Waarom zijn dieren minder dan mensen?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Earthheart
Bevlogen

Re: Waarom zijn dieren minder dan mensen?

Bericht door Earthheart »

axxyanus schreef:
Earthheart schreef: daarom dat ik het etiket egocentrisch voorstelde. Het gaat tenslotte niet over een groep, maar over een individu, in dit geval mezelf.
Jij verwees wel naar een groep. Als jij als uitgangspunt neemt dat als mensen gevraagd worden om te overwegen dat ze herboren kunnen worden en binnen die context niemand positief staat tegenover het idee om als kip herboren te worden, dat heb jij het over een groep.
ok dan, ik bedoelde dan de groep van personen, hier gedefinieerd als al die wezens die die gedachtenoefening kunnen maken. In het engels spreekt men van moral agents, maar weet geen betere nederlandstalige term ervoor. Dus dan wordt het personencentrisch.
Earthheart schreef:je kunt die handicap zo definieren
Meen je dat nu? Dit is een gedachtewisseling op een forum. Hier maken we gewoon gebruik van de algemeen beschikbare woorden en hun normale betekenis. Dit is geen voorbereidingsruimte voor een wiskundig of filosofisch artikel waarin je begint met een aantal zaken te definiëren.
maar als we zien dat de gangbare woordenschat tekort schiet, kunnen we twee dingen doen: nieuwe woorden invoeren en definieren, of bestaande woorden herdefinieren. Ik heb hierboven het woord "persoon" geherdefinieerd zodat ze van toepassing wordt in deze discussie. Zo kunnen we ook mentaal gehandicapte hier definieren als een mens die niet die gedachtenoefening kan doen. Deze definitie is relevant voor deze discussie.
Earthheart schreef:
Neen het is fout want egocentrisch betekent nu juist dat je je niet verplaatst in de positie van anderen maar dat je het enkel bekijkt vanuit je eigen persoonlijke positie.
ah, maar als het omwille van deze reden niet egocentrisch was, dan was het al zeker niet antropcentrisch. Antropocentrisch zou dan zijn dat je je niet in de positie van niet-menselijke wezens verplaatst, en dat deed ik nu net wel.
1) Meer semantische spelletjes, dit maal van het nivo waar mijn kinderen zich mee bezig hielden in de lagere school: Als leverpastei gemaakt is van lever, dan is jagerspastei gemaakt van jagers.
maar wat betekent antropocentrisme dan wel?
2) Dat deed je nu net niet in de uitspraak die Peter van Velzen "antropocentisch" noemde. Je besluit was gebaseerd op (jouw inschatting van) hoe mensen zich ergens bij voelden, niet op (jouw inschatting van) hoe niet-mensen zich ergens bij voelden.
dus voor de duidelijkheid vanaf nu spreken over personen in plaats van mensen. We hoeven heus niet onnauwkeurige woorden te gebruiken en gangbare taal over te nemen als die gangbare taal leidt tot verwarring of blinde vlekken.
Neen we hoeven niet te stoppen bij het niveau mensen maar aangezien we geen woord voorhanden hebben om gemakkelijk naar die groep te verwijzen, stoppen we daar. Als mensen van gedachten wisselen dan houden ze het nu eenmaal grotendeels bij de woorden die onze taal ons al verschaft.
en dat is dus een gevaar, zo riskeer je filosofische en dus ethische verwarring. Dat zie je bijvoorbeeld een stellingenoorlog in dierenrechtendiscussies (moving the goalposts):
Waarom hebben alle mensen wel en dieren geen rechten? Omdat mensen rationeel kunnen denken
Maar mentaal gehandicapten kunnen niet rationeel denken en hebben wel rechten? Ja maar die gehandicapten zijn mensen.
Waarom hebben ze dan als mensen rechten? Omdat mensen rationeel kunnen denken.
Maar niet alle mensen kunnen rationeel denken...
Door zo vaak het woord mens te gebruiken voor de verzameling van rationeel denkende wezens (personen, moral agents), riskeert men de inconsistentie niet te zien dat ook niet-rationeel denkende wezens rechten hebben. Het creëert een vorm van automatisch mensdenken, en dat creëert een morele illusie die net zoals een optische illusie erg hardnekkig is. En het is een gevaarlijke morele illusie, want ze leidt tot discriminatie, tot ongewenste willekeur.
