nadat ik dit een deel gedaan had zei ik ook "hij is een atheist". Maar vervolgens werd ik erop gewezen dat Prediker op het laatst een andere mening had. Maar hij overdenkt alles, beseft dat praten zinloos is en dat je moet geloven in God.

http://www.statenvertaling.net/bijbel/pred/11.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je dit leest weet je dat hij wel geloofde in een voortbestaan na dit leven.

9 Verblijd u, o jongeling! in uw jeugd, en laat uw hart zich vermaken in de dagen uwer jongelingschap, en wandel in de wegen uws harten, en in de aanschouwingen uwer ogen; maar weet, dat God, om al deze dingen, u zal doen komen voor het gericht.
10 Zo doe dan de toornigheid wijken van uw hart, en doe het kwade weg van uw vlees, want de jeugd, en de jonkheid is ijdelheid.
Prediker 12:
5 Ook wanneer zij voor de hoogte zullen vrezen, en dat er verschrikkingen zullen zijn op den weg, en de amandelboom zal bloeien, en dat de sprinkhaan zichzelven een last zal wezen, en dat de lust zal vergaan; want de mens gaat naar zijn eeuwig huis, en de rouwklagers zullen in de straat omgaan.
6 Eer dat het zilveren koord ontketend wordt, en de gulden schaal in stukken gestoten wordt, en de kruik aan de springader gebroken wordt, en het rad aan den bornput in stukken gestoten wordt;
7 En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die hem gegeven heeft.
8 IJdelheid der ijdelheden, zegt de prediker; het is al ijdelheid!

job schreef: Job heeft zijn eigen topic om te voorkomen dat hij ieder ander topic waar hij aan meedoet kaapt vanwege zijn idiosyncratische opvattingen.
Dat snap ik wel, maar nu komen anderen naar zijn topic en dan krijgt hij misschien het idee dat velen zoekenden zijn en hij ze kan verlichten.
Aangezien Job met de allergrootste stelligheid ontkent dat hij zaken wegredeneert, maar alle zogenaamde 'slechte dingen in de bijbel' op rekening zet van zogenaamd naïeve lezing van ongelovigen, heeft het wel degelijk zin gehad om aan deze zaak tijd en moeite te spenderen.
Dit ook, maar hij kent ook een tweedeling in de geschriften. Alles wat hem niet aanstaat is geschreven door naieve joodse schrijvers en alles wat mooi is komt wel degelijk van god. Dit is toch intellectuele leugen en bedrog, of zie ik dat verkeerd? Vooral omdat hij het waagt hellenistische/griekse denkbeelden aan te vallen, om wat hij leest van die goden. Terwijl je daar ook van kan zeggen "alles wat leuk en lief is aan Zeus, of een andere god, is Zeus, of een andere god wel, en de rest is bedacht door bijgelovige grieken". Zo kan je van alles een sprookje maken.
Je hebt wat mij betreft volkomen gelijk. Job heeft ooit een Babbelbox-only account gekregen. Ik heb hem ooit een jaar geleden in een goede bui weer uit die Babbelbox gehaald, maar aangezien dit topic nu uitputtend behandeld is en Job nooit iets nieuws te vertellen heeft maar eeuwig zichzelf herhaalt, en bovendien voortdurend zich negatief over dit forum uitlaat, ben ik allang weer van mening dat zijn plaats in de Babbelbox is. Ik zal het in het moderatorteam voorleggen.
Job lijkt hierin Prediker wel te volgen "alles is ijdelheid" en "er is niks nieuws onder de zon" :)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Berjan schreef:
Rereformed schreef:Het klopt dat Prediker er geen stelling van maakt, maar jouw bewering dat hij zegt "dat het wel zo is maar dat je het niet merkt" gaat niet op. Zijn hele betoog is dat alles ophoudt met de dood en het lot van de mens niet boven dat van het dier uitsteekt. De moderne vertaling zegt het zo:

