axxyanus schreef: ↑28 feb 2018 12:37
Jij lijkt het probleem niet te kunnen vatten. Niemand ontkent dat er een gevoel van weten bestaat. Alleen kan dat gevoel van te weten er nogal eens naast zitten. Maar ook mensen die ernaast zitten hebben nog steeds dat gevoel te weten en zijn dus overtuigd van hun "kennis".
Er is dus geen innerlijk weten, er is enkel een onbetrouwbaar gevoel van te weten. En ja dat gevoel kan af en toe zelfs juist blijken te zijn. Maar als een onbetrouwbare methode een bepaald resultaat oplevert, dan is dat resultaat geen kennis, ook al blijkt achteraf dat het toch juist was. Om van kennis te kunnen spreken is het niet voldoende dat het juist blijkt te zijn, de manier waarop je tot een besluit kwam moet ook betrouwbaar zijn.
Jij hebt op nog geen enkele manier de betrouwbaarheid van je manier van denken kunnen aantonen wat reiki betreft. Het enige wat we hebben is jouw innerlijke overtuiging. Het punt waar kwakzalvers ook altijd mee afkomen.
Dat is wat ik vertelde, je kunt er idd naast zitten omdat je allerlei gedachten gelooft.
Als je dat niet zuiver kunt zien dan is er geen zuiver weten.
Als je in een gevaarlijke situatie instinctief de goede dingen doet, is dat feitelijk een aanwijzing
dat dat in elke situatie zou moeten kunnen. En dat het ergen nog wel is.
Innerlijk weten heeft ook niets te maken net of Reiki wel of niet werkt, dat haal ik
daar ook niet uit. Als ik dat zou geloven..dan kan ik ook niet vertrouwen op innerlijk weten.
Waar het mij vooral om gaat dat je niet al je gedachten voor waar aan neemt, ook al is het mogelijk
dat ze in de realiteit hun nut bewijzen en de feiten wel kloppen. Wetenschap is een instrument
wat zaken aan kan tonen die wel te meten zijn. Die dingen die niet te meten zijn kun je daarmee
nog niet allemaal weten of ze wel of niet werken. Je kunt het alleen maar als een gedachte aannemen en het
onwaarschijnlijk achten. En dat zal in veel gevallen neem ik weer aan, gewoon kloppen.
Ik geloof de gedachte zelf ook niet dat wetenschap het enige is wat daarom kan zeggen dat alles wat niet te meten is absoluut niet bestaat. M.i. kan dat alleen maar met die dingen die een meetbaar iets kunnen vertonen. Dat is uiteindelijk ook maar een gedachte of aanname, die je moet aannemen dat die waar zou moeten zijn.
Bovendien lijkt het ook wel dat Reiki niet begrepen wordt, wat het is ook niet in de wetenschap. Hoe kun je dan nog
betrouwbaar zeggen, dat het wel of niet werkt. M.i. kan of kon het men alleen maar aantonen dat het hooguit wat
ontspanning zou kunnen geven en dat is zeker geen betrouwbaar feit, dat Reiki werkt. Dat zie ik zelf ook zo. Vandaar
dat ik ook probeerde te vertellen dat dat maar een detail is. Ik vraag me af of het überhaupt wel of niet aan te tonen is.
M.i. moet je mensen dan volgen in jarenlange projecten.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.