Het heeft ook te maken met dominantie van ideologieën: de ideologie die de woordenschat kan bepalen, wordt dominant, en kan zelfs zo dominant worden dat de invloed van die ideologie (van die woordenschat) niet zichtbaar wordt. We kennen bijvoorbeeld veganisme als ideologie, maar dan lijkt het alsof de gangbare ideologie van vleesconsumptie geen ideologie is, totdat psychologen (Melanie Joy) die dominante ideologie een naam gaf: carnisme. Die ideologie is dus zelfs zo dominant dat ze als het ware onzichtbaar was en dus geen naam had. Zoals de vis die niet beseft wat water is.
In de moraalfilosofie is het natuurlijk al wel opgelost, in het Engels, daar spreekt men van moral agents in plaats van mensen. Dan wordt het veel duidelijker. We kunnen dus spreken van moreel bewust wezen, maar dat is niet zo kort als het woordje "mens". Vandaar dat ik het woord "persoon" voorstel, dat is ook nog kort. (Hoewel je het woord persoon ook kunt gebruiken voor alle wezens met persoonlijke ervaringen, dus alle voelende wezens, of alle wezens met persoonlijkheidskenmerken)
Trouwens waarom steek jij hier zo veel energie in? Het maakt uiteindelijk niet veel verschil wat betreft de kritiek die Peter van Velzen had op die ene uitspraak.
de reden waarom ik er energie instak, heb ik hierboven net aangehaald. Ik wil die dominante ideologie doorprikken. Ik wil wijzen op het automatisch mensdenken en de species essentialism bias, die een morele illusie creëert. Onze gangbare taal reflecteert die illusie (die species essentialism bias), en versterkt ze ook door altijd maar dat woordje "mens" te herhalen. Je kunt die morele illusie bewust tegengaan door je te oefenen, bijvoorbeeld door telkens de woorden "mens" en "soort" te vervangen door bijvoorbeeld "primaat" en "orde". Dan ga je zien dat je in filosofische nonsens terecht komt, want wat is "de primaat" voor iets?
Als we de groep van personen definiëren als de verzameling van wezens die moreel kunnen denken, of nog preciezer die die gedachtenoefening kunnen doen, dan is er geen morele illusie of bias, want die groep heeft wel degelijk een essentie: alle en alleen wezens van die groep hebben iets met elkaar gemeen.
Die kritiek zijnde dat je afging op de subjectieve gevoelens van groep A bij de gedachte om herboren te worden als lid van groep B om een besluit te nemen over het welzijn van groep B. En of A dan de mensen zijn en we het woord antropocentisch gebruiken of A zijn de primaten of de "personen" en we gebruiken een woord dat dat weergeeft, dat is maar een detail.
voor jou kan het een detail lijken, maar ik hoop voldoende duidelijk gemaakt te hebben dat termen zoals antropocentrisch die verwijzen naar de term "mens" gevaarlijk zijn in de zin dat ze een morele illusie (species essentialism bias) in stand houden, en het constant gebruiken van die woorden versterken die illusie. En als gevolg zien we niet de inconsistentie, willekeur of verwarring op het vlak van rechten. Dan krijg je in discussies fenomenen zoals moving de goalposts, wat ik hierboven aanhaalde. In een discussie heb ik al eens een gesprekspartner zo drie keer de doelpalen weten te verschuiven, en nog had hij niet door wat hij fout deed. Dat is zoals optische illusies: die zijn soms zo hardnekkig dat je het in detail mag uitleggen en nog blijft men spontaan die optische illusie zien. Cognitief impenetrabel, noemen ze dat.
Of is het zo'n deuk in je zelfbeeld om in te zien dat je tijdens een moment van onoplettendheid eens een antropocentrisch argument gebruikt zou hebben?
ik stoor mij aan dat woord antropocentrisch, omdat het niet correct is, net zoals primatocentrisch niet correct is. Personencentrisch of egocentrisch zouden wel correct zijn. En ik stoorde me vooral aan dat woord omdat het weer een bevestiging is van de gevaarlijke species essentialism bias, het automatisch mensdenken of automatisch soortdenken. En die bias ligt aan de oorsprong van speciesisme, een vorm van discriminatie, van ongewenste willekeur. En ongewenste willekeur kunnen we niet willen.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Earthheart schreef: ongewenste willekeur kunnen we niet willen.
maar is er willekeur?
een hond mag ik niet vergiftigen, een rat wel. hebben we dat beslist op basis van lotje trek of zit er een idee achter?