Nou doe je alsof prediker een atheïst was en dat was niet zo. Want op het laatst zegt hij "vertrouw op de Heere" en is hij dus van mening dat de mens anders is dan een dier want de Heere zegt het zo.
Natuurlijk doe ik niet alsof hij een atheïst is. Atheïsme is pas van de moderne tijd.
En nee, hij is nog steeds niet van mening dat een mens een andere bestemming heeft dan het dier, want daarover laat het hierboven geciteerde echt geen onduidelijkheid.
Maar hij overdenkt alles, beseft dat praten zinloos is en dat je moet geloven in God.
Hij zegt noch dat je moet vertrouwen op God, noch roept op om toch in hem te gaan geloven. Hij zegt "Vrees God en onderhoud zijn geboden". Dat is iets heel anders.
Voor mij is het overigens duidelijk dat de laatste zin van het boek Prediker er later door een vroom persoon erachteraan is gezet om het geschrift acceptabeler te maken. Zoals je wellicht weet is Prediker het meest omstreden boek geweest voordat het in de canon terechtkwam. Daar is dus met zekerheid aan gesleuteld.
Als je dit leest weet je dat hij wel geloofde in een voortbestaan na dit leven.
Ja vast. Als het aardse leven al lucht en leegte is, dan zal deze prediker echt naar eeuwig voortbestaan hebben uitgekeken. :wink:
Berjan schreef:
Rereformed schreef: Job heeft zijn eigen topic om te voorkomen dat hij ieder ander topic waar hij aan meedoet kaapt vanwege zijn idiosyncratische opvattingen.
Dat snap ik wel, maar nu komen anderen naar zijn topic en dan krijgt hij misschien het idee dat velen zoekenden zijn en hij ze kan verlichten.
Wat je hier zegt is moeilijk serieus te nemen. Graag iemand aanwijzen waarvan hij zou kunnen denken dat die persoon zoekende is en naar hem opkijkt als verlichter. :lol:
Berjan schreef:Alles wat hem niet aanstaat is geschreven door naieve joodse schrijvers en alles wat mooi is komt wel degelijk van god. Dit is toch intellectuele leugen en bedrog, of zie ik dat verkeerd? Vooral omdat hij het waagt hellenistische/griekse denkbeelden aan te vallen, om wat hij leest van die goden. Terwijl je daar ook van kan zeggen "alles wat leuk en lief is aan Zeus, of een andere god, is Zeus, of een andere god wel, en de rest is bedacht door bijgelovige grieken". Zo kan je van alles een sprookje maken.
Inderdaad kun je zo van alles een mooi sprookje maken. Dit te ontmaskeren is dan ook voortdurend de taak geweest van mensen die op Job reageren.
Maar je herhaalt jezelf, want je hebt dit ook al op pagina 1 opgemerkt: "Lees de joodse geschriften gewoon eens eerlijk en letterlijk, dan kom je op dezelfde mening als atheisten en andersdenkenden. Lees Openbaring eens gewoon eerlijk en letterlijk.
En als dat niet lukt vanwege jouw indoctrinatie moet je gewoon in plaats van Heere of God, Zeus lezen. En dan kijken of "Zeus" nog zo'n toffe god is die overstroomt van Liefde!"
Maar ik ben het helemaal met je eens dat we er nu dan ook wel helemaal over uitgepraat zijn.
Born OK the first time
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Rereformed schreef:Natuurlijk doe ik niet alsof hij een atheïst is. Atheïsme is pas van de moderne tijd.
En nee, hij is nog steeds niet van mening dat een mens een andere bestemming heeft dan het dier.
Atheïsme is van alle tijden, luister maar eens bijdragen van Herman Philipse :)

Hij zegt noch dat je moet vertrouwen op God, noch roept op om toch in hem te gaan geloven. Hij zegt "Vrees God en onderhoud zijn geboden". Dat is iets heel anders.
Neen, ik denk dat je hem verkeerd begrijpt. Hij wil het atheistisch denken van die tijd overzien ,vandaar zijn treurige "alles is ijdelheid" en daarna komt zijn eigen denkbeeld naar boven.
Zo zie je dat veel vaker in de bijbel, lees de psalmen maar eens. Vooral psalm 119 (nee hoor, geintje). Veel psalmen gaan over het denken van die tijd (van de zogenaamde ongelovigen/heidenen) en vervolgens over hun eigen "vertrouw op god en doe het goede dan zal alles goed komen".

Voor mij is het overigens duidelijk dat de laatste zin van het boek Prediker er later door een vroom persoon erachteraan is gezet om het geschrift acceptabeler te maken. Zoals je wellicht weet is Prediker het meest omstreden boek geweest voordat het in de canon terechtkwam. Daar is dus met zekerheid aan gesleuteld.
Zo kan je ook denken uiteraard, maar dan ben je net als Aton en job (al moet ik die twee niet naast elkaar zetten in een zin). De leuke dingen als "authentiek" zien en de rest als vroom geschrijf van anderen.
Volgens mij is Prediker ene joods boek, dus of er nu wel of niet om gekissebist is voordat het in de canon kwam maakt niet zoveel uit. Of heb je het over de joodse canon?