de term primaat is gewoon een verzamelnaam voor alle mensapen en mensachtigen.
er is maar 1 soort die zich met ethiek kan bezighouden, de mens, de anderen kunnen dat niet.
dat zijn onmogelijk moral agents en maximal moral patients
Earthheart
Bevlogen

appelfflap schreef:
Earthheart schreef: ongewenste willekeur kunnen we niet willen.
maar is er willekeur?
een hond mag ik niet vergiftigen, een rat wel. hebben we dat beslist op basis van lotje trek of zit er een idee achter?
er is willekeur als je geen regel kunt geven waarom hond niet en rat wel, of als je het inderdaad bepaalt door een kansspel.
de term primaat is gewoon een verzamelnaam voor alle mensapen en mensachtigen.
er is maar 1 soort die zich met ethiek kan bezighouden, de mens, de anderen kunnen dat niet.
dat is 100% waar, maar wat ook even waar is, is zeggen dat er maar één orde is die zich met ethiek kan bezighouden, de primaat.
Dus als je rechten gaat toekennen aan alle mensen omdat de mens de enige soort is die zich met ethiek kan bezighouden, dan is er sprake van willekeur als je niet kunt aangeven waarom we dan geen rechten moeten toekennen aan alle primaten. Beiden zijn biologische categorieën waarvan we kunnen zeggen dat ze de enige zijn die zich met ethiek kunnen bezighouden (in de zin dat er geen wezens zijn die niet tot die categorieën behoren maar wel ethiek kunnen beoefenen)
Earthheart
Bevlogen

Peter van Velzen schreef:De feitelijke ethiek is noch een contract noch een ethiek die basisrechten geeft aan alle voelende mensen. (ik vermoed dat Eartheart tegen zijn gewoonte in hier ten onrechte het woord “mensen” gebruikt).
het woord "mensen" had ik bewust gekozen, omdat het nu eenmaal wel zo is dat in onze ethiek voelende mensen basisrechten krijgen. Onze ethiek kan dus niet louter een contractethiek zijn, maar bevat nog meer.
Het is een ethiek die rekening houdt met degenen waarmee wij samenwerken en die steunt op ons vermogen tot empathie. Het is dat vermogen tot empathie die ons er toe brengt ook andere dieren in deze ethiek te betrekken. Zoals het in de loop de tijd ook vreemdelingen en potentiële vijanden binnen onze morele kring hebben gebracht.
Het verschil is uiteraard dat onze verhouding tot die voormalige vijanden eveneens wederkerig is, terwijl daar bij categoriën als andere dieren en ook bij zwaar mentaal gehandicapten een eenziidige zaak is.
daarom dat we kunnen zeggen dat onze ethiek uit minstens twee aspecten bestaat: 1) een contractethiek, enkel met de wezens waarmee we wederkerig kunnen samenwerken (dus de mentaal niet-gehandicapte volwassen mensen), en 2) een uitgebreidere ethiek die ook rechten toekent aan wezens met wie we geen wederkerig samenwerkingscontract kunnen aangaan. Die tweede ethiek is inderdaad voor een groot stuk gebaseerd op empathie, maar empathie is op zich nog niet voldoende om te komen tot basisrechten. Er zijn nog andere morele emoties naast empathie die daarbij een rol spelen (bv morele verontwaardiging).
Het verschil tussen de laatste twee is dat we de andere dieren vaak op het eerste gezicht als “anders” herkennen, en daar bij zwaar mentaal gehandicapten vaak meer tijd voor nodig hebben. Ondertussen heeft ons vermogen tot empathie al toegeslagen.
dat zijn psychologische fenomenen die kunnen verklaren waarom er willekeur is in onze tweede, uitgebreidere ethiek, maar het is nog geen rechtvaardiging voor die willekeur.
Ik onderscheid dan ook principiëel twee categoriën in de ethiek. Die van de individuën waarmee we een wederkerige ethiek gemeen kunnen hebben (voor 99.9% dezelfde groep als hen die wij “mensen” noemen) en die van andere individuën waarvoor wij empathie kunnen opbrengen.
inderdaad, en onze ethiek bestaat uit twee delen, en elk deel verwijst naar één van deze twee categorieën.
Het nadeel van ons empathisch vermogen is dat het voelen van empathie soms ten onrechte uitgaat van de veronderstelling dat anderen dezelfde gevoelens hebben ten opzicht van wat het overkomt als wij. Dat is vrijwel nooit helemaal het geval, en is des te minder het geval naarmate ze genetisch verder van ons verwijderd zijn.
dat is inderdaad een onoverkomelijk probleem, het beste wat we kunnen doen is onze bias beperken. Als we dieren eten, hebben we in ieder geval een sterke bias in onze empathie die onze opvattingen vertekenen. Dan kun je spreken van antropomorfisering; in zijn extreemste en duidelijkste vorm te vinden in de reclame van de vee-industrie (suicide food): http://suicidefood.blogspot.be/" onclick="window.open(this.href);return false; Dan gaat men ten onrechte denken dat die dieren geen probleem hebben met opgegeten te worden, alsof ze het zelf willen. (toegegeven, dit is niet precies wat je bedoelt, want het is niet gebaseerd op de veronderstelling dat die varkens dezelfde gevoelens hebben die wij hebben als ons zoiets zou overkomen)
Als wij onze morele kring gaan uitbreiden buiten de groep waarvoor zij geheel wederkerig kan zijn, doen wij er verstandig aan meerdere cirkels te trekken. Dit is om twee redenen zinvol. Ten eerst us onze empathie voor niet menselijke wezens is zeer divers. BIjna iedereen heeft empathie voor een jong zeehondje, maar bijna niemand heeft empathie voor een kakkerlak.

je kunt met cirkels werken, maar als die mogen niet te rigide zijn zodat ze nooit meer aan te passen zijn door nieuwe kennis. Ik werk ook met cirkels: die van de willende (voelende) wezens, daarbinnen die van wezens die extra dingen extra sterk willen,... Maar in ieder is die empathie niet gefocust op soorten. Racisten hebben voor blanken meer empathie dan voor zwarten, we hebben voor honden meer empathie dan voor wolven (strikt genomen nog dezelfde soort), we hebben voor het ene konijn (huisdier) meer empathie dan voor een ander konijn (in het wild) en nog veel meer dan voor een derde konijn (gebruikt voor pijnlijke dierproeven),... Eigenlijk is onze empathie onbetrouwbaar in de zin dat ze vol willekeur zit. Zie het boek Against Empathy van Paul Bloom.
We vinden allemaal het tweede luik in onze ethiek belangrijk, datgene wat verder gaat dan louter een contractethiek, maar mijn cruciale punt is dat ook in dit tweede luik geen ongewenste willekeur mag zitten. Dat tweede luik bevat niet louter empathie, maar ook dingen zoals rechtvaardigheid (we spreken van rechten en van rechtvaardige behandeling van mentaal gehandicapten)
Ten tweede zijn de gevoelens die niet menselijke wezens hebben veel diverser dan die onder mensen onderling. We moeten rekening houden met die gevoelens en niet met gevoelens die wij krijgen als we ons in hun plaats denken.
het gaat inderdaad om de wensen en gevoelens van de ander. Dat is waar dierenrechtenactivisten op hameren: dat we geen onterechte gevoelens mogen projecteren op dieren. Dus dat proberen we te vermijden. Met het verplaatsen in de positie bedoelde ik een meer cognitieve empathie (rational compassion) in plaats van een affectieve empathie (een soort van besmetting van gevoelens, emotional contagion). Enfin, er zijn dus verschillende vormen van empathie.
Overigens ben ik van mening dat wij deze kringen zeker gaan trekken. We zijn er al mee begonnen.
en we zijn ook volop bezig met het uitbreiden van de kringen. Meer en meer wezens worden steeds duidelijker zichtbaar op onze morele radar. vroeger enkel de eigen stamgenoten, dan het eigen volk, dan alle mensen, dan mensapen, dolfijnen, honden,... Niet te stoppen :-)
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Earthheart schreef:dat is 100% waar, maar wat ook even waar is, is zeggen dat er maar één orde is die zich met ethiek kan bezighouden, de primaat.
Tsja, en ik meen mij te herinneren dat er ook zoiets was als de mogelijke "superchimp" (zoiets als een uitzonderlijk intelligente chimpansee). Geen mens en toch een "moral agent". Maar mogelijk dat "superolifanten", "superdolfijnen" of "supervarkens" ook wel "moral agents" kunnen zijn, maar dat is dan buiten de groep der primaten.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Earthheart schreef:Racisten hebben voor blanken meer empathie dan voor zwarten,
Zijn er dan geen zwarte racisten die meer empathie hebben voor zwarten dan voor blanken?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Dat we meer empathie voelen voor degenen die meer op ons lijken is geen willekeur. Het is een eigenschap die ons aangeboren is. We hebben in deze helemaal geen keus. Bovendien is het evolutionair niet nuttig om empathie te voelen vooor een kakkerlak. Het evolutionaire nadeel van empathie voor niet goed functionerende mensen, is marginaal. Wij kunnen ons dat best permitteren. Als wij echter de kakkerlakken op dezelfde manier zouden behandelen, zou onze maatschappij spoedig ten onder gaan. Het is het voortbestaan van die maatschappij welke noodzakelijk is voor het voortbestaan van onze moraaL.