Ja vast. Als het aardse leven al lucht en leegte is, dan zal deze prediker echt naar eeuwig voortbestaan hebben uitgekeken. :wink:
Die vergelijking loopt mank. Een boeddhist ziet dit aardse leven ook als lucht en ledigheid, en daarom verlangt hij naar Nirvana.
Rereformed schreef:Wat je hier zegt is moeilijk serieus te nemen. Graag iemand aanwijzen waarvan hij zou kunnen denken dat die persoon zoekende is en naar hem opkijkt als verlichter. :lol:
Zo denken gelovigen nou eenmaal. Ik ben momenteel aan het discussieren met gelovigen op een bepaalde site. Die mensen zijn van mening dat ik niet van mijn christelijk denken af ben "anders zou ik daar niet reageren" terwijl ik enkel kritiek heb. Dan denken ze misschien wel dat iemand het verkeerd ziet en zag, en als degene het goed gaat zien kan hij ineens wel gelovig worden.
Rereformed schreef:
Inderdaad kun je zo van alles een mooi sprookje maken. Dit te ontmaskeren is dan ook voortdurend de taak geweest van mensen die op Job reageren.
Een zin is dan in feite genoeg "je kan zelfs van Allah een lieve god maken door de positieve zaken als zijn woorden te zien en de slechte citaten als de naieve meningen van onderontwikkelde mensen". Als mensen dit niet zien, dan zien ze het ook niet na 48 pagina's #-o
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Berjan schreef:
Rereformed schreef:Natuurlijk doe ik niet alsof hij een atheïst is. Atheïsme is pas van de moderne tijd.
En nee, hij is nog steeds niet van mening dat een mens een andere bestemming heeft dan het dier.
Atheïsme is van alle tijden, luister maar eens bijdragen van Herman Philipse :)
Je bent heerlijk off-topic.
Je beschuldigde me ervan dat ik denk dat hij atheïst was. Ik antwoordde dat Prediker dat duidelijk niet is.
En die beschuldiging verzon je nadat ik zijn woorden had voorbij laten gaan waar hij duidelijk uitspreekt dat de mens geen andere bestemming heeft dan de dieren. Dat blijft eenvoudig als een feit staan, en je bespiegelingen over atheïsme is lucht en leegte. :wink:

De rest van je schrijven is off-topic. Dit is het topic voor de opinies van Job. Graag op hem reageren of helemaal niet in dit topic.

PS. Ik weet niet of je een glaasje op hebt, maar ik heb je bijdragen iets moeten wijzigen. Je zette menig citaat van mij er neer met de naam "job", ik heb het in "Rereformed" veranderd. Ik heb er één laten staan. :wink:
Born OK the first time
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Rereformed schreef:Je bent heerlijk off-topic.
Je beschuldigde me ervan dat ik denk dat hij atheïst was. Ik antwoordde dat Prediker dat duidelijk niet is.
En die beschuldiging verzon je nadat ik zijn woorden had voorbij laten gaan waar hij duidelijk uitspreekt dat de mens geen andere bestemming heeft dan de dieren. Dat blijft eenvoudig als een feit staan, en je bespiegelingen over atheïsme is lucht en leegte. :wink:
Ik blijf erbij dat je Prediker helemaal moet lezen en niet stukjes moeten knippen en plakken, juist omdat "het" joodse denken vaak tegenstrijdig lijkt te zijn maar het niet is. Het grappige is wel dat dit boek geschreven is in de derde eeuw voor christus in de tijd van Epicurus, en laat die nou bijna dezelfde ideeen hebben als prediker.
De rest van je schrijven is off-topic. Dit is het topic voor de opinies van Job. Graag op hem reageren of helemaal niet in dit topic.
Dat is waar, maar als ik op hem reageer negeert hij mij om vervolgens na tien jaar weer eens op te komen draven met dezelfde zaken. "er is niks nieuws onder de zon"
PS. Ik weet niet of je een glaasje op hebt, maar ik heb je bijdragen iets moeten wijzigen. Je zette menig citaat van mij er neer met de naam "job", ik heb het in "Rereformed" veranderd. Ik heb er één laten staan. :wink:
O sorry, dat is macht der gewoonte :lol:

En ik heb wel een glaasje op, maar ik ben geheelonthouder dus in dat glaasje zat geen alcohol.
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

Als ik het steeds terugkerende thema zie van Job die de goede dingen van God letterlijk neemt en de slechte dingen verkeerd geïnterpreteerd worden dan kan je als vrijzinnig christen eigenlijk niets met het oude testament.

Je kan het dan ook omdraaien. Stel nou dat alleen de gruwelijke dingen waar zijn en de goede zaken van God erbij zijn verzonnen? Dan komt alles in een heel ander daglicht te staan.

Als je de bijbel als leidraad van je leven wilt houden zou ik zeggen: laat het oude testament voor wat het is en concentreer je op de goede boodschappen van Jezus. Maar dan wel zonder de dreigementen van gel en verdoemenis....
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Gesloten