Wie noodzakelijke trends "willekeur" noemt, geeft er Van blijk het leven niet te begrijpen.
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Earthheart schreef: dat is 100% waar, maar wat ook even waar is, is zeggen dat er maar één orde is die zich met ethiek kan bezighouden, de primaat.
fout
boven de verzamelgroep primaat zitten nog verzamelgroepen, bv zoogdieren, gewervelden, landdieren tem levende wezens
de primaat houdt zich dus evenzeer met ethiek bezig als de land-, gewervelden of zoogdieren, klopt natuurlijk niet
in de semantiek is er specifiek begrip voor zo'n verzamelgroep of onderdeel van zo'n groep.
Earthheart schreef:Dus als je rechten gaat toekennen aan alle mensen omdat de mens de enige soort is die zich met ethiek kan bezighouden, dan is er sprake van willekeur als je niet kunt aangeven waarom we dan geen rechten moeten toekennen aan alle primaten.
wij kennen rechten toe aan andere dieren, hier ga je dus al in de fout
maar die rechten zijn gekoppeld aan allerlei kenmerken, jij mag het willekeur vinden dat jij mag stemmen en een gorilla niet
jij mag het willekeur vinden dat een roedel hyena's niet vrij mag rondlopen in amsterdam.
ik zie er geen willekeur in
jij mag het willekeur vinden dat ik ratten vergiftig en honden niet

Je bewijst opnieuw dat je ergens over meepraat, niet gehinderd door elementaire kennis van zaken en dat resulteert in idiote uitspraken
Earthheart
Bevlogen

Peter van Velzen schreef:Dat we meer empathie voelen voor degenen die meer op ons lijken is geen willekeur. Het is een eigenschap die ons aangeboren is.

1) maar we voelen niet altijd meer empathie voor diegenen die meer op ons lijken. Lijkt een hond meer op ons dan een varken? Lijkt een hond meer op Hitler dan een blanke man (een jood)? Lijkt een baby meer op jou dan een volwassen man?
2) het is wel willekeur, want er zijn veel eigenschappen die gelijkenissen bepalen: het hebben van bepaalde haarkleur, aantal vingers, lengte van benen, vorm van ogen, volgorde van DNA-moleculen, mentale vermogens, karaktereigenschappen,... Met al deze eigenschappen kun je op heel veel manieren een gelijkenisformule opstellen die berekent hoe sterk twee wezens op elkaar lijken. Waarom de ene gelijkenisformule nemen en niet een andere?
3) dat het aangeboren is, is moreel irrelevant als het na de geboorte beïnvloedbaar is.
We hebben in deze helemaal geen keus.
zeker wel: je kunt zelfs bewust empathie voor een wezen aan- en afzetten.
Bovendien is het evolutionair niet nuttig om empathie te voelen vooor een kakkerlak.
dan ook niet voor een dolfijn.
Trouwens, empathie is niet de enige morele emotie die meespeelt in dat tweede deel van onze ethiek dat verder gaat dan de contractethiek. Empathie creëert een zorgethiek, maar dat is nog iets anders dan een rechtvaardigheidsethiek waarbij wezens bijvoorbeeld het basisrecht krijgen om niet tegen hun wil in gedood te worden.
Het evolutionaire nadeel van empathie voor niet goed functionerende mensen, is marginaal.

stel dat het inderdaad weinig evolutionair nadelig is om empathie te hebben met mentaal gehandicapten, honden, roodborstjes en dolfijnen maar wel erg nadelig om empathie te hebben met varkens, kippen en koeien. Volgt daaruit dan dat het verantwoord is om die eerste wezens een hogere morele status te geven in onze uitgebreidere, niet-contractuele ethiek? Dat wordt een naturalistische drogreden.
Wij kunnen ons dat best permitteren. Als wij echter de kakkerlakken op dezelfde manier zouden behandelen, zou onze maatschappij spoedig ten onder gaan. Het is het voortbestaan van die maatschappij welke noodzakelijk is voor het voortbestaan van onze moraaL.
op vlak van het basisrecht om niet gebruikt te worden tegen de wil in, gaan we niet ten onder als we dat recht geven aan kakkerlakken. Voor zover ik weet respecteren we dat recht van kakkerlakken (misschien dat een paar dierproefnemers nog kakkerlakken gebruiken, en misschien dat kakkerlakken een wil hebben). Dus opnieuw de vraag: als mentaal gehandicapten dat recht krijgen, als dat recht niet verband houdt met empathie en als het toekennen van dat recht aan kakkerlakken niet leidt tot de ondergang van onze maatschappij, waarom dat recht dan ook niet toekennen aan kakkerlakken?
Earthheart
Bevlogen

appelfflap schreef:
Earthheart schreef: dat is 100% waar, maar wat ook even waar is, is zeggen dat er maar één orde is die zich met ethiek kan bezighouden, de primaat.
fout
niet fout: ik weet zeker dat jij niet gelooft dat er naast de primaat nog minstens één andere orde is die zich met ethiek kan bezighouden. Aan welke orde dacht jij dan? De orde van carnivora? Of kunnen de evenhoevigen ethiek doen?
boven de verzamelgroep primaat zitten nog verzamelgroepen, bv zoogdieren, gewervelden, landdieren tem levende wezens
inderdaad
de primaat houdt zich dus evenzeer met ethiek bezig als de land-, gewervelden of zoogdieren, klopt natuurlijk niet
het zoogdier is wel de enige klasse die aan ethiek doet, in de zin dat er zoogdieren zijn die aan ethiek doen en er geen andere klasse is die aan ethiek doet.
Earthheart schreef:Dus als je rechten gaat toekennen aan alle mensen omdat de mens de enige soort is die zich met ethiek kan bezighouden, dan is er sprake van willekeur als je niet kunt aangeven waarom we dan geen rechten moeten toekennen aan alle primaten.
wij kennen rechten toe aan andere dieren, hier ga je dus al in de fout
ik had het in het bijzonder over dat basisrecht om niet tegen je wil in gebruikt te worden. Mensapen worden nog opgesloten in dierentuinen, en zo wordt hun basisrecht nog geschonden. Hoewel de laatste jaren het stilaan aan het kantelen is voor mensapen: http://www.independent.co.uk/news/world ... 40202.html" onclick="window.open(this.href);return false;
maar die rechten zijn gekoppeld aan allerlei kenmerken, jij mag het willekeur vinden dat jij mag stemmen en een gorilla niet
dat is geen willekeur, want er is een regel: alle wezens (zonder willekeurige uitzondering) die politiek begrijpen en dus geïnformeerd kunnen stemmen, mogen stemmen. Daarom dat kinderen niet mogen stemmen. En aangezien een gorilla ook niet geïnformeerd kan stemmen...
jij mag het willekeur vinden dat een roedel hyena's niet vrij mag rondlopen in amsterdam.
dat is geen willekeur, want er is een regel: wezens die een ernstig gevaar vormen voor anderen, mogen niet vrij rondlopen in de buurt van potentiële slachtoffers. Daarom dat seriemoordenaars niet vrij mogen rondlopen.
jij mag het willekeur vinden dat ik ratten vergiftig en honden niet
kun je een regel geven waarom ratten wel en honden niet?
appelfflap
Banned

Earthheart schreef: niet fout: ik weet zeker dat jij niet gelooft dat er naast de primaat nog minstens één andere orde is die zich met ethiek kan bezighouden.
les biologie
de mens is een orde vd primaten zoals primaten een orde vd zoogdieren is.
binnen de orde van primaten heb je nog een onderverdeling in mensapen ( die zonder staart als ik goed opgelet heb 20j gelden), apen,...

binnen de onderverdeling mensapen heb je welgeteld 1 soort dat zich met ethiek bezig houdt en die noemen we de mens.

als je al zo'n idiote opmerking wil maken beperk je dan op z'n minst tot de mensapen, da's de 1e verzamelgroep. niet de primaat, het zoogdier, de gewervelde of het levende wezen.

ik ken geen enkel objectieve navolgbare reden waarom we ratten zouden vernietigen. ratatouille is echt een coole film en zo realistisch :)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Peter van Velzen schreef:Dat we meer empathie voelen voor degenen die meer op ons lijken is geen willekeur. Het is een eigenschap die ons aangeboren is.
Ik vind onze kat beter gezelschap dan dat van veel medemensen en de kat op haar beurt moet niets van andere katten hebben :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Earthheart
Bevlogen

appelfflap schreef:
Earthheart schreef: niet fout: ik weet zeker dat jij niet gelooft dat er naast de primaat nog minstens één andere orde is die zich met ethiek kan bezighouden.
les biologie
de mens is een orde vd primaten zoals primaten een orde vd zoogdieren is.
euhm, biologie: de mens is een soort...
binnen de orde van primaten heb je nog een onderverdeling in mensapen ( die zonder staart als ik goed opgelet heb 20j gelden), apen,...

binnen de onderverdeling mensapen heb je welgeteld 1 soort dat zich met ethiek bezig houdt en die noemen we de mens.
allemaal goed en wel, maar noem jij nu eens één andere orde naast die van de primaten die aan ethiek doet?
En zeg nu niet dat niet alle primaten aan ethiek doen, want dat weet ik al wel, en dan ga ik zeggen dat ook niet alle mensen aan ethiek doen.
als je al zo'n idiote opmerking wil maken beperk je dan op z'n minst tot de mensapen, da's de 1e verzamelgroep. niet de primaat, het zoogdier, de gewervelde of het levende wezen.
de 1ste verzamelgroep? In de biologie bestaat er niet zoiets als eerste verzamelgroep.
ik ken geen enkel objectieve navolgbare reden waarom we ratten zouden vernietigen. ratatouille is echt een coole film en zo realistisch :)
maar nee, ratatouille was fictie. Ratten kunnen niet koken. 101 Dalmatiërs daarentegen... Helaas hebben we sinds die film geen objectieve navolgbare reden meer waarom we dalmatiërs zouden vernietigen
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik weet niet of het mogelijk is empathie bewust in- of uit te schakelen. Dat laatste lijkt mij ook niet wenselijk, want dan kunnen wij er bewust voor kiezen om psychopaten te worden. Als ik het heb over degenen die op ons lijken beoel ik niet in de eerste plaats honden of varkens, maar op de eerste plaats mensekinderen (ongeacht of zij mentaal zwaar gehandicapt zijn). Het is veel gemakkelijker empathie te voelen voor alles wat op een mensenkind lijkt, en bijvoorbeeld een groot hoofd en ditto ogen heeft, dan voor iets wat daar niets mee gemeen heeft. Dat verander je niet zomaar van de ene dag op de andere, en dat is ook nergens voor nodig. we kunnen heel goed onze morele kring uitbreiden zonder dat we daarbij onze natuurlijke disposities geweld hoeven aan te doen. Dat leidt niet tot de constitentie waar Earthheart zoveel belang aan hecht, maar wel tot een betere wereld voor mens en dier.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef:
axxyanus schreef: Jij verwees wel naar een groep. Als jij als uitgangspunt neemt dat als mensen gevraagd worden om te overwegen dat ze herboren kunnen worden en binnen die context niemand positief staat tegenover het idee om als kip herboren te worden, dat heb jij het over een groep.
ok dan, ik bedoelde dan de groep van personen, hier gedefinieerd als al die wezens die die gedachtenoefening kunnen maken. In het engels spreekt men van moral agents, maar weet geen betere nederlandstalige term ervoor. Dus dan wordt het personencentrisch.
Als je op die manier woorden gaat herdefiniëren, dan kan ik ook "mens" herdefiniëren i.p.v. "persoon".
Earthheart schreef:
Meen je dat nu? Dit is een gedachtewisseling op een forum. Hier maken we gewoon gebruik van de algemeen beschikbare woorden en hun normale betekenis. Dit is geen voorbereidingsruimte voor een wiskundig of filosofisch artikel waarin je begint met een aantal zaken te definiëren.
maar als we zien dat de gangbare woordenschat tekort schiet, kunnen we twee dingen doen: nieuwe woorden invoeren en definieren, of bestaande woorden herdefinieren. Ik heb hierboven het woord "persoon" geherdefinieerd zodat ze van toepassing wordt in deze discussie. Zo kunnen we ook mentaal gehandicapte hier definieren als een mens die niet die gedachtenoefening kan doen. Deze definitie is relevant voor deze discussie.
Dat kan best maar jij bent niet de scheidsrechter over de woorden die iemand anders gebruikt en in welke mate die geschikt zijn of niet. Als jij nauwkeuriger wil zijn, geen probleem. Als iemand tevreden is met de nauwkeurigheid die bestaande woorden hem verschaffen, is dat geen reden om die persoon niet te willen begrijpen. Vooral niet al het die persoon op dat moment vooral om te doen is je op een denkfout te wijzen.
Earthheart schreef:
axxyanus schreef:Neen het is fout want egocentrisch betekent nu juist dat je je niet verplaatst in de positie van anderen maar dat je het enkel bekijkt vanuit je eigen persoonlijke positie.
Earthheart schreef:ah, maar als het omwille van deze reden niet egocentrisch was, dan was het al zeker niet antropcentrisch. Antropocentrisch zou dan zijn dat je je niet in de positie van niet-menselijke wezens verplaatst, en dat deed ik nu net wel.
1) Meer semantische spelletjes, dit maal van het nivo waar mijn kinderen zich mee bezig hielden in de lagere school: Als leverpastei gemaakt is van lever, dan is jagerspastei gemaakt van jagers.
maar wat betekent antropocentrisme dan wel?
Mijn verontschuldigingen voor bovenstaande opmerking. Ze was ongepast. :oops:
Earthheart schreef:
2) Dat deed je nu net niet in de uitspraak die Peter van Velzen "antropocentisch" noemde. Je besluit was gebaseerd op (jouw inschatting van) hoe mensen zich ergens bij voelden, niet op (jouw inschatting van) hoe niet-mensen zich ergens bij voelden.
dus voor de duidelijkheid vanaf nu spreken over personen in plaats van mensen. We hoeven heus niet onnauwkeurige woorden te gebruiken en gangbare taal over te nemen als die gangbare taal leidt tot verwarring of blinde vlekken.
1) Dan verkies ik dat je (morele) actoren gebruikt i.p.v. personen.

2) De voorkeur voor nauwkeurig taal gebruik mag geen reden zijn om moedwillig mensen niet te begrijpen die zich minder nauwkeurig uitdrukken.
Earthheart schreef:
Neen we hoeven niet te stoppen bij het niveau mensen maar aangezien we geen woord voorhanden hebben om gemakkelijk naar die groep te verwijzen, stoppen we daar. Als mensen van gedachten wisselen dan houden ze het nu eenmaal grotendeels bij de woorden die onze taal ons al verschaft.
en dat is dus een gevaar, zo riskeer je filosofische en dus ethische verwarring. Dat zie je bijvoorbeeld een stellingenoorlog in dierenrechtendiscussies (moving the goalposts):
Waarom hebben alle mensen wel en dieren geen rechten? Omdat mensen rationeel kunnen denken
Maar mentaal gehandicapten kunnen niet rationeel denken en hebben wel rechten? Ja maar die gehandicapten zijn mensen.
Waarom hebben ze dan als mensen rechten? Omdat mensen rationeel kunnen denken.
Maar niet alle mensen kunnen rationeel denken...
Door zo vaak het woord mens te gebruiken voor de verzameling van rationeel denkende wezens (personen, moral agents), riskeert men de inconsistentie niet te zien dat ook niet-rationeel denkende wezens rechten hebben. Het creëert een vorm van automatisch mensdenken, en dat creëert een morele illusie die net zoals een optische illusie erg hardnekkig is. En het is een gevaarlijke morele illusie, want ze leidt tot discriminatie, tot ongewenste willekeur.
Dat begrijp ik maar dat lijkt me allemaal van niet zoveel belang als Peter van Velzen op een bepaald moment op een probleem in je argumentatie wil wijzen en daarvoor het woord "antropocentrisch" gebruikte. Dat je een opmerking maakt, die duidelijk maakt dat je een probleem hebt met zijn verwoording, daar heb ik alle begrip voor. Dat je reageert alsof je niet begrijpt waarover het gaat, dat lijkt dan meer op moedwillig de kritiek op je argument te willen omzeilen.

Maar eerlijk gezegd ben ik van oordeel dat jij ook aan een morele illusie aan het bouwen bent. Dat doe je door het de hele tijd te hebben over "niet tegen hun wil". Als het om morele actoren gaat dan is in hoe wij met hen omgaan, het onvoldoende dat we het niet tegen hun wil doen, het gaat om toelating hebben. Niet tegen iemands wil, komt neer op geen actief protest, wat een zwakkere voorwaarde is dan toelating hebben. Natuurlijk kan je "niet tegen hun wil" beginnen herdefiniëren zodat het overeen komt met toelating hebben in het geval het voorwerp van onze behandeling een actor is maar dan ben je niet aan het herdefiniëren om meer klaarheid te brengen maar om alles in een zelfde dwangbuis te kunnen passen.
Earthheart schreef:
Of is het zo'n deuk in je zelfbeeld om in te zien dat je tijdens een moment van onoplettendheid eens een antropocentrisch argument gebruikt zou hebben?
ik stoor mij aan dat woord antropocentrisch, omdat het niet correct is, net zoals primatocentrisch niet correct is. Personencentrisch of egocentrisch zouden wel correct zijn. En ik stoorde me vooral aan dat woord omdat het weer een bevestiging is van de gevaarlijke species essentialism bias, het automatisch mensdenken of automatisch soortdenken. En die bias ligt aan de oorsprong van speciesisme, een vorm van discriminatie, van ongewenste willekeur. En ongewenste willekeur kunnen we niet willen.
"Antropocentrisch" was correct genoeg opdat wat Peter van Velzen wilde overbrengen te kunnen begrijpen. Hoeveel begrip ik ook kan hebben met je positie, ik ben van oordeel dat je ze bij momenten misbruikt om een weerwoord/kritiek niet te willen begrijpen en verkiest om de gedachtewisseling af te leiden naar semantische haarkloverij i.p.v. op de kritiek of het weerwoord in te gaan .
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Plaats reactie